Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Klein netwerk mail beveiligen

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 18:01
Hallo allemaal,

Vrienden van me zijn net een eigen zaak begonnen, en ze hebben nu 3 pcs aan een routertje hangen. Nu is echter onlangs op 1 van de pcs de harde schijf gecrasht en alle mail van die pc was in een keer weg.

Ze vroegen zich al hoe ze zich nu kunnen beveiligen tegen dit soort dingen.

Je zou natuurlijk het mailbestand om de zoveel tijd een keer op dvd kunnen branden, maar misschien is het ook een idee om een extra pc aan te schaffen en die als mailserver te laten fungeren ofzo, en daarvan regelmatig backups te maken.

Heeft iemand hierover een idee, hoe dit het beste aan te pakken? Ze zijn pas net begonnen en verwachten niet dat er in korte tijd dadelijk opeens 10+ pcs aan het netwerk komen hangen, het zal voorlopig wel 3 of maximaal 4 blijven.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 21:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Voor de mail: IMAP doet wonderen.
Voor de rest: Een externe schijf kan ook wonderen doen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Primator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 16:14
Wat is het budget hiervoor?

There is no place like 127.0.0.1

• JustTrying
Er zou een nieuwe pc mogen worden aangeschaft die dient als mailserver, en de benodigde software die erop hoort..

Laten we zeggen 500 euro voor een pc misschien en nog 500 voor de softwaren?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Of je zet die 500 euro van de software bij de hardware, en zet er een Opensource OS op, mits er iemand met verstand van OS software rondloopt.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• JustTrying
We zullen het er maar op houden dat de kennis beperkt is tot de MS besturingssystemen :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Coach4All schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 09:19:
Voor de mail: IMAP doet wonderen.
Voor de rest: Een externe schijf kan ook wonderen doen.
* SinergyX met hierboven :)
Anders mischien een Raid setup ervan maken, kan met huidige OS en zit je ruim onder die 1000 euro budget.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JustTrying
Als ik er een raid setup van maak, kan ik wel natuurlijk de mail het beste bewaren op 1 mailserver, en van dat systeem dan zorgen dat er niets verloren gaat.

Wat raden jullie aan dan om te gebruiken als software voor die mailserver?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wil je een complete server voor ook zelf ontvangen/verzenden, kan je richting exchange en kerio.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JustTrying
Het lijkt me iig het slimste om als ik ga backuppen, te zorgen dat de mail ergens centraal staat, zodat ik maar 1x een backup hoef te maken, of maar 1 systeem met RAID configuratie hoef te hebben.

Elke keer van elke pc apart een backup draaien van de mail lijkt me eigenlijk minder handig, of daar moet ook een handig tooltje oid voor zijn.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Zou gaan voor een bekend merk server in combinatie met SBS2003. Offsite backup oplossing (bv tape) en je bent klaar.

Budget zal wel iets omhoog moeten, maar is natuurlijk afhankelijk van de eisen en wensen.

Vderder is hierover natuurlijk meer dan genoeg info te vinden op GoT.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als ik het zo hoor heb je het hier over pop accounts. Als ik jouw was zou ik zowieso in outlook instellen dat de mail 15 tot 30 dagen op de pop server blijft staan.

En anders kijk eens naar de oplossing die heet Hosted Exchange (bijv. Mail2web.com). Hier wordt de mailserver extern gehost (Exchange). Eventueel met domein en al. De kosten zitten voor 3 accounts rond de 60 a 90 euro per maand. Beheer en Backup inclusief.

Daarnaast is het praktisch in combinatie met bijv. een smartphone/blackberry. Altijd je mail, contactpersonen en agenda bij de hand.

Er is ook een nederlands bedrijf die dit aanbied. Hier ben ik heel content mee.. www.perrit.nl .

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11 08:24
hé falcon was me voor.. dat is de beste oplossing. geen onderhoud, gewoon 'lekker' maandelijkse kosten en een pakket wat altijd (en dan ook overal) werkt..!

welke provider moet je wel zelf kiezen

you had me at EHLO

• lier

lier

MikroTik nerd

@Falcon & @TheNymf:
En op basis van voortschrijdend inzicht, wordt besloten om alle bestanden ook lokaal op te slaan...Waar ga je die opslaan, ook een online oplossing ?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

lier schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 10:28:
@Falcon & @TheNymf:
En op basis van voortschrijdend inzicht, wordt besloten om alle bestanden ook lokaal op te slaan...Waar ga je die opslaan, ook een online oplossing ?
Eerlijk gezegt snap ik deze opmerking niet.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11 08:24
ik ook niet, ik zou sowieso geen server lokaal neerzetten (ligt ook aan de grootte van bestanden) maar als ik het zo eens lees is dat niet erg veel..

you had me at EHLO

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 12:41

hamsteg

Species 5618

Ik zal wel simpel zijn maar er zijn drie PC's ? Rond lunch even een backup draaien waarbij data van A op B wordt gezet, B op C en C op A. Er zijn genoeg tooltjes die dit volledig uit handen nemen inclusief encryptie zodat je collega's niet je mail kunnen lezen. Eén keer in de week online-backup en je bent voor vrij weinig kosten behoorlijk verzekerd tegen data-loss.

