Maxtor 6L160Mo Defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Hallo iedereen,

Ik heb laatste tijd (ongeveer een week of 2) last van dat mijn harde schijf begint te tikken. Als ik aan het game of aan het interneten ben, heb ik soms dat mijn harde schijf in een keer begint te tikken en dan loopt mijn hele pc in een keer vast. Als ik dan reboot gaat die weer tikken en na het biosscherm, zie je zo'n scherm met je harde schijf etc. en daarna hoort die windows te gaan booten, alleen dat doet die niet want bij het scherm geeft die dan aan van Fout bij het lezen(ofzoiets ik heb het helaas niet opgeschreven) en dan zegt die van druk CTRL+DEL+ALT om de computer opnieuw optestarten. Toen ik dat gedaan had zag ik in de bios dat ik mijn harde schijf niet meer zag. Dus heb ik de kast van mijn computer even open gedaan, en heb ik de kabeltjes van de harde schijf naar het mobo er even weer goed in gedaan. Toen ik dat had gedaan zag ik dat die het nu wel weer deed. Alleen later kreeg ik weer het zelfde dat die tikken begon te geven.

P.S.
Ik ben bekend van het probleem met de Asus a8n-e en maxtor schijven.

Ik heb ook nog even gegoogled, en zag ik dat iemand zei dat dit ook wel "The Tik of Death" hete. En daar bij zei die nog van die je schijf gegarandeerd kapot is.

Specs;
Maxtor 160 gb.
4200+ Amd X2
XFX 7900 GT xxx Edition
Asus A8N-E
400 watt voeding. (merk onbekend, ga binnekort een nieuwe halen van coolermaster o.i.d.)

Met Vriendelijke Groet,
Niels

[ Voor 6% gewijzigd door ZalmanLuci op 04-07-2007 00:03 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Staat SMART aan in je BIOS?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ZalmanLuci
SMART staat niet aan. Hoewel ik niet zeker weet of ik de goede heb. In mijn bios staat HDD SMART MONITOR.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ZalmanLuci schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 00:07:
[...]

SMART staat niet aan. Hoewel ik niet zeker weet of ik de goede heb. In mijn bios staat HDD SMART MONITOR.
Zet die dan eerst eens aan. SMART geeft aan of je harde schijf dichtbij overlijden kan zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ZalmanLuci
gambieter schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 00:45:
[...]

Zet die dan eerst eens aan. SMART geeft aan of je harde schijf dichtbij overlijden kan zijn.
Ik heb SMART aangezet, alleen ik heb nog geen melding gekregen o.i.d. of moet je dit in een logfile lezen?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ZalmanLuci schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 11:49:
[...]
Ik heb SMART aangezet, alleen ik heb nog geen melding gekregen o.i.d. of moet je dit in een logfile lezen?
Nee, bij het booten van de computer.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
SMART status kan je uitlezen met bijvoorbeeld SpeedFan, je krijgt niet vanzelf een waarschuwing van Windows of iets dergelijks. Op http://www.almico.com/sfdownload.php kan je SpeedFan downloaden :)

• ZalmanLuci
gambieter schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 11:50:
[...]

Nee, bij het booten van de computer.
Ik heb nog niks gezien bij het boote.

@rafe;
Ik zal nu gelijk even kijken op speedfan.

Edit\\
Ik heb op speedfan gekeken, alleen wordt er niet echt wijzer van. Bij een aantal in de lijst staat OK (in het groen) alleen bij de rest staat er niks voor.

[ Voor 24% gewijzigd door ZalmanLuci op 04-07-2007 11:56 ]

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-12-2025
ZalmanLuci schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 11:53:
[...]
Edit\\
Ik heb op speedfan gekeken, alleen wordt er niet echt wijzer van. Bij een aantal in de lijst staat OK (in het groen) alleen bij de rest staat er niks voor.
doe de in depth test eens, dan krijg je mooie ninet venstertje, en snap je het iets beter :)

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• ZalmanLuci
Mopperman schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 13:46:
[...]

doe de in depth test eens, dan krijg je mooie ninet venstertje, en snap je het iets beter :)
Misschien kijk ik niet goed, alleen ik zie geen depth test staan. Kun je ongeveer zeggen waar die staat?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Het meest logische om eerst te doen lijkt mij eigenlijk om de schijf te testen met Powermax (tegenwoordig Seatools geheten na de overname door Seagate)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• ZalmanLuci
Haan schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 14:07:
Het meest logische om eerst te doen lijkt mij eigenlijk om de schijf te testen met Powermax (tegenwoordig Seatools geheten na de overname door Seagate)
Ik heb die seatools gedaan, alleen bij de short tests geeft die aan van Test Aborted, terwijl ik er niet heb op gedrukt. Ik heb toen die help file gelezen en zeiden ze van dat ik met de floppy ff moet booten, dus dat ga ik nu eerst even doen. Alvast bedankt voor de reacties.

