Quad Core pc (budget 1400 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 627 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:59
Eind juli wi ik een nieuwe pc gaan samenstellen. Hoewel ik deze configuratie voor 90% vast heb staan wil ik toch graag op een aantal punten advies (zie onderaan).

Eisen aan deze pc
Het moet in eerste instantie een stil systeem worden zonder daar enorm veel voor te moeten uitgeven. Dagelijkse werkzaamheden worden er op gedaan (internet, email), maar ook HDTV films kijken, webdesign en usenet (voor de permante opslag staat een aparte server dit is de rendermachine) en af en toe een spelletje. Er komt standaard Ubuntu/Windows XP dual boot op te draaien. Windows XP (licentie al in huis) alleen voor games. Toetsenbord, muis en speakers komen van de oude pc af.

In volgende orde van prioriteit staan bij mij: stabiliteit, stilte, kwaliteit, snelheid, uiterlijk

Eisen:

Need to have:
• SATA (4x), aantal disken en een SATA brander
• Gigabit Lan (1x)
• USB (6x)
• PS/2 Keyboard
• PS/2 Mouse
• RAID ( 0 en 1), later meer disken erin zetten dan wil ik ook raid gaan gebruiken
• Dual Channel geheugen, meer snelheid zonder grote investering
• Quad Core, door mijn vele multitasken
• 2 GB geheugen, genoeg voor de komende tijd

Like to have
• Virtualisatie ondersteuning
• FSB van 1333Mhz
• printerpoort (ja echt)

Kast: Antec Sonata III
Mijn vorige kast was de eerste versie van de Sonata en deze is erg bevallen. Heerlijk stil, goede voeding en mooi afgewerkt. Dit is het enige onderdeel dat echt vast staat of toch niet door de slechte leverbaarheid?

GigaByte GA-P35-DS3R
Momenteel een Gigabyte aangezien Raid niet mogelijk is bij de P5B zonder de ESATA. Voldoet aan de eisen hierboven

Processor: Q6600
Aangezien ik veel applicaties tegelijk draai, waaronder ook virtuele machines is een Quad Core na de verlaging de beste keuze. De komende tijd zit ik zelf met de q6600 qua processorcapactiteit wel goed

Processorkoeler: Scythe Infinity SCINF-1000
De boxed koeler wordt vervangen dat is zeker, maar door welke koeler. Eerst wou ik bijna zeker een Zalman. Maar de Scythe Infinity SCINF-1000 schijnt toch stiller te zijn voor ongeveer 5 euro meer. Mijn prioriteit bij dit product is echt de stilte. Het is niet in eerste instantie bedoeld om ver te kunnen overklokken. Ook een optie is de Thermaltake Big Typhoon aangezien deze ook goede reviews heeft. Ook is de vraag of de koeler wel past in de niet al te grote Sonata.

Geheugen: GeIL GX22GB6400UDC 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, OCZ OCZ2P8002GK CL4 of OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum Revision 2 Dual Channel
Populair geheugen en genoeg ruimte als ik wil gaan overklokken. 4 gieg is overkill, 2 gieg is genoeg voor standaard ubuntu + apps en virtuele machine.

Videokaart: MSI GeForce 8600 GT 256MB DDR3
Een van de grootste twijfelpunten. Een ATI 1950 Pro is sneller maar is behalve de Club3D niet passief te krijgen. Dan zou ik de koeler weer moeten vervangen, waarbij de garantie vervalt. DirectX 10 is geen must maar wel nice to have. De standaardresolutie van de aan te schaffen monitor is 1680 bij 1050, maar deze ondersteund pixel mapping waarbij er niet op de volledige resolutie gegamed hoeft te worden. Als de 8800GTS nog genoeg daalt zou dit ook een optie zijn, dan zou de koeler wel vergvangen moeten worden en dan zit je weer met het garantieprobleem.

Harde schijf: Samsung 320gb s250
Hier telt ook weer de stilte voor de kracht. Samsung zou het stilste zijn (maar sommige zeggen ook weer de WD). Het liefst zou ik de nieuwe serie (250) hebben van Samsung aangezien deze nog stiller zou zijn.

Monitor: HP W2207
Prachtig scherm, zwart, groot, mooi beeld. Niks op aan te merken. Ondersteund Pixel Mapping en Pivot modus (alleen nog even werkend zien te krijgen onder Ubuntu)

DVD brander?

Brander: Samsung SH-S183A / Samsung SH-S183L 18x (Dual-layer, SATA, Zwart)
Komt als beste uit de test. SATA ivm met airflow in kast en het staat netjes :P

TV Kaart: - TV kaart: Hauppauge WinTV PVR 150 MCE Kit € 48,39
Bijna de standaard TV kaart voor elke pc. Werkt goed op Ubuntu.

