Toon posts:

Switch probleempje

Pagina: 1
Acties:
  • 470 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een probleempje met een switch, heb absoluut geen verstand van dit soort zaken dus misschien zou iemand me hier kunnen helpen.

Ik heb beneden een router (smc) waaraan 3 kabels zitten, 2 rechtstreeks naar een pc en 1 via switch (op zolder) naar een PC en PS3. Dit heeft altijd goed gewerkt totdat ik besloot om het stekkertje van de utp kabel (zag er niet zo best meer uit) te vervangen door zo'n utp aansluitdoos (soort stopcontact maar dan voor utp). Als ik mijn pc nu rechtstreeks aansluit op de utp aansluitdoos werkt de verbinding prima, maar zodra ik de switch ertussen zet is de verbinding helemaal weg of soms werkt het maar dan supertraag. Eerst dacht ik dat de switch misschien kapot was dus heb mijn sweex vervangen door een sitecom maar die geeft dezelfde problemen.

Wat doe ik hier fout, kan iemand me helpen?

Alvast bedankt!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:11

Eboman

Ondertitel

het eerste wat me te binnenschiet is welke aansluitschema heb je gebruikt of hoe heb je kabel nu aangesloten zitten op die outlet..

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Eboman schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 19:09:
het eerste wat me te binnenschiet is welke aansluitschema heb je gebruikt of hoe heb je kabel nu aangesloten zitten op die outlet..
Bedoel je deze schema?

Afbeeldingslocatie: http://img124.imageshack.us/img124/268/untitled1sy9.jpg

Ik weet zeker dat ik de kleuren goed heb, tenminste volgens de eerste kleurenschema, of moet ik A of B hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 19:28 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Weet je zeker dat je er een voor UTP hebt en niet voor ISDN ?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Glashelder schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 19:22:
Weet je zeker dat je er een voor UTP hebt en niet voor ISDN ?
Op de verpakking staat "UTP AANSLUITDOOS OPBOUW"

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het kan zijn dat je geen switches geen MDI/MDX ondersteunen of er gaat iets mis mee. Een verbinding tussen twee switches moet normaliter een crosskabel zijn. MDI/MDX detecteert dat en crosslinked zeg maar automatisch een van je poorten. Kan je eens een crosskabel proberen of je UTP doosje zo bedraden dat die crossed is?

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 04-07-2007 19:44 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Zo zit alles aangesloten,

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/9140/schema1dt3.jpg

Sinds die aansluitdoos ertussen zit werkt het alleen nog zonder switch ertussen.
Waarschijnlijk heb ik dan toch de kleuren op verkeerde volgorde, welke moet ik hebben?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/cross.png

:)

Dus:
1: Wit/Groen
2: Groen
3: Wit/Oranje
4: Blauw
5: Wit/Blauw
6: Oranje
7: Wit/Bruin
8: Bruin

(De 1 tot 8 correspondeerd met die afbeelding die je van je contactdoos gepost hebt).

edit: Zie dat ik het omgedraaid heb :P Je moet inderdaad A volgen .. Heb het iig hier ook even verbeterd.

[ Voor 109% gewijzigd door Glashelder op 04-07-2007 20:15 ]

Verwijderd

duidelijk, die aansluit doos vernageld de MDI/MDX waardoor je switch niet meer werkt. kijk ook eens naar de aansluiting binnenin die aansluitdoos, daar gaat het waarschijnlijk fout en dat kun je oplossen door een kabel te gebruiken tussen die aansluitdoos en je swicht die dat weer rechtzet.

*en moest dat glasvezel nou werkelijk zo groot? beetje jalozie opwekken bij de wat minder bedeelden. vindt je niet (en dan heb ik het niet over belgen).

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-03 16:24

WeirdEye

Eindbaas

Op de contactdoos staat A & B.
Volg het schema A zoals op de contactdoos staat aangegeven, dit werkt namelijk hier ook.
A is straigt, en B is Crossover.

