Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PDA input UI] iPhone case study/alternatieven

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10 08:59

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Ik weet nu niet of ik dit hier moet posten of in programming, maar vooruit...

Gisteren had ik een paar videos gezien v/d iphone in werking, en ik dacht bij mezelf : hey, dat ziet er wel knap uit, dat zou ik ook wel eens willen ontwikkelen.

Zo gezegd zo gedaan, en dus heb ik op windows onder .NET 2.0 zowel voor de gestures als voor het 'intelligente keyboard' een simulatie gemaakt.

Je kan deze software hier downloaden: link naar zip met exe voor windows/.Net 2.0. De uitleg van de app vind je ook op deze pagina terug.

Een screenshot (let niet op de layout, of het gebrek er aan):
Afbeeldingslocatie: http://www.corebvba.be/blog/content/binary/IphoneMockup.GIF

Wat is nu de bedoeling van mijn post ?
In het screenshot hierboven heb ik blijkbaar QTATTEX aangeklikt, maar de engine maakt er als nog STARTED van.
Het toetsenbord is zeer fouttolerant voor de meeste langere woorden, en persoonlijk denk ik dat dit wel eens de toekomst van PDA's zou kunnen zijn.
(Momenteel worden er in deze demo enkel zo'n 15000 engelstalige woorden ondersteund).

Voor zover ik weet heb ik tot nu toe nog geen enkele app gezien die zo'n eenvoudige input kan garanderen. Wat zijn jullie meningen over deze werkwijze ? Denken jullie dat ik hier verder in moet gaan en dit op de markt brengen ?

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
Wauw, dat is gave technologie.

Verwijderd

Ik wil niet het een of het ander zeggen, maar apple forceert alles, ook al maakt het geen gebruik bvan apple code, wat ook maar enigzins op eens van hun technieken of programma's va nde iPhone lijkt om down te halen.
Houd er rekening mee dat de mods besluiten dit toch weg te halen vanwege dit.

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Er zat nog een bugje in de app, en ik heb dus de oorzaak van de gemelde unhandled exception gevonden.

Er is een nieuwe update gepost (nog steeds op dezelfde Url)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 18:12:
Ik wil niet het een of het ander zeggen, maar apple forceert alles, ook al maakt het geen gebruik bvan apple code, wat ook maar enigzins op eens van hun technieken of programma's va nde iPhone lijkt om down te halen.
Houd er rekening mee dat de mods besluiten dit toch weg te halen vanwege dit.
Gestures bestaan al eeuwen, dat heeft Apple echt niet uitgevonden hoor ;) Daarnaast zitten dergelijke dingen ook al in windows mobile (en dat bestaat echt al langer dan die iphone) en het corrigeren van woorden, ook dat is niks nieuws als je bijvoorbeeld eens kijkt naar spellingscontrolle tools die automatisch typfouten verbeteren.

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Erkens schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 08:51:
[...]

Gestures bestaan al eeuwen, dat heeft Apple echt niet uitgevonden hoor ;) Daarnaast zitten dergelijke dingen ook al in windows mobile (en dat bestaat echt al langer dan die iphone) en het corrigeren van woorden, ook dat is niks nieuws als je bijvoorbeeld eens kijkt naar spellingscontrolle tools die automatisch typfouten verbeteren.
De gestures bestaan inderdaad al een tijdje... Het ging er mij gewoon om hoe deze te implementeren. Ik heb trouwens ondertussen al een nieuwe versie gemaakt die ik binnenkort eens zal posten op mijn site. Er zijn hierbij twee belangrijke punten :
  • Je kan per gedefinieerde gesture bepalen of deze afhankelijk is van de positie op de pagina, maw of je ze overal mag maken, of enkel op een bepaalde locatie
  • Je kan instellen of een gesture qua grootte moet overeenkomen, of dat het enkel om de vorm van de gesture gaat.
Wat de spellingscontrole betreft : het verschil met een standaard spellingscontrole is dat deze controle ook rekening houdt met de layout van het toetsenbord...
Als je dit input keyboard vergelijkt met de standaard inputs die bv op palm/pocketpc zitten, zal je merken dat deze app VEEEL intelligentere suggesties geeft dan de bestaande keyboards.

