Beste mede-tweakers,
ik heb vorige week van een andere tweaker een systeem overgenomen, om deze als 2e systeem te gebruiken. Nu viel mij op dat het wat instabiel is, ik kwam maar moeizaam door de installatie van Windows (zowel 2000 als XP) heen.
De systeemspecs:
-AMD Athlon 1400+, Socket A
-2x128MB DDR PC2100, CL2, exact dezelfde bankjes.
-Asus A7A266
-GeForce 4 Ti4200
-DVD-speler, CD-brander
-30GB HD, Maxtor
Nu werkte de installatie beter met maar 1 reepje geheugen, dus haalde ik er een uit tijdens de installatie, die meteen goed ging, met de gedachte in het achterhoofd dat ik het later nog zou uitzoeken.
Nu was windows weer geinstalleerd, en ik deed het 2e bankje er weer bij. Alles leek goed te werken, maar spellen vielen steeds erg snel uit, zodat ik weer op het bureaublad kwam. Voor zover ik weet komt dit door een geheugenfout.
Dus ik draaide memtest86 vanaf een Linux-bootcd, en jawel, na Test #6 kwam er een hele rij fouten. Nu was het nog de oplossing uit te zoeken welk bankje het was...
Ik deed het eerste bankje in het eerste geheugenslot, en draaide memtest, tot hij 2x 100% pass had. Hij vond geen fouten. Hierna deed ik het tweede bankje in het eerste geheugenslot, deed hetzelfde en de pc vond weer geen fouten.
Maar, in beide bankjes gaven los ook geen fouten in het 2e slot. Ik dacht dat het misschien de eerste keer per ongeluk was dat hij zo snel fouten aangaf, dus deed ik beide bankjes er weer in, en draaide memtest86. Tot mijn grote verbazing gaf deze weer dezelfde fouten aan op hetzelfde moment, na het eind van Test #6.
Nu is mijn vraag: Wat kan hier mis zijn? Heeft er iemand ervaring mee, of heeft iemand iets soortgelijks opgelost?
Edit: Op de stickertjes van beide geheugenbankjes staat het volgende:
P/N : 77.10303.540
S/N : 2001383-00405
128MB UNB PC2100 CL2 Apacer
Op de chips:
Nanya 0050
NT5DS16M8AT-7K
64500BNT SINGAPORE
Misschien kan iemand er iets mee
Edit 2: @ dion_b: Hij bestaat toch wel degelijk
Het is alleen geen Athlon XP, maar een gewone Athlon (Thunderbird). Misschien hebben ze die + erbij bedacht omdat hij op iets meer dan 1400 MHz loopt, nl. 1446 MHz... Dat stond ook in een ander topic, toen ik over een temperatuursprobleem zocht.
Hij bestaat inderdaad niet
Het is dus een Athlon 1400.
In ieder geval bedankt voor de tip! Ik ga het meteen proberen.
Edit 3: Tot nu toe werkt het, ik heb de snelheid verlaagt naar CL2,5, dit omdat ik de voltages niet kon vinden
. Hij heeft de eerste keer 100% pass! Bedankt, dion_b!
ik heb vorige week van een andere tweaker een systeem overgenomen, om deze als 2e systeem te gebruiken. Nu viel mij op dat het wat instabiel is, ik kwam maar moeizaam door de installatie van Windows (zowel 2000 als XP) heen.
De systeemspecs:
-AMD Athlon 1400+, Socket A
-2x128MB DDR PC2100, CL2, exact dezelfde bankjes.
-Asus A7A266
-GeForce 4 Ti4200
-DVD-speler, CD-brander
-30GB HD, Maxtor
Nu werkte de installatie beter met maar 1 reepje geheugen, dus haalde ik er een uit tijdens de installatie, die meteen goed ging, met de gedachte in het achterhoofd dat ik het later nog zou uitzoeken.
Nu was windows weer geinstalleerd, en ik deed het 2e bankje er weer bij. Alles leek goed te werken, maar spellen vielen steeds erg snel uit, zodat ik weer op het bureaublad kwam. Voor zover ik weet komt dit door een geheugenfout.
Dus ik draaide memtest86 vanaf een Linux-bootcd, en jawel, na Test #6 kwam er een hele rij fouten. Nu was het nog de oplossing uit te zoeken welk bankje het was...
Ik deed het eerste bankje in het eerste geheugenslot, en draaide memtest, tot hij 2x 100% pass had. Hij vond geen fouten. Hierna deed ik het tweede bankje in het eerste geheugenslot, deed hetzelfde en de pc vond weer geen fouten.
Maar, in beide bankjes gaven los ook geen fouten in het 2e slot. Ik dacht dat het misschien de eerste keer per ongeluk was dat hij zo snel fouten aangaf, dus deed ik beide bankjes er weer in, en draaide memtest86. Tot mijn grote verbazing gaf deze weer dezelfde fouten aan op hetzelfde moment, na het eind van Test #6.
Nu is mijn vraag: Wat kan hier mis zijn? Heeft er iemand ervaring mee, of heeft iemand iets soortgelijks opgelost?
Edit: Op de stickertjes van beide geheugenbankjes staat het volgende:
P/N : 77.10303.540
S/N : 2001383-00405
128MB UNB PC2100 CL2 Apacer
Op de chips:
Nanya 0050
NT5DS16M8AT-7K
64500BNT SINGAPORE
Misschien kan iemand er iets mee
Edit 2: @ dion_b: Hij bestaat toch wel degelijk
Hij bestaat inderdaad niet
Het is dus een Athlon 1400.
In ieder geval bedankt voor de tip! Ik ga het meteen proberen.
Edit 3: Tot nu toe werkt het, ik heb de snelheid verlaagt naar CL2,5, dit omdat ik de voltages niet kon vinden
[ Voor 16% gewijzigd door Jakkus op 05-07-2007 08:17 ]
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis