[Win 98] S-ATA ondersteuning?

Pagina: 1
Acties:

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:29
Ik krijg vrijdag mijn computer binnen, die ik zelf inelkaar ga zetten. Dat betekent dus ook het OS installeren. Dat is opzich geen probleem, maar de XP die ik heb is een Upgrade versie..
Dus moet ik eerst even iets als Win 98 ofzo installeren, en dan XP.

Maar.. de HDD's (Raptor en Barracuda) hebben natuurlijk een S-ATA interface.. en ik kan nergens vinden of Windows 98 die wel of niet ondersteunt.. De ene keer zeggen ze van wel en de andere keer niet |:(

Dus: ondersteunt Windows 98 S-ATA, ik bedoel, zullen er stations worden herkend om het OS op te zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door Evano op 04-07-2007 14:44 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-02 18:28
Als je controller- of moederbord-fabriakant windows 98 drivers beschikbaar heeft zou het geen probleem moeten zijn.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:35
Meeste MB's kun je je S-ATA controller in de BIOS op 'compatible' zetten. Dan werkt 'ie ook met gewone IDE drivers.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Evano
Ik heb een Gigabyte GA-P35C-DS3R, lukt het daar mee?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Je kan xp prima installeren zonder windows 98. Dus gewoon vanaf een kaal systeem.
Voor de installatie van xp zal je wel een diskette met je sata drivers klaar moeten hebben liggen.. succes ermee :).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

Een upgrade kan ook uitgevoerd worden zonder een Windows 98 installatie. De licentie is noodzakelijk, een werkende omgeving (met Windows 98) niet.
edit:
Net te laat...

[ Voor 9% gewijzigd door lier op 04-07-2007 14:52 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Evano
job schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 14:50:
Je kan xp prima installeren zonder windows 98. Dus gewoon vanaf een kaal systeem.
Voor de installatie van xp zal je wel een diskette met je sata drivers klaar moeten hebben liggen.. succes ermee :).
Volgens mij niet, omdat de XP een Upgrade versie is? Dan heb je toch al een bestaand OS nodig? ( = Win 98 in dit geval)

Seriously, kan het ook zonder bestaand OS? Wat zit ik dan moeilijk te doen met Windows 98 =O

Nouja, bedankt dan in ieder geval!

[ Voor 13% gewijzigd door Evano op 04-07-2007 14:53 ]

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-02 23:13
nee, dit is volgens mij alleen bij vista zo.

als het goed is hoef je alleen tijdens de installatie even een legale win98 cd er in te doen en dan mischien nog je win98 serial invoeren.

je hoeft om xp te installeren icm met dat mobo geen diskette's te gebruiken hoor ;) k heb hem zelf ook en alles werd keurig herkent :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

@hierboven, heb je wel sata HD's gebruikt?
Er zijn namelijk vrij weinig sata controllers die door xp worden ondersteund.
Ts kan het natuurlijk eerst altijd proberen zonder drivers :).

Mocht je wel sata drivers nodig hebben.
Let er wel even op dat je de sata drivers alleen kan laden van diskette station (dus niet van usb stick).
En dat je daarvoor op F6 moet drukken, als windows daarom vraagt (onderin de grijze balk).

[ Voor 129% gewijzigd door job op 04-07-2007 15:13 ]

• Evano
Als je met de Upgrade ook een kale installatie kan doen is mooi, maar ik blijf twijfelen.
Want als ik op de site kijk waar ik hem heb gekocht (site waar mensen die met onderwijs te maken hebben (studenten en leraren) heel goedkoop legale software kunnen kopen), staat er (heb ik met rood onderstreept):

Afbeeldingslocatie: http://img513.imageshack.us/img513/6347/slimscreenvt7.th.png

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:57
blacktarantulaX schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 16:49:
Als je met de Upgrade ook een kale installatie kan doen is mooi, maar ik blijf twijfelen.
Want als ik op de site kijk waar ik hem heb gekocht (site waar mensen die met onderwijs te maken hebben (studenten en leraren) heel goedkoop legale software kunnen kopen), staat er (heb ik met rood onderstreept):

[afbeelding]
dat zijn gewoon de licentieregels het is dus zo dat je alleen een upgradelicentie mag hebben wanneer je al een legale windows licentie bezit. Maar het is niet zo dat je eerst windows 98 moet installeren en dan XP.
Ik heb op die site ook XP gekocht en gewoon op een kale pc geinstalleerd
Pagina: 1