Multi boot OSX

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04-2025
Op mijn Imac heb ik OSX en Windows Vista geinstallerd via Boorcmap. (werkt prima)

Voor test doeleinden wil ik een extra OSX installeren liefst op een externe USB disk en later op de interne disk.

Wat zijn de mogelijkheden voor multi boot van OSX.

alvast bedankt.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Chak schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 22:26:
Op mijn Imac heb ik OSX en Windows Vista geinstallerd via Boorcmap. (werkt prima)

Voor test doeleinden wil ik een extra OSX installeren liefst op een externe USB disk en later op de interne disk.

alvast bedankt.
Simpel, je kunt OS X gewoon installeren op een externe HDD. Een alternatief is je huidige installatie clonen naar een externe HDD met CarbonCopyCloner. Vervolgens sluit je die disk aan, reboot met [option/alt] ingedrukt, en kiest je externe schijf.

Zoef

• Chak
Bedankt voor de informatie.
carboncopycloner is lekker druk bezig.

Verwijderd

heeft iemand hier verder ook echte ervaring mee?

dan doel ik op het draaien van osx op een USB hard disk van 320 gig bijvoorbeeld (7200RPM)

loopt dit trager als de standaard harde schijf doordat het via usb gaat? of is het dna verstandig de schijf over te zette nnaar een firewire schijf en is je macje dan nog sneller?

lijkt me wel, maar weet het niet zeker :(

en als ik dit eens zou proberen, wat is dan uiteindelijk voor mac osx de snelte partitiemogelijkheid?

HFS?

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 19:37
je kunt ook niet van elke usb schijf booten (firewire is in principe het ondersteunde protocol om van te booten)

• Kameleman
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-01 14:56
de snelste en stabielste dataoverdracht gebeurd via Firewire waar uiteraard de voorkeur gaat naar Firewire 800. Indien je op een laptop zou werken zal er een verschil zitten indien je je OS op bvb een Lacie Tripel interface gaat plaatsen en via FireWire 800 gaat verbinden.
Je kan mss best even via google zoeken naar enkel testen die men zeker al heeft uitgevoerd ivm deze mogelijkheden.

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Chak schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 22:26:

alvast bedankt.
Boorcmap? Is dat een geborkte Bootcamp?
Dan moet je waarschijnlijk deze Google hebben :+

WAZUUUUUUUP!!!!!

• KeeZ
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Ik heb nu 10.4, 10.5 en vista op 1 mac draaien, en nog een aantal testomgevingen via zowel USB als FW schijfjes... werkt allemaal perfect :D Vergeet alleen de benaming niet als zodanig aan te passen zodat je niet in de war raakt ;)

Deze plek is te koop.

• Chak
Ik heb het nu werkend via een USB disk (2,5" 4200)
geheel is traag maar het werkt wel.
CarbonCopyCloner is een super tool..:)

Ik ga 10.5 op een FW disk installeren
ik hoop dat de snelheid vergelijkbaar is met de interne disk

JA ik bedoel Bootcamp...:+

Verwijderd

mijn externe schijf zou ten opzichte van de standaard (bij mij 60 gig) schijf sneller moeten zijn qua RPM dan..., maar dan is mijn vraag, maakt het dan niks uit omdat usb langzamer is dan de data direct van moederbord naar schijf... en de schijf snelheid opzich geen effect meer heeft?

anders koop ik vanavond een firewire behuizing namelijk

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

HDD's kunnen meestal zo'n 70mb/s aan. USB zit over de 400 (USB2, that is). Misschien heb je een lichte lag, omdat je nog via de USB controller enzo moet, maar met een snelle schijf is het praktisch niet merkbaar voor normaal gebruik.

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 07:23

dlmh

Lo-Fi

Mei schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 13:07:
HDD's kunnen meestal zo'n 70mb/s aan. USB zit over de 400 (USB2, that is). Misschien heb je een lichte lag, omdat je nog via de USB controller enzo moet, maar met een snelle schijf is het praktisch niet merkbaar voor normaal gebruik.
70 mb/s = 70 MegaBYTE/s, USB = 480 MegaBIT/s = 60 MegaBYTE/s

USB zal dus niet zo snel zijn als een interne schijf, en door de techniek achter USB zeker niet met kleine bestandjes! Firewire (800 bij voorkeur) is toch echt de aangewezen oplossing voor een OS op een externe schijf, maar indien het alleen voor testdoeleinden gebruikt wordt, kan het natuurlijk wel! :)

[ Voor 4% gewijzigd door dlmh op 04-07-2007 13:35 ]

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Mei
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

SerialThrillaZ schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 13:33:
[...]

70 mb/s = 70 MegaBYTE/s, USB = 480 MegaBIT/s = 60 MegaBYTE/s

USB zal dus niet zo snel zijn als een interne schijf, en door de techniek achter USB zeker niet met kleine bestandjes! Firewire (800 bij voorkeur) is toch echt de aangewezen oplossing voor een OS op een externe schijf, maar indien het alleen voor testdoeleinden gebruikt wordt, kan het natuurlijk wel! :)
Wtf :? Bij hardeschijven worden snelheden dus weer anders aangegeven. Naja, mijn fout fus. Excusez-moi :P

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:38
4200rpm is ook wel langzaam.

