Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ebay] Echt mailtje?

Pagina: 1
Acties:
  • 607 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 21:06

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ik kreeg onderstaand mailtje van e-bay(?)
Ik heb nod32 v2.7 deze houdt toch ook phissingspagina's tegen? en ik gebruik FF. alles lijkt normaal, geen vage ip in adresbalk. Is er een manier om er achter te komen of dit echt is?
Verzonden door onderzoek at ebay punt nl onderwerp: A28 FPA NOTICE #NL: eBay wachtwoord reset - xxx volg instructies onmiddellijk op

Beste xxxx
Er zijn aanwijzingen dat een derde persoon zich zonder toestemming met jouw account heeft ingelogd.

Het is mogelijk dat deze persoon door middel van een zogenaamde phishing-e-mail achter je wachtwoord is gekomen. Phishing e-mails zijn misleidende berichten die er uitzien alsof ze door eBay zijn verzonden en waarin je naar je wachtwoord of andere vertrouwelijke gegevens wordt gevraagd.

Het team van eBay-veiligheid heeft je eBay-wachtwoord en de geheime vraag uitgeschakeld om je te beschermen tegen misbruik van je eBay-account. Dat betekent dat je je op dit moment niet op de gebruikelijke manier bij eBay kunt inloggen. Je account is nu weer beschermd en er is geen schade ontstaan.

We leggen je in dit bericht uitvoerig uit hoe je de toegang tot je account zo veilig mogelijk kunt herstellen. Print deze e-mail uit, zodat je dit bij eventuele andere vragen kunt gebruiken.

Zo herstel je de toegang tot je account:

1) Wijzig het wachtwoord voor je e-mailaccount
2) Maak een nieuw wachtwoord voor je eBay-account
3) Wijzig de geheime vraag voor je wachtwoord in 'Mijn eBay'
4) Voor verkopers: Wijzig het wachtwoord in je verkooptools

1) Wijzig het wachtwoord voor je e-mailaccount

Om er zeker van te zijn dat je postvak niet door derden wordt bekeken en zonder je medeweten kan worden gebruikt, moet je het wachtwoord voor deze account wijzigen.

Dat gaat als volgt:

a. Klik op "Mijn eBay".

b. Klik op de inlogpagina die verschijnt op de link "Je wachtwoord vergeten?" en volg de aanwijzingen.

c. Vervolgens word je onder andere gevraagd naar het antwoord op de geheime vraag voor je wachtwoord. Deze kun je op dit moment niet beantwoorden, omdat dit door eBay is uitgeschakeld. Beantwoord daarom in plaats daarvan één of meer van de andere vragen over je accountgegevens.

d. Vervolgens ontvang je een e-mailbericht met een link naar een eBay-pagina waar je een nieuw wachtwoord kunt opgeven. Kopieer de link in de adresbalk van een nieuw browservenster. Klik NIET op deze link.

Kies een nieuw wachtwoord dat uit letters en cijfers bestaat en dat je nog niet hebt gebruikt.

3) Wijzig de geheime vraag voor je wachtwoord in 'Mijn eBay'

Wijzig ook de geheime vraag naar je wachtwoord. Controleer ook of je accountgegevens van eBay mogelijk zijn gewijzigd. Je kunt deze beide bijwerken in 'Mijn eBay' onder 'Persoonlijke gegevens', nadat je je wachtwoord hebt gewijzigd.

Als je je huidige wachtwoord ook gebruikt voor andere diensten zoals bijvoorbeeld PayPal of online bankieren, moet je die wachtwoorden ook wijzigen.

4) Voor verkopers: Wijzig het wachtwoord in je verkooptools

Nadat je een nieuw wachtwoord hebt ingesteld, moet je ook het wachtwoord voor je verkooptools (bijvoorbeeld Turbo Lister) wijzigen waarmee je de aanbiedingen opgeeft of waarmee je informatie aan je aanbiedingen kunt toevoegen.

