Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

low energy deel 2 autonome video installaties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik krijg de smaak te pakken:)
ik ben een mediakunstenaar. Dat is kunst met techniek als basis
meestal komt dat neer op audio visuele dingen. (intro)

Een groot probleem met mediakunst is de voeding van de dingen die je maakt.

Een voorbeeldje; Als wij filmpjes laten zien, komt dat er meestal op neer dat je in een galerie
een paat sokkels hebt staan met daarop een dvd speler en een TV. Ik vind dat echt geen gezicht. Er blijft erg weinig over van je werk op die manier. En afgezien van de verzamelaars is zoiets onverkoopbaar

Wat ik zelf t liefst zou willen hebben is een plat scherm dat je net als een schilderij aan de muur kan hangen, zeg maar net als die digitale fotolijstjes die je tegenwoordig kan kopen , maar dan groter. Het hele idee is natuurlijk dat zoiets autonoom werkt. dus zonder dat er en kabel naar t stopcontact en een videospeler loopt.

Op zich heb je tegenwoordig wel al van die mp3 spelers die video kunnen afspelen. Dat zou je er als medium in kunnen bouwen dus. Ze moeten natuurlijk wel een video out hebben. tot nu toe ken ik alleen de IPOD en de samsung D900 telefoon die een videouitgang hebben.
hier komt natuurlijk probleem 2 om de hoek kijken.
Ik kan een videoschilderij best wel voor 500 euro verkopen, Maar een ipod met video out kost alleen al 400 euro. dan heb ik t scherm er nog niet eens bijgerekend.

een 2de optie is een minicomputer. Dat zou trouwens ideaal zijn omdat die standaard een TFT scherm kunnen aansturen. ik heb ergens gelezen dat Via een computertje zou bouwen zo groot als een kaugumstripje dat op linux loopt. CF kaartje dr in en hup je hebt je videospeler. bovendien kan je een computer programmeren om op bepaalde tijden op te starten en na een aantal uur uit te gaan. Ideaal voor exposities natuurlijk. Je hoeft een galeriehouder dan niet te vertellen dat ie de dvd speler aan moet zetten aan t begin van de dag, Vooral zoi emand uitleggen hoe je een dvd speler op loop zet is vaak een probleem. Kusntliefhebbers zijn nogal a technisch wat inhoud dat ik tot nu toe t ding zelf aan zet. als de expo aan de andere kant van t land is en t dtraait een week, houd dat in dat ik elke dag met de trein op en neer moet om het ding eventjes aan te zetten (wat ik dus meerde3re malen heb moeten doen..

Goed energievoorziening van een videoschilderij .
Dat ding moet aan de muur. Als ik dr een zware accu aanhang (die je niet moet kunnen zien, is de kans dat t eraf donderd. Afgezien daarvan, mocht iemand t willen kopen zou t fijn zijn als ie er zich geen breuk aan sjouwt. Een kabel naar een stopcontact vind ik ook al geen optie. Dat verpest nou juist t idee, afgezien van dat zo'n ding dan moet hangen waar een stopcontact in de buurt is. Een galeriehouder word niet blij als je een gat in zn muur maakt om een kabel weg te werken.

Het idee is ook dat zoiets minstens een week zelfstandig kan werken. dat word dus of een hele slimme accu. of een manier om draadloos energie er naar toe te sturen.
Een hele domme. maak de lijst van zonnecellen en schijn daar gericht met lampen op. Mocht je een videoscherm hebben dat licht reflecteert inplaats vand dat t backlight heeft ben je nog beter uit. dan kan je je lampen er gewoon vol opzetten. Is er een manier op zonnecellen te maskeren? zodat je niet ziet dat zonnecellen zijn?

nou dat is t een beetje tot nu toeben benieuwd of iemand hier iets aan toe kan voegen

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27

Ibex

^^ met stom.

Ik volg in je gedachte dat een stroomkabel afbreuk doet aan het geheel. Maar omdat het niet hebben van een stroomkabel een enorme belemmering is, is het misschien ook een optie om te kijken of het tóch niet mogelijk is om een simpele voedingskabel aan te sluiten.

Ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden zijn in een gemiddelde galerie, maar je zou bijvoorbeeld kunnen opteren om je power te voorzien door middel van een gewone eurostekker. Vervolgens koop je geen zwarte, maar een spierwitte stroomkabel (ik ga er eventjes vanuit dat een galleriemuur meestal gewoon wit is). Als je de stekker dan gewoon precies in het midden onderaan of bovenaan laat vertrekken, en je doet de kabel strak naar omhoog of naar omlaag (rechte lijn), hoeft zoiets imho geen afbreuk te doen. Is je kunstwerk iets met kromme lijnen, kan je je kabel ook zigzaggend naar beneden/boven laten lopen, al dan niet met de begeleiding van een stuk metaal oid.