Als je een 7200rpm met FireWire schijf zou gebruiken zou het goed moeten werken.

Verwijderd

Maar kan iemand m'n uitleggen wat dit inhoudt?

Sustained transfer rate (maximum):
- USB 2.0 — 34 MB/sec
- FireWire — 41 MB/sec
Bus transfer rate (maximum):
- USB 2.0 — 480 Mb/sec
- FireWire — 400 Mb/sec

deze vraag werd in een ander topic gesteld maar daar geen antwoord, misschien hier nu wel..

en dna bedoel ik vooral de bus transfer rate... wat is dat in hemels naam :O

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 14:28 ]

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 07:23

dlmh

Lo-Fi

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 14:25:
Maar kan iemand m'n uitleggen wat dit inhoudt?

Sustained transfer rate (maximum):
- USB 2.0 — 34 MB/sec
- FireWire — 41 MB/sec
Bus transfer rate (maximum):
- USB 2.0 — 480 Mb/sec
- FireWire — 400 Mb/sec

deze vraag werd in een ander topic gesteld maar daar geen antwoord, misschien hier nu wel..

en dna bedoel ik vooral de bus transfer rate... wat is dat in hemels naam :O
De maximale bandbreedte van de bus, uitgedrukt in megabits/s. De STR is een effectieve doorvoersnelheid uitgedrukt in megabytes/s.

Overigens zou, i.t.t. mijn eerdere bericht, eSATA natuurlijk de beste oplossing zijn, maar dat wordt om e.o.a. reden niet ondersteund door MacOSX (of de hardware).

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

nouja, om het op de dualboot te houden denk ik dat ik als ik alles zo lees en hoor, dat het niet of nauwelijks effect heeft met het verschil tussen USB2 of firewire 400 op mijn macbook.

alleen wanneer ik lange tijd grote bestanden ga wegschrijven, wat niet of nauwelijks het geval is..

dus extern firewire 400 kan het nauwelijks verschil geven tot usb2 is mijn conclusie

correct me if i'm wrong

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Als ik ook Vista zou installeren op mijn 2Ghz Macbook,
en dus een DualBoot zou hebben, zou ik dan elke keer bij het opstarten zo'n foei-lelijk opstartschermpje krijgen?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Verwijderd

nee, dan krijg je het mac osx bootscherm....

als je je mac opstart moet je maar eens alt ingedrukt houden, daar komt hij dan bij te staan...

• KeeZ
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

systeemvoorkeuren --> opstartschijf in OSX
of configuratiescherm --> opstartschijf in windows

Daarmee selecteer je gewoon de schijf om van te booten, of je doet het idd met de alt toets tijdens het opstarten van je MAC.

Deze plek is te koop.

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 22:45
Er wordt hier vooral gesproken over externe media maar is het dan niet mogelijk om een tweede installatie van OS X op eenzelfde harde schijf te doen?

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• NielZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10-2024

NielZ

Casual

Pacjack schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:43:
Er wordt hier vooral gesproken over externe media maar is het dan niet mogelijk om een tweede installatie van OS X op eenzelfde harde schijf te doen?
Dat kan zeker, het is alleen wat rommeliger. Een tweede OS (X) naast je huidige OS (10.4 bijv) zet allerlei mappen & bestanden neer, soms onzichtbaar of goed weggestopt. Als je dan bent uitgespeeld met Leopard kún je dat allemaal handmatig gaan verwijderen, maar een partitie formatteren gaat gewoon veel sneller & makkelijker. :)

Algemeen: afaik kunnen pre-intel Macs niet booten vanaf USB, enkel firewire. Handig om ff te weten.
Het kan wel zeker zie ik net, alleen enkel via wat omwegen. Of kan iemand hier meer licht op laten schijnen?
Algemener: MB en Mb zijn verschillende dingen, laat je niet door de war brengen. ;)

Edit:
Pacjack schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 00:07:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk op een andere partitie op dezelfde harde schijf.
Ah, op die fiets. 8)7
Ja, dat kan. Gewoon je tweede (3e, w/e) partitie selecteren bij de installatie van OS X.

[ Voor 14% gewijzigd door NielZ op 06-07-2007 00:19 ]

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 22:45
NielZ schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 00:01:
[...]

Dat kan zeker, het is alleen wat rommeliger. Een tweede OS (X) naast je huidige OS (10.4 bijv) zet allerlei mappen & bestanden neer, soms onzichtbaar of goed weggestopt. Als je dan bent uitgespeeld met Leopard kún je dat allemaal handmatig gaan verwijderen, maar een partitie formatteren gaat gewoon veel sneller & makkelijker. :)
Ik bedoelde eigenlijk op een andere partitie op dezelfde harde schijf.
Het booten van USB vind ik namelijk maar traag en ik heb geen firewire tot mijn beschikking.

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

Pagina: 1