Tip voor een betere beveiliging:

Wees altijd voorzichtig bij e-mails die lijken door eBay te zijn verzonden en die links naar websites bevatten waar je je moet inloggen ('spoof'). Je wordt daarin gevraagd om je in te loggen op de pagina of om je gebruikersnaam, wachtwoord, bankgegevens of andere vertrouwelijke informatie bij te werken.

Lees onze adviezen voor de bescherming tegen spoof en phishing in onze rubriek 'Veilig handelen op eBay':

http://pages.ebay.nl/education/spooftutorial/index.html

Op deze pagina vind je nog andere belangrijke tips om veilig te handelen waaronder de link voor het downloaden van de eBay-toolbar met 'Accountbescherming'.

Bedankt voor je medewerking en je begrip. We wensen je verder veel succes op eBay.

Met vriendelijke groet,

eBay-veiligheid

www.casarodriguillo.com

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Ik las de eerste zin: lijkt me nep!

[ Voor 14% gewijzigd door Neobahamuth op 03-07-2007 18:30 ]

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Verwijderd

Ik zou zeggen; verander je wachtwoord gewoon.. Of het nu wel of niet echt van eBay af komt, het veranderen van je wachtwoord is verder risico loos...

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

hoax / spoof / phishing - mail

verstuur hem maar eens als forward naar spoof@ebay.nl

[ Voor 0% gewijzigd door Alfa Novanta op 03-07-2007 18:32 . Reden: typo ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-11 11:24

Beugelfles

I love rusty spoons

En stuur het mailtje door naar e-bay. Natuurlijk niet replyen maar gewoon een of ander info/service adres.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je al contact opgenomen met Ebay? Dat is een stuk verstandiger en sneller dan hier een topic openen...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

ing._Buttje schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:31:

Lees onze adviezen voor de bescherming tegen spoof en phishing in onze rubriek 'Veilig handelen op eBay':

http://pages.ebay.nl/education/spooftutorial/index.html

Op deze pagina vind je nog andere belangrijke tips om veilig te handelen waaronder de link voor het downloaden van de eBay-toolbar met 'Accountbescherming'.
:9

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

probeer het gewoon...
Het team van eBay-veiligheid heeft je eBay-wachtwoord en de geheime vraag uitgeschakeld om je te beschermen tegen misbruik van je eBay-account. Dat betekent dat je je op dit moment niet op de gebruikelijke manier bij eBay kunt inloggen.
als het echt is kan je dus niet meer inloggen. simpel. :Y)

Permanent wintericon!

Verwijderd

NEP niet op reageren, verander niets !

• Pinin

Pinin

Topicstarter
op een faq help pagina van ebay staat dit min of meer ook uitgelegd dat dit "normaal" en echt is.

Ik kan ook niet meer inloggen

Ik vind dat er te makkelijk wordt geschreven dat het nep is, ik denk het niet, maar ik vraag toch wat hulp.

Zoeken in Hulp-pagina's
tips
Je account beveiligen en accountovername rapporteren

eBay stelt alles in het werk om je accountgegevens te beveiligen. Samen met jou zorgen we ervoor dat je account niet illegaal wordt gebruikt. Als je vertrouwelijke gegevens hebt verstrekt via een nepsite of als je het vermoeden hebt dat onbevoegden toegang hebben gekregen tot je eBay-account of dat hebben geprobeerd, moet je de volgende maatregelen treffen.

Vraag eerst aan familieleden en anderen die van je account mogen gebruikmaken, of zij geen wijzigingen hebben aangebracht. Probeer vervolgens in te loggen op je account.

* Als je kunt inloggen, voer je de hieronder beschreven stappen uit om je account te beveiligen.
* Als je niet kunt inloggen, neem je contact op met eBay om assistentie te vragen. Als blijkt dat er met je account is geknoeid, zal eBay je helpen je account te beveiligen. Je krijgt van eBay het verzoek je wachtwoord te wijzigen (we vragen je niet je wachtwoord aan ons te verstrekken) en je account kan tijdelijk worden geblokkeerd.

1.

Wijzig het wachtwoord voor je persoonlijke e-mailaccount. Als derden zich toegang weten te verschaffen tot je e-mailaccount, hebben ze mogelijk ook toegang tot je eBay-account. Je moet daarom zorgen dat je e-mailaccount goed is beveiligd. Het wachtwoord van je e-mailaccount moet anders zijn dan dat van je eBay-account. Als je ervoor zorgt dat je een veilig wachtwoord kiest, help je mee ongeautoriseerde wijzigingen in je account in de toekomst te voorkomen.
2.

Vraag een nieuw eBay-wachtwoord aan. Nadat je je gebruikersnaam op deze pagina hebt opgegeven, wordt gevraagd ten minste één van de vragen te beantwoorden die betrekking hebben op je account. Als je ten minste één van de vragen hebt beantwoord, wordt een e-mail gestuurd met instructies hoe je de wijziging van het wachtwoord kunt voltooien.

Als je dan nog steeds je wachtwoord niet kunt wijzigen, controleer je je contactgegevens om te zien of het e-mailadres op je account klopt; controleer daarna of de spamfilterinstellingen van je e-mailaccount misschien de oorzaak zijn van het niet ontvangen van e-mail van eBay.
3.

Wijzig de geheime vraag en het geheime antwoord op je eBay-account. Als je nog geen geheime vraag hebt verzonnen, kun je dat hier doen. Hier zijn tips voor het kiezen van een effectieve geheime vraag.
4.

Controleer je persoonlijke contactgegevensdie voor je eBay-account zijn geregistreerd en wijzig wat niet klopt. Als er met je account is geknoeid, zijn de contactgegevens mogelijk zonder jouw toestemming gewijzigd. Als de contactgegevens van je account niet recentelijk zijn bijgewerkt, moet je mogelijk nu doen.
5.

Zoek naar een actief bod of aanbiedingen die mogelijk niet-geautoriseerd zijn. Een actief bod en aanbiedingen kun je bekijken op de pagina Mijn eBay. Als je een actief bod of aanbiedingen vindt die niet-geautoriseerd zijn, kun je misschien het bod intrekken en de aanbiedingen beëindigen. Als er niet-geautoriseerde kosten op je verkopersaccount in rekening lijken te zijn gebracht, neem je contact met eBay op om een creditering aan te vragen.
6.

Neem stappen om je identiteit te beschermen. Privacygevoelige informatie die aan eBay wordt verstrekt, zoals creditcard- en bankrekeninggegevens, worden op een beveiligde server opgeslagen en kunnen niet via je eBay-account worden bekeken.
7.

Zorg dat je weet hoe je spoofberichten en websites kunt herkennen en melden die doen voorkomen alsof ze van eBay zijn.

Een veelvoorkomende manier waarop met eBay-accounts wordt geknoeid, is het versturen van spoofberichten om wachtwoorden en andere privacygevoelige gegevens van leden te ontfutselen. We verzoeken je verdachte of onverwachte e-mailberichten die van eBay afkomstig lijken, maar dat niet echt zijn, naar spoof@ebay.nl. Ook is het een goed idee om de training over spoofberichten en andere informatie over online beveiliging door te nemen op de pagina Veilig handelen en problemen oplossen.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Is er een manier om er achter te komen of dit echt is?
De headers + source bekijken. Een copy-paste van hetgene wat je op je scherm te zien krijgt, zegt niets.

Post dat dus eens. Waarbij het verstandig is om je privegegevens weg te editten ivm. spam enzo.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Pinin schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:37:
We verzoeken je verdachte of onverwachte e-mailberichten die van eBay afkomstig lijken, maar dat niet echt zijn, naar spoof@ebay.nl.
doe dat nou dan es .. dan weet je het zeker

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:41:
De headers + source bekijken. Een copy-paste van hetgene wat je op je scherm te zien krijgt, zegt niets.
^ met stom :)

Ik gebruik Mailwasher en hiermee kun je iedere mail vantevoren inzien en de source bekijken om te zien of een link je ook dáár brengt waar je verwacht dat hij je brengt. Ideaal, een aanrader!!