Edit\\
Ik heb de dos test gedaan, en bij de short test kwam niks uit. Toen heb ik de long test gedaan en daar kwam rond de 50% uit dat er een error was. Toen die klaar was met de long test(duurde ongv. een uur) kon ik repair doen omdat ik een maxtor schijf had :P Dus heb ik dat gedaan en heeft die het gerepareerd, dus nu even af wachten als die straks weer die tikken begint te geven.

Maar zeer bedankt voor de reacties en de hulp natuurlijk!

Edit//2

Mopperman, kun je me misschien vertellen waar ik die depth test kan doen? Om toch voor de zekerheid nog even tekijken of seagate dingen over het hoofd ziet.

[ Voor 32% gewijzigd door ZalmanLuci op 04-07-2007 16:17 ]

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
In Windows kan je altijd elke schijf controleren met HD Tune, als je even niet een tooltje van de desbetreffende fabrikant bij de hand hebt.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Je had blijkbaar een of meerdere bad sectoren in je schijf zitten, gelukkig heeft iedere schijf een aantal reserve sectoren om dat te kunnen fixen, dus hopelijk is het probleem nu verholpen :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem met een Maxtor 6L160M0.
Bij mij ligt het wel degelijk aan de HD (het zou ook aan de voeding kunnen liggen maar die heb ik al vervangen).
In HD Tune kon ik zien dat er meer dan duizend beschadigde sectoren waren (reallocated sector count in Health pagina) maar dat is blijkbaar niet voldoende voor Maxtor om de HD als defect te beschouwen.

Het probleem is ook niet echt constant. De ene keer kan ik uren met de HD werken zonder het minste probleem maar soms begint dat ding als een razende te tikken waardoor Windows uiteindelijk crasht.
Meestal wordt de HD na zo'n crash niet meer herkend maar als ik een tijdje later opnieuw probeer lukt het meestal wel.

• ZalmanLuci
Twister336 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 16:43:
Ik heb hetzelfde probleem met een Maxtor 6L160M0.
Bij mij ligt het wel degelijk aan de HD (het zou ook aan de voeding kunnen liggen maar die heb ik al vervangen).
In HD Tune kon ik zien dat er meer dan duizend beschadigde sectoren waren (reallocated sector count in Health pagina) maar dat is blijkbaar niet voldoende voor Maxtor om de HD als defect te beschouwen.

Het probleem is ook niet echt constant. De ene keer kan ik uren met de HD werken zonder het minste probleem maar soms begint dat ding als een razende te tikken waardoor Windows uiteindelijk crasht.
Meestal wordt de HD na zo'n crash niet meer herkend maar als ik een tijdje later opnieuw probeer lukt het meestal wel.
Dit heb ik precies het zelfde.

• ZalmanLuci
Shaggy_NL schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 16:21:
In Windows kan je altijd elke schijf controleren met HD Tune, als je even niet een tooltje van de desbetreffende fabrikant bij de hand hebt.
Ik heb HD tune gedaan en de health test gedaan. (niet de quick scan) En daar kwam uit dat alles groen was dus alles moet nu goed zijn. Ik hoop nu dat het goed is, dus harstikke bedankt voor de hulp, en wat mij betreft kunnen de moderators deze topic sluiten.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Bij mij toont de Error Scan ook geen fouten. Het is de Health informatie die aangeeft dat er al meer dan duizend defecte sectoren zijn.

• ZalmanLuci
Twister336 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:33:
Bij mij toont de Error Scan ook geen fouten. Het is de Health informatie die aangeeft dat er al meer dan duizend defecte sectoren zijn.
Ya, daar heb ik dus een scan gedaan. En daar zie ik ook geen fouten.

Edit\\

Oops even te snel gereageerd, ik zie nu ook bij health; Status; OK. Dus neem aan dat dat goed is?

[ Voor 14% gewijzigd door ZalmanLuci op 04-07-2007 22:17 ]

Pagina: 1