In de tekstbox onderaan links zie je wat je effectief ingetypt hebt... als je deze ingetypte woorden ingeeft in een standaard palm/pocketpc, zal je zien dat de suggesties er meestal naast zitten.

Wanneer je een lang woord moet intypen met dit keyboard, hoef je bijna totaal geen rekening meer te houden met precisie :
Enkele random voorbeelden van woorden die van de eerste keer herkend werden :
  • SURROGATE (ingetypt : XUERMFSRE )
  • TWEAKER (ingetypt : YSRALDR )
  • ABSOLUTE BEGINNER (ingetypt : ZHDIMYTR JRHOKKER)
Probeer het eens uit, en vooral bij de langere woorden hoef je absoluut niet precies meer te klikken.
Houd er wel rekening mee, dat dit enkel Engelstalige woordenschat ondersteunt atm

[ Voor 18% gewijzigd door D4Skunk op 05-07-2007 15:17 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

interresante combinatie tussen een T9 woordenboek op de telefoon en het zelf schrijven van letters!
Iruja's reactie vind ik nogal vreemd overkomen... wat moet hier nu echt het probleem van zijn.... omdat het net zoiets is ofzo...

zit er overigens wel net als bij T9 een mogelijkheid om woorden toe te voegen in (op een snelle en handige manier)? lijkt mij een erg goede toevoeging als dit niet het geval is! (nog geen tijd gehad om het programmatje te testen)

vergeet overigens niet, als het programma een grotere woordenschat krijgt je 'preciezer' moet worden in het tikken ;) Daarom zou ik ook eventuele andere talen zeker gescheiden houden (net als in T9)

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 05-07-2007 15:23 ]

• Alex)
  • Laatst online: 18-11 20:57
Ziet er heel goed uit, D4Skunk, dit zou wel eens een heel mooie input-methode kunnen worden voor Windows Mobile... het is immers porteerbaar en je kunt aan WM zelf tobo's toevoegen :) (ik heb een apart tobo van m'n OEM)

[ Voor 8% gewijzigd door Alex) op 05-07-2007 15:25 ]

We are shaping the future

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
GoldenSample schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:21:
interresante combinatie tussen een T9 woordenboek op de telefoon en het zelf schrijven van letters!
Ik denk dat je dit verkeerd interpreteert. Alhoewel je het Gesture systeem zou kunnen gebruiken om aan tekstherkenning te doen, gaat het hier vooral over commando's, zoals bv 'venster sluiten'. etc
Tekst dien je normaalgezien enkel in te geven via het onscreen toetsenbordje.
De gestures (het bovenste gedeelte) zijn eigenlijk een soort 'sneltoetsen'.
zit er overigens wel net als bij T9 een mogelijkheid om woorden toe te voegen in (op een snelle en handige manier)? lijkt mij een erg goede toevoeging als dit niet het geval is! (nog geen tijd gehad om het programmatje te testen)
Momenteel is de 'woordenboek' een tekstfile van 15000 engelse woorden die meegecompileerd wordt. Deze zit dus als het ware ingebakken in de applicatie. In de toekomst zal ik deze wel eens aanpassen zodat je zelf ook woordenschat kan toevoegen.
vergeet overigens niet, als het programma een grotere woordenschat krijgt je 'preciezer' moet worden in het tikken ;) Daarom zou ik ook eventuele andere talen zeker gescheiden houden (net als in T9)
Dit was ik al van plan... Het grote voordeel van deze app is : hoe langer het woord , hoe minder de benodigde precisie. Lange woorden typen dus HEEEL gemakkelijk.
Alex) schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:25:
Ziet er heel goed uit, D4Skunk, dit zou wel eens een heel mooie input-methode kunnen worden voor Windows Mobile... het is immers porteerbaar en je kunt aan WM zelf tobo's toevoegen :) (ik heb een apart tobo van m'n OEM)
Thanks !! Momenteel heb ik geen windows mobile ter beschikking, maar ik denk wel dat dit interessant zal zijn... Maw mocht dit uitkomen voor pocketpc/windows mobile, zou je dit toetsenbordje wel overwegen ?

