LaCie weer kapot..

Pagina: 1
Acties:
  • 12.347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88668

Topicstarter
Ik heb weer eens een probleem met een LaCie 160GB schijn. Hij is plots niet meer bereikbaar (wordt wel herkend in Windows, maar 'tikt' en Windows geeft aan dat hij mogelijk geformateerd moet worden..). LaCie is nu 1 jaar oud (mijn vorige LaCie ging ook na 1 jaar stuk). Mijn laatste actie was stroom uitzetten (eerst PC uit gedaan). Na stroom weer aanzetten wordt de LaCie niet meer herkend.

Iemand suggestie of je zo'n LaCie kan openmaken en de harddisk gewoon kan aansluiten op je pc? Vorige keer werd me namelijk verteld dat het de controller was en ik verwacht dat dat nu weer het geval is. Ga in ieder geval geen LaCie's meer kopen, daar ben ik wel klaar mee.

Nu crashed er bij mij elk jaar een harddisk (van verschillende merken, in verschillende pc's die ook achter een voeding met zekering zitten (met zo'n rood lampje)).

Iemand tip voor me om te voorkomen dat harddisks crashen (de voorlaatste crash was van een harddisk van 3 maanden oud (Seagate Barracuda die van ene op andere moment niet meer werkte).

En ja, ben ondertussen maar naar een NAS met RAID - 1 aan het kijken, wordt er een beetje moedeloos van.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
die LaCie is extern veronderstel ik? deze staan er nogal voor bekend dat ze oververhitten, dus als je ze veel zeer lang laat aanstaan, is de kans heel groot dat ze snel kapot gaan

met een goede voeding (stabiele spanning) en een fan ernaast (beetje koeling) zou je normaal gezien geen problemen mogen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88668

Topicstarter
LaCie staat altijd aan, is wel zo handig als backup schijf. Dat kan dus blijkbaar niet.. Thanx, ga ik wat anders regelen.

Even LaCie openmaken, kijken of de HD nog bruikbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zo'n desktop schijfje is gewoon niet gemaakt voor altijd aan, met voldoende koeling kun je zeker nog een normale levensduur eruit krijgen, maar evt. defecten zullen eerder aan het licht komen. Maar goed, van goede koeling in een extern doosje is geen sprake natuurlijk. Als je het ding als backup schijf gebruikt, zet hem dan alleen aan als je backupt? (eens in de maand ofsow)

En voor je pc's, zorg voor goede koeling, plak niet meerdere schijven op elkaar en kijk ook eens naar oa de ES versie van Seagate (en zo zijn er vast meer) die op altijd aan meer berekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-06 11:41

14ReD

Who is General Failure?

Ik heb precies hetzelfde probleem met Lacie. Degene waar ik problemen mee heb is de LaCie Ethernet Disk Mini 320 Gb. Inmiddels heb ik 'm een klein jaar, maar dat is een jaar lang met een hoop gezeur geweest. Mijn vriendin en ik gebruiken 'm als backup in een netwerk en staat dus 1x per maand aan om een backup te maken van de office documenten, mp3's en foto's. Verder staat hij niet aan, echt intensief werk is het dus niet.

5 maanden geleden begon het rare tikken en dan geen verbinding kunnen krijgen. Dus ik mailen met LaCie. Ik in een uitgebreide email uitleggen dat ik zowel via USB als via ethernet geen verbinding kreeg met de ED_mini en dat hij raar tikte. In het antwoord kreeg ik een standaard antwoord waarin ze me adviseerde om de de laatste firmware erop te zetten m.b.v. de USB kabel. Ik terug mailen dat ik ook geen contact kreeg via de USB zoals ik in mijn email had geschreven. Als antwoord kreeg ik een prijsopgave van eventuele reparatie kosten, zonder ook maar iets van tekst en uitleg. Dus ik email terug dat de ED_mini nog geen 7 maanden oud is en amper gebruikt. Op deze email wacht ik nu al 3 maanden op een antwoord.

Wat ik niet begrijp van LaCie is dat ze de ED_mini adverteren als het ideale netwerk backup device, maar dat ik banger ben dat de data eerder verloren gaat op de ED_mini dan op mijn eigen harde schijf. En vanavond bleek die angst ook gegrond. Hij is nu echt dood. M.a.w. dit is een intens bagger produkt, wat ook nog is veel en veel te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229638

Het enige wat je kunt doen is een image maken van het ed-mini deel van je disk met bijv. Acronis True Image Home v 10. Die kun je dan terugzetten als de disk problemen geeft en er een nieuwe in moet.
Ik heb zelf een minidisk 300GB d2 en ik was te alat met het maken van de image en heb dus inderdaad niets meer. LaCie is een slechte helper is mijn ervaring. Voor mij NOOIT een Lacie meer.
Als iemand nog een image kan maken van een ethernet disk mini d2 en kan leveren, dan ben ik erg gelukkig. Heb dit ook gevraagd bij het onderwerp "overige hardware|".

Grtz.

