2 hypotheken Samenvoegen voor aankoop 1 nieuw huis

Pagina: 1
Acties:
  • 4.935 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

Topicstarter
Ik ben even benieuwd naar julie mening over het volgende, omdat de meeste hypotheek adviseurs natuurlijk nooit onafhankelijk zijn ;)

Mijn vriendin en ik hebben allebij een eigen huis. Nu willen we binnenkort een normaal eengezinswoining kopen. we hebben allebij een eigen hypotheek, bij 2 verschillende banken.

Hoe kunnen we dit het beste doen met onze hypotheken? op beide hypotheken zit een goed rentepercentage als je het vergelijkt met die van vandaag.

Is het mogelijk om 2 hypotheken te houden, en 1 op te hogen naar het deel wat er nog bij komt (het nieuw huis zal meer kosten dan onze 2 hypotheken bij elkaar)

Of is het verstandig om met 1 van de huidige door te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 151099 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:30:
Vooraf; ik ben geen financieel expert, dus ik kan het mis hebben. Ik ken jullie situatie niet, maar het lijkt me nogal een financieel risico om als beide eigenaar van een huis naar een derde huis te gaan kijken.

Bovendien krijg je te maken met nieuwe voorwaarden en nieuwe rente percentages, vervalt dan je huidige hypotheek niet bij verkoop?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17
Zou je niet gewoon contact opnemen met iemand die jullie wel kan helpen?
Bijvoorbeeld de Hypotheker oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78369

Ik ben even benieuwd naar julie mening over het volgende, omdat de meeste hypotheek adviseurs natuurlijk nooit onafhankelijk zijn ;)

Mijn vriendin en ik hebben allebij een eigen huis. Nu willen we binnenkort een normaal eengezinswoining kopen. we hebben allebij een eigen hypotheek, bij 2 verschillende banken.

Hoe kunnen we dit het beste doen met onze hypotheken? op beide hypotheken zit een goed rentepercentage als je het vergelijkt met die van vandaag.

Is het mogelijk om 2 hypotheken te houden, en 1 op te hogen naar het deel wat er nog bij komt (het nieuw huis zal meer kosten dan onze 2 hypotheken bij elkaar)

enige wat ik me even afvraag is, wanneer je de rente niet betaald aan een van de verstrekkers......gaat die je dan half uit je huis plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
even voor de duilijkheid: de huidige 2 huizen gaan wel weg.

Ik weet dat een huis in aandelen is op te splitsen, dit heb ik ooit uitgevogeld bij m`n eerste huis ivm het meefinacieren door de ouders, die dan ook een deel eigendom wilen hebben naarmate hun inleg.

maar het lijkt me geen standaard situatie, en zal de hypotheekverstrekker dus ook geen risico willen nemen.

is het niet zo dat als je 150K hypotheek hebt, je op de rest van het bedrag alleen de hogere rente betaald? en je voor het oude deel dezelfde rente blijft houden?

gesprek bij de bank is btw al aangevraagd hoor, maar een mening van iemand die ooit zo`n situatie gehad heeft kan best handig zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 151099 op 03-07-2007 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:18

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Je hebt straks maar één huis, dat wil zeggen dat wanneer je twee hypotheken zou willen op dat huis één van de verstrekkers accoord moet gaan met de status van tweede hypotheek. Dit zullen ze alleen accepteren wanneer het huis dusdanig veel waard is dat de executiewaarde gegarandeerd ruimschoots meer oplevert dan de 1e en 2e hypotheek tesamen.

Conclusie, tenzij je zo veel eigen geld in het nieuwe huis kan stoppen dat je eigenlijk helemaal geen tweede hypotheek en een lage eerste hypotheek nodig hebt, zullen ze dit niet accepteren.

