x.264 word niet goed gedecodeerd

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:45
Ok, vanaf het begin maar beginnen.

Sinds ik Face Off op DVD heb, en hem op nieuwsgroepen zag staan als x.264 bestand,moest ik deze downloaden voor mijn HD scherm (extensie .mkv, bestand is 1080p)
Als ik deze op mijn game pc afspeel, doet die het vlekkeloos.
specs game pc:
C2D E6600 @ 3.2
2048 DDR667
P5B-E Plus Vista Edition
8600GTS 256mb
2x Raptorschrijf in raid-0

Nou is dat natuurlijk niet zo gek.

Maar op mijn HTPC speelt die de eerste minuut goed. daarna happerd die en stotterd de film als een gek.ook zijn er dan blokjes te zien.

specs HTPC:

Aopen AE65 Barebone. (Intel 865 chipset)
P4 3.2e prescott (800/1MB)
2048DDR400
Ati x1650pro (512mb)
Maxtor 300GB x2 (een data schrijf, een voor OS+opnamens)

Wat heb ik geprobeerd:
Verschillende software programmas
- PowerDVD 7.3 Del
- VLC player
- Media player classic
- WMP 11

Eerst werkte het niet onder MCE 2005 versie. Wilde toch een overstap doen naar Vista MCE. hoopte diep van binnen dat het zou werken.

/stukje offtopic:
Bij het installeren van vista kreeg ik de ene BSOD naar de andere van een Ati bestand. Moest vista op de onboard installeren, daarna X1650Pro erin gestopt. Driver werd geinstalleerd door windows, reboot nadat deze klaar was. En vervolgens weer een BSOD. daarna de driver gedownload in veilige modus met netwerkondersteuning, en hem geinstalleerd)
/dat was het offtopic verhaal

Heb ook Ffdshow geinstalleerd, en een codec puur voor x.264 nadat het Ffdshow nog niet was opgelost.

Heb ook Nvidia PureVideo geinstalleerd gehad. Dat maakte ook niet uit.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het bestand op mijn ''game'' pc gedecodeerd word door de videokaart, en bij de HTPC niet. Of dat het buffer vol is van mijn videokaart, en daarna gaat stotteren/haperen en blokjes vertonen.

Als ik HDTV trailers bekijk, of het nu 1080p of 720p is, dat speelt die wel allemaal af. Maar zijn dan ook avi bestanden.

Gamen gaat prima (ook op de HTPC), heb nooit vastlopers of nare kuren met beide apparaten. Dus ga er eigenlijk vanuit dat de hardware goed is.

Ik kom er niet meer uit |:(

Misschien dat een van jullie nog een suggestie hebben? O-)

[ Voor 3% gewijzigd door CarJunkyXL op 04-07-2007 22:03 ]

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 16:08
Installeer eens Haali Media Splitter.

http://haali.cs.msu.ru/mkv/

Coïtus ergo sum

• CarJunkyXL
Geinstalleerd en het resultaat is helaas negatief. wat mij ook opviel... als het gedeelte goed afspeelt, is mijn cpu op 60%. Zodra er blokjes komen, zakt mijn cpu usage in naar 0% schiet dan weer even naar 40 a 50%, en dan weer naar 0..

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:17
QuickTime Alternative installeren, daar zit een hele goede softwarematige decoder bij die het CPU-gebruik flink zal verlagen. Controleer daarna wel even met een tool als GraphEdit of deze decoder (CoreAVC) ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

• Chilly_Willy
Wat voor filter gebruik je voor het afspelen van de h.264/AVC1? CoreAVC is snel, al is de kwaliteit soms minder. Ik zelf gebruik de powerdvd 7 filter. Met KMPlayer kan je zelf kiezen welke filter hij moet gebruiken.

Denk dat je pc gewoon te langzaam is, zeker gezien VLC het niet wil afspelen, die is misschien niet de snelste, maar hij gebruikt geen directshow filters.

Coïtus ergo sum

• CarJunkyXL
Zou het helpen om straks een x2600 te kopen van ati, die heeft namelijk ook x.264 codering op de kaart zitten...toch? maar ga nu even quicktime alternative downloaden

edit:

quicktime alternatief geinstalleerd, en het werkt niet

@ chillwilly, hoe bedoel je precies?

[ Voor 24% gewijzigd door CarJunkyXL op 04-07-2007 22:29 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

job

mkv's worden niet door videokaarten gedecodeerd. Dus daar moet je het probleem niet zoeken.
En dus ook de oplossing niet.
Je zal beide systemen hetzelfde moeten installeren (dus codecs e.d.) om dezelfde resultaten te krijgen.
Haali media splitter is een goed begin om mkv's af te spelen.

edit: purevideo gaat je overigens niet helpen met een ati videokaart.. purevideo werkt alleen met een nvidia kaart (logisch, het programma is van nvidia).

[ Voor 27% gewijzigd door job op 04-07-2007 22:33 ]

• CarJunkyXL
Ach, was te proberen. op een gegeven moment weet je niet meer waar je het zoeken moet.
Ik gebruik altijd dezelfde installers van codec's als ik een van die bakkies opnieuw moet installeren.
Dus zowel mijn PC als HTPC zijn hetzelfde geinstalleerd. tot nu dan natuurlijk ;)

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Let op dat x264 wat anders is dan h264. Ik denk niet dat er hardwarematige ondersteuning is voor x264. Overigens staat hardwarematig decoderen volgens mij los van het containerformaat...

