AMD X2 5600 start niet door

Pagina: 1
Acties:

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 09:33

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Topicstarter
mijn vader heeft sinds kort een nieuw systeem waarmee een probleem is, hij wil absoluut niet meer doorstarten.
Soms komt hij nog in de bios tot het moment dat je veilige modus starten krijgt en stopt dan gewoon met alles.(PC valt gewoon uit) Maar vaak start hij helemaal niet.
Er zijn geen piepjes of dergelijke en alles behalve de schijfen is gloednieuw.
Het systeem heeft een week zonder problemen gedraaid en is opeens niet meer op te starten
Het enige wat wel sinds het begin vreemd is, is dat de koeler die erbij zat een fan heeft met 3 pins en op het moederbord een cpu fan moet met 4 pins (nu kan hij hem dus niet controleren en dat staat dus ook uit)

Specs
AMD X2 5600
ECS nForce 4M-A
Xpertvision Geforce 8600 GT
Windows Vista
Aopen 300 Watt voeding

mijn vraag is nu kan dit aan de processor of het moederbord liggen en zo ja aan wat dan?

[ Voor 1% gewijzigd door Rubman op 03-07-2007 08:16 . Reden: voeding vergeten ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Controleer het BIOS eens op de instellingen van de processor.
Goed kans dat je daar kan instellen dat er een 3 pins connector op de CPU gemonteerd is, i.p.v. de 4-pins die tegenwoordig steeds meer begint te komen...
Nagenoeg alle AM2 borden die ik tot nu toe ben tegen gekomen hebben deze instelling ergens in het BIOS verstopt zitten.
Heb je voor de rest al dingen uitgesloten?
Probeer eens zo minimaal mogelijk te booten, dus alleen de Windows harddisk, en DVD/CD etc. afkoppelen. Haal ook eventuele inbouwkaartjes eens uit het systeem, en probeer het dan nog eens.

Ik mis een vrij essentieel component, wat voor voeding zit er in? Met een 300 Watt no-name gaat de boel waarschijnlijk ook niet soepeltjes draaien.

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Brede P schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 08:14:
Controleer het BIOS eens op de instellingen van de processor.
Goed kans dat je daar kan instellen dat er een 3 pins connector op de CPU gemonteerd is, i.p.v. de 4-pins die tegenwoordig steeds meer begint te komen...
Nagenoeg alle AM2 borden die ik tot nu toe ben tegen gekomen hebben deze instelling ergens in het BIOS verstopt zitten.
Heb je voor de rest al dingen uitgesloten?
Probeer eens zo minimaal mogelijk te booten, dus alleen de Windows harddisk, en DVD/CD etc. afkoppelen. Haal ook eventuele inbouwkaartjes eens uit het systeem, en probeer het dan nog eens.

Ik mis een vrij essentieel component, wat voor voeding zit er in? Met een 300 Watt no-name gaat de boel waarschijnlijk ook niet soepeltjes draaien.
voeding inderdaad vergeten, en hij start dus helemaal niet op (af en toe start hij wel door maar meestal niet) dus kan ook niet in de bios.
Kan me ook niet herinneren dat ik die optie gezien heb, maar ga het boekje even nalezen.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Die voeding is redelijk krap. Ik zou een zwaardere proberen, kwestie dat dat wankelpunt al uitgeschakeld kan worden.

Yes, but no.

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Idd de voeding is wel heel erg krap ! Probeer een andere voeding en waarschijnlijk boot je pc dan wel gewoon :)

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 21:08
Ik heb ongeveer hetzelfde draaien op 400W. Werkt perfect. Echter bij mijn X2 5600+ zat wel een koeler met een een 4 pins stekkertje bij..

• Rubman

Rubman

Topicstarter
probleem gevonden (voeding opzich prima) draaide tenslotte al een week zonder kuren (ook wat zwaardere apps)
wat bleek het was een kapot verloop stekker van 20 naar 24 pins, 1 draadje zat wat los en was dus steeds aan het uitvallen.
nieuwe erin en voila werken als een tiet.

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Het kan in een klein hoekje zitten ;)
Pagina: 1