PC komt opeens niet meer in BIOS

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BigDplayboy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-03-2025
Mijn setup:
MoBo: A8N-Sli Deluxe
Proc: AMD X2 4400+
RAM: 2x Corsair TWINX1024-3200C2 = 4x512Mb
Video: XFX Geforce 7800 GT 256Mb
Audio: Emu 1212m
HDDs: 1x Seagate Barracuda 7200.7 (80Gb)
1x Seagate Barracuda 7200.7 (200Gb)
DVD-RW: Plextor PX-???-A (weet ik even niet uit m'n hoofd, ik zit op m'n werk)
Voeding: Seasonic S12-430
Kast: Nexus Breeze

NorthBridge, GPU en CPU worden watergekoeld in die volgorde

Het probleem:
Na een avondje gamen en musiceren zet ik m'n pc uit, niks raars, gewoon uit. De avond erna zet ik
de pc weer aan maar er gebeurde niks, geen piep, geen beeld. Dus ik maak de kast open en zie dat
het standby LED-je op het MoBo brandt. Ik doe een reboot waarbij de voeding-fan en de case-fan
beginnen te draaien en de HDD's en de DVD-RW gechecked worden, daarna wederom niks, geen piep,
geen beeld.
Ter informatie: ik heb 10 maanden foutloos heb gewerkt met dit alles.

Tot nu toe geprobeerd:
De dag erna op m'n werk op tweakers.net op het forum rondgeneusd en ja, ook de hangen en
opstartproblemen troubleshooter doorgelezen :)
Toen ik 's avonds thuiskwam alleen het MoBo, de processor, een reepje geheugen en m'n videokaart
aangesloten, samen met het case-speakertje en de power-knop. Geboot en hetzelfde resultaat,
geen beeld, geen piep.

Toen ben ik met die onderdelen naar m'n broer gegaan die ongeveer dezelfde systeemconfiguratie heeft.
Daar de voeding doorgemeten en die bleek okee. Toen hebben we stuk voor de componenten omgewisseld
in zijn computer:
1. De voeding: alles draaide prima.
2. Mijn processor: alles draaide prima.
3. Mijn geheugenreepje: alles draaide prima.
4. Mijn videokaart: alles draaide prima

Toen bovenstaande dingen eens aan zijn voeding gehangen: geen piep, geen beeld.
Nou, dus dat was duidelijk, het moederbord was gaar. Dus een ander moederbord gekocht (tweedehands; de oude is terug voor RMA). Maar helaas dat moederbord had het ook! Toen een echt nieuw gekocht just in case, maar die deed net zo weinig.
Dus het moederbord bleek toch niet de boosdoener. Toen eens getest met alleen de CPU in het moederbord: pieeeeeep piep piep!
Omdat het geheugen er niet in zat neem ik aan. Dus ik alle 4 de reepjes daarna 1-voor-1 geprobeerd, geen piepjes meer, maar hij start dus wederom niet door. "Dan moet het het geheugen zijn!" dacht ik. Dus ik van m'n werk uit m'n computer twee DDR reepjes mee naar huis meegenomen, maar net zo goed geen response (die reepjes van m'n werk werken 100%; ik zit er nu weer mee te werken).
Dus de geheugenbank registreert het geheugen wel, maar blijft daar (of net daarna) hangen, maar het ligt niet aan het geheugen want dat werkt 100%.

Dus nu heb ik de indruk dat het met iets anders te maken heeft; waarschijnlijk dat wat na het geheugen komt dan, maar wat is dat?

Iemand enig idee waar ik het probleem nog meer kan (onder)zoeken?

Thanks!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het zou de processor kunnen zijn, eventueel in combinatie met het mobo/RAM. Dat het RAM kapot is en de boel daardoor niets doet lijkt me sterk, meestal gaat het dan wel staan loeien ofzo, tenzij het _totaal_ dood is.