Mijn vragen en probleempunten aan jullie:
• Processorkoeler, iemand een idee of deze past?
• Geheugen, iemand ervaring met Geil of OCZ met deze combo
• Ubuntu, alles moet werken onder ubuntu. Ik heb dit zo veel mogelijk nagezocht maar ervaringen zijn welkom

Verwijderd

Ik denk stiekem dat een quadcore voor jouw doeleinden een beetje teveel van het goede is. Ik zou gewoon voor een E6600 gaan, bespaar je toch weer wat centjes!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 16:14
Als je een printerpoort wilt, dan zou ik je aanraden om een USB-printerkabel te kopen. Zulk iets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.tiepie.com/images/products/large/usb2lpt.gif

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:36

aerofreak

Steve Jobs

ga je nu ook een nickchange aanvragen :D

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Boyd
  • Laatst online: 27-01 23:27
Quadcore lijkt me inderdaad een beetje te goed/duur voor de dingen die je doet.

Even vraagje tussendoor, je hebt het over prijsverlaging quadcore? Wat van prijsverlaging, bron..?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gamepie56 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:37:
Quadcore lijkt me inderdaad een beetje te goed/duur voor de dingen die je doet.

Even vraagje tussendoor, je hebt het over prijsverlaging quadcore? Wat van prijsverlaging, bron..?
Het is hier op GOT bijna algemeen bekend dat Intel de prijzen op 22 Juli zal verlagen. :D
Op 9 Juli gaat AMD overigens de prijzen al verlagen, overigens spreek je in beide gevallen prijs per stuk wanneer je er geloof ik 1000 tegelijk afneemt. In iedergeval zal Intel redelijk hakken in de prijs, wat je nu overigens ookal ziet. De Core 2 Quad Q6600 is in een paar weken van ruim €500 naar rond de €290 gezakt in de pricewatch. Zo is de Athlon 64 X2 6000+ ookal in twee weken gezakt van €200+ naar €166.

Linkje: Welke prijsdalingen komen er precies in juli?

[ Voor 30% gewijzigd door _Dune_ op 04-07-2007 22:45 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Boyd
  • Laatst online: 27-01 23:27
_Dune_ schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:41:
[...]

Het is hier op GOT bijna algemeen bekend dat Intel de prijzen op 22 Juli zal verlagen. :D
Op 9 Juli gaat AMD overigens de prijzen al verlagen, overigens spreek je in beide gevallen prijs per stuk wanneer je er geloof ik 1000 tegelijk afneemt. In iedergeval zal Intel redelijk hakken in de prijs, wat je nu overigens ookal ziet. De Core 2 Quad Q6600 is in een paar weken van ruim €500 naar rond de €290 gezakt in de pricewatch. Zo is de Athlon 64 X2 6000+ ookal in twee weken gezakt van €200+ naar €166.

Linkje: Welke prijsdalingen komen er precies in juli?
danku

ontopic weer:

je vind 4 gig overkill.. en een quadcore niet? als je dan toch bezig bent...waarom neem je niet 4 gig? dan ben je helemaal zeker voorbereid op de toekomst.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:07

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Gamepie56 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:48:
[...]

danku

ontopic weer:

je vind 4 gig overkill.. en een quadcore niet? als je dan toch bezig bent...waarom neem je niet 4 gig? dan ben je helemaal zeker voorbereid op de toekomst.
Met meer dan 1 virtuele machine is 4 Gb ook geen overkill meer, ben je van plan max. 1 virtuele machine te gebruiken tegelijk?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Neo
Bedankt voor de reacties.
aerofreak schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:25:
ga je nu ook een nickchange aanvragen :D
*AMD user kruipt in een hoekje en gaat een andere nick verzinnen

Over de processor. Ik wil dat deze pc voldoet voor een lange tijd omdat mijn huidige pc het 1,5 jaar heeft volgehouden (multitasking op een single core). Daarnaast wordt het prijsverschil tussen een dualcore en een quadcore miniem. Zo verwacht ik aangezien de prijs van een quadcore nu al onder de 300 zit verwacht ik dat deze rond de 250 wordt eind juli. Ook al is het overkill is dat het dan geen slechte keus volgens mij. 50 tot 100 euro verschil heb ik er echt voor over.