Verwijderd

Topicstarter
Glashelder schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:02:
[afbeelding]

Dus:
1: Bruin
2: Wit/bruin
3: Oranje
4: Wit/Blauw
5: Blauw
6: Wit/Oranje
7: Groen
8: Wit/Groen

(De 1 tot 8 correspondeerd met die afbeelding die je van je contactdoos gepost hebt).
Bedankt, ik ga het direct proberen!
Ik laat weten hoe het gegaan is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:03:
*en moest dat glasvezel nou werkelijk zo groot? beetje jalozie opwekken bij de wat minder bedeelden. vindt je niet (en dan heb ik het niet over belgen).
_O- Sorry

Verwijderd

Topicstarter
[afbeelding]

Dus:
1: Bruin
2: Wit/bruin
3: Oranje
4: Wit/Blauw
5: Blauw
6: Wit/Oranje
7: Groen
8: Wit/Groen

WeirdEye schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:08:
Volg het schema A zoals op de contactdoos staat aangegeven, dit werkt namelijk hier ook.
Nu raak ik toch een beetje in de war, op de contactdoos schema staat er geen die met bruin begint,
welke volgorde moet ik nou proberen?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
WeirdEye schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:08:
Nou normaal gesproken wordt er in nederland volgens B standaard afgewerkt.
Als je een crossover kabel wilt maken dan moet je de ene kant als A afwerken en de andere kant als B
Ik vermoed dat je beneden bij je SMC een RJ45 hebt die volgens B is afgewerkt (pin 1 en 2 orange-wit, oranje)
En boven volgens A (pin 1 en 2 bekabeld met groen-wit, groen en pin3, 6 oranje-wit, oranje)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Topicstarter

edit: Zie dat ik het omgedraaid heb :P Je moet inderdaad A volgen .. Heb het iig hier ook even verbeterd.
Ok ik ga het proberen.

Verwijderd

geeft niet, onthoud de volgende keer even dat minder dan 1% van de huishoudens glazvelel kan krijgen en dat je je daarom terecht bedeeld mag noemen.

ik denk inderdaad dat die aansluitdoos je switch verhindert om een crossover verbinding of te zetten. je zou dus of de draden in die doos zelf moeten rechtzetten of een wat makkelijker is, zelf een kabel maken die de draden weer recht zet.

je zou dan een kort kabeltje kunnen maken van zeg 30cm en die daarna verlengen met welke kabel je dan ook maar wil middels een verbindingsblokje(let op de kwaliteit, van die goedkope kost je teveel singaal). als je dan een switch op dat ding wil aansluiten pas je eerst die 30cm kabel en daarna gewoon weer een normale UTP kabel zoals je switch dat verwacht.

eigenlijk moet je die kabel zien als 8 indivduele kabels en die aansluitdoos heeft er een paar omgewisseld. als je de schema's er bij pakt kun je al snel uitvinden welke kabels er zijn omgewisseld.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:43:
[...]

geeft niet, onthoud de volgende keer even dat minder dan 1% van de huishoudens glazvelel kan krijgen en dat je je daarom terecht bedeeld mag noemen.

ik denk inderdaad dat die aansluitdoos je switch verhindert om een crossover verbinding of te zetten. je zou dus of de draden in die doos zelf moeten rechtzetten of een wat makkelijker is, zelf een kabel maken die de draden weer recht zet.

je zou dan een kort kabeltje kunnen maken van zeg 30cm en die daarna verlengen met welke kabel je dan ook maar wil middels een verbindingsblokje(let op de kwaliteit, van die goedkope kost je teveel singaal). als je dan een switch op dat ding wil aansluiten pas je eerst die 30cm kabel en daarna gewoon weer een normale UTP kabel zoals je switch dat verwacht.

eigenlijk moet je die kabel zien als 8 indivduele kabels en die aansluitdoos heeft er een paar omgewisseld. als je de schema's er bij pakt kun je al snel uitvinden welke kabels er zijn omgewisseld.
Dat wist ik niet, hier in het dorp hebben we het al ongeveer 2 jaar, ik had het echt niet expres zo groot geschreven _O-

Sorry ik snap er echt niet veel van.
Ik heb het volgende al geprobeerd,

Schema A:
- rechtstreeks naar contactdoos = geen verbinding
- via switch = geen verbinding

Schema B:
- rechtsreeks naar contactdoos = verbinding
- via switch = geen verbinding

Ik heb een Sweex 10/100 lan switch en een Sitecom 10/100 network switch, beide geven dezelfde resultaten.