De CPU daarentegen, kan best weleens kapot gaan en dan totaal niet meer booten. Ikzelf heb een 939 setje gehad met een 3700+ waar de IHS (dat koperen ding op de bovenkant) opnieuw opgezet was, en deze is een keer (overvolt denk ik) gestorven. Daarbij heeft hij mijn moederbord mee naar de hardwarehemel genomen (of andersom). Ik heb toen een ander moederbord geprobeerd met mijn CPU, maar dat gaf vage errors en artifacts in het BIOS (vanaf on-board graphics). Het moederbord deed helemaal niets meer, ongeacht de processor.

Heb je verder de boel ook gewoon op tafel gelegd met het testen, op de doos van je moederbord, of gewoon op het hout? Dit is om te voorkomen dat je kast minder gewenste circuitjes maakt.. ;) De antistatische zak is sterk af te raden; deze geleidt veel stroom.

• BigDplayboy
Hm, tja, maar ik heb dus m'n processor al bij m'n broer in z'n computer gehad en het werkte gewoon. Hij startte door naar XP, daar nog wat programma's gestart en mee gewerkt e.d., maar er was geen enkele probleem te bemerken. Ook het geheugen hebben we erin gehad (de overige componenten waren ook weer allemaal van m'n broer's computer) en toen was er ook al niks aan de hand. Maar zo gauw het allemaal samen op het moederbord zit, dan gaat ie niet verder.
En zoals in m'n openingspost staat, ik heb het inmiddels al met 4 moederborden geprobeerd. Ik had even over het hoofd gezien dat ik uiteindelijk niet 1 maar 2 nieuwe moederborden had gekocht om te testen (just in case) en het is toch een onmogelijk toeval dat het bij alle 4 de moederborden fout gaat?

Hhet RAM ligt het dus ook niet aan, want hij geeft dus niks van een beepcode als er geheugen in zit, maar als het geheugen er uit is, dan geeft ie wel de beepcode dat ie geen geheugen kan vinden.
En met 2 andere reepjes erin, waarvan ik voor 200% zeker weet dat ze werken, gaat ie ook niet verder. Dus mijn aanname is dan dat het geheugen niet het probleem is, dat tijdens de POST daar gewoon goed doorheen getest wordt en dat het bij het volgende component fout gaat. Ik weet alleen niet wat het volgende component is dat tijdens die Power On Self Test gecheckt wordt.

Verder test ik inderdaad alles op de (houten) tafel langs de kast en met een geaard stopcontact. :)

Nog iemand suggesties want die bak ligt inmiddels al anderhalve maand stil en ik weet het echt niet meer!

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 23:39

William/Ax3

We are Starstuff

Heb je met al die moederborden ook is de voeding van je vriend geprobeerd? Das de enigste optie die ik zo 1,2,3 mis.

probeer tevens voor de fun is andere randaparatuur aka keybord enzo kep zoiets vroeger in de p1 tijdperk keer gehad daarmee 8)7.

Power on selftest uitleg mischien intressant voor je.

[ Voor 55% gewijzigd door William/Ax3 op 05-07-2007 16:06 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Test het moederbord buiten de kast. Het kan zijn dat je moederbord kortsluiting maakt (en dus ook die 2 anderen als je die ook in de kast hebt gemonteerd).
Dus leg het moederbord op een kartonnen ondergrond oid. En test deze zo kaal mogelijk.

Grr... heb je al gedaan... mijn fout.

Wat je zou kunnen doen is het volgende:
Gebruik jouw oude 1ste moederbord A8N-Sli Deluxe en prop daar alle pc onderdelen van je broer op (mem, geheugen, processor, koeler, voeding, en ook alle randapparatuur - scherm, keyboard, muis!).
Als dan alles werkt, ga je 1 voor 1 de onderdelen vervangen en dan kijken waar hij het eerst niet POST.

[ Voor 45% gewijzigd door silmaril8 op 05-07-2007 17:19 ]

• BigDplayboy
silmaril8 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:13:
Wat je zou kunnen doen is het volgende:
Gebruik jouw oude 1ste moederbord A8N-Sli Deluxe en prop daar alle pc onderdelen van je broer op (mem, geheugen, processor, koeler, voeding, en ook alle randapparatuur - scherm, keyboard, muis!).
Als dan alles werkt, ga je 1 voor 1 de onderdelen vervangen en dan kijken waar hij het eerst niet POST.
Dit is inderdaad een goede optie, ik wilde dit weekend inderdaad nog eens gaan kijken met m'n broer naar wat het nou kan zijn. En dit is wel een goede tip :)
I'll keep jullie updated

• BigDplayboy
Nou, van het weekend is het er nog niet van gekomen om het een en ander weer te testen helaas.