Petty
Anoniem: 88668 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 23:49:
Ik heb weer eens een probleem met een LaCie 160GB schijn. Hij is plots niet meer bereikbaar (wordt wel herkend in Windows, maar 'tikt' en Windows geeft aan dat hij mogelijk geformateerd moet worden..). LaCie is nu 1 jaar oud (mijn vorige LaCie ging ook na 1 jaar stuk). Mijn laatste actie was stroom uitzetten (eerst PC uit gedaan). Na stroom weer aanzetten wordt de LaCie niet meer herkend.

Iemand suggestie of je zo'n LaCie kan openmaken en de harddisk gewoon kan aansluiten op je pc? Vorige keer werd me namelijk verteld dat het de controller was en ik verwacht dat dat nu weer het geval is. Ga in ieder geval geen LaCie's meer kopen, daar ben ik wel klaar mee.

Nu crashed er bij mij elk jaar een harddisk (van verschillende merken, in verschillende pc's die ook achter een voeding met zekering zitten (met zo'n rood lampje)).

Iemand tip voor me om te voorkomen dat harddisks crashen (de voorlaatste crash was van een harddisk van 3 maanden oud (Seagate Barracuda die van ene op andere moment niet meer werkte).

En ja, ben ondertussen maar naar een NAS met RAID - 1 aan het kijken, wordt er een beetje moedeloos van.

Thanks!
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-06 18:41
Anoniem: 229638 schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 20:31:
Het enige wat je kunt doen is een image maken van het ed-mini deel van je disk met bijv. Acronis True Image Home v 10. Die kun je dan terugzetten als de disk problemen geeft en er een nieuwe in
Grtz.

[.... knip ....]

Petty

[...]
beste petty. er was al gezegd dat de HD officieel dood was

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 14:08
Lacie disks kan je btw openen met door met broodmessen de klipjes aan de onderkant aan de kant te drukken (tussen de ruimte tussen de onder- en zijkant te drukken...) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:48
Zelfde probleem hier als bij de topicstarter alleen dan met een 320GB Ethernet Mini

Nu heb ik nog garantie op dat ding, maar kan iemand mij vertellen of eventuele data nog te recoveren is zonder dat ik de garantie omzeep help.

Grote probleem is dat de ethernetpoort en de USB poort geen reactie meer geven. Al met al drama, want er staat nogal wat back-up data (lees foto's en documenten) op.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:50

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Als de verbinding van dat ding inderdaad kapot is, is de enige manier nog om de harddisk er uit te halen en aan te sluiten op je computer, ben ik bang. Iets zegt me dat je dan wel je garantie kwijt bent... ;)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

offtopic:
Tenzij je het natuurlijk heel voorzichtig doet en er niets meer van te zien is, aan zowel de binnen- als de buitenkant. Ligt wel erg aan de casing of je dit zou gaan lukken.

Maar dit is wel "illegaal".

Ik vond mijn data echter belangrijker dan de ~50 euro die ik nog van de winkel terug zou krijgen, en heb m dus opengesloopt. In mijn geval was echter de casing dermate vernacheld dat ik m nooit meer terug zou kunnen brengen :p

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
In hoeverre kan een bedrijf als Paradigit (waar deze schijf aangeschaft is) een data recovery uitvoeren naar een nieuwe schijf (neem aan dat er gewoon een nieuwe word gegeven).

Als het er niets anders op zit is het pech en ga ik wel sleutelen. Maar eerst andere opties proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Gisteren maar even langs gegaan.

En wat blijkt, de voeding die naar zijn gootje is gegaan. Leverde wel stroom, maar niet voldoende meer om het aan de gang te krijgen?? In iedergeval met eigen ogen gezien dat een nieuwe voeding de schijf weer levendig maakte.

Pak van mijn hard en maar direct een image trekken van die zooi die erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 14:08
Het vervelende met Lacie disks is dat ze sterven als muizen en vaak de beschikking hebben over RAID, waardoor je een nieuwe moet kopen om een backup te draaien. Heb nu dus een klant die 7 Lacie disks heeft en slechts 1 werkende. Komende week even al die disks overzetten in single-doosjes... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
Blijf dit toch frapant vinden... lees zo vaak over problemen met Lacie externe hd's maar ken dit zelf niet.
Ben zelf al een aantal jaar in het bezit van 3 Lacie schijven. 2 x 250GB en 1 x 320GB em.

Schijven draaien pak 'em beet 10 uur per dag en lopen nog steeds als een zonnetje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-06 19:00

Ravefiend

Carpe diem!

Nou is het toch een beetje onzin om te stellen dat je zo'n externe disk niet continu zou mogen gebruiken want voor sommige mensen waaronder ikzelf ik zo'n externe disk een handige manier om extra schijfruimte te bekomen die niet noodzakelijk supersnel is (en die OptiPlex cases van Dell zijn ook niet zo makelijk uitbreidbaar zonder de nodig tweaks ;) ).

Mocht er een poll zijn dan heb je alvast mijn stem want mijn 500GB LaCie Hard Drive, Design by F.A. Porsche is vorige week ook beginnen tikken, met de daarbij gepaard gaande Unrecovered read errors. Hij heeft het welgeteld 5 maand uitgehouden .... erg mager als je bedenkt dat je je backups erop plaatst.

