Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
Het gaat om Software raidthe squaler1 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:16:
Ja vista kan met de goede drivers geinstalleerd worden op een raid 0 array draait bij mij ook en werkt perfect en snel
Volgens mij niet mogelijk ..
[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 04-07-2007 21:23 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Glashelder schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:23:
[...]
Het gaat om Software raid
Volgens mij niet mogelijk ..
Ben ik overheen gelezen maar softraid is idd niet mogelijk
CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
Als je wel van RAID wilt booten kan je beter voor een paar euro een RAID controller kopen, dan heb je alles hardware matig
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Je kan met eventjes logisch nadenken ook wel beredeneren dat dit niet mogelijk is. Je hebt namelijk een soort 'dependency-loop':Breepee schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 09:37:
He jammerIk heb ook idd de indruk dat het niet mogelijk is, maar hebben jullie ook een linkje naar MS ergens waar dat met zoveel woorden gezegd wordt?
1: Windows moet van de array lezen om te booten
2: De array is alleen leesbaar als Windows geladen is
Aangezien het om een raid0 gaat zijn de gegevens niet te lezen zonder de juiste driver (die ergens op die raid0 staat en dus niet geladen kan worden). Van een raid1 zou het wel kunnen, om de simpele reden dat je de schijven uit de raidset dan apart kan benaderen en lezen voordat je de array initialiseert.
Nou kijk, in Linux wordt het heel elegant opgelost: aan het begin van de schijven wordt een paar kB/MB vrijgehouden voor de drivers om toegang tot de array te krijgen waar vervolgens de rest op staat. Werkt soepel en gemakkelijk en bied meer vrijheid dan een raidkaartje/chippie (voor raid0 tenminste). Ook OSX ondersteund softraid0 op deze manier heb ik begrepen. Jammer dat Vista anno 2007 die flexibiliteit niet kent.DataGhost schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 09:46:
[...]
Je kan met eventjes logisch nadenken ook wel beredeneren dat dit niet mogelijk is. Je hebt namelijk een soort 'dependency-loop':
1: Windows moet van de array lezen om te booten
2: De array is alleen leesbaar als Windows geladen is
Nouja, je weet waar ik op doel. Zoals ik in mn eerste post schreef, ik vraag me af of het met Vista ook al eens iets dergelijks mogelijk was als in Linux.DataGhost schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:31:
Verder blijft het stuk wat ik schreef geldig in alle gevallen, aangezien je zonder driver geen softraid0 kan lezen.