Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

USB lader verschillende V/A

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 20:28
Ik heb een telefoon (Qtek 9100) die wordt geladen met een lader met een USB-plugje aan het einde.
Op die lader staat het volgende:
Output: 5V---1A

Ik heb een gps-ontvangertje met ook een lader met een USB-plugje, echter staat op die adapter het volgende:
Output: +5.3V---0.5A

Waarbij de '---' in beide gevallen eigenlijk een lange streep met daaronder 3 korte streepjes moet voorstellen.

Mijn vraag nu, kan ik 1 lader gebruiken voor beide apparaten, zonder dat er rook uit mijn gpsje of telefoon komt? (Nu zeul ik namelijk vaak die 2 adapters mee, maar dat is verre van ideaal)

Ik heb hier weinig verstand van en heb ooit al eens in een ver verleden een router doen roken en wil dat graag niet met mijn telefoon of gpsje doen.

N.B. Ik laad zowel de telefoon als de gps ook soms in de auto en dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd, echter weet ik niet wat de 'output' van een sigaretten-ding in de auto geeft.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 14:26

Haan

dotnetter

USB levert 5V, max 0,5A per poort, dus beide laders zijn wat dat betreft afwijkend.. Verder moet je een lader niet hoger belasten dan hij aan kan, dus je kan een adapter die max 1A levert wel gebruiken voor een apparaat dat 0,5A wil, maar niet andersom. (dan moet de adapter meer leveren dan hij voor gemaakt is, met kans op overhitting als gevolg)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 20:28
Haan schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 11:36:
USB levert 5V, max 0,5A per poort, dus beide laders zijn wat dat betreft afwijkend.. Verder moet je een lader niet hoger belasten dan hij aan kan, dus je kan een adapter die max 1A levert wel gebruiken voor een apparaat dat 0,5A wil, maar niet andersom. (dan moet de adapter meer leveren dan hij voor gemaakt is, met kans op overhitting als gevolg)
Ok, maar dat zou betekenen dat
• de lader voor mijn telefoon een te hoog Ampere levert voor mijn gps-ontvanger en dat
• de lader voor mijn gps een te hoog voltage levert voor mijn telefoon.
dus dit gaat niet lukken? Of kan ik die 5.3V---0.5A voor allebei gebruiken omdat 5.3V niet heel veel meer is dan 5V?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 14:24
JozyDaPozy schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 11:54:
[...]

Ok, maar dat zou betekenen dat
• de lader voor mijn telefoon een te hoog Ampere levert voor mijn gps-ontvanger en dat
• de lader voor mijn gps een te hoog voltage levert voor mijn telefoon.
dus dit gaat niet lukken? Of kan ik die 5.3V---0.5A voor allebei gebruiken omdat 5.3V niet heel veel meer is dan 5V?
Te hoog amperage (stroom) maakt niet uit. Dat geeft aan hoeveel hij kan leveren. Die 5.3 en 5.0 zal niet echt uitmaken en ik ben ervan overtuigd dat je met die 5V/1A adapter van je telefoon prima je gps kan opladen.

Andersom kan ook, de telefoon kan namelijk ook op een usb-poort van een computer worden opgeladen en die levert ook max. 0,5A. Ik weet niet of er in je telefoon een mechanisme zit dat controleert of hij 1A kan krijgen. In dat geval zou hij in theorie sneller opgeladen worden met die 1A adapter. Maar dat is slechts theorie.

Ik heb in ieder geval ook zo'n combinatie (MDA Vario en los gps-ontvangertje) en ik laad beide op met de 5V/1A adapter van de Vario. Dat werkt prima.

Punctuality is the politeness of kings

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Te hoog ampere kan niet.

5.3V-0.5A gebruiken als je 1 A nodig hebt kan in ieder geval niet. (misschien kan het wel als het eentje is die ook via de usb poort van computer kan opladen, maar dat zou ik niet uitproberen).

Andersom lukt het misschien. Misschien is 5V voldoende, misschien niet. Maar gezien dat 5V normaler is dan 5.3V, denk ik dat er wel een 5V adapter bij had gezeten als het mogelijk is.

Dus ook bij beide de vraag, kunnen ze ook via usb poort van computer opladen of alleen uit stopcontact. (ik heb bijv usb kabel voor mp3 speler die ik zowel in stopcontact kan steken via adapter als in computer, bij beide laad hij op, alleen via stopcontact doet hij het volgens mij sneller).

EDIT: te laat. Eeniedergeval als je ze beide via usb poort van computer kan opladen, pak dan gewoon voor beide de 5V 1A adapter.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 04-07-2007 12:03 ]