Ik heb een ticketje open bij LaCie om 'em te laten vervangen onder garantie (2 jaar btw) maar de oorzaak van de crash is zonder twijfel de hitte die niet weg kan. De behuizing die werd echt heet wat mijn inziens niet goed is voor de levenduur van zo'n schijf. Als ik mijn nieuwe heb zal ik 'em waarschijnlijk:
  • *slopen*, en de disk zelf in de PC zelf plaatsen
  • op zijn zijkant plaatsen zodat de warmte beter afgevoerd kan worden (meer open ruimte rond de enclosure)
  • *slopen*, en de disk in een andere (lees: deftige) enclousure inbouwen.
Nou kan ik wel lopen klagen alsof LaCie crappie producten maakt maar mijn ervaring is maar beperkt tot dit éne geval dus lijkt het me niet gepast om daar een pakkende conclusie aan te geven ... :+ ... Dat gezegd zijnde, mijn andere externe disk zijnde een Seagate 400GB Pushbutton Backup HDD en die wel intensief wordt gebruikt, heeft vorige maand alvast zijn 2de verjaardag gevierd ... :9 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267990

Ik kan me aansluiten bij de lange rij 'slachtoffers'. 1,5 jaar geleden een LaCie Ed mini gekocht a;s netwerkschijf. Nu is-ie dood. (Start niet op, tikkende harde schijf, netwerk verbindingen vielen ineens uit). En natuurlijk geen backup grrrrrrr. Dit is typisch een geval van een product die grote verwachtingen wekt maar die niet kan waarmaken (waarom zou je een netwerkschijf willen hebben als je 'm niet volcontinu mag/kan laten aanstaan?. Dan maar een 'eenvoudigere' USB externe harddisk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazurr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09-2020

Hazurr

wannabe

Mijn LaCie Mobile 100gb blijft heerlijk koel als ik hem vergeet eruit te halen voor een nachtje .

En nee een HDD hoort het inderdaad een stuk langer dat een jaar vol te houden, hoe vaak gaat je puter aan en uit?, hoe heet worden ze? zitten ze in de "drive rek" of liggen ze los in de case? (kan die trillen).

[ Voor 52% gewijzigd door Hazurr op 16-07-2008 15:12 ]

Pessimism is the foundation of survival

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de kievit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-01-2015
Ook mijn LaCie Mini Ethernetdisk van 300 GB heeft het na twee jaar begeven. De schijf stond zeker niet elke dag aan, wel duurde elke sessie enkele uren. De schijf werd uitsluitend als netwerkschijf gebruikt. Van de ene dag op de andere herkende Windows XP Professional de schijf niet meer. De schijf zelf kwam wel op toeren maar Windows kon er niets mee, ook niet via USB. Na lezen van dit topic heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de kast opengeschroefd. De LaCie is ongeveer twee jaar oud, en uit de commentaren bleek dat ik van LaCie, als er nog garantie op zou zitten, niets hoef te verwachten m.b.t. de data. De schijf eruit gehaald om te redden wat er te redden valt. Gemonteerd in Conceptronic Grab'n'Go (handige HDD-"verpakking" met USB-aansluiting) om een USB-connectie tot stand te brengen met mijn notebook. Helaas is dat nog niet gelukt: 80 GB aan backups onbereikbaar geworden?! :(

Na installeren van Ext2 Installable File System for Windows (http://www.fs-driver.org/) kon ik een stel Linuxpartities zien. Ik heb geen Linuxkennis, maar kan wel zien dat het alleen het besturingssysteem is, geen data. Ook zouden er twee Windowspartities zijn (resp. 109 MB en 279 GB, die laatste is natuurlijk waar het om draait). Deze zouden volgens Windows echter geformatteerd moeten worden om ze te kunnen benaderen. Dat dus maar niet gedaan... 8)7

Na de-installatie van Ext2 Installable File System for Windows ziet Windows XP wel twee Windowspartities, maar ze "blijven leeg".

Ik kan me zo voorstellen dat er meer mensen proberen hun goeie ouwe data terug willen halen. Zijn er onder jullie misschien die me tips kunnen geven hoe verder te gaan? :?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Dit al geprobeerd? http://www.ontrackdatarecovery.com/file-recovery-software/

maar eerst zou ik ff het tooltje van de HDD fabrikant eroverheen halen, kijken offie helemaal erdoorheen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de kievit
Dat file-recoverytooltje ken ik niet, ga ik bekijken.

Bij de schijffabrikant heb ik een DOS-progje gevonden. De handleiding suggereert dat de schijf wordt ingebouwd in een PC... maar ik ga mijn notebook niet openschroeven. Ik heb geen ervaring met zulke progjes: kunnen die ook via USB testen? Of moet ik mijn oude desktop weer nieuw leven in gaan blazen?