En kan het niet zo zijn dat het bronbestand al beschadigd is, danwel slecht geencodeerd?

• MarcoC
Chilly_Willy schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:18:
Wat voor filter gebruik je voor het afspelen van de h.264/AVC1? CoreAVC is snel, al is de kwaliteit soms minder. Ik zelf gebruik de powerdvd 7 filter. Met KMPlayer kan je zelf kiezen welke filter hij moet gebruiken.

Denk dat je pc gewoon te langzaam is, zeker gezien VLC het niet wil afspelen, die is misschien niet de snelste, maar hij gebruikt geen directshow filters.
Kwaliteit wat minder? Heb je een bron om dit te ondersteunen :P ?

• CarJunkyXL
Van de blokjes ben ik nu af, maar het lijkt wel alsof die maar op 12 fps draait, geluid loopt wel goed overigens.. nog met instellingen zitten spelen van CoreAVC, maar dat hielp niet :z

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Fuzzillogic schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:43:
Ik denk niet dat er hardwarematige ondersteuning is voor x264.
Dat hangt af van de decodersoftware. Spreekt die de functies van de videokaart aan, kan je zelf de POEPENFLAAJ codec hardwarematig laten versnellen.
Overigens staat hardwarematig decoderen volgens mij los van het containerformaat...
Klopt.

@ TS: heb je het probleem ook met je onboard kaart?

Yes, but no.

• CarJunkyXL
Eigenlijk niet getest, omdat dat kaartje onboard maar 8mb is :+

• Fuzzillogic
mieJas schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:28:
[...]

Dat hangt af van de decodersoftware. Spreekt die de functies van de videokaart aan, kan je zelf de POEPENFLAAJ codec hardwarematig laten versnellen.
Denk het niet. De enige die die functies aan weten te sturen zijn de fabrikanten zelf. En NO WAY dat die een open formaat gaan ondersteunen, waarvan het ook nog te verwachten is dat het een patentje of tig schendt (volgens Amerikaanse wetgeving).

Zoals zovaak: het kan wel, maar het gebeurt niet. Ze kunnen er geen financieel gewin mee maken, integendeel. Het risico dat de tegenstander (dwz: de MPEG) stampij gaat maken is veel te groot.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Fuzzillogic schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:49:
De enige die die functies aan weten te sturen zijn de fabrikanten zelf.
Nvidia geeft de interface van zn PureVideo HD decoder uit onder een betalende licentie. O.a. Cyberlink en InterVideo gebruiken die in hun software. Dat kan perfect, want die gasten hebben veel geld. Open Source decoders ala x264 kunnen zoiets niet betalen en implementeren dit dan ook niet. Logisch.

Concurrent ATi geeft hun AVIVO (HD) wél gratis weg. Of toch de mogelijke calls via de driver en een uitgebreide omschrijving.

Nvidia info site
ATi download site

Yes, but no.

• Chilly_Willy
MarcoC schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:59:
[...]
Kwaliteit wat minder? Heb je een bron om dit te ondersteunen :P ?
Ja, mijn eigen ogen ;) Heb het nog maar bij 1 film gehad, Black Hawk Down. Wanneer Eric Bana in het zand staat en de Black Hawk land, dan zie je in de lucht veel blokken, via ffdshow of cyberlink ziet het er strak uit. Ik denk dat CoreAVC wat in kwaliteit moet inleveren bij snelle scenes ofzo. Maar op mijn C2D is het zoiezo geen probleem, wat ik ook probeer af te spelen.

Coïtus ergo sum

• MarcoC
Gek, ik had juist het idee dat de ffdshow decoder wat slechter was. Ik ga eens even vergelijken.

• Chilly_Willy
Fuzzillogic schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:43:
Let op dat x264 wat anders is dan h264. Ik denk niet dat er hardwarematige ondersteuning is voor x264. Overigens staat hardwarematig decoderen volgens mij los van het containerformaat...

En kan het niet zo zijn dat het bronbestand al beschadigd is, danwel slecht geencodeerd?
x264 = Opensource software voor het coderen van h.264/AVC1 videostreams. En dit staat idd helemaal los van de container (mkv, avi, mp4).

Coïtus ergo sum

• Fuzzillogic
Oh, ik had ergens gelezen dat x264 wat modificaties had tov h264, zodat het niet meer compatible was. Misschien is dat outdated ofzo. Op wikipedia staat idd dat het een h264-encoder is.

• Chilly_Willy
Fuzzillogic schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 22:37:
Oh, ik had ergens gelezen dat x264 wat modificaties had tov h264, zodat het niet meer compatible was. Misschien is dat outdated ofzo. Op wikipedia staat idd dat het een h264-encoder is.
Dat lijkt mij niet. Met x264 kan je coderen, maar niet decoderen, iig niet via een directshow filter. Dus het moet wel compatible zijn anders kan je het niet afspelen.

Coïtus ergo sum

• CarJunkyXL
ik zal vanavond ide avivo eens proberen van ati. misschien dat het helpt. Want dat het beeld heel langzaam is, is ook niet leuk :?

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo'n nieuwe ATI 24xx of 26xx kaart decodeert inderdaad h264 in hardware, dus daarmee zou het ook moeten vliegen. Zo'n x1650 zou het echter ook wat moeten versnellen, maar lang niet in dezelde mate.

Een P4-3.2 is erg mager voor 1080p h264 te decoden, dus dat ga je zeer waarschijnlijk niet met software-oplossingen redden.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Pagina: 1