Verwijderd

Topicstarter
klaasbram schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:17:
[...]

Nou normaal gesproken wordt er in nederland volgens B standaard afgewerkt.
Als je een crossover kabel wilt maken dan moet je de ene kant als A afwerken en de andere kant als B
Ik vermoed dat je beneden bij je SMC een RJ45 hebt die volgens B is afgewerkt (pin 1 en 2 orange-wit, oranje)
En boven volgens A (pin 1 en 2 bekabeld met groen-wit, groen en pin3, 6 oranje-wit, oranje)
Ik heb even gekeken naar het stekkertje die in de router zit,

Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/6994/utpstekkeryr9.jpg

Hier klop volgens mij niets van van volgorde van kleur of wel :?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:45

Onbekend

...

En hoe ziet de andere kant van die kabel eruit ?
Zelfde kleuren volgorde?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

je zou eigenlijk even moeten kijken naar de stekker die dus in die aansluitdoos gaat en dan even kijken hoe die 8 draadjes verbonden zijn in de aansluitdoos zelf. de kleuren schema's worden door somige fabrikanten totaal niet gevolg en dan blijkt de volgorde wel te kloppen maar de kleur die de fabrikant eraan geeft klopt dan niet. gewoon even los schroeven en kleuren noteren.

je moet het eigenlijk zien als dat je 8 lange kabels hebt die lopen van jouw switch beneden naar die boven lopen. er zit dus een volgorde in hoe die 8 kabels worden verbonden op de pinnetjes aan elk uit einde. de aansluitdoos is niks meer dan een onderbreking in die kabels.

omdat je toch al fanatiek foto's aan het posten bent (zeker een plus, zouden meer tweakers moeten doen) kun je mischien wat foto's posten van de kabel die dus nu in de aansluitdoos gaat, die dus eerst direct in je switch op zolder ging, en hoe de binnenkant van die aansluitdoos is verbonden.

/offtopic: ik kan wel glazvezel krijgen kost me alleen 600 euro aan graafwerkzaamheden en 1200 euro per maand. maar enkele ISP's zijn aan het expirmenteren met glazvezel voor de consument zoals bijvoorbeeld in amsterdam.

een stukje geschiedenis van glazvezel in nederland:
nieuws: Ook Amsterdam krijgt kenniswijk
nieuws: Kabelsector start proefproject met 'virtuele glasvezel'
nieuws: Achterhoekse bedrijven willen op Duitse glasvezel
nieuws: Glasvezel in de huiskamer pas over 9 jaar winstgevend
nieuws: KPN-dochter levert glasvezel in nieuwbouw
nieuws: KPN overweegt MxStream- en glasvezeluitbreiding
nieuws: Amersfoort als eerste met glasvezelwijk
nieuws: KPN onderhandelt over aanleg glasvezelnetwerk Amsterdam
nieuws: Grote steden mogen investeren in glasvezelnetwerken
nieuws: UPC vindt aanleggen nieuw glasvezelnet overbodig
nieuws: KPN pleit voor gezamenlijk open glasvezelnetwerk
nieuws: Minister Brinkhorst gaat akkoord met uitbreiding Kenniswijk
nieuws: EZ gaat nut glasvezel tot de voordeur onderzoeken
nieuws: Fiber-to-the-home nu al populair bij inwoners Almere
nieuws: Rotterdam heeft binnen tien jaar eigen glasvezelnetwerk
nieuws: BBned gaat Rotterdams glasvezelnetwerk beheren
nieuws: G4-steden willen werk maken van glasvezel
nieuws: Breedband Zwolle biedt 'betaalbaar' glasvezelnetwerk
nieuws: Kamer tegen aanleg glasvezel door gemeenten
nieuws: Amsterdam krijgt tweede glasvezelnet
nieuws: Groen licht voor Amsterdams glasvezelnet
nieuws: UPC verliest kort geding glasvezelaanleg Amsterdam

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 22:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:25:
En hoe ziet de andere kant van die kabel eruit ?
Zelfde kleuren volgorde?
Momenteel zoals schema B van de contactdoos handleiding

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:20:
[...]