Ik zou gewoon kijken naar welke hypotheek is nu het voordeligst, is het voordeliger deze uit te breiden naar jullie nieuwe situatie en is de bank/verzekeraar gewillig om onder dezelfde voorwaarden door te zetten? Waarschijnlijker is dat de bank wel het bestaande gedeelte op dezelfde voet wil doorzetten maar dat er dan een tweede gedeelte met nieuwe voorwaarden wordt toegevoegd. Een andere mogelijkheid is dat de bank komt met een voorstel voor een compleet nieuwe hypotheek onder gunstigere voorwaarden waarbij de bestaande hypotheek vervalt. Leg dus de vraag zonder de tweede hypotheek er bij te halen bij de hypotheekverstrekker neer met de nieuwe bedragen inclusief natuurlijk de veranderde persoonlijke omstandigheden.

Dit trucje doe je eerst gewoon geheel vrijblijvend bij beide banken, ik zou er ook nog geen echte offerte van laten maken maar gewoon informatief (tenzij ze met een dusdanig goed voorstel komen, dan natuurlijk direct verzegelen in een officiele offerte :P )

Daarna laat je je geheel belangeloos door een hypotheekshop/hypotheker/vul maar in niet makelaar voorlichten over wat op dit moment de beste nieuwe hypotheek voor jullie zou zijn.

Vergelijk en heers zou ik zeggen, vergeet niet dat verkoop van het onderpand er altijd voor zorgt dat je de hypotheek boetevrij kunt aflossen! Je kunt echt onderhandelen maar dan zul je er zelf achteraan moeten zitten en zeker ook niet direct alle kaarten op tafel gooien.

Ik weet niet van wanneer jullie huidige hypotheken zijn, maar de huidige rentestand is volgens mij zo slecht nog niet...

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:35

Standeman

Prutser 1e klasse

afaik kan je niet een huiskopen zonder een nieuwe hypotheek af te sluiten (of je moet een koffer met geld hebben ;)). Het is dus niet mogelijk om van huis te wisselen zonder van hypotheek te wisselen. Dus beide hypotheken worden afgesloten en een nieuwe hypotheek aangevraagd.

Dat beketend dus ook dat alles door de hele papiermolen heen moet en je het huidige rentetarief berekend krijgt.

Ik zou gewoon met de papieren onder je arm naar een paar hypotheek-toko's gaan en wat offertes (van dezelfde soort) aanvragen. Dat lijkt me de beste (en enige) manier van vergelijken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

dat gaat niet lukkken.. het de hypotheken rusten op de twee huizen die je nu hebt. Verkoop je die, dan vervalt automatisch de hypotheek. Ga je een nieuw huis kopen? dan moet je dus gewoone een nieuwe hypotheek afsluiten.
Je kunt eventueel proberen bij de banken waar jullie nu de hypotheken hebben lopen een deal te maken dat je daar ook je nieuwe hypotheek afsluit tegen een tarief vergelijkbaar met de oude.. (beetje op klantenbinding inspelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 151099 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:53:
is het niet zo dat als je 150K hypotheek hebt, je op de rest van het bedrag alleen de hogere rente betaald? en je voor het oude deel dezelfde rente blijft houden?
Euh.... nee. Je sluit gewoon een nieuwe hypotheek af tegen de nu geldende rente. Als je bij dezelfde bank blijft valt er wel wat te regelen met de rente.
Anoniem: 63813 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:58:
Je kunt eventueel proberen bij de banken waar jullie nu de hypotheken hebben lopen een deal te maken dat je daar ook je nieuwe hypotheek afsluit tegen een tarief vergelijkbaar met de oude.. (beetje op klantenbinding inspelen).
Ik ben momenteel ook in zo'n fase, en ik krijg een gemiddelde rente, dat is de Postbank. Daar ben ik wel blij mee aangezien de rente die ik bijna 3 jaar geleden afsloot nooit lager is geweest, maar je gaat altijd meer betalen.

[ Voor 40% gewijzigd door Gunner op 03-07-2007 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hufkes schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:54:
Je hebt straks maar één huis, dat wil zeggen dat wanneer je twee hypotheken zou willen op dat huis één van de verstrekkers accoord moet gaan met de status van tweede hypotheek. Dit zullen ze alleen accepteren wanneer het huis dusdanig veel waard is dat de executiewaarde gegarandeerd ruimschoots meer oplevert dan de 1e en 2e hypotheek tesamen.