Het gaat overigens om een Samsung HD300LD die in de LaCie was geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als iemand nog een image kan maken van een ethernet disk mini d2 en kan leveren, dan ben ik erg gelukkig.
Kijk hier eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Na installeren van Ext2 Installable File System for Windows (http://www.fs-driver.org/) kon ik een stel Linuxpartities zien. Ik heb geen Linuxkennis, maar kan wel zien dat het alleen het besturingssysteem is, geen data. Ook zouden er twee Windowspartities zijn (resp. 109 MB en 279 GB, die laatste is natuurlijk waar het om draait). Deze zouden volgens Windows echter geformatteerd moeten worden om ze te kunnen benaderen. Dat dus maar niet gedaan...
Al geprobeerd de schijf te benaderen vanaf een Knoppix systeem? Deze is mogelijk beter in het herkennen van Linux partities dan Windows met een ext2 extensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de kievit
Al geprobeerd de schijf te benaderen vanaf een Knoppix systeem? Deze is mogelijk beter in het herkennen van Linux partities dan Windows met een ext2 extensie.
Nee, nog niet. Ik heb (nog) geen enkele ervaring met Linux. De gegevens zullen op één van de Windowspartities staan, gezien de omvang van die partitie (279 GB). Zou het mogelijk zijn dat Knoppix, of in elk geval een Linuxdistributie de Windowspartitie(s) beter kunnen benaderen dan Windows zelf?

Ik heb de schijf momemteel via USB aangesloten op mijn notebook. Windows ziet 2 Windows-FAT32-partities maar zegt dat deze geformateerd moeten worden.

Het recoveryprogramma dat fridgeman noemde herkent ook deze partities, maar kan vervolgens niets vinden: zelfs de exhaustive recovery blijft uren op de eerste sector staan.

Mij bekruipt de vrees dat door één of andere vast niet meer te achterhalen oorzaak de Windowspartitie(s) om zeep zijn geholpen. En elke formateeractie (om te zien of de partitie/schijf verder nog wel ok is) zal de "gewiste" data nog meer verminken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Zou het mogelijk zijn dat Knoppix, of in elk geval een Linuxdistributie de Windowspartitie(s) beter kunnen benaderen dan Windows zelf?
Jazeker. De box draait Linux, en dus is de partitie gemaakt door, en alleen benaderd door Linux. Deze review zegt dat jouw disk (of de opvolger ervan), tegelijk via USB en netwerk benaderd kan worden, wat betekend dat zelfs als je hem via USB aansluit, Linux er nog tussen zit. Die 'Windows partitie' zou wel eens helemaal geen windowspartitie kunnen zijn, maar een XFS partitie.

• debruinevos
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-07-2024
Ik zie veel reacties over LaCie en voelde de behoefte om mijn vergelijkbare ervaringen te delen.

Heb sinds een jaartje de LaCie Ethernet Big Disk (1T). Al mijn muziek, films en fotos staan hierop. Deze netwerkschijf stond permanent aan. Onlangs had ik nog maar toegang tot een deel van de data. Na veel uitzoekwerk bleek dat de externe voeding niet goed meer functioneerde waardoor de tweede harddisk (er zitten twee 500GB Seagate SATA disks in) niet goed meer opstartte. Booten deed hij nog wel met de eerste schijf.

Na veel vijven en zessen - de trouble ticket service van LaCie is vreselijk slecht - kreeg ik een vervangende adapter thuisgestuurd. Na aansluiten op de Big Disk gebeurde er niets. Een enkele keer startten de schijven wel op, maar het systeem bootte niet en dus waren de schijven onbereikbaar.

Weer een trouble ticket aangemaakt. Mijn vermoeden en dat van LaCie was dat de controller het (ook) had begeven, d.w.z. oververhit was geraakt. Ik mocht alles opsturen maar kreeg geen garantie dat de data gered kon worden. Dat risico kon ik niet nemen.

Heb toch maar de verzegeling verbroken, de twee schijven eruit gehaald en in een PC desktop met SATA-aansluitingen geplaatst. Deze waren uiteraard niet te zien in Windows. Overigens wel in de Disk Manager, maar dan als onbekende of niet geïnitialiseerde partities.

Het kostte bijzonder veel moeite om uit te vinden hoe ik de data weer zou kunnen bereiken omdat ik ervan overtuigd was dat de schijven zelf nog prima in orde waren. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb een Linux LiveCD gebruikt en d.m.v. Linux-commando's de RAID 0 array hersteld en gemount als XFS filesysteem. Door vervolgens een Samba-share te creëren kon ik via een andere computer de data weer volledig bereiken. Gelukkig gebruikt LaCie standaard componenten en standaard software.

Voor mij echter geen LaCie-producten meer, al was het alleen maar vanwege de bijzonder slechte service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcus_tw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10-2022
Ik heb hetzelfde probleem :( , na een jaar kreeg ik opeens geen contact meer met mijn LaCie (edmini) 500 gig. (1 schijf)

Ik heb de samsung schijf in een externe USB behuizing gehangen, en in linux zie ik 4 partities. Degene welke ik moet hebben wordt helaas niet gemount ( de harddisk tikt). Kijg foutmelding, (knoppix: filesystem niet herkend, Ubounto: superblock error)
Nu kan ik in windows wel min of meer de data benaderen van OnTrack recovery tool, maar deze ondersteund gaan XFS filesysteem. Dus krijg ik allemaal hernoemde files, gesorteerd in mapjes.