Ik heb even gekeken naar het stekkertje die in de router zit,

[afbeelding]

Hier klop volgens mij niets van van volgorde van kleur of wel :?
Nope. Deze volgorde werkt niet. Houd de volgorde aan zoals eerder genoemd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:35:
[...]

Nope. Deze volgorde werkt niet. Houd de volgorde aan zoals eerder genoemd.
Maar die kabel zit er al jaren in, geen idee wie die gemaakt heeft, volgens mij die monteur van casema nog. Het heeft ook altijd gewerkt (eerst casema, toen zonnet en nu xmsnet) totdat ik de contactdoos had geplaatst

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 22:44 ]

• Onbekend

Onbekend

...

Heb je hem niet toevallig in spiegelbeeld aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:32:
je zou eigenlijk even moeten kijken naar de stekker die dus in die aansluitdoos gaat en dan even kijken hoe die 8 draadjes verbonden zijn in de aansluitdoos zelf. de kleuren schema's worden door somige fabrikanten totaal niet gevolg en dan blijkt de volgorde wel te kloppen maar de kleur die de fabrikant eraan geeft klopt dan niet. gewoon even los schroeven en kleuren noteren.

je moet het eigenlijk zien als dat je 8 lange kabels hebt die lopen van jouw swicht beneden naar die boven lopen. er zit dus een volgorde in hoe die 8 kabels worden verbonden op de pinnetjes aan elk uit einde. de aansluitdoos is niks meer dan een onderbreking in die kabels.

omdat je toch al fanatiek foto's aan het posten bent (zeker een plus, zouden meer tweakers moeten doen) kun je mischien wat foto's posten van de kabel die dus nu in de aansluitdoos gaat, die dus eerst direct in je switch op zolder ging, en hoe de binnenkant van die aansluitdoos is verbonden.
Ja ik heb er zelf geen verstand van dus ik dacht dat de foto's het misschien iets duidelijker maken voor de mensen die er wel wat vanaf weten.

Afbeeldingslocatie: http://img48.imageshack.us/img48/4689/utpyv6.jpg

Verwijderd

ik neem aan dat de printplaat met de numertjes 1 t/m 8 de aansluit doos zijn. maar waarvan is het stekkertje wat je er boven bijgeeft? is dat de kabel die dus aan de achterkant de switchdoos in gaat?

*edit: ik heb even opgezocht hoe dat MDI/MDX werkt. het schijnt dat je switch zegmaar een singaal test op de draadjes om zo vast te stellen wat er aan de andere kant zit verbonden. normaal ziten de draadjes dus gewoon op de zelfde volgorde aan beide kanten maar een switch heeft dus een crossover nodig. dat wil zeggen dat de draadjes 1 t/m 4 aan de andere kant op 5 t/m 8 zitten.

middels MDI/MDX worden dus draadjes 1 t/m 4 intern omgewisseld met 5 t/m 8 waardoor ook een normale strait kabel kan worden gebruikt. maar dit werkt alleen als beide switches dit doen. jouw switch denkt nu dat die aansluitdoos een andere switch is en dus werkt het niet.

je zult dus een crossover kabel moeten gebruiken.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 23:14 ]

• Onbekend

Onbekend

...

Het begin en het einde van je kabel klopt niet.
Zie linkje voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/RJ-45

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:53:
Heb je hem niet toevallig in spiegelbeeld aangesloten?
Nee, volgens mij niet

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 23:01:
ik neem aan dat de printplaat met de numertjes 1 t/m 8 de aansluit doos zijn. maar waarvan is het stekkertje wat je er boven bijgeeft? is dat de kabel die dus aan de achterkant de switchdoos in gaat?
Ja, de kleuren sluiten dus op elkaar aan.

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 23:06:
Het begin en het einde van je kabel klopt niet.
Zie linkje voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/RJ-45
Volgens mij zit het aan het einde wel goed maar is het begin niet goed, vreemd dat het altijd goed heeft gewerkt

Verwijderd

* ik had mijn post ge-edit maar niet gezien dat je al had gereageerd. je kunt trouwens de edit knop gebruiken als je meerdere keren na elkaar post.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik wil wel even een poging wagen om uit te proberen te leggen wat er ongeveer mis (kan) gaan.