Eventueel kan je met een kabel die naar omhoog gaat direct een ophanging voorzien. Je steekt de stekker in de connector op het kunstwerk, en klikt er een beugeltje over waardoor je kunstwerk aan de stroomkabel is verankert. Vervolgens hang je het kunstwerk gewoon op aan de stroomkabel. Natuulijk heb je hiervoor in het plafond ook een constructie nodig die de stroomkabel kan vasthouden.

Edit: zo heb je geen last van een vervelende sokkel met een tv en dvdspeler oid, maar heb je enkel een plat scherm (met ingebouwde dvdspeler/computer/...) en een stroomkabel. De stroomkabel kan dan een mooi/sierlijk onderdeel vormen van je kunstwerk in plaats van een storende onordelijk ogende kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door Ibex op 04-07-2007 09:58 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zou gaan voor een Mini-ITX bordje met laptop DVD drive of, als het kunstwerk slechts uit één videoproductie bestaat, gewoon opslaan op een CompactFlash of SD-kaart.

http://www.mini-itx.com/

Anders zou je nog kunnen kijken naar het modden van een laptop, maar dat is commercieel niet zo interessant. Een stroomkabel blijf je altijd houden, of je moet elke nacht je kunstwerken weer op kunnen/willen laden. Desalniettemin is dat ook netjes weg te werken (bv: gootje frezen, electrabuis, kabel erdoorheen, dichtpleisteren)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
het idee zit m natuurlijk ook in t geval dat ik t verkoop. zou jij een electronisch schilderij willen ophangen boven je open haard en dan een kabel naar de hoek van je kamer willen laten lopen?
vergeet even niet dat de meeste mensen die kunst kopen echt totaal geen verstand van techniek hebben. ik moet mn moeder nog steeds uitleggen welke knop ze moet indrukken om een cd speler te lapen lopen weet je wel. dat zijn dus t gros van de mensen waar je aan verkoopt.
ik maak geen geintje.

dingen die voor ons heel normaal zijn zijn voor heel veel mensen nog steeds abracadabra.
dus ik moet iets hebben dat aan de muur kan hangen en dat gewoon werkt.

ik heb zelf op een helpdesk gewerkt. ik heb klanten gehad die een cdtje voor internet bestelden en die in hun stereo installatie douwden, mensen die dachten dat hun cd kapot was omdat er een gat in t midden zat, een vrouw die dr ramen dicht deed omdat de operator vroeg of ze de venstersopen had staan en of ze die wilde sluiten en als top, iemand die neit door had dat de stekker IN het stopcontact moest wilde ie de pc aan krijgen.
Klinkt raar. maar zie t zo. stel je bent in arabie en je wilt een kameel laten liggen om m te bestijgen. hoe zeg je zo'n beest dattie weer omhoog moet?
zo gaan heel veel mensen dus ook om met electronica:)

ps. De echte klap op de vuurpijl was toen ik een meisje op de helpdesk zelf van planet moest gaan uitleggen wat een modem was. kende ze niet. En dat moet dan klanten aan de telefoon helpen:)
helpdesken gaat emt een automatisch doorkliksysteem weet je. je hoeft geen verstand te hebben van de apparatuur als je aan zon telefoon klanten helpt.
jaja

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 10:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah memories. We hadden een vrouw aan de telefoon die een groene imac had. We kregen m maar niet op internet. komt de manager dr bij en die vraagt wat voor kleur imac ze had. zegt ze een groene.
maar mevrouw , die kunnen helemaal niet op internet. daar heeft u een blauwe voor nodig.
zij naar de winkel, omruilen voor n blauwe.
en toen deed ie t:)
zo maak je dus tevreden mensen.

en dat koopt dan mijn kunst:)

• videodok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 07:11
Mini-itx plus lcd scherm voor auto's kijk op cartft.com of mp3car.com. Als je zorgt voor een netwerk aansluiting (draadloos) dan kun je het geheel op afstand bedienen, video's uploaden enz. in de bios stel je in dat hij opstart na spannings uitval, je zet er een tijdschakelaar tussen en hij start automatisch en slauit automatisch (met software, of remote bediening sluit hij nog netter af)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
zou jij een electronisch schilderij willen ophangen boven je open haard en dan een kabel naar de hoek van je kamer willen laten lopen?
Zou jij de accu van een schilderij willen opladen?

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27

Ibex

^^ met stom.

furby-killer schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 10:55:
[...]

Zou jij de accu van een schilderij willen opladen?
Inderdaad, ik denk dat het gemakkelijker is om een gewone stekker mee te leveren. Eventueel kleine handleiding erbij ofzo. Iedereen kent en weet hoe ze een stopcontact moeten insteken, dus op dat vlak zal het wel niet mislopen.
Als je een electronisch kunstwerk koopt is een can de consequenties dat het ding stroom zal nodig hebben, dus een eventuele koper zal dat ook wel weten neem ik aan. Bovendien ga je voor een werk van 500 euro wel wat moeite doen om het tot zijn recht te laten komen, inclusief een stroomkabel mooi wegstoppen oid :).