Heeft iemand een tip voor een beter recovery tool? :?

En / of weet iemand een tip om de disk te mounten? (ik heb wel iets met testdisk geprobeerd, maar dat hielp niet) :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe het bij XFS is, maar bij EXT worden de superblocks altijd naar verschillende plaatsen verspreid over de schijf gebackupt en kun je bij het starten van een recovery tool (vanuit een terminal) zo'n reserve superblock aangeven... wacht ik kijk 't even na... ah, bij XFS is er maar één backup. Recovery tools onder Linux heten fsck.xfs of xfs_repair, hier vind je een handleiding met uitleg. Ik weet niet of alle xfs filesystem pakketten op de Ubuntu CD zijn meegeïnstalleerd, waarschijnlijk wel op de Knoppix CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241959

Anoniem: 88668 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 23:49:

Toevallig, dit had ik een week geleden ook! precies dezelfde harde schijf (160 GB - Lacie - grijze behuizing eh?). Deze heb ik ook net een jaar en iedere keer kreeg ik een CRC fout. Formateren ging niet (nog een andere error), vervolgens kon ik hem helemaal niet meer uitlezen.

Hier kun je gewoon een andere hardeschijf op de controller aansluiten, hetgeen wat ik ook heb gedaan (80GB, ander merk).
En voila hij deed het weer :)

Wat ik wel nog even wil vermelden is dat de onderkant van de behuizing van metaal is, en deze is van binnen niet afgeschermd. Er zit wel een schuimpje tussen maar als je toevalling tegen de onderkant drukt kan het zijn dat je kortsluiting veroorzaakt - en ik denk dat dat ook hetgeen is waardoor mijn hardeschijf kapot is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcus_tw
benoni schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 12:23:
[...]
Recovery tools onder Linux heten fsck.xfs of xfs_repair, hier vind je een handleiding met uitleg. Ik weet niet of alle xfs filesystem pakketten op de Ubuntu CD zijn meegeïnstalleerd, waarschijnlijk wel op de Knoppix CD.
Bedankt voor de tip! (zit in Knoppix)

Waar ik al bang voor was klopte, er zijn een aantal sectoren stuk :'(

xfs_repair aborts on most disk I/O errors. Therefore, if you are trying to repair a filesystem that was damaged due to a disk drive failure, steps should be taken to ensure that all blocks in the filesystem are readable and writeable before attempting to use xfs_repair to repair the filesystem. A possible method is using "dd(8)" to copy the data onto a good disk.

Dus eerste moet de data overgezet worden op een andere schijf, inmiddels heb ik een nieuwe disk gekocht om daar alles op te zetten. :)

wordt vervolgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcus_tw
Van lacie krijg ik op dit moment een alleraardigst bericht (een duidelijk door een "gratis vertalings-engine" gehaalde tekst) :
dank voor uw schrijven. Om u zo snel mogelijk van dienst te zijn zou ik u in eerste instantie willen voorstellen om het toestel eens uit te testen met een andere voeding. De reden hiervoor is dat de oorzaak van het probleem even .................................op te nemen met uw verdeler ........................................................................................
Maar goed, de data heb ik intussen weer kunnen vinden :)

lees hier verder:
Data terug vinden van Defecte Lacie netwerschijf

Dank voor de tips!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69821

o.O dat biedt hoop!

Mijn LaCie EDMini 250Gb is ook net overleden.

Als ik de schijf uit de behuizing haal, hoe sluit ik dan vervolgens die schijf weer aan mijn pc? Is dat usb->usb?

Ik gebruikte hem als netwerkschijf (waarvoor hij ook bedoeld zou moeten zijn), maar lees in veel tweakers posts dat hij dan overhit kan raken... Zucht, waarom heet dat ding dan een NAS?

Vanavond maar eens proberen met de uitleg van Marcus_tw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289408

Ik had een gecrashte Lacie EDmini V2 met 500 GB aan waardevolle data.
De data van een Lacie EDmini is terug te halen door de hard disk te installeren (als deze niet helemaal is overleden) in een usb dock of aan te sluiten op een sata interface van je pc en met het programma UFSexplorer. ufsexplorer kan je downloaden en vinden via google (kosten circa 25 euro).
Ik heb zo 95% van de data terug kunnen halen.
Een nieuwe harde schijf kan erin geplaatst te worden door er eerst via een usb dock of sata interface van je pc een image van een ander systeem erop te plaatsen. Bij interesse, wil ik die wel ergens publiceren.
De schijf mag een ander formaat hebben dan de originele. De xfs partitie (te zien als unformatted) kan met GParted vanaf een Linux boot cd worden gewijzigd. Zo heb ik mijn gecrashte 500 GB Lacie geupgraded naar een 1TB Lacie.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201230

Ik heb ook een probleem met een externe LaCie en ik hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen, ben een beetje overstuur aan het raken nu :(. Ik heb een 1TB schijf van LaCie met hierop mijn homevideo bestanden. Deze bewerk ik met pinnacle studio 12 tot een geheel. Nu heb ik dus een hele film af en ik zet vandaag mijn pc aan om het resultaat op dvd te branden via deze software.