[ Voor 15% gewijzigd door D4Skunk op 05-07-2007 15:36 ]

• Alex)
D4Skunk schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:33:
[...]

Thanks !! Momenteel heb ik geen windows mobile ter beschikking, maar ik denk wel dat dit interessant zal zijn... Maw mocht dit uitkomen voor pocketpc/windows mobile, zou je dit toetsenbordje wel overwegen ?
Dan zou ik dit zeker overwegen ja :) (en helemaal als hij skinbaar is)

Leuk om te weten btw, je kunt grote delen van code die je schrijft voor de pc voor mobiele apparaten hergebruiken, dit komt doordat er een zogeheten Compact framework bestaat, een mobiele versie van het .NET-Framework.

Je kunt ook emulators downloaden, die kun je aan VS koppelen en dan kun je gewoon vanuit VS testen en debuggen. Zoek maar eens op 'windows mobile 5 sdk' en 'windows mobile 6 sdk' :)

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Alex) schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:38:
[...]
Hehe.. klinkt goed...maar er is nog veel werk aan de winkel, o.a. leestekens etc.
De bedoeling van dit toetsenbord was eigenlijk om de stylus overbodig te maken.
Leuk om te weten btw, je kunt grote delen van code die je schrijft voor de pc voor mobiele apparaten hergebruiken, dit komt doordat er een zogeheten Compact framework bestaat, een mobiele versie van het .NET-Framework.

Je kunt ook emulators downloaden, die kun je aan VS koppelen en dan kun je gewoon vanuit VS testen en debuggen. Zoek maar eens op 'windows mobile 5 sdk' en 'windows mobile 6 sdk' :)
Ik ben hiervan op de hoogte, maar heb ATM enkel VS 2003 professional. (ik was een het wachten op ORCAS om me een nieuwe VS aan te schaffen.)
Voor 2005 ontwikkeling gebruik ik op dit moment gewoon VS express, en deze ondersteunt geen windows mobile...
VS 2003 onderstunt alleen .NET CF 1.1, en om alles terug te porten naar .Net 1.1 CF heb ik ook geen zin, gezien er toch wat 2.0 features gebruikt worden.

De hele app is trouwens zo geschreven dat er alleen functionaliteiten gebruikt worden die ook in CF 2.0 beschikbaar zijn, dus het porten zou niet zo lang mogen duren... 8)

[ Voor 7% gewijzigd door D4Skunk op 05-07-2007 15:49 ]

• Alex)
D4Skunk schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:47:
[...]

Hehe.. klinkt goed...maar er is nog veel werk aan de winkel, o.a. leestekens etc.
De bedoeling van dit toetsenbord was eigenlijk om de stylus overbodig te maken.

[...]

Ik ben hiervan op de hoogte, maar heb ATM enkel VS 2003 professional. (ik was een het wachten op ORCAS om me een nieuwe VS aan te schaffen.)
Voor 2005 ontwikkeling gebruik ik op dit moment gewoon VS express, en deze ondersteunt geen windows mobile...
VS 2003 onderstunt alleen .NET CF 1.1, en om alles terug te porten naar .Net 1.1 CF heb ik ook geen zin, gezien er toch wat 2.0 features gebruikt worden.