[ Voor 61% gewijzigd door Alfa Novanta op 03-07-2007 18:46 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ik heb zojuist een mailtje verstuurd, maar dat dacht ik niet zomaar met elk mailtje te doen, ik heb nu via een hulppagina een mail gestuurd als je niet meer zou kunnen inloggen. Ik denk wel dat het echt is ivm het niet meer kunnen inloggen.

www.casarodriguillo.com

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 10:03

Tys

Waarom zou deze e-mail nep zijn? Phishers zijn uit op gegevens, tenzij de TS het vergeten is, zie ik geen links die wijzen naar een niet-eBay pagina, wat de e-mail voor misbruik dus zo goed als nutteloos maakt. Ze vragen hem niets. Ze vertellen hem wat te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tys op 03-07-2007 19:01 ]

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ik heb nog nooit een phis-mailtje gezien dus weet ook niet hoe ze zich uiten, maar ze vragen niks idd alleen om mijn gegevens te wijzigen, maar ik dacht als ik ze wijzig op e-bay misschien "kijkt"er iemand dan mee ofzo.

www.casarodriguillo.com

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Opgelost, het werkt weer. en was dus wel een normaal mailtje. THX voor de hulp.

www.casarodriguillo.com

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Het had evenzogoed een phishing mail kunnen zijn,
Pinin schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:28:

Dat gaat als volgt:

a. Klik op "Mijn eBay".

b. Klik op de inlogpagina die verschijnt op de link "Je wachtwoord vergeten?" en volg de aanwijzingen.
Als er onder "Mijn eBay" een link zit, zal een phishing mail je NIET naar de échte eBay sturen, maar naar een kopie daarvan op een ander adres, bijvoorbeeld http://my.ebay.ru37376.com
Hiervoor is bijvoorbeeld Mailwasher zo ideaal omdat je daarin zo gemakkelijk al ff de broncode kunt bekijken en hierin worden links meteen al rood uitgelicht en zie je aangegeven welk URL er achter die link hangt. 't Is maar een tip. ;)

linkje: http://www.mailwasher.net/

Verwijderd

Ik heb dit mailtje ook gehad. Ben naar ebay gegaan (niet de link in de email gebruikt) en inderdaad, ik kon niet meer inloggen. Nadat ik mijn wachtwoord veranderd had kreeg ik een mail over hoe ik veilig met mijn account kan omgaan. Ik snap er echt geen _ruk_ van, ik draai constant een virusscanner die iedere nacht update, en laatst nog adaware laten scannen, dus een keylogger is zo goed als zeker niet aanwezig hier. Ook heb ik nooit mijn accountgegevens ingevuld op een site die gelinkt werd door een email. Toen ik weer kon inloggen merkte ik ook dat er een shitload aan spam verstuurd was voor 'www.bargengarden.com' via mijn account.
Heeft iemand enig idee hoe ze in mijn account zijn gekomen? En of ik nu dus nog steeds risico loop? Ook heb ik erg veel zin om die fuckers van bargengarden terug te pakken :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 21:35:
Heeft iemand enig idee hoe ze in mijn account zijn gekomen?
Toevallig niet beiden geïnfecteerd geraakt met een van de MSN-Wormen van de laatste tijd?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 21:41:
[...]

Toevallig niet beiden geïnfecteerd geraakt met een van de MSN-Wormen van de laatste tijd?
Zijn er MSN (WLM tegenwoordig) wormen waarvoor je geen executable die zichtbaar naar je wordt verzonden (exe/screensaver/PIF/etc) hoeft uit te voeren? in dat geval zou het misschien kunnen, al heeft mijn virusscanner nooit iets laten weten van een infectie. Verder weet ik 100% zeker dat ik geen via WLM verzonden executables heb uitgevoerd, en ook niks verdachts (een onverwachte jpeg totaal uit het niets ofzo) heb gemerkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 21:49:
[...]

