Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdewildt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 11:42
Ik heb momenteel op de C schijf Windows XP staan. Heb gisteren Windows Vista op andere hardeschijf gezet. Er zijn geen problemen en met opstarten geeft de computer ook keurig een bootmenu om te kiezen tussen XP en Windows Vista. Nu wil ik Windows XP van de C schijf afhalen zodat ik alleen Vista als besturingssyteem behoud. Kan ik de C schijf gewoon formateren of moet ik anders te werk gaan. Start de computer gewoon op via Vista, ben bang dat hij niet meer goed opstart als ik XP nu verwijder.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:32

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan de partitie gewoon formateren, geen probleem. Let alleen wel op dat je je Vista DVD bij de hand houd om te herstellen aangezien je boot gegevens ook weg zijn. Formatteren van je C: schijf kan overigens niet onder Vista omdat hij zal zeggen dat er systeembestanden op staan die nodig zijn voor het goed werken van het systeem. Je kan ook handmatig alle bestanden en mappen verwijderen, maar let goed op dat je dus de boot bestanden laat staan (verborgen map Boot, paar bestanden waaronder bootmgr in de root, dus C:\, deze kan je standaard niet verwijderen).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:05
offtopic:
ik probeer hier ook een windows map te verwijderen aangezien dit een 2e installatie was, maar ik kan hem niet verwijderen :( Hij zegt toegang geweigerd :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:21

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Windows, Program files en documents and settings verwijderen en met http://www.vistabootpro.org/
de boot configuratie opschonen?

Wees wel voorzichtig. Maak een backup EN zorg dat je de DVD bij de hand hebt voor reparatie.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdewildt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 11:42
Ik heb dus Windows Vista op aparte hardeschijf staan dan waar Windows XP opstaat. Als ik de hardeschijf van Windows XP formateer start de computer dan automatisch via Vista op of ga ik foutmeldingen krijgen omdat ik XP eraf heb gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je gaat gegarandeerd fouten krijgen. Je moet 2 dingen doen als je je andere hdd wilt formatteren.
1. Verander de bootvolgorde van je systeem, zet dus de jumpers van je hdd's andersom zodat je Vista schijf Master wordt.
2. Na stap 1 pak je de Vista dvd en voer je een repair uit. Op deze manier wordt de MBR op je Masterschijf weer gezet met de Vista bootmanager.
Je kan nu je XP schijf formatteren. Kan ook voordat je met de twee stappen bezig gaat, maar beter om dat later te doen voor als het mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oc
Hero Of Time schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:41:
Je gaat gegarandeerd fouten krijgen. Je moet 2 dingen doen als je je andere hdd wilt formatteren.
1. Verander de bootvolgorde van je systeem, zet dus de jumpers van je hdd's andersom zodat je Vista schijf Master wordt.
2. Na stap 1 pak je de Vista dvd en voer je een repair uit. Op deze manier wordt de MBR op je Masterschijf weer gezet met de Vista bootmanager.
Je kan nu je XP schijf formatteren. Kan ook voordat je met de twee stappen bezig gaat, maar beter om dat later te doen voor als het mislukt.
Lijkt me toch beter om bij stap 1 ook meteen de hdd waar XP op staat los te koppelen, anders blijft Vista zijn boot files van de XP schijf afhalen en lukt het dus nooit om de XP partitie te formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hero Of Time schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:41:
Je punt 1 geldt alleen bij IDE HD's want SATA kent immers geen master/slave.

Volgens mij kun je daarom gewoon de XP HD formateren en in Vista>Systeem>Geavanceerde systeeminstellingen> Opstart- en herstelinstellingen>Lijst met besturingssystemen uitvinken NADAT als standaardbesturingssysteem is gekozen.

Het maakt voor het booten niets uit waar Vista staat, je geeft immers in het BIOS aan welke de bootschijf is.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 05-07-2007 16:54 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Guardian Angel schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:53:
[...]

Je punt 1 geldt alleen bij IDE HD's want SATA kent immers geen master/slave.

Volgens mij kun je daarom gewoon de XP HD formateren en in Vista>Systeem>Geavanceerde systeeminstellingen> Opstart- en herstelinstellingen>Lijst met besturingssystemen uitvinken NADAT als standaardbesturingssysteem is gekozen.

Het maakt voor het booten niets uit waar Vista staat, je geeft immers in het BIOS aan welke de bootschijf is.
Zet Vista dan zijn bootmanager op de andere schijf, of past hij zijn bestaande aan? Ik denk eerder dat hij het aanpast, niet verplaatst. Jouw optie gaat dan niet werken. Tenzij je bewijs hebt dat het werkt, dan wil ik het nog wel geloven.
En SATA kent wel Master/Slave, het is alleen anders geregeld. Namelijk niet dmv jumpers maar de aansluiting. Ik heb 3 sata controllers en 6 aansluitingen, oftewel, er is een master/slave situatie.

@vteuniss:
Ik ga ervanuit dat hij XP buiten Vista om formatteerd, anders idd eerst omzetten, herstellen en dan formatteren. De Master/Slave omdraaien heeft hetzelfde resultaat als loskoppelen, alleen ziet het BIOS de hele schijf niet meer, maar als hij wel aangekoppeld is, zal hij nooit ervan gaan opstarten, zegt mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je kent mijn probleem van de vorige week toch nog? Als ik zo achteraf eens nadenk en beredeneer wat er is gebeurt kan het niet anders zijn dat Vista normaal zal booten.

Boot het systeem niet is er nog niets aan de hand. De Vista-repairfunctie doorzoekt toch alle partities die te herstellen zijn en repareert ze perfect. Dat heb ik wel ondervonden. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je doelt op je NTLDR missing foutmelding topic? Heb je al wat gevonden daarvoor? Het gaat hier iig over wat anders. Bij hem werkt alles nog, alleen wil hij XP eraf hebben, net zoals je een dual boot hebt met XP en Vista en Vista eraf wil hebben. Enige verschil hierbij is dat je te maken hebt met je boot partitie die in de war kan raken. Het enige wat ik anders kan bedenken is alle boot gegevens naar de Vista partitie overnemen, boot partitie verwijderen, Vista opschuiven en eventueel waar nodig een herstel van de Vista dvd uitvoeren.

Pagina: 1