Over een koperen UTP ader kan maar vanuit een richting tegelijk gegevens verzonden worden. 100mbit Ethernet gebruikt vier draden om gegevens te verzenden. Dit zijn twee paren, de draden zijn per twee om elkaar heen gedraaid. De reden hiervoor is niet belangerijk.

Omdat je maar over een aderpaar tegelijk kan verzenden/ontvangen, wordt er over EEN aderpaar verzonden, en over het andere aderpaar ontvangen. Ik geloof dat dit bij ethernet 1/2 en 5/6 is, maar ik kan het mis hebben. Die nummers staan voor de getallen in je tekening.

Een straight kabel (zoals ze normaal bekabeld zijn), gaat zo:

1 -> 1
2 -> 2
3 -> 3....
enz enz..

Wat je dus krijgt als je twee PC's met een straight kabel aan elkaar verbind, is dat de verzend ader van PC1 op de verzend ader van PC2 terecht komt. Dat snappen ze niet omdat ze niet weten dat ze hier op iets kunnen ontvangen. Zie het zo: als jij met een vriend afspraakt dat je met je walkie talkie op FM102.1 luistert, dan hoor je hem niet als hij op FM88.1 uitzend.

Hiervoor hebben ze de crosskabel uitgevonden. Wat doe die? Die zorgt ervoor dat wat PC1 uitzend op aderpaar 1/2, terechtkomt bij aderpaar 5/6 bij PC2. Die verwacht daarop gegevens te ontvangen, en we hebben een verbinding.

Een switch is normaal iets anders ingesteld. Omdat die met een straight kabel verbonden wordt met een PC (die gegevens verzend op 1 en 2), verwacht die zijn gegevens te ontvangen op aderpaar 1/2. Die verwacht het dus, in tegenstelling tot je PC, weer niet op 5/6.

Omdat dit geneuzel irritant is, hebben technici MDI/MDX ontwikkeld. Een switch luistert hierbij toch stiekem op aderpaar 5/6, om te kijken of er toch gegevens over verstuurd worden. Dan weet die switch; hey, een crosskabel! Dan gaat die opeens luisteren op aderpaar 5/6 en verzenden via 1/2.

Als twee switches dit nou tegelijk zouden wisselen van verzendpaar, dan zijn we weer terug bij af :P En krijg je gedonder..

Je krijgt dus ook gedonder als de paren niet goed op elkaar afgestemd zijn, dan krijg je dus gewoon geen verbinding. Het is dus of bovenstaande, of je aderparen kloppen gewoon niet ...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:32:
/offtopic: ik kan wel glazvezel krijgen kost me alleen 600 euro aan graafwerkzaamheden en 1200 euro per maand. maar enkele ISP's zijn aan het expirmenteren met glazvezel voor de consument zoals bijvoorbeeld in amsterdam.

een stukje geschiedenis van glazvezel in nederland:
nieuws: Ook Amsterdam krijgt kenniswijk
nieuws: Kabelsector start proefproject met 'virtuele glasvezel'
nieuws: Achterhoekse bedrijven willen op Duitse glasvezel
nieuws: Glasvezel in de huiskamer pas over 9 jaar winstgevend
nieuws: KPN-dochter levert glasvezel in nieuwbouw
nieuws: KPN overweegt MxStream- en glasvezeluitbreiding
nieuws: Amersfoort als eerste met glasvezelwijk
nieuws: KPN onderhandelt over aanleg glasvezelnetwerk Amsterdam
nieuws: Grote steden mogen investeren in glasvezelnetwerken
nieuws: UPC vindt aanleggen nieuw glasvezelnet overbodig
nieuws: KPN pleit voor gezamenlijk open glasvezelnetwerk
nieuws: Minister Brinkhorst gaat akkoord met uitbreiding Kenniswijk
nieuws: EZ gaat nut glasvezel tot de voordeur onderzoeken
nieuws: Fiber-to-the-home nu al populair bij inwoners Almere
nieuws: Rotterdam heeft binnen tien jaar eigen glasvezelnetwerk
nieuws: BBned gaat Rotterdams glasvezelnetwerk beheren
nieuws: G4-steden willen werk maken van glasvezel
nieuws: Breedband Zwolle biedt 'betaalbaar' glasvezelnetwerk
nieuws: Kamer tegen aanleg glasvezel door gemeenten
nieuws: Amsterdam krijgt tweede glasvezelnet
nieuws: Groen licht voor Amsterdams glasvezelnet
nieuws: UPC verliest kort geding glasvezelaanleg Amsterdam
Het kostte ons niks, alleen 50 euro per maand voor 24/24mbit + telefoon en tv.
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 23:01:*edit: ik heb even opgezocht hoe dat MDI/MDX werkt. het schijnt dat je switch zegmaar een singaal test op de draadjes om zo vast te stellen wat er aan de andere kant zit verbonden. normaal ziten de draadjes dus gewoon op de zelfde volgorde aan beide kanten maar een switch heeft dus een crossover nodig. dat wil zeggen dat de draadjes 1 t/m 4 aan de andere kant op 5 t/m 8 zitten.