Conclusie, tenzij je zo veel eigen geld in het nieuwe huis kan stoppen dat je eigenlijk helemaal geen tweede hypotheek en een lage eerste hypotheek nodig hebt, zullen ze dit niet accepteren.

Ik zou gewoon kijken naar welke hypotheek is nu het voordeligst, is het voordeliger deze uit te breiden naar jullie nieuwe situatie en is de bank/verzekeraar gewillig om onder dezelfde voorwaarden door te zetten? Waarschijnlijker is dat de bank wel het bestaande gedeelte op dezelfde voet wil doorzetten maar dat er dan een tweede gedeelte met nieuwe voorwaarden wordt toegevoegd. Een andere mogelijkheid is dat de bank komt met een voorstel voor een compleet nieuwe hypotheek onder gunstigere voorwaarden waarbij de bestaande hypotheek vervalt. Leg dus de vraag zonder de tweede hypotheek er bij te halen bij de hypotheekverstrekker neer met de nieuwe bedragen inclusief natuurlijk de veranderde persoonlijke omstandigheden.

Dit trucje doe je eerst gewoon geheel vrijblijvend bij beide banken, ik zou er ook nog geen echte offerte van laten maken maar gewoon informatief (tenzij ze met een dusdanig goed voorstel komen, dan natuurlijk direct verzegelen in een officiele offerte :P )

Daarna laat je je geheel belangeloos door een hypotheekshop/hypotheker/vul maar in niet makelaar voorlichten over wat op dit moment de beste nieuwe hypotheek voor jullie zou zijn.

Vergelijk en heers zou ik zeggen, vergeet niet dat verkoop van het onderpand er altijd voor zorgt dat je de hypotheek boetevrij kunt aflossen! Je kunt echt onderhandelen maar dan zul je er zelf achteraan moeten zitten en zeker ook niet direct alle kaarten op tafel gooien.

Ik weet niet van wanneer jullie huidige hypotheken zijn, maar de huidige rentestand is volgens mij zo slecht nog niet...
We hebben ABN en Postbank, beide zijn zo`n 0,5 % lager dan er nu gevraagd wordt, het valt dus mee. de ABN is zowiezo iets duurder dan de PB.

Ik dacht zelf ook al om het huidige deel te laten staan, en een 2e deel aan te maken bij dezelfde bank voor de rest van de kosten.

Ik ga maar even informeren wie me de beste deal kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gunner schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 12:02:
[...]

Euh.... nee. Je sluit gewoon een nieuwe hypotheek af tegen de nu geldende rente. Als je bij dezelfde bank blijft valt er wel wat te regelen met de rente.

[...]

Ik ben momenteel ook in zo'n fase, en ik krijg een gemiddelde rente, dat is de Postbank. Daar ben ik wel blij mee aangezien de rente die ik bijna 3 jaar geleden afsloot nooit lager is geweest, maar je gaat altijd meer betalen.
ok gemiddelde rente is dus ook netjes. dat het zowiezo duurder wordt had ik al een klein beetje rekening me gehouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 151099 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 12:06:
ok gemiddelde rente is dus ook netjes. dat het zowiezo duurder wordt had ik al een klein beetje rekening me gehouden ;)
Pin me er niet op vast, ik heb de offerte nog niet gezien, maar ik heb er wel bijgezeten dat m'n Financieel Adviseur met de Postbank belde wat de regeling voor bestaande klanten is, en de Postbank dweept nogal (gezien de spam die we altijd krijgen) met Loyaliteits korting enzo.

Maar wat hij me uitrekenede verraste me positief. Maar nogmaals, dat is afhankelijk van de bank.

En ik zeg dan wel 'gemiddelde' maar zo simpel is de rekensom niet. Het is een 'middel' waarbij een rekensom nodig is van de resterende looptijd afgezet van de hypotheekschuld.

