Open Source Linux mail/exchange server

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Siebz0r
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2018

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Ik draai dus hiero een linux servertje (gentoo :D )
wat ik wil berijken;
- div. mailaddressen (gmail enzo) doorsturen naar mijn server
- mailaddressen aan kunnen maken
- alle ingestelde mailaddressen door kunnen sturen naar meerdere Thunderbird installaties
- spamfilter (is niet nodig)

Ik ben al wat servers tegengekomen (open-Xchange, zimbra, zarafa) maar deze zijn niet gratis? (legaal)

Dus ik denk; op tweekers weet er vast wel iemand een oplossing :+

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Postfix server opzetten? :P

Daar kan je in ieder geval wel het een en ander mee doen (mailadressen aanmaken, forwarden, etc.).

Uiteindelijk moet jij zelf Thunderbird vertellen waar dat ding z'n mail moet gaan halen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 11:20

Shuriken

Life is all about priorities

scalix is gratis te gebruiken voor 25 premium users

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

doorsturen van mail kun je doen met fetchmail. spamfilter kun je doen met bijvoorbeeld spamassasin en als mailserver kun je exim gebruiken. voor het versturen van mail voldoet sendmail goed.

deze zijn allemaal open-source en zijn beproeft in vele situaties.

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
k zal postfix eens proberen :> (die kan ik emergen :D )

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dit is wel een handige How-To: Virtual Mailhosting System with Postfix Guide

Alleen als ik je zo hoor, dan gaat 't je denk ik nog wel wat moeite kosten :+

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 21:51
Heb op t werk Postfix / CourierIMAP / Maildrop draaien in combinatie met Amavis /ClamAV /SpamAssassin. Duurt even voordat je het hebt opgezet, maar dan heb je ook wat.... draait als een zonnetje op een dual PIII met zo'n 100 users en 2GB mailtraffic per dag.

Van Zimbra (wel eens wat mee gespeeld) is overigens niet alleen een 60 day Free Trial maar ook een OpenSource (gratis, legaal maar zonder support uiteraard) beschikbaar. Mocht je die proberen, dan ben ik wel benieuwd naar je ervaringen... ;)

Ik citeer even:
The ZCS Open Source Edition is free in perpetuity (providing you comply with the open source licensing terms under which the software is licensed). These Editions do not include Zimbra support or software subscription.
download

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
lammert schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:28:
Heb op t werk Postfix / CourierIMAP / Maildrop draaien in combinatie met Amavis /ClamAV /SpamAssassin. Duurt even voordat je het hebt opgezet, maar dan heb je ook wat.... draait als een zonnetje op een dual PIII met zo'n 100 users en 2GB mailtraffic per dag.

Van Zimbra (wel eens wat mee gespeeld) is overigens niet alleen een 60 day Free Trial maar ook een OpenSource (gratis, legaal maar zonder support uiteraard) beschikbaar. Mocht je die proberen, dan ben ik wel benieuwd naar je ervaringen... ;)

Ik citeer even:
[...]

download
support :')
daar hebben we google en tweakers voor :P

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
ben nu dus bezig met die postfix.. maar postfix geeft een error bij het starten;

[/quote]postfix: fatal: gethostbyname("Server2") does not resolve as a fully qualified domain name.
[quote]

heb geen domein draaien maar heb wel een internet-domein-naam geregistreert staan

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

wat voor output geeft het commando hostname -f je? Dit zou je FQDN moeten laten zien (bijv. jouwserver.jouwdomein.com)

[ Voor 40% gewijzigd door domi235 op 04-07-2007 23:30 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
hostname -f
hostname: Unknown host

Verwijderd

Shuriken schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:08:
scalix is gratis te gebruiken voor 25 premium users
maar is excl. OutlookConnector, dan moet je gaan betalen of niet ?

ha, nee idd, incl connector !!

- gaat m;n nachtrust :) -
geen lange handleiding op zich: Scalix Manual Install diverse distro;s

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 23:48 ]

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
k krijg nu al een hostname als output van hostname -f
# hostname -f
Server2
#
nu 't domein? :S

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

lammert schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:28:
Ik draai het nu onderhand een weekje of 2 op mijn server.
Wat dingen waar ik in het begin tegen aan liep:
Optimized Glibc (NPTL)
Goed opgezetten mx records

En dat was ook alles wel, nadat die dingen goed geregelt waren loopt het als een zonnetje. Het verbruikt wel relatief veel resources met de basis installatie maar dat valt gedeeltelijk terug te dringen door het aantal processen wat alles spawned (amavis, mysql, apache, etc.) lager te zetten.
Verder heb ik nog een klein vaag probleem gehad dat de zimbra logger daemon soms opeens weg is of niet installed lijkt waar ik jammer genoeg nog geen oplossing voor heb.

Over het algemeen alleen maar lof voor zimbra!

• Osiris
  • Niet online
Siebz0r schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 23:53:

[...]

Gelukkig hadden we Google voor de 'support'!

Alleen moeten we 't hier blijkbaar nog ff voorkauwen ;)

Asje: TIP Setup Your FQDN (Handige site überhaupt, dat Gentoo Wiki)

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
:D nice
thnx voor de hulp
postix wilt nu iig starten
(had ook probs met proftpd, lag ook aan de hostname)

hostname -f geeft nu complete hostname.domain aan

thnx

ben nu ff bezig met users toe te voegen enz. aan proftpd

voor postix; kan ik hiermee mailboxen/mailaddressen aanmaken?

• Osiris
  • Niet online
Siebz0r schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 01:39:
voor postix; kan ik hiermee mailboxen/mailaddressen aanmaken?
Als je de guide in m'n vorige post volgt, dan kun je een MySQL-DB gebruiken voor alle users en alles d'r op en d'r aan.