Zijn er MSN (WLM tegenwoordig) wormen waarvoor je geen executable die zichtbaar naar je wordt verzonden (exe/screensaver/PIF/etc) hoeft uit te voeren?
Meeste wormen versturen een URL naar een exe bestand, meestal met een .com extensie.
Deze dient dan handmatig uitgevoerd te worden.

Anders misschien eens een andere virusscanner proberen. :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Pinin schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 19:20:
Opgelost, het werkt weer. en was dus wel een normaal mailtje. THX voor de hulp.
ehm .....

"wijzig de geheime vraag in je passwoord"

elke randebiel kan je passwoord dan plain text lezen .. omdat ebay die dan letterlijk aan je vraagt
ik zeg phishing !!

Iperf

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ing._Buttje schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 19:40:
Het had evenzogoed een phishing mail kunnen zijn,
Nee, bij een phising email is het de bedoeling dat je iets opgeeft en/of naar een nep website gaat. In dit geval staat het de gebruiker vrij de website te kiezen en dat is dan uiteraard de originele, officiële website van eBay.

ARME AOW’er

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-11 09:29

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Vooral myspace heeft hier enorm veel last van. Gelukkig neemt het al wat af, zijn er toch nog 12-jarigen die iets door lijken te krijgen.

If it aint fixed, it's broken.

Verwijderd

fish schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 22:32:
[...]

ehm .....

"wijzig de geheime vraag in je passwoord"

elke randebiel kan je passwoord dan plain text lezen .. omdat ebay die dan letterlijk aan je vraagt
ik zeg phishing !!
Er staat 'wijzig de geheime vraag voor je wachtwoord', niet in je wachtwoord. De email is 100% zeker wel echt, mijn account was inderdaad gehackt, misbruikt en tijdelijk geblokkeerd zoals in de mail stond.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Guardian Angel schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 22:41:
[...]

Nee, bij een phising email is het de bedoeling dat je iets opgeeft en/of naar een nep website gaat. In dit geval staat het de gebruiker vrij de website te kiezen en dat is dan uiteraard de originele, officiële website van eBay.
Dan moet je ff verder lezen ... het woordje "ALS" bijvoorbeeld .. as in "had gekund" ;)

'k Heb er inmiddels al een stuk of 50 gehad onderhand, stuk voor stuk nepperts.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik doelde dus op ing._Buttje in "[Ebay] Echt mailtje?" waar je de email zoals hierboven staat beoordeelde. :)

Maakt eigenlijk niets uit hoor, er zijn er meerderen die dit roepen.

[ Voor 39% gewijzigd door Guardian Angel op 04-07-2007 09:49 ]

ARME AOW’er

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Tjah, zonder de source kun je er verder weinig van zeggen. In de TS staat alleen dode tekst, wat nooit gevaarlijk kan zijn, ondertussen kunnen in de HTML van de E-mail wel 10 phishing links verborgen zijn. De mails op zich zijn van hoge kwaliteit, goede en vooral lange teksten waardoor je denkt van "poe poe, dat lijkt serieus!" .. en de eBay logo's en andere plaatjes er omheen maken het alleen nog maar vertrouwder. In het begin dat ik mijn eerste phishing mail onder ogen kreeg heb ik ook ff 2x goed moeten kijken ... zelfs van Paypal diverse gehad! Je zúlt er maar in stinken ............ :X

De beste methode is gewoon in eerste instantie niets te doen en zeker niets aanklikken en de mail linea recta Forwarden naar spoof@ebay.nl / spoof@ebay.com / spoof@ebay.de en dan heb je binnen 15 minuten al een eerste reactie of het fake is of niet!

De andere methode is om direct in te loggen op eBay en daar je mails te bekijken. Is het een eBay mailtje, dan staat hij ook daar tussen.

In dit concrete geval kan het laatste dus niet omdat de heren al niet meer konden inloggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-07-2007 10:37 ]

Pagina: 1