Doka uitrusting, wat is goed?

Pagina: 1
Acties:
  • 535 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 17:41
Ik heb onlangs (zoals ook in het aanschaf topic te lezen is) een analoge spiegelreflex gekocht.
De nikon F80 met een nikkor af-G 28-80mm lensje en wat filters enzo.

Nu leek het mij eigenlijk ook wel erg leuk om ook zelf wat met ontwikkelen/afdrukken bezig te gaan, zeker gezien de prijzen van een leuke doka uitrusting laag zijn. Ook heb ik er thuis genoeg ruimte voor, dus eigenlijk staat me weinig in de weg om er gewoon mee aan de gang te gaan.

Nu heb ik op internet redelijk wat gezocht naar doka uitrustingen, en er is ook aardig wat te vinden. (ook hier op got zijn er een paar, wat oudere, topics over)
Wat ik echter minder goed kan vinden, is wat nu precies wel en niet goed is. Ik wil graag kleurenfoto's maken van met name 30x20 cm.

Nu kan ik onderstaande set krijgen voor 100 euro:
Aangeboden: complete dokauitrusting
DURST M 605 vergroter met kleurenkop
Philips Timer
Spoelbakken
Vergrotingsraam
Dokalamp
Lichtbakje
Stop+Fixeer
Contactsheets
div.Foto-papier
Verwarming voor baden
diverse assecoires.

Hier zitten ook nog wat handleidingen en dergelijke bij, welke ik uiteraard goed kan gebruiken. Hoe alles precies moet is namelijk nog niet helemaal bekend bij mij. (in grote lijnen wel uiteraard)

Graag zou ik over bovenstaande set wat meningen horen van de kenners, en als jullie andere tips hebben over aan de schaffen uitrusting hoor ik ze ook graag.

Als kanttekening zeg ik er wel bij dat ik nieuw in de fotografie ben. Ik heb dan ook geen ervaring met spiegelreflex camera's. (ik leer echter snel genoeg, ben er veel mee bezig, en heb er veel over gelezen.)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39
(jarig!)
Ga je zelf ook je film ontwikkelen ?

Kleurenfoto's zelf printen vind ik niet zo makkelijk (kleurenzwemen, etc...). Misschien moet je eerst gewoon ff beginnen met zelf z/w te printen. Da's ook leuk, en stukken makkelijker.

Tja, commentaar over het materiaal; moeilijk. Ik heb zelf ook nog met DURST vergroters gewerkt, en dat is best goed materiaal. Welke lens zit er eigenlijk in ? (Voor kleinbeeld-negatief heb je een andere lens nodig dan voor midden-formaat negatieven).

https://fgheysels.github.io/

• warcow
Ik wil zoveel mogelijk zelf doen, maar ik moet inderdaad niet al te lastig beginnen.
Zwart wit beginnen lijkt mij ook wel mooi, maar moet ik daar ook een andere uitrusting voor?
Lens zal ik nog even naar vragen bij de verkoper.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
met whoami, begin met zwart-wit. kleurenfoto's afdrukken is redelijk lastig.

de M605 is wel een redelijk goede vergroter, maar, zoals whoami ook al zei, de lens is nog belangrijker.

Verwijderd

Z/W is erg leuk om te doen, ik doe het afentoe nog wel is op de academie. Gaat wel snel veel tijd in zitten maar vind het wel een stuk leuker dan de helft van de tijd achter photoshop te zitten.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12 16:14
Zwart wit ontwikkelen is een goed begin. Dat doe ik ook (voor middenformaat film)

Daar heb je voor nodig:

Tankje voor de film
Ontwikkelaar
Stopbad
Fixeer
Wetting Agent

De ontwikkelaar hangt van je film af, ik ben zelf fan van rodinal, is wat harder.

Verder staat er bij elk van de producten in de bijsluiters bij op welke verhouding je ze moet gebruiken (dus hoeveel delen water op dat product).

Z/w film ontwikkelen is gemakkelijk omdat het op 20 graden moet, daar heb je nog wat speling (1 of 2 graad ongeveer) in. Het ontwikkelen duurt zo'n 20 a 30 minuten omdat je moet agiteren en elke spoelen.

Kleur is complexer, C41 film moet geloof ik op 36 graden, en dat moet constant. Dat is 1 complex process, en dan heb je ook nog het afdrukken. Leer eerst z/w. Bedenk wel dat 't veel werk is, helemaal 't afdrukken, en dat 't qua geld nog fiks kan oplopen.

Van je setje zie ik stop+fixeer, weet niet hoe oud die is. Via foto huis rofo kun je redelijk goedkoop aan je gear komen. Het kost je zo'n 70 euro om alles te hebben voor z/w ontwikkelen, je moet een Jobo tankje hebben, die zijn eenvoudig te laden. Dat is bij 't ontwikkelen 't enige wat in 't donker moet..

|>

• lateef
warcow schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 11:44:
Zwart wit beginnen lijkt mij ook wel mooi, maar moet ik daar ook een andere uitrusting voor?
nee, met een kleurenvergroter kan je ook zwart-wit vergrotingen maken (andersom kan niet).
chemicaliën en papier zijn wel anders, maar die kan je bij een betere fotozaak kopen.