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
*gaat guide volgen

thnx

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 21:51
BarthezZ schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 00:07:
[...]Verder heb ik nog een klein vaag probleem gehad dat de zimbra logger daemon soms opeens weg is of niet installed lijkt waar ik jammer genoeg nog geen oplossing voor heb.

Over het algemeen alleen maar lof voor zimbra!
Probeer deze link eens naar een topic op de Zimbra admin forums. Dit lijkt de meeste logger daemon problemen op te lossen.

• blade181
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

blade181

Cra-cra-cracker?

Siebz0r schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 23:53:

[...]

Jongetje ga nu eerst even wat documentatie lezen over het configureren van een server en over de werking van het internet/netwerken. Want zo te horen heb je weinig ervaring op gebied daarvan. Als je dat niet goed door hebt, dan heeft het instellen van postfix geen zin!

Another white boy in this movie? Damn!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
blade181 schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 11:10:
[...]

Jongetje ga nu eerst even wat documentatie lezen over het configureren van een server en over de werking van het internet/netwerken. Want zo te horen heb je weinig ervaring op gebied daarvan. Als je dat niet goed door hebt, dan heeft het instellen van postfix geen zin!
Die "server" die ik hier heb staan is meer om mee te spelen/leren, daar leer je meer mee dan alleen de docs te lezen :w (spreekwoord: aldoende leert men)

bijdeweg: ben jij een leeraar ofzo? of een of andere nerd die het beter weet, maar te arrogant is om een lerende de informatie te delen. Ik dacht dat de OpenSource Community er voor stond om informatie open en vrij te delen en niet elkaar omver te flamen omdat sommige gewoon wat proberen en hulp nodig hebben.. mensen zoals jou maken de O.S.C. KAPOT!

Vallen en opstaan, je leert het meeste door te doen en niet door lezen, lezen en nog eens lezen en daarna te doen!

• Osiris
  • Niet online
Siebz0r schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:16:
[...]

Vallen en opstaan, je leert het meeste door te doen en niet door lezen, lezen en nog eens lezen en daarna te doen!
Vind je? Leren is een combinatie van lezen én doen, niet een van beide. Geef een aap (of kind) een typmachine, laat hem willekeurig op toetsen rammen en de kans bestaat dat ie tóevallig een werk van Shakespeare uittypt. Maar de kans is groter dat je een grote berg nutteloze, onleesbare letters krijgt waar geen touw aan te knopen valt. Da's "doen". Verder kun je wel een of andere literaire studie volgen, maar zolang je geen boek gaat schrijven, zul je nooit een meesterwerk voortbrengen. Da's lezen.

Als jij 0,0 van Linux afwist, had je nooit Gentoo kunnen installeren. Daarvoor heb je écht wel wat moeten lezen. Hier op GoT vereisen we echter wel wat bovengemiddelde kennis van zaken, daar ben je "Tweaker" voor. Maar we vereisen ook dat je zélf er moeite voor doet. En eigenlijk vereisen we ook dat je IQ boven dat van een Pritt-Stift ligt, zodat je zélf na kunt denken over hoe en wat. Probleem-oplossing is niet alleen een vraag voorleggen aan een community, nee, dat is sámen werken aan een oplossing.

En om af te sluiten: Geef een man een vis en hij heeft voor één dag te eten. Leer een man vissen en hij zal de rest van z'n leven genoeg te eten hebben!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Ik bedoel met die post dat je niet alles kan leren met alleen docs te lezen praktijk en theorie zijn 2 verschillende dingen maar een goed resultaat komt voort uit bijde, ik leer meer van een guide te volgen waarin dingen zijn uitgelegd dan uitgebreide documentatie te lezen, ik kan ze wel lezen en kan ze natuurlijk wel begrijpen, zoals jij zegt als Tweaker heb je iig meer IQ dan een gemiddelde dumb-ass-windows-hij-doet-het-niet-help!-gast maar dan ben ik nog geen reet verder dan ik eerst was :')
Ik ben iemand die meer leert door te doen dan te leren, vallen en opstaan is dus meer persoonlijk ;)
verder kom ik er altijd wel uit ;)

bijdeweg: ik vond het tog wel een mooie post _/-\o_

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Siebz0r schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:46:
[...]

Ik bedoel met die post dat je niet alles kan leren met alleen docs te lezen praktijk en theorie zijn 2 verschillende dingen maar een goed resultaat komt voort uit bijde, ik leer meer van een guide te volgen waarin dingen zijn uitgelegd dan uitgebreide documentatie te lezen, ik kan ze wel lezen en kan ze natuurlijk wel begrijpen, zoals jij zegt als Tweaker heb je iig meer IQ dan een gemiddelde dumb-ass-windows-hij-doet-het-niet-help!-gast maar dan ben ik nog geen reet verder dan ik eerst was :')
Ik ben iemand die meer leert door te doen dan te leren, vallen en opstaan is dus meer persoonlijk ;)
verder kom ik er altijd wel uit ;)

bijdeweg: ik vond het tog wel een mooie post _/-\o_
Sorry hoor, ik ben normaal niet te beroerd om mensen te helpen met Postfix/mail vragen maar met dit slappe geleuter verpest je het wel lekker..

Spul als open-Xchange, zimbra, zarafa etc heb je helemaal niet nodig want je forward toch alles naar gmail?. Met alleen Postfix + mysql heb je ook al genoeg. Als beheers tool kan je postfixmyadmin gebruiken van http://www.high5.net

Tis allemaal niet moeilijk want je hebt maar 1 tabel nodig (die met aliasen) zo te zien...

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
*gaat guide volgen en skipt het flamen
Pagina: 1