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 03-07-2007 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78369

Standeman schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:55:
afaik kan je niet een huiskopen zonder een nieuwe hypotheek af te sluiten (of je moet een koffer met geld hebben ;)). Het is dus niet mogelijk om van huis te wisselen zonder van hypotheek te wisselen. Dus beide hypotheken worden afgesloten en een nieuwe hypotheek aangevraagd.

Dat beketend dus ook dat alles door de hele papiermolen heen moet en je het huidige rentetarief berekend krijgt.

Ik zou gewoon met de papieren onder je arm naar een paar hypotheek-toko's gaan en wat offertes (van dezelfde soort) aanvragen. Dat lijkt me de beste (en enige) manier van vergelijken.
volgens mij kan je bij de rabo gewoon je hypotheek naar een andere woning overzetten. Je hebt dan geen last van boetes en andere fratsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Anoniem: 78369 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 12:21:
[...]

volgens mij kan je bij de rabo gewoon je hypotheek naar een andere woning overzetten. Je hebt dan geen last van boetes en andere fratsen.
aflossingsboetes heb je in principe nooit als je je huis verkoopt. Eventueel "overzetten" komt uiteindelijk nog steeds neer op een nieuwe hypotheek afsluiten, eventueel onder dezelfde voorwaarden en zonder afsluitkosten (wat dus de facto voor de klant neer komt op dezelfde hypotheek, maar het is toch wel degelijk een andere met bijvoorbeeld een nieuw onderpand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Een hypotheek is een bijzondere lening. Deze is aan een huis gebonden (oid), en niet eens zo direct aan een persoon. Dit voorkomt een boel frauduleuze trucs. Zo kan X niet zomaar een huis kado aan Y doen, waardoor X failliet zou gaan en Y rijk is. Het huis is een onderpand van de lening, en notarissen kunnen bij de overdracht zien dat er een hypotheek is voor dat huis. Om die reden is de hypotheek niet mee te nemen.

Aan de andere kant zijn banken klantgericht. Juist omdat je twee hypotheken hebt kun je de twee banekn tegen elkaar uitspelen. Beiden willen jullie graag als klant houden, en een nieuwe hypotheek geven. Het is dan redelijk om te vragen om een nieuwe hypotheek met dezelde condities, afgezien van een eventuele tijdelijke opslag voor een tophypotheek. De genoemde 0,5% zou best wel eens die opslag kunnen zijn; check dat.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221197

Anoniem: 63813 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 13:08:
[...]
aflossingsboetes heb je in principe nooit als je je huis verkoopt.
Bij de Postbank (met rentekorting) zit je wel vast aan een boete bij verkoop binnen de rentevasteperiode als je geen nieuwe hypotheek bij de Postbank afsluit en de rente op dat moment lager is. Ofwel, iedere hypotheek heeft andere voorwaarden in de kleine lettertjes staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Deze overwegingen hebben mijn vriend en ik ook gemaakt. Uiteindelijk hebben we gewoon samen een nieuwe hypotheek genomen bij een andere verstrekker dan waar de bestaande hypotheken liepen. Omdat ik mijn vorige woning had gekocht toen de rente lager stond dan nu (4,0%, januari 2005), had ik die wel kunnen oversluiten, maar die had een rentevaste periode van 6 jaar, waarvan nog 3,5 jaar resteerde. De rente is over 3,5 jaar misschien wel hoger dan nu, dus hebben we het zekere voor het onzekere genomen en een nieuwe hypotheek afgesloten met een rente van 4,9% voor 30 jaar vast.
Beide hypotheken waren kosteloos af te kopen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

makkelijkste lijkt mij gewoon om beide hypotheken af te lossen bij verkoop van jullie huizen
en gewoon op zoek gaan naar de "goedkoopste" hypotheek verstrekker voor je nieuwe hypotheek.

natuurlijk eerst bij alletwee jullie huidige verstrekkers langsgaan en kijken wat hun voor jullie
kunnen regelen. rente stijgt op dit moment en zal dat voorlopig nog wel blijven doen.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Pagina: 1