nieuws: 'Energieverbruik gadgets zorgt voor snelle groei milieubelasting'
Bovenstaand artikel bevat een IMO storende fout (vooral omdat het op een site als tweakers gebeurt), namelijk:
Is nou bedoeld dat die plasma-TV een vermogensverbruik heeft van 1500 Watt, en dus 1,5 kWh gebruikt als je hem een uur aan laat staan? Aangezien dat laatste niet gespecificeerd wordt in het artikel, is het incorrect.
Mijn computer gebruikt ook 1,5kWh. Alleen doet die daar 6 uur over in plaats van 1 uur (uitgaande van een verbruik van 250 watt)
Er moet dus in ieder geval een 'h' verdwijnen uit die kWh, en ik vraag me dan af of het cijfer klopt. 1500 W lijkt me wel absurd veel, zelfs voor zo'n grote TV. Maar misschien klopt het wel hoor.
Bovenstaand artikel bevat een IMO storende fout (vooral omdat het op een site als tweakers gebeurt), namelijk:
Stroomgebruik wordt uitgedrukt in (kilo)Watt, niet in (kilo)WattUur. Dat laatste kun je namelijk alleen iets over zeggen als je weet hoe lang het ding aan staat. (bij sommige apparaten, zoals wasmachines, wordt dat wel eens gedaan om vergelijken van het totale verbruik bij doorsnee wasprogramma's - die nogal variabel zijn in tijdsduur tussen de verschillende merken - makkelijker te maken, maar bij TV's is dit om duidelijke reden zinloos).De grootste plasma-tv die momenteel op de Britse markt verkrijgbaar is, een exemplaar met een 103" scherm, kent een stroomverbruik van 1,5kWh.
Is nou bedoeld dat die plasma-TV een vermogensverbruik heeft van 1500 Watt, en dus 1,5 kWh gebruikt als je hem een uur aan laat staan? Aangezien dat laatste niet gespecificeerd wordt in het artikel, is het incorrect.
Mijn computer gebruikt ook 1,5kWh. Alleen doet die daar 6 uur over in plaats van 1 uur (uitgaande van een verbruik van 250 watt)
Er moet dus in ieder geval een 'h' verdwijnen uit die kWh, en ik vraag me dan af of het cijfer klopt. 1500 W lijkt me wel absurd veel, zelfs voor zo'n grote TV. Maar misschien klopt het wel hoor.