Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wanneer ik opstart zou ik een dualboot moeten krijgen maar dit gebeurd niet.
Ik had op 1 schijf windows vista en xp staan ( allebei op een aparte partitie ),
nu had ik een virus dus heb ik besloten om mijn windows xp opnieuw te installeren.
Eenmaal uit de installatie reboot ik, maar ik krijg geen boot menu en hij gaat gelijk weer door naar xp.
Heb al verscheidene keren op nieuw opgestart en zelfs de pc helemaal uitgezet.
Maar het helpt maar niet ik krijg geen bootmenu terwijl ik dat voor het formatteren van die windows xp partitie wel had.
Iemand een oplossing?

BvD Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Picard
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 11:25
Dit topic hoort volgens mij onder Windows Clients.

De installatie van XP heeft je bootsector overschreven. Er staat vast al wel ergens beschreven hoe je dit weer kan fixen, het komt vaker voor.

edit:
Sorry, kon het niet laten even te zoeken... zucht...

Als je op GoT zoekt naar vista dual boot krijg je onder andere
dit
En daarmee mag je zelf verder zoeken.

[ Voor 34% gewijzigd door Alex Picard op 03-07-2007 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je krijgt pas een dualboot menu als je twee OS'en hebt draaien. Omdat je XP opnieuw hebt ingestalleerd heeft deze het dual boot menu verwijderd (XP herkend geen Vista installatie namelijk). Je had beter eerst de Vista opnieuw geïnstalleerd en pas daarna de XP opnieuw.

Om opnieuw een dualboot menu te krijgen op dit moment zul je dus Vista weer opnieuw moeten installeren.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Picard
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 11:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Dus het is wel waar, dat XP vista niet herkend en dus het dual boot menu verwijderd. Dat is wat ik zeg en dat vertel jij ook. Dat het te repareren is owke, tuurlijk moet dat kunnen.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dukey schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:02:
[...]

Dus het is wel waar, dat XP vista niet herkend en dus het dual boot menu verwijderd. Dat is wat ik zeg en dat vertel jij ook. Dat het te repareren is owke, tuurlijk moet dat kunnen.
Maar jij melde:
Om opnieuw een dualboot menu te krijgen op dit moment zul je dus Vista weer opnieuw moeten installeren.
En die statement is dus niet waar zoals Alex zei omdat je ook via die truc het menu kan krijgen :)

Ps. op die site waar Alex zei staat (mocht de URL ooit veranderen)
Oplossing
U kunt deze problemen als volgt oplossen.

Opmerking U kunt de opdrachten uit de volgende procedure uitvoeren met behulp van de opdrachtprompt. Als u deze opdrachten uitvoert in Windows Vista, gebruik dan een opdrachtprompt met verhoogde gebruikersrechten. Klik hiertoe op Start, klik op Bureau-accessoires, klik met de rechtermuisknop op de snelkoppeling voor de opdrachtprompt en klik op Als administrator uitvoeren.

1. Gebruik Bootsect.exe om de Windows Vista MBR en de opstartcode te herstellen waarmee de controle wordt overgedragen aan het programma Windows Boot Manager. Typ hiertoe de volgende opdracht bij een opdrachtprompt:
Station:\boot\Bootsect.exe /NT60 All
In deze opdracht staat Station voor het station waar zich het Windows Vista-installatiemedium bevindt.
Opmerking De opstartmap voor deze stap bevindt zich op het dvd-station.

2. Gebruik Bcdedit.exe om voor de eerdere versie van het Windows-besturingssysteem handmatig een vermelding te maken in het BCD-bestand Boot.ini. Typ hiervoor de volgende opdrachten bij een opdrachtprompt.

Opmerking In deze opdrachten staat Station voor het station waar Windows Vista is geïnstalleerd. • Station:\Windows\system32\Bcdedit /create {ntldr} –d "Beschrijving van eerdere Windows-versie"

Opmerking In deze opdracht kan Beschrijving van eerdere Windows-versie voor elke gewenste tekst staan. Beschrijving van eerdere Windows-versie kan bijvoorbeeld 'Windows XP' of 'Windows Server 2003' zijn.

• Station:\Windows\system32\Bcdedit /set {ntldr} device partition=x:

Opmerking In deze opdracht staat x: voor de stationsletter van de actieve partitie.

• Station:\Windows\system32\Bcdedit /set {ntldr} path \ntldr

• Station:\Windows\system32\Bcdedit /displayorder {ntldr} –addlast

3. Start de computer opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:05:
[...]

Maar jij melde:

[...]

En die statement is dus niet waar zoals Alex zei omdat je ook via die truc het menu kan krijgen :)

Ps. op die site waar Alex zei staat (mocht de URL ooit veranderen)

[...]
Heel erg bedankt allemaal _/-\o_ .
Aleen 1 ding snap ik niet, bij 1 moet ik die opdracht dan in windows xp in opdrachtpropmt intypen?
want als ik dat doe met de dvd van vista erin krij ik een foutmelding met ongeldige win32 toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand? *Kickje*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Windows Vista no longer starts after you install an earlier version of the Windows operating system in a dual-boot configuration

Softwareproblemen horen hier niet. Bovenstaande link komt uit de FAQ van Windows Clients

Zoek ook eens het programma Easy BCD 1.6. Beetje spelen en het gaat weer werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 04-07-2007 08:18 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Pagina: 1