Hou overigens rekening dat CF-kaartjes enzo verslijten. Dus na 5000 keer een video ervan te hebben bekeken zal het ding ook wel beginnen te verslijten.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
Ibex schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 11:40:
[...]
Hou overigens rekening dat CF-kaartjes enzo verslijten. Dus na 5000 keer een video ervan te hebben bekeken zal het ding ook wel beginnen te verslijten.
is het niet zo dat alleen het aantal schrijfacties naar een CF kaartje beperkt zijn?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Alleen schrijfacties zijn beperkt inderdaad.

Zie trouwens het probleem van een kabel niet, ik bedoel, je hebt kabels en kabels.

Het is niet alsof er een 16A dikke zwarte kabel naar het ding moet, je hebt ook kabels die (bijna) transparant zijn, alsin transparante isolatie en de traden in de kabel zijn reflecterend, die zijn bijna onzichtbaar weg te werken.

Dus een manier is om een plat tft scherm te pakken, een minipc erachter, daaraan een solid state opslag (zoals CF/SD/whaterer) dan verbuikt het geheel misschien 30W, dus heb je aan 12V 3A genoeg, dat kunnen erg dunne kabels zijn.

De stekkeradapter van 230V naar 12V 3A kan je verbergen achter een plantenbak ofzo, dat hoeft niet opvallend te zijn.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:15
waarom maak je niet gewoon een stopcontact achter het scherm? Hebben wij hier ook, alle kabels lopen in de muur, dus je ziet alleen een scherm :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
^^ lees het topic ofzo, of in ieder geval de OP

Waar het komt heeft hij geen controle over de plaats...

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Is het in een gallerij niet mogelijk om iets te doen met een voet? Die je dan zelf ontwerpt en waarin je de kabels wegwerkt?

Verwijderd

Topicstarter
die voet wil ik nou juist vermijden;)
t is niet bijster orgineel om de zoveelste video te maken dat op een voet staat.
afgezien daatrvan neem ik mezelf serieus:0
nou ja, meestal dan;0

Verwijderd

Topicstarter
ik heb trouwens net een potable dvd speler gekocht. je weet wel, met zoon 7 inch schermpje
krijgt 15 watt voeding, weet nog neit wat ie daadwerkelijk vreet. en ik ben benieuwd wattie met scherm uit eet. t ding kan ook video van usb afspelen.
daarnaast heb ik mn oog latern vallen op de die nieuwe mine asus eee eeh nogwat.low energy begint een beetje realiteit te worden. ben ook ff naar de mediamarkt gegaan om de mp3/4 spelers te bekijken. heelaas hebben de meesten daarvan geen video out. das jammer gezien sommige daarvan 12 uur op hun ingebouwde accu kunnen lopen. zou zoiets uit te bouwen zijn bij die dingen? dat je t signaal dat naar t scherm gaat naar buiten toe lijd bedoel ik.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:06:
ik heb trouwens net een potable dvd speler gekocht. je weet wel, met zoon 7 inch schermpje
krijgt 15 watt voeding, weet nog neit wat ie daadwerkelijk vreet. en ik ben benieuwd wattie met scherm uit eet. t ding kan ook video van usb afspelen.
daarnaast heb ik mn oog latern vallen op de die nieuwe mine asus eee eeh nogwat.low energy begint een beetje realiteit te worden. ben ook ff naar de mediamarkt gegaan om de mp3/4 spelers te bekijken. heelaas hebben de meesten daarvan geen video out. das jammer gezien sommige daarvan 12 uur op hun ingebouwde accu kunnen lopen. zou zoiets uit te bouwen zijn bij die dingen? dat je t signaal dat naar t scherm gaat naar buiten toe lijd bedoel ik.
Zit je nog steeds met het probleem van stroomvoeding. Hoe wil je dat gaan doen. Je scherm zal en moet stroom nodig hebben.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Dan moet het scherm zelf ook wel spanning hebben. Je kan geen 80cm LCD op een mp3 spelers accu laten brommen voor 10 uur.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
medion heeft wel een leuke media speler met video-out.
Hij heeft trouwes wel een hdd ipv flash en is ook niet heel klein, maar wel in vergelijking met een mini-pc natuurlijk. Kost dacht ik een 120E.
Twinmos heeft er ook eentje, en die heeft wel een flashkaart nodig, die is iets goedkoper.

Met mini-pc is natuurlijk wel veel meer in te stellen. En vaak is ook de output resolutie van die mediaspelers beperkt omdat ze ervan uitgaan dat je via het ingebouwde schermpje kijkt ofzo :S.
Wel iets om aan te denken in elk geval.

Zonder powerkabel gaat niet werken voorlopig.

Mini-pc heeft ook het grote voordeel van internet, zodat je op afstand kan besturen.

Nukezone FTW

Pagina: 1