Blijkt dus dat opeens de hele map leeg is :X (de rest van de schijf werkt 100% naar behoren). Dus ik probeer de map te openen, krijg ik de melding dat deze map niet toegankelijk is en beschadigd en onleesbaar is. Hoe kan dit :? en beter nog, hoe kan ik dit oplossen ;( wil niet meer dan 60 uur aan montage zomaar weggooien!

edit: ik heb in mijn prullenbak een andere versie staan van het geheel als dvd image (video_TS). Die wilde ik terug zetten, maar dit gaat ook niet. Is er een manier om deze spullen uit de prullenbak eventueel ergens anders naar toe te verplaatsen?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 201230 op 16-02-2009 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Euhm backup terugzetten? :) (hint hint)

Iig niks met die schijf doen en er een datarecoverytooltje op loslaten, de kans is groot dat je veel of alles kan terughalen.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 16-02-2009 18:12 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Oei.

Mac of PC format, overigens? Soms wil schijfcontrole/reparatie nog wel eens werken.

Als software niets uithaalt, schijf voorzichtig uit doosje halen en aan Sata / IDE-kabel (geen idee welke van de 2, het zal wel sata zijn) intern aansluiten? Vervolgens met reparatietools aan de gang.

Toevallig staat er vandaag net één in de Meuktracker.

[ Voor 30% gewijzigd door Ramzzz op 16-02-2009 18:14 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201230

Ik heb er geen backups van, of die moeten automatisch gemaakt zijn. Weet niet waar ik die kan vinden.

Ik ben nu bezig een testdisk laten draaien, maar of het zin heeft weet ik niet. Ik heb hier totaal geen verstand van.

Ik denk PC format. Dat is NTFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcus_tw
Anoniem: 69821 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 10:37:
o.O dat biedt hoop!

Mijn LaCie EDMini 250Gb is ook net overleden.

Als ik de schijf uit de behuizing haal, hoe sluit ik dan vervolgens die schijf weer aan mijn pc? Is dat usb->usb?

Ik gebruikte hem als netwerkschijf (waarvoor hij ook bedoeld zou moeten zijn), maar lees in veel tweakers posts dat hij dan overhit kan raken... Zucht, waarom heet dat ding dan een NAS?

Vanavond maar eens proberen met de uitleg van Marcus_tw.
Is het nog gelukt om de data terug te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-04 09:57
Ook ik wil even delen dat mijn Lacie Ethernet disk mini kapot is, zelfde als velen voor me. Geen contact meer via usb of netwerk, licht tikken... Ga nu via ext2 programma bestanden eraf halen en een fatsoenlijke Raid NAS kopen. Nooit meer Lacie in ieder geval.

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 254472

Ho!
Ik heb dus ook een rotte lacie disk die tikt als een koekoeksklok en dacht ook aan uit elkaar slopen en uitlezen tot een collega vertelde dat de service van LaCie stukken beter is geworden dan voorheen.
Als je nu een "ticket" aanmaakt op de site van LaCie en je verhaal uitlegt sturen ze zonder morren direct een nieuwe voeding op waar het probleem 90% van de gevallen mee opgelost wordt.
Er bleken dus 2 collega's van me ook zo'n schijf te hebben die beide het probleem hadden. Beide hebben dus nu een nieuwe voeding gekregen en die draaien al weer een jaar of langer probleemloos.

gewoon die storingsmeldingskaart invullen (eerst even registreren) en binnen een paar dagen kan je weer verder werken met je disk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwreijman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-12-2023
Bij mij gaf de Lacie Edmini 500GB ethernet disk ook ineens alleen maar tikkende geluiden.
De schijf eruit gehaald, en via een USB->SATA/IDE adapter aan een systeem gehangen en ben nu bezig met recoveren via UFS explorer.
En voorlopig werkt het nog.

He's got a magnet!!! Everybody BACKUP!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gwreijman schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:59:
Bij mij gaf de Lacie Edmini 500GB ethernet disk ook ineens alleen maar tikkende geluiden.
De schijf eruit gehaald, en via een USB->SATA/IDE adapter aan een systeem gehangen en ben nu bezig met recoveren via UFS explorer.
En voorlopig werkt het nog.
Waarom laat je niet een nieuwe voeding door Lacie opsturen? Dan kan je hem gewoon weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

De voedingen zijn inderdaad wel het probleem... Mijn 500Gb netwerkdisk is nu alweer aan z'n 4e voeding toe... :(

Nu start de schijf nog wel, maar valt vaak uit. Ik denk dat ik hem nu toch maar leeghaal, en de data overzet naar mijn nieuwe WD netwerkschijf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RonnieB82 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:30:
De voedingen zijn inderdaad wel het probleem... Mijn 500Gb netwerkdisk is nu alweer aan z'n 4e voeding toe... :(

