Uitbreiden S-ATA II aansluitingen

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:35

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ik zou graag weten hoe ik dit doe, want het is me niet duidelijk hoe die s-ata controllers werken: pci heeft toch een veel lagere doorvoersnelheid dan S-ATA 2? En is het mogelijk om meer dan 1 serial ata apparaten op 1 s-ata poort te verbinden? Ik heb dit niet in de FAQ kunnen vinden.

Bvd

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je kunt doen is een S-ATA controller op PCI/PCI-X/PCI-E pakken.
De doorvoorsnelheden van PCI en S-ATA kun je niet zomaar vergelijken. PCI is de bus waar het geheel aanhangt, S-ATA is de interface die je schijf gebruikt. Daarbij is het natuurlijk helemaal afhankeljik wat je wilt gaan doen. 1 schijf op de PCIbus gaat prima, dan heb je nog geen bottleneck te pakken, maar hang je er 4 aan, dan ga je het wel merken en dan kan het interessant zijn uit te wijken naar PCI-X of PCI-E.

Een 2e mogelijkheid is een portmultiplier gebruiken op je bestaande S-ATA poorten, al is dat wel prijzig.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Terw_Dan schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 10:39:
Een 2e mogelijkheid is een portmultiplier gebruiken op je bestaande S-ATA poorten, al is dat wel prijzig.
Plus de onboard controller moet wel port multipliers ondersteunen.

Wil je meer hardeschijven aansluiten puur voor opslag? Koop dan een PCI sata controller met 2 of 4 aansluitingen. Snelheid zal prima zijn, PCI is namelijk beperkt tot een theoretische 133mb/sec. Dat is meer dan genoeg voor de normale toepassingen. Wil je meer aansluitingen (8+) en ook meer snelheid dan stap je pas over losse PCI-X / PCI-E raid controllers.

Tevens is een losse raid controller met een eigen processor (dus niet host-based) aan te raden als je raid-5 of raid-6 wilt gaan gebruiken. Echter kun je een host-based controller wel weer gebruiken als je de extra storage alleen gebruikt voor opslag.

M.a.w. wat is je budget en je uiteindelijke doel?

[ Voor 19% gewijzigd door Dukey op 03-07-2007 16:10 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Nou mijn doel is lang niet zo grootschalig als jullie denken! :)

Ik zit er mee dat ik net een nieuw mobo heb aangeschaft dat 2 s-ata II aansluitingen heeft, en dat ik daarop mijn hdd, DVD-speler én DVD-rewriter op wil aansluiten, waardoor ik dus 1 aansluiting te weinig heb :+. Bijkomend feit is dat ik in de toekomst een 2e harde schijf in mijn systeem wil schuiven om van raid 0 gebruik te maken. De s-ata II controllers zijn trouwens flink wat duurder??

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Murk schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 21:21:
Nou mijn doel is lang niet zo grootschalig als jullie denken! :)

Ik zit er mee dat ik net een nieuw mobo heb aangeschaft dat 2 s-ata II aansluitingen heeft, en dat ik daarop mijn hdd, DVD-speler én DVD-rewriter op wil aansluiten, waardoor ik dus 1 aansluiting te weinig heb :+. Bijkomend feit is dat ik in de toekomst een 2e harde schijf in mijn systeem wil schuiven om van raid 0 gebruik te maken. De s-ata II controllers zijn trouwens flink wat duurder??
Valt wel mee hoor qua prijs (vind ik), Sata1 kaarten zijn door de meeste merken al vervangen door een sata2 variant.
Je hebt zo te lezen geen Promise raid kaart nodig van 200+ euro maar een simpel PCI Sitecom kaartje is in dit geval ook prima hoor.

http://www.sitecom.com/pr...oductid=307&subgroupid=11

TIP: Neem alleen geen Sweex! dit is echt troep!

Wil je een iets beter merk en met 4 i.p.v. 2 poorten ga dan voor een Promise (maarja die zitten wel tegen de 80-100 Euro aan en ongeveer 150 Euro voor de raid variant)

http://www.promise.com/pr...il_eng.asp?product_id=139

Heb je een PCI eXpress 1X op je moederbord zitten (zoals ik) ga dan voor een SIIG kaartje.

http://www.siig.com/product.asp?catid=14&pid=1002

PCI eXpress vind ik wat beter voor sata dingen dan gewoon PCI i.v.m de lage snelheid van PCI

Suc6

[ Voor 5% gewijzigd door crack_en_hack op 04-07-2007 00:01 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Dat ben ik met je eens crack en hack, want ik vind het gewoon niet kloppen dat een pci slot met maximaal 133 MB/s burst rate 2 sataII aansluitingen kan waarborgen die theoretisch 3 GB/s moeten halen.