• warcow
En hierbij de informatie over de lens:
Schneider - Kreuznach Componon - S 2,8/50
Graag uw meningen hierover. :)
Ook ben ik benieuwd naar wat iedereen vind van de prijs van 100 euro voor de (in de ts vermelde) set.

Nu hoorde ik laatst ook iets over films ontwikkelen, en vervolgens scannen. Wat houdt dit in, en wat is hiervoor nodig?

edit: Met wat gegoogle krijg ik het idee dat die lens wel goed is, maar veel meer kom ik ook niet te weten..

[ Voor 14% gewijzigd door warcow op 04-07-2007 14:16 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12 16:14
Alles wat in mijn post staat, plus een scanner heb je nodig voor ontwikkelen en scannen.

|>

• lateef
mooie lens, goed voor kleinbeeld. weinig meer over te melden.

prijs, tja, 100 euro is denk ik een redelijk gangbare prijs voor een M605, de vraag is alleen of je echt een M605 nodig hebt en niet voldoende hebt aan een gratis/veel goedkopere Meopta.

negatieven scannen kan inderdaad ook. aangezien je met kleinbeeld gaat werken, zou ik dan minstens een dedicated film scanner kopen en die zijn redelijk duur. daarnaast is zelf je afdrukken maken een leuke bezigheid. ontiwkkelen van film is dat naar mijn idee een stuk minder.

wanneer je je kleinbeeld negatieven in wilt gaan scannen, kan je naar mijn idee beter een nikon d40 kopen. die is ongeveer even duur als een redelijke negatieven scanner...

• whoami
(jarig!)
lateef schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 14:36:
daarnaast is zelf je afdrukken maken een leuke bezigheid. ontiwkkelen van film is dat naar mijn idee een stuk minder.
Vandaar dat ik m'n filmpjes altijd liet ontwikkelen.
2 a 3 euro voor een kleinbeeld-filmpje, en 3 euro voor een middenformaat rolfilm van 12 opnamen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Over het (C-41) ontwikkelen kan ik doorverwijzen rapture in "Rapture's workflow"

Met het afdrukken heb ik geen ervaring. (En ik ben naar digitaal overgestapt wegens steeds meer en meer rolletjesverbruik.)

[ Voor 23% gewijzigd door rapture op 04-07-2007 14:50 ]

• whoami
(jarig!)
Printen van zwart / wit heb ik altijd graag gedaan. 't Helpt natuurlijk wel dat ik vind dat de Z/W's die je zelf afdrukt toch meestal kwalitatief beter zijn dan de Z/W's die je van de doorsnee centrale ofzo terugkrijgt. Ik spreek hier niet over vaklabo's, die hebben uiteraard een goede kwaliteit, maar daar betaal je ook voor

• warcow
Bedankt voor alle reactie's. Wat betreft de kosten, betaal ik liever nu wat meer dan dat ik over een jaartje alsnog iets anders ga kopen. (ik kan het vast altijd voor 50 euro weer verkopen, en dan heb ik altijd een mooie ervaring hiermee opgedaan.)

Ik denk dat ik dan het beste eerst maar in zwart wit kan beginnen, en dan het ontwikkelen ook laten doen. Dan kan ik vervolgens later nog verder gaan. (zelf ontwikkelen, en kleuren afdrukken.)

• warcow
Zou zoiets als scanner niet acceptabel zijn : ?
http://fotografie.marktpl...D9P%2Bmow%3D%3D&fta_ind=2

Of krijg ik dan even goede kwaliteit als ik afdrukken met een papier/foto scanner ga inscannen? (want dan doe ik dat liever, ik zal toch alle acceptabele foto's afdrukken)

Ik zie ook dat een professionele scanner richting de 275 euro gaat, dat is mij inderdaad te duur.

Voor mij is het ook niet van zeer groot belang (nu nog) dat ik mijn foto's ook echt digitaal heb. In principe zou een normale scan van een afdruk al voldoende zijn. (leuk genoeg voor op een eventuele website lijkt me)

edit: Sorry voor de 2 posts achter elkaar. Ik zal voortaan gewoon mijn laatste post editten.....

[ Voor 3% gewijzigd door warcow op 04-07-2007 18:41 ]

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook eens een keer meedoen bij een fotoclub, en zien wat je leuk vindt. Hier (in Enschede) kun je best een keer een middagje komen spelen in de doka (ik zit bij de studentenfotoclub), in andere steden zou je eens moeten vragen...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 14:14 ]

Verwijderd

warcow schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 14:52:
Bedankt voor alle reactie's. Wat betreft de kosten, betaal ik liever nu wat meer dan dat ik over een jaartje alsnog iets anders ga kopen.
Je kunt het beter omdraaien. Je kunt nu beter voor weinig geld een beginnersset kopen en dan in de loop van de tijd onderdelen vervangen. De tweedehandsprijzen storten namelijk in waar je bij staat voor alles wat kleinbeeld heet. Waar je nu 100 euro voor betaalt gaat volgend jaar voor 25 euro weg.

Dit staat overigens los van de discussie of je voor 100 euro nu een leuke set koopt...
Pagina: 1