Nu start de schijf nog wel, maar valt vaak uit. Ik denk dat ik hem nu toch maar leeghaal, en de data overzet naar mijn nieuwe WD netwerkschijf..
Ik heb net ook mn nieuwe voeding binnen gekregen en hij loopt weer als een nieuwe. Voor de zekerheid heb ik ook idd een andere schijf gekocht als extra backup. Ik ben gewaarschuwd! Nu staat er een RAID 2 netgear naast te snorren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126478

ik heb een Lacie Litle Disk 320 Gb die geen verbinding meer maakt met de PC's/laptops (allen Win XP SP3) waar ik hem op aansluit. Eerst dacht ik dat de USB stekker (dat fragiele draadje wat uit de casing komt) het begeven had want de positie van het draadje bepaalde of hij wel/geen verbinding maakt. Je kon er een beetje mee pielen en dan maakte de drirve wel/geen contact meer.
Nu lijkt 'ie helemaal dood. De harde schijf draait wel want je kunt 'em gewoon horen draaien als ik de extra voedingskabel aansluit. Het blauwe lampje aan de voorzijde brandt dan ook.
Overigens had ik deze extra kabel al erg snel nodig, al bij ong 40 % van de opslagcapaciteit begon de disk te zeiken dat ie niet genoeg vermogen uit één USB poort kreeg en de extra USB kabel nodig had. Is dat normaal??? Hoe moet dat dan met een 1 Tb schijf?

Bij het lezen van dit forum en alle reacties over kapotte voedingen begin ik te twijfelen of het niet ook een voedingsprobleem is. IK wil natuurlijk ook mijn data niet kwijt en dat hoeft volgens mij ook niet, aangezien de schijf 'gewoon' lijkt te draaien...

Ik heb een ticket op de Lacie website aangemaakt en daar krijg ik te horen dat ik de schijf mag opsturen. Dan ben ik natuurlijk mijn data kwijt. Andere optie is de schijf opsturen naar een data recovery bedrijf waar garantie van Lacie behouden blijft: d2recovery.com. Het lijkt een mechanisch probleem en dan lijkt me dat een beetje een paardenmiddel...

Iemand een goed tip voor me? Ik overweeg om de case open te maken en de schijf aan te sluiten op mijn PC. De garantie van Lacie vervalt dan natuurlijk maar goed, als er een nieuwe voeding in moet, moet ik de case ook open maken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Anoniem: 126478 schreef op zondag 20 september 2009 @ 10:54:
ik heb een Lacie Litle Disk 320 Gb die geen verbinding meer maakt met de PC's/laptops ... <knip>
Dat ding heeft geen voeding, maar gebruikt de 5V van de USB-aansluiting. De schijf doet 't (met de extra voedingskabel).

Als die geïntegreerde USB-kabel het niet goed doet, wegens slecht contact ergens intern, dan kun jij naast de kast zelf openmaken er weinig anders aan doen, tenzij die garantie je niet boeit.

Terugsturen naar LaCie levert hoogstwaarschijnlijk dataverlies op, is dat je de garantie waard?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126478

duidelijk, thnx.
Nee de garantie kan me niet boeien. Dat wordt openmaken dus. Kan ik de schijf eenvoudigweg aan een PC koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Anoniem: 126478 schreef op maandag 21 september 2009 @ 08:36:
duidelijk, thnx.
Nee de garantie kan me niet boeien. Dat wordt openmaken dus. Kan ik de schijf eenvoudigweg aan een PC koppelen?
Hangt er vanaf of het PATA of SATA is, en wat jij aan aansluitingen op je PC hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkerkhov
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-05 08:30
PROBLEEM: Het niet toegankelijk zijn en of tikken heb ik nu twee maal gehad. Beide keren na het uit en aanzetten van het apparaat door de stekker uit het stopcontact te halen (Ik kwam er via een forum achter dat het lampje op de voorzijde een aan/uit schakelaar is, die overigens bij mij nimmer/ nooit heeft gefunctioneerd) - OORZAAK: defecte voeding. OPLOSSING: nieuwe voeding en de boel werkte weer als een zonnetje.

OVERIG: Op tweakers (geloof ik) staat ergens een review van verschillende netwerk-schijven, waarbij de Lacie er zeker niet best uitkomt. Voor mij - helaas - nooit meer een Lacie netwerkschijf en mogelijk binnenkort een andere schijf omdat deze - ....opnieuw.... - defect is.

Jeroen K

Anoniem: 329196

Mijn Lacie heeft het ook net begeven, dus ik ging even zoeken wat ik kon doen en ik kwam op dit forum uit. Wat een dikke zever, als ik een gemiddelde moet nemen, denk ik dat die Lacies al na één jaar ongeveer kapot zijn. Ik heb die van mij ook nog niet lang, ongeveer ook een jaartje of wat langer. Alles staat erop, foto's, films, schooldingen enzovoort. En natuurlijk heb ik hier geen backup van:), want ik vertrouwde dat ding wel.