middels MDI/MDX worden dus draadjes 1 t/m 4 intern omgewisseld met 5 t/m 8 waardoor ook een normale strait kabel kan worden gebruikt. maar dit werkt alleen als beide switches dit doen. jouw switch denkt nu dat die aansluitdoos een andere switch is en dus werkt het niet.

je zult dus een crossover kabel moeten gebruiken.
Hoe kan dat, de contactdoos is toch alleen maar een doorvoer? Zit verder niks in, geen chips oid.

Kan het ook zonder crossover kabel? dat ik de volgorde in de contactdoos verander of is dat niet mogelijk?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 23:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Glashelder schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 23:18:
Ik wil wel even een poging wagen om uit te proberen te leggen wat er ongeveer mis (kan) gaan.

Over een koperen UTP ader kan maar vanuit een richting tegelijk gegevens verzonden worden. 100mbit Ethernet gebruikt vier draden om gegevens te verzenden. Dit zijn twee paren, de draden zijn per twee om elkaar heen gedraaid. De reden hiervoor is niet belangerijk.

Omdat je maar over een aderpaar tegelijk kan verzenden/ontvangen, wordt er over EEN aderpaar verzonden, en over het andere aderpaar ontvangen. Ik geloof dat dit bij ethernet 1/2 en 5/6 is, maar ik kan het mis hebben. Die nummers staan voor de getallen in je tekening.

Een straight kabel (zoals ze normaal bekabeld zijn), gaat zo:

1 -> 1
2 -> 2
3 -> 3....
enz enz..

Wat je dus krijgt als je twee PC's met een straight kabel aan elkaar verbind, is dat de verzend ader van PC1 op de verzend ader van PC2 terecht komt. Dat snappen ze niet omdat ze niet weten dat ze hier op iets kunnen ontvangen. Zie het zo: als jij met een vriend afspraakt dat je met je walkie talkie op FM102.1 luistert, dan hoor je hem niet als hij op FM88.1 uitzend.

Hiervoor hebben ze de crosskabel uitgevonden. Wat doe die? Die zorgt ervoor dat wat PC1 uitzend op aderpaar 1/2, terechtkomt bij aderpaar 5/6 bij PC2. Die verwacht daarop gegevens te ontvangen, en we hebben een verbinding.

Een switch is normaal iets anders ingesteld. Omdat die met een straight kabel verbonden wordt met een PC (die gegevens verzend op 1 en 2), verwacht die zijn gegevens te ontvangen op aderpaar 1/2. Die verwacht het dus, in tegenstelling tot je PC, weer niet op 5/6.

Omdat dit geneuzel irritant is, hebben technici MDI/MDX ontwikkeld. Een switch luistert hierbij toch stiekem op aderpaar 5/6, om te kijken of er toch gegevens over verstuurd worden. Dan weet die switch; hey, een crosskabel! Dan gaat die opeens luisteren op aderpaar 5/6 en verzenden via 1/2.

Als twee switches dit nou tegelijk zouden wisselen van verzendpaar, dan zijn we weer terug bij af :P En krijg je gedonder..

Je krijgt dus ook gedonder als de paren niet goed op elkaar afgestemd zijn, dan krijg je dus gewoon geen verbinding. Het is dus of bovenstaande, of je aderparen kloppen gewoon niet ...
Je zal nu wel doorhebben dat ik de slimste niet ben _O-
Dus als ik het hou zoals het nu staat volgens schema B moet ik gewoon een crossoverkabel tussen de contactdoos en de switch doen?

