[CentOS Linux 4.2] Chown probleem? gebruiker toevoegen?

Pagina: 1
Acties:

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Na gezocht te hebben, hier, op google, de man pages en --help van chown gelezen te hebben zonder resultaat... de volgende vraag.

Ik ben aan het stoeien met een webserver. Hierop heb ik een ftp gebruiker en de gebruiker apache van de apache webserver.

Vanwege een cms wil ik dat apache rechten heeft op een bepaalde map om daar bestanden in weg te schrijven. Dat kan ik oplossen met chown chown apache:apache /www/test -R en vervolgend een chmod 777 /www/test -R te doen.
Maar als ik dat doe kan ik wanneer ik ftp niet meer in de betreffende bestanden uploaden en downloaden. Wel kan ik de bestanden bekijken met mijn ftp-programma.

Eigenlijk wil ik dus dat ik naast apache ook de ftp gebruiker toegang geef op die map... wellicht heeft het ook te maken met gebruikers groepen en dergelijke maar mijn kennis is niet toereikend en ik wil voordat ik verder ga prutsen eerst eens wat tips ed. over hoe het zou moeten. Dus kom maar op. Zit ik in de goede richting en doe dus iets niet goed met chown of zit ik er helemaal naast?

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je werkelijk die chmod 777 hebt gedaan kan je er met iedere gebruiker in schrijven. Daar heb je dus iets fout gedaan. Verder is je aanpak met chown en chmod wel goed (dit zijn per slot van rekening de tools die je hiervoor moet gebruiken :p)

Maar goed, ik zou je apache en ftp gebruikers in een groep doen, en dan alleen deze groep schrijfrechten geven; dan kan er het minst fout gaan.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Pin0 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 13:12:
Ik ben aan het stoeien met een webserver. Hierop heb ik een ftp gebruiker en de gebruiker apache van de apache webserver.

Vanwege een cms wil ik dat apache rechten heeft op een bepaalde map om daar bestanden in weg te schrijven. Dat kan ik oplossen met chown chown apache:apache /www/test -R en vervolgend een chmod 777 /www/test -R te doen.
Maar als ik dat doe kan ik wanneer ik ftp niet meer in de betreffende bestanden uploaden en downloaden. Wel kan ik de bestanden bekijken met mijn ftp-programma.
Allereerst, 777 (world-writable dirs en files) is altijd een slecht idee qua security, dus dat wil j e sowieso niet.

Is die FTP gebruiker een anonymous login, of gebruik je een password? Als je toch al een password gebruikt, dan is het misschien het makkelijkst om je apache gebruiker een password te geven en daarmee te FTP-en. Op die manier gebeuren wijzigingen van zowel apache als via ftp als dezelfde user, waarmee het rechtenprobleem een stuk eenvoudiger wordt.

Een andere mogelijkheid is om de directory, en alle onderliggende directories, van of apache:ftp of ftp:apache te maken, en de permissies 2770 of 2775 te geven (die 2 is voor setgid, daar weten manpages en google vast meer over ;) ). Zolang alle files die apache en ftp aanmaken group-readable en group-writable zijn, zou dat goed moeten gaan.

offtopic:
Als ik op www.dosprompt.eu
type changelog.txt

doe, dan zitten er een paar onleesbare characters in:
... PROMPT ge?mplementeerd
... de offici?le helptekst ...
... geen rechten error?
Dat lijkt te komen doordat je apache voor de command.php die je via een XMLHttpRequest opvraagt geen character encoding specificeert. De inhoud van je changelog.txt lijkt ISO-8859-1 te zijn, maar omdat apache geen character encoding opgeeft neemt XMLHttp aan dat het UTF-8 is, en dat gaat natuurlijk mis.

Je geeft trouwens als font 'Lucida Console' op, maar niet iedereen heeft dat font. Je kan dus beter 'monospace' (een van de generic-families waar iedere browser raad mee moet weten) als fallback toevoegen.

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
OK, thanks...
FTP is niet anoniem maar met wachtwoord. Ik begrijp dus dat je niet meerdere gebruikers eigenaar van dezelfde directory kan maken tenzij ze in dezelfde gebruikersgroep zitten? Ik zal de apache dan ook maar lidmaken van de ftpusers. En ik zal de chmod op 775 zetten vanwege de veiligheid... :)

offtopic:
Het aanpassen van de dosprompt staat al een tijdje op de todo lijst... je stuurt me wel in de goede richting mbt. de character-set, bedankt iig. gaan we eens googlen op hoe met php een character encoding meestuurt...

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Pin0 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 15:42:
FTP is niet anoniem maar met wachtwoord.
In dat geval kun je dus overwegen om met de apache user te ftp-en. Merk trouwens op dat bij FTP het password plaintext over het netwerk gaat, en dus vrij makkelijk te sniffen is.
Ik begrijp dus dat je niet meerdere gebruikers eigenaar van dezelfde directory kan maken tenzij ze in dezelfde gebruikersgroep zitten?
Met standaard UNIX permissies kan een file of dir maar één owner en één group hebben.