Toon posts:

Overdracht bij nieuw mobo/geheugen/processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist heb ik te horen gekregen dat het moederbord van mijn studio-pc is overleden. Volgens de pc-winkel is het noodzakelijk een nieuw moederbord, processor en geheugen te kopen. Het is voor mij prioriteit om mijn projecten en de gehele installatie van Cubase (+ instrumenten) die op de harde schijf staan te behouden (idd, vergeten te back-uppen). Volgens de pc-winkel is het mogelijk om met een nieuw moederbord met eenzelfde chipset en een "repaire" in Windows Xp de pc geheel te herstellen in oude staat.

Mijn vragen zijn:

1: Is het ook mogelijk om met een geheel nieuw mobo/processor/geheugen de oude harde schijf aan te spreken en gebruik te maken van de programmas/data die daar op staan?
2: Welke onderdelen kunnen jullie mij in deze situatie aanbevelen die in de webshop van de pc-winkel te krijgen zijn?

In principe is budget geen probleem maar ik hoef geen top-notch ding te hebben. Alle overige onderdelen van de pc zijn nog goed (voeding, M-audio Delta 1010 geluidskaart, beeldkaart, dvd-writer enz) waardoor ik veel geld kan uitsparen door enkel een nieuw moederbord + geheugen + processor aan te schaffen.

Alvast bedankt voor de tips!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 13:13
Gebruik deze harde schijf anders gewoon als 2e harde schijf, dan heb je al je gegevens nog, en kan je gewoon een verse windows op de nieuwe hdd zetten.....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1. als deze disk als 2e schijf staat kan het altijd. Gebruik je het ding als bootdisk dan kan het problemen gaan geven.
Daarbij snap ik het volgende niet
Volgens de pc-winkel is het mogelijk om met een nieuw moederbord met eenzelfde chipset en een "repaire" in Windows Xp de pc geheel te herstellen in oude staat.
Als ze een mobo met eenzelfde chipset erin duwen, dan zit je iig aan dezelfde cpu vast (op een enkele uitzondering na, chipset die voor zowel een slotA als socket A zijn gebruikt).

Nog belangrijker, waarom niet alleen het mobo vervangen?

Verwijderd

Topicstarter
Xqlusive schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:23:
Gebruik deze harde schijf anders gewoon als 2e harde schijf, dan heb je al je gegevens nog, en kan je gewoon een verse windows op de nieuwe hdd zetten.....
Goede tip, had ik niet aan gedacht! Draaien de programma's die op de oude harde schijf zijn geinstalleerd dan ook op de windows die op de nieuwe harde schijf staat?
Terw_Dan schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:50:
Nog belangrijker, waarom niet alleen het mobo vervangen?
Om dat het type moederbord wat er in zat niet meer te krijgen is..anders was het hele probleem zo opgelost...:(

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:40
Je kan opstarten in veilige modus,en de 'oude' drivers van het vorige moederbord verwijderen via configuratiescherm--> software.
Daarna rebooten en de nieuwe drivers voor je moedrbordje installeren.
Zou in principe goed moeten gaan.

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:35
SteelPan schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 23:27:
Je kan opstarten in veilige modus,en de 'oude' drivers van het vorige moederbord verwijderen via configuratiescherm--> software.
Daarna rebooten en de nieuwe drivers voor je moedrbordje installeren.
Zou in principe goed moeten gaan.
Moet ie nog wel kunnen bootten he. ;) Mijn ervaring is dat het dan een gelijke chipset moet zijn. Met andere chipsets resulteerd dit in BSOD's.

@TS: De applicaties die op je 2e HD staan zal je opnieuw moeten installeren. Wss kan je door in de registry te rommelen nog wel het eea aan de praat krijgen, maar dat is een uitdaging (to say the least). Als het geen al te groot bezwaar is om de software opnieuw te installeren dan zou ik dat doen.