Verwijderd

precies,

klasse voor glashelder voor het glashelder uitleggen wat hier dus gebeurt. gewoon een crossover kabel tussen de switch op zolder en de aansluitdoos en dan zou het moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 23:49:
precies,

klasse voor glashelder voor het glashelder uitleggen wat hier dus gebeurt. gewoon een crossover kabel tussen de switch op zolder en de aansluitdoos en dan zou het moeten werken.
De contact doos zit ook op zolder, meter van de switch vandaan.
Ik zal morgen zo'n kabel kopen en het uitproberen.
Heb ik dan deze kabel nodig?
http://www.dixons.nl/De_o...eter.7036843/default.aspx

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Sluit je kabel zo aan zoals 'ie beneden in het stekkertje zit?
Als pin 1 en 2 en pin 3 en 6 hun eigen aderpaar maar hebben ;)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kijk voordat je een extra kabel gaat kopen eerst even na of de draadjes in je contactdozen wel goed vastgezet zijn. Zit er niet toevallig bij een draadje nog isolatie om de kern?

Informeer anders eens in je kennisenkring of er niet iemand is die een netwerkkabel-tester heeft liggen:
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1200/1210/1219/121907_RB_00_FB.EPS.jpg
Sluit deze met twee (straight) kabels aan op je contactdozen en je kunt aan de lampjes zien of er tussen de contactdozen op alle aderparen (1-2, 3-6, 4-5, 7-8) een juiste verbinding is.

Verwijderd

Topicstarter
Arjen Tempel schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 10:10:
Kijk voordat je een extra kabel gaat kopen eerst even na of de draadjes in je contactdozen wel goed vastgezet zijn. Zit er niet toevallig bij een draadje nog isolatie om de kern?

Informeer anders eens in je kennisenkring of er niet iemand is die een netwerkkabel-tester heeft liggen:
[afbeelding]
Sluit deze met twee (straight) kabels aan op je contactdozen en je kunt aan de lampjes zien of er tussen de contactdozen op alle aderparen (1-2, 3-6, 4-5, 7-8) een juiste verbinding is.
Nee ik ken niemand met zo'n tester.

Inmiddels heb ik zo'n crossover kabel gekocht en dat was weer wegggooid geld.
Heb echt geen idee meer wat ik moet doen.

Verwijderd

Topicstarter
Crossoverkabel werkte dus niet, dus heb het maar opgegeven.
Ik heb de contactdoos verwijderd en een nieuwe kabel tussen de switch en router getrokken,
die was eigenlijk toch al aan vervanging toe.
Alles werkt weer zoals het hoort.

In ieder geval wil ik iedereen nog bedanken voor de hulp.

Wil iemand nog een contactdoos kopen? _O-

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 13:38 ]

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03 13:32
Ben je zeker dat de contactdoos geschikt is voor netwerken? Normaal moet er opstaan welke kwaliteit (cat5 is nodig voor 100Mbit) contactdoos het is. UTP op zich betekent niet zo veel (een cat1 UTP stekker voor ISDN is normaal niet geschikt)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
ls470 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 19:39:
Ben je zeker dat de contactdoos geschikt is voor netwerken? Normaal moet er opstaan welke kwaliteit (cat5 is nodig voor 100Mbit) contactdoos het is. UTP op zich betekent niet zo veel (een cat1 UTP stekker voor ISDN is normaal niet geschikt)
Toen ik het foto'tje zag dacht ik ook al zoiets want normaal moet je de aders op een lsa strookje afwerken met een dogger.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Topicstarter
ls470 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 19:39:
klaasbram schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 19:42:
[...]

Toen ik het foto'tje zag dacht ik ook al zoiets want normaal moet je de aders op een lsa strookje afwerken met een dogger.
Jullie zullen best gelijk kunnen hebben, er staat daar niets over op de verpakking, zeker om mensen zoals ik die er geen verstand van hebben te neppen.

Maar het maakt verder niet meer uit, contactdoos verwijderd en nieuwe kabel getrokken dus het werkt weer prima.
Pagina: 1