De hele app is trouwens zo geschreven dat er alleen functionaliteiten gebruikt worden die ook in CF 2.0 beschikbaar zijn, dus het porten zou niet zo lang mogen duren... 8)
Je kunt de beta van Orcas gebruiken en daarop verderdevven? :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Alex) schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:38:
zolang die skinbaarheid niet ten koste gaat van de snelheid, zeker bij de devices met een wat tragere cpu (200MHz)
Ik weet niet of het mogelijk is om een keyboard in .net te bouwen, aangezien dit ook niet mogelijk is voor een today-plugin (iig niet met wm5)

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Ik heb de donderdagavond nog even doorgewerkt, en ben er nu in geslaagd om het geheel te porten naar windows mobile 5 (dmv sharpdevelop & de .NET 2.0 SDK, icm de device emulator)

Alles gaat goed, behalve bij het opladen van de woordenboek (150000 woorden)
Ik heb deze dan maar terug gebracht tot 15000 woorden, maar dit s blijkbaar nog te veel.

Ondertussen heb ik al wat onderzoek gedaan naar alternatieve manieren om woordenboeken op te slaan, en ben ik op een DAWG terecht gekomen. Als deze geïmplementeerd is, zal ik waarschijnlijk een beta voor WM5 releasen.

Wish me luck !!

• Alex)
Misschien kun je het woordenboek in stukken hakken, zodat je per letter (of twee) een woordenboekfile hebt...

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Ok, ik heb een demoversie voor windows mobile 5 :

Afbeeldingslocatie: http://www.corebvba.be/blog/content/binary/iphoneMockupWM6.GIF

Je kan ze downloaden via deze pagina

Laat me weten wat je er van vindt !!!! Wat me vooral interesseert is of het toetsenbord bruikbaar is zonder de stylus, dus enkel met je duimen.
Normaalgezien zou het hier intelligent genoeg voor moeten zijn.

• Alex)
Nog een verzoekje: QWERTY :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

^^ + Ziet er knap uit.

Is het trouwens mogelijk om effecten in te bouwen? .. of ondersteunt WM5/6 dat niet? Dus als je een toets aanraakt dat de rest dan verkleint. Pas bij het loslaten van de toets zal hij dan de letter plaatsen. Zo kan je nooit een verkeerde letter intypen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Alex)
^^ WM heeft geen Windows Presentation Foundation (WPF), dus het wordt meer werk, denk ik...

TS zou alle buttons dan moeten resizen enz... wel te doen, wel een ***werk om te scripten :p

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Alex) schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:13:
^^ WM heeft geen Windows Presentation Foundation (WPF), dus het wordt meer werk, denk ik...

TS zou alle buttons dan moeten resizen enz... wel te doen, wel een ***werk om te scripten :p
you got point.. + dat het dan op 200mzh meteen weer trager werkt natuurlijk.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Falcon schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:12:
^^ + Ziet er knap uit.

Is het trouwens mogelijk om effecten in te bouwen? .. of ondersteunt WM5/6 dat niet? Dus als je een toets aanraakt dat de rest dan verkleint. Pas bij het loslaten van de toets zal hij dan de letter plaatsen. Zo kan je nooit een verkeerde letter intypen.
Het hele idee hierrond is dat het toegestaan is om verkeerde letters in te geven. Het zou moeten een thumb keyboard zijn...

Heeft iemand het al eens uitgetest op een pocketpc ? zonder stylus dus, maar met de duimen ?

[ Voor 3% gewijzigd door D4Skunk op 10-07-2007 15:36 ]

• Alex)
D4Skunk schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:35:
[...]
Heeft iemand het al eens uitgetest op een pocketpc ? zonder stylus dus, maar met de duimen ?
Ik heb geen sync-kabeltje bij me, dus ik kan 't even niet testen... ik probeer het later vanavond :)

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Alex) schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:38:
[...]
Ik heb geen sync-kabeltje bij me, dus ik kan 't even niet testen... ik probeer het later vanavond :)
Thanks !! Momenteel kan je het trouwens enkel gebruiken voor engelstalige teksten. Andere talen zullen in de toekomst wel komen...