Trouwens, als het geen garantie verhaal is bij de computerwinkel, dan zou ik verder kijken. Mobo's met een 865p chipset moeten nog wel nieuw (oude modelen, nieuw in doos) te krijgen zijn namelijk.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 20:23

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik heb e.a. eens bekeken en kom tot de volgende conclusies:

- Oud moederbord is s478. De webshop levert alleen nog 775.
- Oud moederbord heeft Intel 875 chipset. Is bijna niet te vinden, wel de 865.

Wat is er dan allemaal nog mogelijk?

Het handigste zou zijn op bijv. MP 'n zelfde tweedehands te zoeken. Die kun je zonder problemen verwisselen, al je prog. blijven werken en gaat dus het snelste.

Maar mocht dat niet lukken? Dan lijkt me dat je het beste 'n moederbord kunt nemen met i865 chipset. Die gebruiken ongeveer dezelfde drivers als de i875. Er zijn nog i865 moederborden in s478 te vinden, maar worden schaars. Mocht je gelijk willen verhuizen naar s775, let dan op als je nu 'n singlecore processor hebt (stond niets over in TS) dat je GEEN dualcore (bijv. Pentium D 9xx of C2D) neemt! Jouw windows kan dan nl. niet overweg met de nieuwe processor, en je wilt niet herinstalleren.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt in principe gewoon de hardware compleet veranderen met behoud van de Windows installatie. In sommige gevallen zal het prima gaan; Windows detecteert dan zelf de nieuwe hardware en zal de drivers hiervoor installeren danwel vragen. Mocht Windows niet meer opstarten, dan zul je de Windowsinstallatie moeten repareren. Voer de setup CD uit, kies de optie om te installeren (en dus niet de recovery/herstelconsole) en bij de volgende stappen zal je de optie krijgen om de installatie te repareren of te verwijderen. Kies voor repareren.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 23:21:
Om dat het type moederbord wat er in zat niet meer te krijgen is..anders was het hele probleem zo opgelost...:(
Dan zou ik het bordje gewoon ergens anders vandaan halen. Er zijn nog zat 478 plankjes te vinden, misschien niet bij die webshopt, maar de P4C kom ik nog wel eens tegen.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Het ramgeheugen vervangen is sowieso b*llshit. DDR wordt nog heel vaak verkocht(als dat tenminste op je plankje zo is) Een socket 478 plankje moet heel goed te vinden zijn trouwens. In de pricewatch staat je plankje trouwens nog in 1 winkel: pricewatch: Asus P4C800-E Deluxe, i875P (Lan, Sound, 1394, SATA, RAID)
Volgens de reacties is dit een goede winkel. Ik zou dus gewoon identiek het zelfde bordje kopen. In die winkel is het 109 euro +7.5 verzendkosten. Redelijk duur voor een oude plank, maar toch nog steeds goedkoper dan nieuw ram, cpu en moederbord en een verse windowsinstallatie, nu behoud je gewoon alles.

http://specs.tweak.to/16567

• zepydeus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02-2025
je oude moederbord
P4C800 Deluxe
als je link klopt
zijn nog best goed 2de hands te krijgen

heb toevalling net vorige week mijn oude bord verkocht

maar zet een AD. op tweakers gevraagd: P4C800 Deluxe

succes

2x pIII@933, 4x512MB pc133, MSI694D PRO, Matrox G550 dualhead DVI, 4x 80GB 8MB, NEC1300, LG DVD 16x48, AOPEN hq08, 4x80mm casefan

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wat een gekkigheid! :| Koop gewoon een tweedehands bord en plaats deze erin! P4 bordjes zijn genoeg te krijgen (V&A, marktplaats)

Of je wilt graag een nieuwe pc, dan natuurlijk een nieuwe pc kopen :)

Daarnaast kan je de oude harde schijf heel makkelijk in een ander systeem hangen en backuppen. Met een tweedehands moederbord(zelfde type) kan je prima deze vervangen en zelfs met je oude windows booten.
Pagina: 1