Toon posts:

verkeerd bestand gedownload: tar kan het niet uitpakken

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wilde zojuist mysql installeren, maar bij het uitpakken krijg ik de volgende melding:

$ tar -xzf mysql-5.0.41-linux-i686.tar.gz

gzip: stdin: invalid compressed data--format violated
tar: Unexpected EOF in archive
tar: Unexpected EOF in archive
tar: Error is not recoverable: exiting now

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
[/onzin]

[ Voor 87% gewijzigd door frankivo op 03-07-2007 19:54 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

Het bestand is niet goed. Weet je zeker dat je niet per ongeluk een HTML pagina hebt gedownload of iets dergelijks? Doe eens
file mysql-5.0.41-linux-i686.tar.gz

Download anders die tarball eens opnieuw en probeer het dan nog eens?

Trouwens, waar heb je die source voor nodig? Voldoet de Ubuntu package niet?
aptitude update && aptitude install mysql-server

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 19:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu het bestand nog een keer gedownload, maar nu krijg ik deze melding:

$ tar -xzf mysql-5.0.41-linux-i686.tar.gz

gzip: stdin: invalid compressed data--format violated
tar: Skipping to next header
tar: Child returned status 1
tar: Error exit delayed from previous errors

Ik kan inderdaad wel die aptitude update && aptitude install mysql-server gebruiken, maar ik zou wel graag eerst uit willen zoeken of er niet iets mis is met TAR. Maar als ik dit gebruik: aptitude update && aptitude install mysql-server, hoe weet ik dan welke versie van mysql er wordt geinstalleerd?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 19:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 19:56:

Ik kan inderdaad wel die aptitude update && aptitude install mysql-server gebruiken, maar ik zou wel graag eerst uit willen zoeken of er niet iets mis is met TAR. Maar als ik dit gebruik: aptitude update && aptitude install mysql-server, hoe weet ik dan welke versie van mysql er wordt geinstalleerd?
Tar testen (niet als root):
tar -czf ~/test.tar.gz /etc/passwd && tar -xzf ~/test.tar.gz

Ale je echt alleen tar wilt testen, kun je het best die z flag weglaten. Dat is voor gzip, en voor het louter testen van tar dus niet nodig. Heel vaak kun je trouwens ook
tar -xf archive.tar.gz
doen in plaats van
tar -xzf archive.tar.gz
, omdat dat tegenwoordig vaak al goed gedetecteerd wordt, ook voor .tar.bz2 archives en dergelijke. Scheelt je een hoop gedoe met -z en -j flags enzo.

Aptitude installeert niet zomaar iets. Je krijgt altijd eerst te zien wat er exact geinstalleerd gaat worden, en pas als je bevestigt wordt er iets geïnstalleerd. Waarschijnlijk zal er wel de package mysql-server-5.0 en mysql-client-5.0 worden aangeboden als je aptitude install mysql-server intikt. Dit moet uiteraard wel als root.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 20:06 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-02 13:33

Robtimus

me Robtimus no like you

Probeer anders eerst met gunzip te kijken of het bestand foutief gezipped is.

Wat jij daar hebt is nml geen tar file, maar een tar file die weer door gzip is gehaald (aan de extensie te zien). Ze zijn bij tar alleen zo aardig geweest om directe support voor oa gzip en bzip in te bouwen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Waar heb jij het over dan ?

[ Voor 17% gewijzigd door Jungian op 03-07-2007 20:30 ]

0.0

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:41
En nog iets leuks: als je aptitude install/ apt-get install / dpkg -i gebruikt, test je tar ook. .deb Packages zijn namelijk niets anders dan een tweetal .tar.gz's gebundeld in in een Unix ar archief:
Debian packages are standard Unix ar archives that include two gzipped or bzipped tar archives: one that holds the control information and another that contains the data.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Wat IceManX zegt is op zich helemaal waar hoor.

tar -czf archive.tar.gz file1 file2

is equivalent aan:
tar -cf - file1 file2 | gzip -c - > archive.tar.gz

Alleen zijn de tar mogelijkheden een stuk handiger. Zeker wat betreft decompressen van een archive.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 20:38:
Wat IceManX zegt is op zich helemaal waar hoor.
Probeer anders eerst met gunzip te kijken of het bestand foutief gezipped is.
:? Ieder kind snapt dat er precies hetzelfde uitkomt, maar zijn opmerking voegt vrij weinig toe/slaat nergens op imho, aangezien je met tar prima kunt controleren of een gzipped tar brak is of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 03-07-2007 20:45 ]

0.0

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-02 13:33

Robtimus

me Robtimus no like you

Alleen kun je als je het apart doet beter zien of de fout zit in het gzip deel of het tar deel.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
IceManX schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 21:08:
Alleen kun je als je het apart doet beter zien of de fout zit in het gzip deel of het tar deel.
Dat staat al letterlijk in de foutmelding vermeld volgens mij?

apt-cache show laat gewoon zien welke versie je krijgt, en tar is niet stuk, wat je hebt is gewoon geen tarball, heb je al met file gekeken wat voor bestand het is, zoals Cheatah suggereert in de 2e reactie?