Qua geheugen. Ik heb altijd maar 1 virtuele machine open staan. Daarbij had ik net genoeg aan 1GB (host Ubuntu 7.04 en gast Windows XP) maar dan moest ik veel open hebben. Voorlopig zal 2GB dan volgens mij ook wel genoeg zijn. Maar dit is eenvoudiger te upgraden dan een processor. Maar aan de andere kant zijn de prijzen nu nog erg laag. Ik neem het in overweging.
hello_moto schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:52:
Als je een printerpoort wilt, dan zou ik je aanraden om een USB-printerkabel te kopen. Zulk iets dus:
[afbeelding]
Bedankt voor de tip, maar wat heeft dit voor voordeel ten opzichte van de poort op de Gigabyte DS3R? Deze heeft naar mijn weten de benodigde poort

Heeft iemand ideeën over het geheugen bijvoorbeeld? Dat onderdeel zou eigenlijk deze week nog willen bestellen in verband met de stijgende prijzen.

[ Voor 4% gewijzigd door Neo op 04-07-2007 23:33 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

AMD user schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 23:18:
Bedankt voor de reacties.

[...]
*AMD user kruipt in een hoekje en gaat een andere nick verzinnen

Over de processor. Ik wil dat deze pc voldoet voor een lange tijd omdat mijn huidige pc het 1,5 jaar heeft volgehouden (multitasking op een single core). Daarnaast wordt het prijsverschil tussen een dualcore en een quadcore miniem. Zo verwacht ik aangezien de prijs van een quadcore nu al onder de 300 zit verwacht ik dat deze rond de 250 wordt eind juli.
Ik denk niet dat de prijs zover gaat zaken. Als je het door mij aangehaalde topic eens doorleest dan lees je al dat de prijs waarschijnlijk al zo'n beetje op het laagste punt is aangekomen. Intel verlaagt namelijk de prijs van Q6600 naar 266 dollar en dat per stuk bij afname van 1000 stuks. 266 dollar ligt zo rond de €195, neem daar nog weer de winstmarge's van tussenhandel en winkel bij dan denk ik dat de prijs (zoals in het topic genoemd) niet veel verder zal dalen dan €266.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 00:27
Videokaart
Even terugkomen op de Club3d 1950pro, als je dx10 geen must vind. Koop dan zeker een Club3d 1950pro met de stock AC Accelero X2 hoor je hem niet omdat de kaart minder dan 21 db aan geluid produceerd en dat is voor de mens praktisch onhoorbaar. Verder is de kaart niet zoveel duurder dan de standaard 1950pro (met stille koeler en 1400mhz gddr). Ik zou ook altijd voor de active gekoelde versie gaan tov de passieve, stel je voor dat je kast een verkeerde vorm van airflow heeft kan dit problemen opleveren maar bij actieve koeling heb je hier minder kans op.

Specs

• MannyMo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-11-2025
videokaart kan je ook gaan voor de sapphire ultimate x1950pro, die heeft standaard de zalman vf900 erop. waar jou voorkeur naar uitgaat natuurlijk :).

• Neo
Bij de videokaart ben ik vergeten neer te zetten waarom ik alleen eigenlijk voor een Nvidia kaart wil kiezen. Deze heeft namelijk op dit moment een veel betere driverondersteuning in linux.
AMD zegt dat bij ATI te willen gaan veranderen, maar hoe lang zal het nog duren voordat dat doorzet.

Maar als deze wel standaard met stille koelers geleverd worden is dat al een minpunt minder. De Club3D is niet leverbaar bij de zaak waar ik het systeem wil bestellen dus dan zou de sapphire ultimate x1950pro nog een optie zijn. Ik heb goede ervaringen met een vf700. Alleen is deze kaart 40 euro duurder dan de 8600GT, maar de kaart is dan ook weer hoger geklokt.

Bedankt voor de tips. ik ga even kijken hoe ik dat het beste kan doen en even de review opnieuw nalezen over de ultimate versie.

Edit: De Club3D is te vinden in de pricewatch maar de Sapphire ultimate niet, klopt dat of ben ik zo blind?

Edit2: Waarschijnlijk word het de 1950pro ultimate gezien de reviews. Volgens deze voor mij onleesbare review (ik heb plaatjes gekeken) is hij in games sneller dan een 8600GTS.
Echter wordt hier weer gesteld dat het eigenlijk geen verschil maakt met een 7900GS en een 1950pro.
In ieder geval is het een erg stille kaart en de performance is in ieder geval beter dan de 8600GT maar beter dan de 8600GTS?

[ Voor 29% gewijzigd door Neo op 05-07-2007 10:40 ]

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 00:27
AMD user schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 10:17:
Bij de videokaart ben ik vergeten neer te zetten waarom ik alleen eigenlijk voor een Nvidia kaart wil kiezen. Deze heeft namelijk op dit moment een veel betere driverondersteuning in linux.
AMD zegt dat bij ATI te willen gaan veranderen, maar hoe lang zal het nog duren voordat dat doorzet.