Ik heb gelukkig ook een vrij PCI express slot, maar dan is het de vraag waar ik die SIIG kaartjes vindt, want die lijken mij het best en niet zo duur.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Murk schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 09:54:
Dat ben ik met je eens crack en hack, want ik vind het gewoon niet kloppen dat een pci slot met maximaal 133 MB/s burst rate 2 sataII aansluitingen kan waarborgen die theoretisch 3 GB/s moeten halen.
Ehh, 3GB/s... daar zitten we nog lang niet aan. De transferrate van S-ATA II is max 3Gb/s en zelfs dat haal je niet (de interface mag het wel kunnen, de schijven zijn toch de bottleneck). Met 1 disk haal je de max van de PCI-bus niet eens.

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
OK, maar toch, stel dat een fabrikant die zogenoemde flessenhals te slim af is, dan ben ik blij dat ik toch maar een PCIe kaartje heb gehaald in plaats van PCI :)

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-02 15:01
Of je sluit gewoon je hardeschijf nu aan op Sata1 van je MB, je teokomstige schijf doe je op Sata2 op je mb..

Je koopt nu een 2 poorts (of 4) kaart (PCI) en hangt hier dan je DVD en DVDr+w aan.

• crack_en_hack
Murk schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 09:54:

Ik heb gelukkig ook een vrij PCI express slot, maar dan is het de vraag waar ik die SIIG kaartjes vindt, want die lijken mij het best en niet zo duur.
SIIG is een (zeer goeie) Amerikaanse firma, helaas is SIIG niet in Europa te koop :'(

Toen ik mijn SIIG kaartje kocht 5-6 maanden geleden kocht ik deze bij: www.webconnexxion.com Deze (online) winkel zit wel in Nederland maar die halen het ook uit Amerika.

Helaas hebben ze dit kaartje daar nu niet meer zag ik laatst want ik had er nog 1 nodig voor mn 2e systeem.

Wel hebben ze nog de raid versie maar daar kan je geen branders of andere niet HDD apparaten op aansluiten.
En je kan die aansluitingen dus alleen in raid 1 of 0 dacht ik gebruiken.

Ik ga hem nu maar online uit Amerika kopen want ik heb geen 1 andere Nederlandse winkel kunnen vinden die ze heeft.
Murk schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 10:14:
OK, maar toch, stel dat een fabrikant die zogenoemde flessenhals te slim af is, dan ben ik blij dat ik toch maar een PCIe kaartje heb gehaald in plaats van PCI :)
Jep, ik vind ook PCIe wat verstandiger om te kopen voor dit soort dingen, Ik vind normale PCI toch niet helemaal snel genoeg (ook al haal je de max. 133MB niet eens), het voelt toch langzaam aan :+
VerkerkSander schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 10:26:
Of je sluit gewoon je hardeschijf nu aan op Sata1 van je MB, je teokomstige schijf doe je op Sata2 op je mb..

Je koopt nu een 2 poorts (of 4) kaart (PCI) en hangt hier dan je DVD en DVDr+w aan.
Hier zou ik wel mee uit kijken want veel sata controllers ondersteunen geen optische drives (alleen HDD's)

[ Voor 37% gewijzigd door crack_en_hack op 04-07-2007 13:19 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ja, dat ga ik waarschijnlijk doen, een simpele (en dus goedkope) controller voor de dvd-drives, waarbij ik natuurlijk let op de ondersteuning ervoor. Probleem opgelost!

Hartelijk bedankt voor jullie hulp.

• crack_en_hack
Murk schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:00:
Ja, dat ga ik waarschijnlijk doen, een simpele (en dus goedkope) controller voor de dvd-drives, waarbij ik natuurlijk let op de ondersteuning ervoor. Probleem opgelost!

Hartelijk bedankt voor jullie hulp.
Graag gedaan 8)

Ik heb intussen uitgevonden dat je bij SIIG online kan kopen :9 dus ik ga maar mijn 2 PCIe sata kaartjes bestellen.

Ohja: 60$ zijn ze, niet meer dan dat ik er toen in Nederland voor betaald heb, EN misschien wel handig voor jou Murk: Dit kaartje ondersteund optische drives (tenminste: Mijn Plextor PX-760SA doet het) :P, of hij ook andere merken aan kan weet ik niet zeker.

[ Voor 14% gewijzigd door crack_en_hack op 04-07-2007 23:26 ]

Pagina: 1