[ Voor 39% gewijzigd door blaataaps op 03-07-2007 23:14 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Doe eens:
code:
1

Waarschijnlijk is 't gewoon helemaal geen gzip file. Sommige browsers ungzippen maar laten de .gz extensie staan, dus dan heb je te maken met een .tar zonder compressie. Of 't is idd een html file.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 18:54
Je kan ook een totaal pakketje (apache, php, mysql, phpmyadmin) downloaden, bijvoorbeeld xammp
Download hem met bijvoorbeeld wget (of via een andere manier):
wget http://heanet.dl.sourceforge.net/sourceforge/xampp/xampp-linux-1.6.2.tar.gz

-edit-
Controleer, ff voor de zekerheid, of hij niet corrupt is:
md5sum xampp-linux-1.6.2.tar.gz

(zal het volgende sum uit moeten komen: 987256581fac0c8cace45093977f32be )

En pak de boel uit, als root in je /opt:
tar xvfz xampp-linux-1.6.2.tar.gz -C /opt

[ Voor 21% gewijzigd door freyk op 04-07-2007 07:08 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Voor zover ik weet is het installereven van bestanden buiten een package manager als apt om sowieso niet slim, er wordt dan namelijk niet bijgehouden wat je hebt geinstalleerd, en je zult ook geen updates voor het pakket ontvangen als je alle programma's via apt update.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

CyBeR schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 00:38:
Doe eens:
code:
1

Waarschijnlijk is 't gewoon helemaal geen gzip file. Sommige browsers ungzippen maar laten de .gz extensie staan, dus dan heb je te maken met een .tar zonder compressie. Of 't is idd een html file.
Dit is al door twee mensen aangehaald en ik snap hoegenaamd niet waarom de TS dit nog niet gedaan heeft.

Dit is namelijk het commando dat al je problemen oplost... Het vertelt je met wat voor bestand je te maken hebt en ook welke compressie erop werd toegepast (tar is gewoon een manier om dingen in te pakken, dus op zich is een tarball niet gecomprimeerd, dat wordt dan weer gedaan door naar gzip/bzip2/lzma te pipen).

Voor de TS: je kan tar ook zelf het werk laten doen:
code:
1
$ tar xvf $myfile

Altijd best handig ;). Doe ik altijd, zelfs met gewone gzipped tarballs - is gewoon een letter minder tikken :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Jongens, wat doen jullie allemaal moeilijk met testen via tar...

MySQL heeft gewoon MD5SUM bestandjes op de ftp staan. Een simpele MD5SUM check zegt al genoeg of z'n tar goed is of niet. Ik vermoed dat z'n download gewoon of corrupt is of dat het een html link is (in het laatste geval zal de omvang ook opvallend klein zijn overigens).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

deepbass909 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 12:01:
Ik vermoed dat z'n download gewoon of corrupt is of dat het een html link is
En dat is waarom mensen al twee keer hebben voorgesteld om met file te kijken wat voor bestand het is...

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Drie keer :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Ey, misschien moet je met file eens kijken wat voor type bestand het is.

Maar waarom wil je hem precies niet uit de repository halen?
# apt-get install mysql-server

Dan heb je ten eerste nog een mooi overzicht van wat er allemaal precies op je pc is geïnstalleerd. En je ontvangt ook nog eens automatisch de updates, zonder dat je daarvoor elke keer zelf de nieuwste versie hoeft op te zoeken/compilen. deepbass909's idee is ook nog een goede om gewoon even naar de md5 checksum te kijken.
$ md5sum mysql-5.0.41-linux-i686.tar.gz

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MD5's checken doe je door checksum + bestand in een dir te zetten, en dan
code:
1
md5sum -c $file.md5

te doen. Zegt ie gelijk of ze matchen of niet :).

[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 04-07-2007 15:35 ]

Verwijderd

Borromini schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 15:35:
MD5's checken doe je door checksum + bestand in een dir te zetten, en dan
code:
1
md5sum -c $file.md5

te doen. Zegt ie gelijk of ze matchen of niet :).
Ik wist altijd zeker dat er een snellere methode was maar ik heb nog nooit de tijd gehad om dat ook daadwerkelijk even uit te zoeken (md5sum --help). Maar bedankt, toch nog wat geleerd vandaag.

Verwijderd

Topicstarter
Het is nu opgelost, er bleek een corrupt bestand van de site te komen. Toen ik een mirror probeerde werkte het wel. :)
Pagina: 1