[Exchange] Mail aan zelfde domein komt terug

Pagina: 1
Acties:

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08-2025
We hebben hier een SBS 2003 server met exchange. Deze server popt zijn mail op de server waar ook de website op staat, gewoon bij een hosting bedrijf dus. Op het controle paneel van de hoster maken we de email adresen aan.

Dus we hebben 2 soorten webmail.
1. webmail.domein.nl van de hoster
2. www.domein.nl/mail van de exchange server

Omdat het bedrijf een aantal externe trainers heeft die af en toe een mailtje moeten verzenden onder de naam van het bedrijf, heb ik een account aangemaakt bij de hoster voor hun, zij kunnen dan op webmail.domein.nl hun mail lezen en versturen. Dan hoef ik niet speciaal voor alle trainers een account aan te maken op de exchange server.

Nu wil het geval dat iemand van binnen uit het bedrijf (dus via de exchange server) een mailtje wil sturen aan een trainer. Exchange bounced de mail dan alleen met de error dat de ontvangende partij hem niet wil accepteren.

Ik zelf denk dat dit komt omdat exchange de user niet lokaal kent, terwijl het wel aan 'zijn' domein word gestuurd.

Snappen jullie het nog?, iemand een idee? :)

Verwijderd

Hey,

Je gedachtegang klopt. Het mailtje dat de gebruiker naar de trainer stuurd wordt door exchange herkend als "van zich zelf", omdat het er vanuit gaat dat het het primaire afleverpunt is voor e-mail. Ik vraag me af of je dit kunt veranderen. Ik weet dat je met Postfix in linux een transport rule kunt maken die alleen voor één account geldt, maar ik vraag me af of je iets dergelijks kunt doen voor exchange.

Ik heb even zitten klikken in Exchange, en misschien zou het volgende kunnen werken ( wel erg omslachtig ):

maak een gebruiker aan in de AD en een mailbox voor de trainer, en laat alle e-mail doorforwarden naar een contact die als e-mail adres heeft <naam>@webmail.domain.nl
Erg omslachtig, en zeker als je dit voor elke trainer wilt doen... en zelfs dan nog moet je maar kijken of het werkt, dit is puur theoretisch :)

Succes in iedergeval

Verwijderd

BTW: ik zat net nog wat verder te klikken, en zag dat je bij routing groups, SMTP connectors wel e-mail naar een smart-host kunt relayen. Probleem is alleen dat als je een nieuwe SMTP connector aanmaakt je alleen een compleet domein kunt invullen, en dus geen e-mail adressen. Wat je wel zou kunnen doen is een subdomein trainer.domein.nl aan te maken en al die mail terug relayen naar webmail.domein.nl ( alhoewel het dan makkelijker is om exchange unaware te houden of het subdomein en de webmail.domein.nl gewoon alle mail af te handelen.