... gecensureerd ...

• lier

lier

MikroTik nerd

Falcon schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 10:39:
Eerlijk gezegt snap ik deze opmerking niet.
Stel dat het bedrijf erachter komt dat bestanden delen (en back-uppen) erg makkelijk loopt via een server, dan is deze stap waarschijnlijk snel genomen...

In dat geval (als je dus voor jouw oplossing kiest) ben je er dus nog niet met jouw oplossing.

Wat ik bedoel te zeggen is:
Als je nu toch een traject in gaat waarbij je een huidig probleem probeert op te lossen, is het verstandig om ook alvast stil te staan bij de toekomst.
hamsteg schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 10:45:
Ik zal wel simpel zijn maar er zijn drie PC's ? Rond lunch even een backup draaien waarbij data van A op B wordt gezet, B op C en C op A. Er zijn genoeg tooltjes die dit volledig uit handen nemen inclusief encryptie zodat je collega's niet je mail kunnen lezen. Eén keer in de week online-backup en je bent voor vrij weinig kosten behoorlijk verzekerd tegen data-loss.
En toen werd er ingebroken en werden PC A, B en C meegenomen...

[ Voor 31% gewijzigd door lier op 03-07-2007 10:51 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hamsteg schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 10:45:
Kan natuurlijk ook en zou ik in eerste instantie ook gaan doen. Alleen zou ik even in de toekomst gaan kijken.

Met Hosted Exchange heb je een volledige Exchange omgeving voor jouw bedrijf. En dus niet alleen mail. Maar ook agenda en contactpersonen. Daarnaast via Active Sync via GPRS/UMTS/HSPDA is het mogelijk om je Smartphone/PDA te laten synchroniseren. Vaak zit dit er bij in begrepen (alleen de telefoon/abbo natuurlijk niet!).

* Falcon werkt NIET voor Perrit.nl, even voor de duidelijkheid! Ben namelijk een tevreden klant

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon op 03-07-2007 10:57 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:30

_Apache_

For life.

lier schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 10:50:
[...]

Stel dat het bedrijf erachter komt dat bestanden delen (en back-uppen) erg makkelijk loopt via een server, dan is deze stap waarschijnlijk snel genomen...

In dat geval (als je dus voor jouw oplossing kiest) ben je er dus nog niet met jouw oplossing.

Wat ik bedoel te zeggen is:
Als je nu toch een traject in gaat waarbij je een huidig probleem probeert op te lossen, is het verstandig om ook alvast stil te staan bij de toekomst.

[...]

Dat is een punt, maar ik weet niet op wat voor verbinding deze 3 pc's staan.. Om documenten even snel extern te plaatsen.. Te krappe pipeline kan ook problemen vooroorzaken..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Of je mail online lezen bv Gmail.

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

• JustTrying
Het idee van backups maken over de systemen heen, want het zijn er idd maar drie, zorgt idd niet voor veiligheid als er een keer zou worden ingebroken.

Een complete exchange oplossing online die ook ondersteuning bied voor smartphones ed is wel een goede oplossing eigenlijk, maar dan vooral voor de meest recente mail.

Misschien is dat in combinatie met het maken van backups naar dvd of tape aan het eind van elke week ofzo misschien wel voldoende om de zaak te beschermen.

• lier

lier

MikroTik nerd

JustTrying schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:04:
Het idee van backups maken over de systemen heen, want het zijn er idd maar drie, zorgt idd niet voor veiligheid als er een keer zou worden ingebroken.

Een complete exchange oplossing online die ook ondersteuning bied voor smartphones ed is wel een goede oplossing eigenlijk, maar dan vooral voor de meest recente mail.

Misschien is dat in combinatie met het maken van backups naar dvd of tape aan het eind van elke week ofzo misschien wel voldoende om de zaak te beschermen.
Dus...eerst een inventarisatie van de eisen en wensen opstellen !?
Waarom hebben ze jou ingeschakeld (absolute no offense, just curious !) ?