Maar als deze wel standaard met stille koelers geleverd worden is dat al een minpunt minder. De Club3D is niet leverbaar bij de zaak waar ik het systeem wil bestellen dus dan zou de sapphire ultimate x1950pro nog een optie zijn. Ik heb goede ervaringen met een vf700. Alleen is deze kaart 40 euro duurder dan de 8600GT, maar de kaart is dan ook weer hoger geklokt.

Bedankt voor de tips. ik ga even kijken hoe ik dat het beste kan doen en even de review opnieuw nalezen over de ultimate versie.

Edit: De Club3D is te vinden in de pricewatch maar de Sapphire ultimate niet, klopt dat of ben ik zo blind?

Edit2: Waarschijnlijk word het de 1950pro ultimate gezien de reviews. Volgens deze voor mij onleesbare review (ik heb plaatjes gekeken) is hij in games sneller dan een 8600GTS.
Echter wordt hier weer gesteld dat het eigenlijk geen verschil maakt met een 7900GS en een 1950pro.
In ieder geval is het een erg stille kaart en de performance is in ieder geval beter dan de 8600GT maar beter dan de 8600GTS?
Dat de 1950pro sneller is dan de 7900GS is gewoon een feit(op de nvidia games na) :p Alleen bij die review vergelijken ze de 1950proU met de 7900GS Extreem. Maar de prijs is van 140(7900GSXT) tegen 158(1950proU) daarbij heeft de1950 een zalman koeler met een waarde van 25 euro en hij is ook sneller dus zeker meer bang for buck ;) Ben je een fanatieke overklocker dan kan je de 7900GS ver pushen, maar overklocken bied nooit zekerheid en het kost je weer extra voor betere koeling en je raakt je garantie kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door Solid_Aapie op 05-07-2007 12:28 ]

Specs

• Neo
Oke bedankt Solid_Aapie, de videokaart zal ik wijzigen.

Dan blijven de volgende punten nog over:
• Processorkoeler, iemand een idee of deze past?
• Geheugen, iemand ervaring met Geil of OCZ met deze combo
• Ubuntu, alles moet werken onder ubuntu. Ik heb dit zo veel mogelijk nagezocht maar ervaringen zijn welkom

Mijn winkelwagen ziet er nu als volgt uit:

OCZ 2X 1GB PC2-6400 PLATINUM EL XTC REV2 (4-4-4-15)
€ 98,50

MONTAGE VOLLEDIG SYSTEEM
€ 35,00

ANTEC LIFESTYLE SONATA III EC
€ 112,50

SAPPHIRE RADEON X1950 PRO ULTIMATE 256 MB
€ 165,30

NEC DVD R/RW 18X AD-7173A LABELFLASH BLACK OEM
€ 28,90

INTEL CORE 2 QUAD Q6600 8MB BOXED
€ 351,65

GIGABYTE GA-P35-DS3R
€ 128,20

SAMSUNG HDD 320GB 16MB SATAII
€ 68,60

HAUPPAUGE WINTV PVR-150 MCE KIT
€ 52,50

Momenteel komt dit samen op 1041,15 maar ik hoop dat daar nog iets vanaf gaat.

Iemand nog ideeën of opmerkingen?

[ Voor 48% gewijzigd door Neo op 05-07-2007 14:24 ]

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-01 21:45
als je nu 1041,15 euro zit kun je mss kijken naar een 8800GTS 320 mb ipv een 1950 pro

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• Neo
Ik heb die kaart inderdaad overwogen, echter game ik niet vaak en zou ik op die kaart weer een andere cooler moeten zetten om hem stil te krijgen waarbij de garantie vervalt. Daarnaast heb ik bij die 1041 euro niet het scherm bijgerekend die in de pricewatch 329 kost (zonder pixelgarantie).

Verwijderd

AMD user schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 19:18:
Ik heb die kaart inderdaad overwogen, echter game ik niet vaak en zou ik op die kaart weer een andere cooler moeten zetten om hem stil te krijgen waarbij de garantie vervalt. Daarnaast heb ik bij die 1041 euro niet het scherm bijgerekend die in de pricewatch 329 kost (zonder pixelgarantie).
De stock cooler van de 8800 serie zijn stil hoor. 8)

• Neo
Ik zal het overwegen eind juli als ik nog budget over heb, momenteel houd ik het nog even bij de huidige config.

Het geheugen (OCZ) en de kast heb ik al besteld.
Pagina: 1