Guardian Angel schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:53:
[...]
Je punt 1 geldt alleen bij IDE HD's want SATA kent immers geen master/slave.
Volgens mij kun je daarom gewoon de XP HD formateren en in Vista>Systeem>Geavanceerde systeeminstellingen> Opstart- en herstelinstellingen>Lijst met besturingssystemen uitvinken NADAT als standaardbesturingssysteem is gekozen.
Het maakt voor het booten niets uit waar Vista staat, je geeft immers in het BIOS aan welke de bootschijf is.
Zet Vista dan zijn bootmanager op de andere schijf, of past hij zijn bestaande aan? Ik denk eerder dat hij het aanpast, niet verplaatst. Jouw optie gaat dan niet werken. Tenzij je bewijs hebt dat het werkt, dan wil ik het nog wel geloven.
En SATA kent wel Master/Slave, het is alleen anders geregeld. Namelijk niet dmv jumpers maar de aansluiting. Ik heb 3 sata controllers en 6 aansluitingen, oftewel, er is een master/slave situatie.
@vteuniss:
Ik ga ervanuit dat hij XP buiten Vista om formatteerd, anders idd eerst omzetten, herstellen en dan formatteren. De Master/Slave omdraaien heeft hetzelfde resultaat als loskoppelen, alleen ziet het BIOS de hele schijf niet meer, maar als hij wel aangekoppeld is, zal hij nooit ervan gaan opstarten, zegt mijn ervaring.