• JustTrying
Ze hebben mij ingeschakeld omdat ik degene ben die tenminste nog IETS van computers afweet :)

De wensen waren eigenlijk simpel; een harde schijf is onlangs gecrasht en daarmee was ook alle mail verloren, en dat mag niet meer gebeuren; kun jij eens gaan kijken of er iets voor te verzinnen valt :)

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Wel lezen he ;)
Eén keer in de week online-backup en je bent voor vrij weinig kosten behoorlijk verzekerd tegen data-loss.
Desnoods twee keer in de week, wat jij wil. Die van KPN moet incrementeel goed werken maar er zijn vast meerdere aanbieders.
JustTrying schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:04:Misschien is dat in combinatie met het maken van backups naar dvd of tape aan het eind van elke week ofzo misschien wel voldoende om de zaak te beschermen.
Ik geef wel eens advies op dit gebied. Vaak is budget bij dit soort bedrijven niet gericht op IT maar op de core business (en terecht). Aanschaf van hardware, met name tape-units past niet in het verlanglijstje. DVD's/Tapes lijkt daarnaast een goede oplossing en als ze het al consequent doen (de eerste maanden na een crash) worden ze vervolgens gewoon naast de tape/dvd-unit gelegd of met geluk in een kast en nog beter in een kluis. Het online backuppen is voor dit soort kleine bedrijven een uitkomst. Kosten zijn relatief klein en ze merken er niets van (vol automatisch maar wel eens per kwartaal controleren).

... gecensureerd ...

• JustTrying
En een online backup van de mail word dan weer aangeboden door bijvoorbeeld KPN of bijvoorbeeld Perrit..

In principe ben je dan inderdaad ook meteen beveiligd tegen laksheid van het meenemen van de backups die vaak na een paar maanden inderdaad intreed. Ik zal eens nagaan wat het dan kost, stel dat er 3 pcs staan die alledrie een mailbox hebben van 500mb groot.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kosten zijn dan rond de 60 euro voor 3 accounts (de eenmalige kosten voor domein reg niet mee gerekend!) en dus 720 euro per jaar.

Nu hou ik op.. :)

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Maar ikke niet >:)

Zit ik rustig tweakers nieuws te bekijken staat daar een reclame van KPN om per PC onbeperkt te kunnen opslaan voor 4.95 pm (=180pj voor 3 PCs). In princiepe onbeperkt maar gelimiteerd door maximale file grootte van 4 Gig (servers zijn daardoor minder geschikt). 60 Eur per PC per jaar daar kun je zelf het niet voor doen.

edit:
Oeps, foute reclame geloof ik. Staat vermeld ex. b.t.w.

[ Voor 7% gewijzigd door hamsteg op 04-07-2007 14:56 ]

... gecensureerd ...

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 10:15

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Welke provider wordt er nu voor de mail gebruikt?
Als je bij XS4ALL zit, dan heb je IMAP mogelijkheden (ook secure via tunneling). Heb je altijd toegang tot je mail. Zelfs als je geen netwerkverbinding heb. Meerdere personen op 1 mailbox ook geen probleem. Het IMAP protocol synchroniseerd de boel wel.
Oude mail kan je archiveren (locaal) en op DVD branden voor het nageslacht.

Daarnaast zullen er ongetwijfeld nog wel meerdere ISP etc. zijn die IMAP aanbieden.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

op spam kun je een oriëntatie uitvoeren op verschillende beveiligings pakketten ook kan je lezen hoe andere bedrijven dit soort problemen hebben opgelost

[ Voor 8% gewijzigd door pasta op 15-08-2007 14:34 ]

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
1) Je maakt een nieuw mail-account aan, bv : backup@domeinnaam.nl

2) Je laat alle mail van de drie adressen forwarden naar backup@domeinnaam.nl , Dit kan je, als het goed is, instellen bij je domein provider.

Lijkt me een goed plan? Of is dit te simpel...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hamsteg schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 14:55:
[...]
Maar ikke niet >:)

Zit ik rustig tweakers nieuws te bekijken staat daar een reclame van KPN om per PC onbeperkt te kunnen opslaan voor 4.95 pm (=180pj voor 3 PCs). In princiepe onbeperkt maar gelimiteerd door maximale file grootte van 4 Gig (servers zijn daardoor minder geschikt). 60 Eur per PC per jaar daar kun je zelf het niet voor doen.

edit:
Oeps, foute reclame geloof ik. Staat vermeld ex. b.t.w.
Ik zie nu pas je reactie, maar wil toch nog even reageren :)

Het probleem met de KPN backup manier is dat je gegevens niet constant gebackupt worden. Dit heb je met Perrit wel. Want als jou pc stuk is maakt dat niet uit, want in principe kun je achter elke pc gaan zitten die je maar wil.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50
KPN heeft anders ook een spotgoedkope Exchange online zag ik net.
http://www.kpn.com/kpn/show/id=1369218 voor € 4,95 per maand. Dat is toch ongeloofelijk laag.
Je hebt natuurlijk maar een gelimiteerde opslagruimte, 100 of 200 megabyte, maar toch, voor dat geld.... lijkt me een goeie deal.
Pagina: 1