Nu ben ik wel behoorlijk lastig...Misschien is het de voeding. Als het dit niet is, breek ik het spelletje open (natuurlijk met behulp van enkele ervaren personen;)!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264635

Anoniem: 289408 schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:01:
Ik had een gecrashte Lacie EDmini V2 met 500 GB aan waardevolle data.
De data van een Lacie EDmini is terug te halen door de hard disk te installeren (als deze niet helemaal is overleden) in een usb dock of aan te sluiten op een sata interface van je pc en met het programma UFSexplorer. ufsexplorer kan je downloaden en vinden via google (kosten circa 25 euro).
Ik heb zo 95% van de data terug kunnen halen.
Een nieuwe harde schijf kan erin geplaatst te worden door er eerst via een usb dock of sata interface van je pc een image van een ander systeem erop te plaatsen. Bij interesse, wil ik die wel ergens publiceren.
De schijf mag een ander formaat hebben dan de originele. De xfs partitie (te zien als unformatted) kan met GParted vanaf een Linux boot cd worden gewijzigd. Zo heb ik mijn gecrashte 500 GB Lacie geupgraded naar een 1TB Lacie.
Succes
Beste Steveke,

De mijne (500G) versie is na een tikkend geluid echt overleden en ik kan 1 van de partities niet meer redden.
Via een linux distributie heb ik mijn 500G aan foto's ect nog wel kunnen redden.
Weet inmiddels niet meer of dat Ubuntu of Knoppix geweest is.
En het kan met een live cd .
Hellaas zegt LaCie dan wel dat ze niks meer voor je doen want de garantie zegel is verbroken :(

Ben al enige tijd opzoek naar een image van de disk.

Heb jij nog steeds ergens een image van de werkende lacie? Ik zou deze graag ergens ontvangen/ophalen/plek maken ect.

Ruud

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 264635 op 27-11-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264635

Ik kwam ook dit nog tegen en wilde jullie dit niet onthouden.
Hoe je de mini ethernet disk via een terminal aan je pc kan koppelen .
http://tweaky.aribaud.net/?q=node/33
Het gaat dan om de connector J2 vlak bij de voeding aansluiting.

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 08:31
Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de support van LaCie? Ik heb een kapotte voeding van een d2 Ethernet Big Disk en ze vertellen me doodleuk dat ik een nieuwe voeding kan kopen. Er zit notabene 3 jaar fabrieksgarantie op dat ding. Dat heb ik ze dus ook verteld, ben benieuwd wat ik te horen krijg. Een voeding kost toch weer €35 bij bol.com.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

lexi schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:46:
Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de support van LaCie? Ik heb een kapotte voeding van een d2 Ethernet Big Disk en ze vertellen me doodleuk dat ik een nieuwe voeding kan kopen. Er zit notabene 3 jaar fabrieksgarantie op dat ding. Dat heb ik ze dus ook verteld, ben benieuwd wat ik te horen krijg. Een voeding kost toch weer €35 bij bol.com.
Je dient de garantie ook niet bij de fabrikant te claimen, maar bij jouw leverancier. De fabrikant is jouw niets verplicht, omdat zij geen overeenkomst met jou hebben. De leverancier is ten alle tijden verantwoordelijk voor de garantie afhandeling.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315063

_Dune_ schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:01:
[...]

Je dient de garantie ook niet bij de fabrikant te claimen, maar bij jouw leverancier. De fabrikant is jouw niets verplicht, omdat zij geen overeenkomst met jou hebben. De leverancier is ten alle tijden verantwoordelijk voor de garantie afhandeling.
Dat is niet helemaal waar, fabrikant en leverancier zijn beide aansprakelijk voor de garantieafhandeling.

Dat gezegd hebbende, Mijn Lacie 500gb Porsche editie heeft het vorige maand voor de 2x maal in twee jaar begeven. De eerste keer was de schijf vervangen omdat ie er binnen 1 jaar de brui aan gaf. De 2e keer bleek diezelfde schijf (die dus nog maar 1 jaar oud was) er ook weer aan gegaan te zijn.
LaCie had een simpele oplossing hiervoor: je zegt gewoon dat het product ouder dan een jaar is en dus de garantie is verlopen. Daar ben ik het dus niet mee eens, want de schijf is al eens vervangen voor een nieuw exemplaar, en die was binnen het jaar weer kapot. Eigenlijk is alleen het kastje waar dat kreng in zit 2 jaar oud. Zo'n schijf moet m.i. zeker 2-3 jaar meegaan, zeker gezien het feit dat merken als WD, Samsung en Iomega 3 jaar garantie geven voor producten in dezelfde prijsklasse. Dat is dus echt bagger troep die Lacie levert.
Enfin, na even babbelen met Paradigit, waar ik het aparaat had gekocht, kreeg ik keurig het volledig aankoop bedrag terug. Paradigit, mag zich met recht beste computerzaak van nederland noemen. En LaCie, mensen loop daar met een grote boog omheen. Het is bagger, en op enige service hoef je niet te rekenen.
Pagina: 1