Ondanks het feit dat we het morgen pas gaan testen, weet iemand of er shops zijn waar men computers wil reparen ondanks dat ze zelf gebouwd zijn? Soort van radioshacks maar dan degelijke ;)
Want als we er morgen nog niet achter zijn mag iemand anders 'm gaan fixen voor me, want ik heb het gehad met het ding (maar ik wil 'm nog zeker niet kwijt ;))

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Volgens mij kun je dat overal wel laten doen echter zal het altijd op basis van best effort zijn en soms met een flinke 'vooronderzoek' rekening.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
BigDplayboy schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 17:18:
Nou, van het weekend is het er nog niet van gekomen om het een en ander weer te testen helaas.

Ondanks het feit dat we het morgen pas gaan testen, weet iemand of er shops zijn waar men computers wil reparen ondanks dat ze zelf gebouwd zijn? Soort van radioshacks maar dan degelijke ;)
Want als we er morgen nog niet achter zijn mag iemand anders 'm gaan fixen voor me, want ik heb het gehad met het ding (maar ik wil 'm nog zeker niet kwijt ;))
Er zijn weinig "echte" winkels die dat doen. Als ze dat wel doen, zullen ze 20 euro per uur ofzo daarvoor vragen. Daar komt bij dat je dan geen eens weet of ze het uberhaupt wel kunnen oplossen en dan zeggen ze gewoon dat je nieuw dit of dat moet kopen....

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vind het wel een heeel byzonder probleem. Kan i.i.g. niet zeggen dat je zelf niets geprobeerd hebt.

• BigDplayboy
Nou, gisteren weer eens een avondje bij m'n broer gezeten om te testen. Ik had 2 moederborden meegenomen + al de losse onderdelen.
Nou, alles eens een keertje bij hem aangesloten, geen beeld, geen piep; wat we dus verwachten. Zou wel helemaal apart zijn als nu alles opeens het wel deed :D

Maar goed, daarna dus alle componenten van m'n broer op een moederbord van mij geprikt en hij deed nog steeds net zo weinig. Daarna alles van hem op het andere moederbord van mij geprikt en die deed net iets meer (de ledjes op z'n pro-memory deden een checkup) maar veel meer dan dat ook niet :+
Toen alles van hem weer terug in zijn kast op z'n eigen moederbord en alles werkte.

Conclusie: het is dan toch het moederbord en ben ik volgens mij gewoon genaaid door die kerel/kut-eBay-winkel die die 2 "nieuwe" moederborden aan mij verkocht heeft. Ik voelde al meteen nattigheid toen ik zag dat de NorthBridge-fan onder het stof zat en er ook al aardig wat stof op het moederbord zelf zat ;( (En ik dus meteen dacht: kijk daarom bestel ik normaal dus alleen maar bij nederlandse "echte" internetwinkels en niet op eBay, e.d.) Weer op een financieel pijnlijke manier op de feiten gedrukt :|

Maar goed, gisteren maar meteen weer een moederbord besteld en nu een ECHT nieuw bij Alternate en "dan maar" de A8N32-Sli Deluxe; met de hoop dat m'n configuratie past aangezien de layout van de slots anders is. Ik laat nog wel even wat weten als dat de fix is, daar ga ik toch van uit en anders word ik volgende week opgenomen in een of andere psychiatrische inrichting :D
In ieder geval bedankt voor jullie support :>

• BigDplayboy
Pffff, ja hoor, nieuw moederbord gekocht: ASUS A8N32 SLi Deluxe. En hij doet "het" meteen!
Duidelijk geval van: de eerste en laatste keer dat ik iets niet via een "officiele" webwinkel koop.
Gewoon 3 moederborden gekocht en alle drie gaar!!!

Maar goed, het probleem is opgelost, dus van mij mag er een slotje op :/
Pagina: 1