Toon posts:

Vi opent Insert mode niet, in ubuntu; VIM wel

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb vandaag Ubuntu 7.04 geïnstalleerd. Maar nu wil ik VI gebruiken, maar als ik dan de 'insert-mode' probeer te openen, door op de i te drukken, blijf ik gewoon in de command-mode.

Ik had ergens op internet gelezen dat ik dan vim zou kunnen gebruiken, maar volgens mij is dit hetzelfde. Is er een manier om vi toch naar de insert-mode te krijgen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

vi en vim zijn doorgaans niet hetzelfde. maar doe 's :set nocompat mocht je toch in vim zitten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
In ubuntu is standaard vim geinstalleerd, dus waarom je vi zou willen is me een raadsel. Daarnaast, vi!=vim (hoewel het erg op elkaar lijkt), maar vim is utgebreider en makkelijker in gebruik imho.

Verder kan je ook naar insert mode met [ins], dus werkt die wel?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

caps niet per ongeluk aan? heb ik ook wel eens mee zitten te klooien (dan niet @ubuntu)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:18:
Hallo, ik heb vandaag Ubuntu 7.04 geïnstalleerd. Maar nu wil ik VI gebruiken, maar als ik dan de 'insert-mode' probeer te openen, door op de i te drukken, blijf ik gewoon in de command-mode.
Met i zou je in elke vi implementatie van command mode naar insert mode moeten kunnen gaan. Weet je zeker dat je in command mode blijft? Misschien krijg je gewoon geen feedback dat je in insert mode zit, terwijl je dat wel bent. Wat als je nog eens op i drukt? Verschijnt die i dan in je document?

Om welke vi implementatie gaat het eigenlijk?
ls -l /etc/alternatives/vi

offtopic:
Ik beschouw vim eigenlijk gewoon als een vi implementatie, net als bijvoorbeeld nvi, vile en elvis.

Vim is wel een erg uitgebreide implementatie met heel veel functionaliteit die niet in de originele vi zit, en is op sommige punten niet 100% backwards compatible met vi (tenzij je compatibility mode aanzet), maar ik zie het nog steeds als een vi implementatie :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is volgens mij wel hetzelfde, want als ik "vi" typ. Dan krijg ik dit te zien:

VIM - Vi IMproved
mithras schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:27:
In ubuntu is standaard vim geinstalleerd, dus waarom je vi zou willen is me een raadsel. Daarnaast, vi!=vim (hoewel het erg op elkaar lijkt), maar vim is utgebreider en makkelijker in gebruik imho.

Verder kan je ook naar insert mode met [ins], dus werkt die wel?
Ik wil VI niet, ik wil alleen naar de insert-mode kunnen gaan. Dit werkt niet. Ik neem aan dat je met [ins] het knopje 'insert' bedoelt, dit werkt ook niet. Ik werk via putty, misschien dat dat ermee te maken heeft.
CyBeR schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:19:
vi en vim zijn doorgaans niet hetzelfde. maar doe 's :set nocompat mocht je toch in vim zitten.
In welk programma moet ik dit doen? Als ik typ vi /bestandsnaam, of vim /bestandsnaam ?
deadinspace schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:44:
[...]
Wat als je nog eens op i drukt? Verschijnt die i dan in je document?

Om welke vi implementatie gaat het eigenlijk?
ls -l /etc/alternatives/vi
Als ik nogmaals op i drukt, verschijnt die i inderdaad in het document.

Als ik dat commando uitvoer krijg ik dit:

lrwxrwxrwx 1 root root 17 2007-07-04 20:29 /etc/alternatives/vi -> /usr/bin/vim.tiny

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 17:47 ]

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:45:
Dan is het nu toch opgelost? :) Je komt dus gewoon in de insert-mode zonder dat je daar terugmelding van krijgt

[ Voor 15% gewijzigd door Pete op 04-07-2007 18:16 ]

petersmit.eu

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:45:
Het is volgens mij wel hetzelfde, want als ik "vi" typ. Dan krijg ik dit te zien:

VIM - Vi IMproved

[...]

Ik wil VI niet, ik wil alleen naar de insert-mode kunnen gaan. Dit werkt niet. Ik neem aan dat je met [ins] het knopje 'insert' bedoelt, dit werkt ook niet. Ik werk via putty, misschien dat dat ermee te maken heeft.

[...]

In welk programma moet ik dit doen? Als ik typ vi /bestandsnaam, of vim /bestandsnaam ?

[...]

Als je i in het document verschijnt, zit je in insert-mode, wat je zelf ook had kunnen bedenken volgens mij. Als je iets anders wil dan vim.tiny moet je dat even aanpassen, maar even controleren of je wel of niet in insert-mode zit door iets te typen lijkt me niet zo moeilijk :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.