[ Voor 21% gewijzigd door D4Skunk op 10-07-2007 15:39 ]

• Alex)
Je kunt eventueel een mooie 'language database' opbouwen waar mensen zelf talen kunnen submitten...

Wat helemaal super zou zijn is een optie om meerdere talen tegelijk te kunnen gebruiken (en dus tegelijk Nederlands en Engels te gebruiken), en dat je ook weer talen kunt wissen (checkbox in Options-panel?).

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Ondertussen heb ik ook al verschillende keyboard layouts geïmplementeerd : azerty/qwerty/numeric.
Je kan @realtime switchen tussen de verschillende layouts, zelfs terwijl je een woord aan het ingeven bent.

Ik zal deze versie waarschijnlijk morgen wel online plaatsen.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ziet er helemaal super uit :D

Als ik een PDA koop zal ik t zeker proberen, maar op PC werkt t iig super :D

Ik zou wel alle iPhone vermeldingen in de naam zoals "iPhone mockup" weghalen voor de zekerheid, je weet maar nooit met Apple..

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Ik heb een nieuwe versie gereleased.Hier kan je ze downloaden.

Deze update omvat
- performantieverbeteringen
- QWERTY & numeric keypads
- tactile feedback

Laat me aub weten wat je er van vindt (.net compact framework 2.0 & windows mobile 5 of 6 vereist)

• XoiN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10-2024
Net even de pc versie getest, maar wat een super invoer methode! Werkt het ook met windows mobile 2003??

• Alex)
Hmm, zojuist uitgeprobeerd, maar helemaal ideaal werkt het nog niet :p
Ik typ in "TWEZKER", hij komt met de suggestie "fascists"... dat is toch iets anders lijkt me zo :+ (QWERTY)

"FECRUOTING" wordt wel netjes "recruiting"
"FZCOSM" -> "facism"

Erg netjes :)

"SELSYRC" -> "DELAYED"

Héél netjes :)

• Nanax
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:07

Nanax

Ik ben sjaak niet

Zodra ik weer thuis ben zal ik de software direct op mijn vario laden en hem ook testen. Ik ben razend benieuwd

• Alex)
Nog een paar suggesties:
- Haal die <->-knop weg uit het tobo, of maak hem kleiner
- Laat 'm onthouden welke layout actief was :)

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
XoiN schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:20:
Net even de pc versie getest, maar wat een super invoer methode! Werkt het ook met windows mobile 2003??
Als je .NET cf 2.0 kan installeren, dan werkt het
Alex) schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 23:07:
Hmm, zojuist uitgeprobeerd, maar helemaal ideaal werkt het nog niet :p
Ik typ in "TWEZKER", hij komt met de suggestie "fascists"... dat is toch iets anders lijkt me zo :+ (QWERTY)
>:)
ik heb de woordenboek teruggebracht van 150000 woorden naar 15000 woorden, en bijgevolg kent hie het woord 'tweaker' niet.
"FECRUOTING" wordt wel netjes "recruiting"
"FZCOSM" -> "facism"

Erg netjes :)

"SELSYRC" -> "DELAYED"

Héél netjes :)
Als het woord in de woordenboek zit werkt dit normaalgezien heeel goed...

[ Voor 17% gewijzigd door D4Skunk op 21-07-2007 04:35 ]

Verwijderd

Ik heb geen pocket pc.

Ik wil alleen even opmerken dat gestures enorm belangrijk zijn bji de intuitieve besturing van welke software dan ook. Ik gebruik het continu bij opera (gebruik eigenlijk helemaal niets anders meer) en zou ook niet meer zonder kunnen. Het is snel, intuitief, gemakkelijk, noem maar op.

Dus keep up the good work!
Pagina: 1