Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TFT bij daglicht.

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:31
TFT's, iig bij laptobs zijn meestal een drama. Ik heb het vage idee om nog een keer een vliegtuig te modden (ik vlieg zelf) met een normale pc. Denk aan een moving map enzo, certificering is niet nodig.
Normaal gesproken vlieg ik met een Ipaq, maar een 12" scherm oid zou veel prettiger zijn. Met Linux (of gewoon Windows erbij) en een teruggeschroefde celeron e.d. moet dat best te doen zijn.

Dit is overigens hoe het er normaal gesproken uitziet.

Grootste probleem lijkt mij dus een (betaalbare) LCD te vinden die in daglicht (we vliegen hoog dus nog veel fellere zon) ook goed beeld geeft en niet al te veel stroom verbruikt. De dingen die in verkeersvliegtuigen worden gebruikt zijn onbetaalbaar, heeft iemand betaalbare ideeen?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
het scherm een aantal cm verzinken? zodat een groot deel van het zonlicht wordt weggenomen.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 21:56
Misschien kun je iets met een roteerbaar polarisatie filter doen?

Verzinken lijkt mij trouwens ook de makkelijkste oplossing.

Verwijderd

Ik denk dat je dan ook rekening zult moeten houden met de maximale hoogte waarop een HDD mag werken, weet uit me hoofd niet hoeveel dat was maar dat is vast wel te vinden. Anders natuurlijk een CF->IDE adaptertje en en CF-card erin.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
denk ook aan het extra gewicht
niet zo zeer van een pc (mini-itx met flash-disc is zeer licht en veel extra heb je al niet meer nodig)
maar wel van de batterijen om een wat lange levensduur te hebben.

(mini-itx'ke met pico-psu, flash en scherm met 1 of meerdere 12v batterijen is wel extra gewicht waar je moet gaan overdenken -of je moet je glider gaan inpakken met zonne-cellen )

verzinken of filter ervoor is toch eenmakkelijkste/goedkoopste oplossing.
klein tft's met hoog contrast, hoge lichtopbrengst maar vooral zeer weinig reflectie isvrij lastig vermoed ik -of zeer kostelijk

zo'n 7" dat veel gebruikt ordt voor in-car-pc's kan al genoeg zijn, met voorzet filter en/of met een 'kapje' erover.
maar belangrijker: richt het scherm perfect naar je ogen, ipv naar je schouders
(zoals in je voorbeeld foto hieronder je ipaq ...)
als je recht op een scherm kan kijken heb je zo al beter zicht, en minder last van invallend licht, reflectie, ....

[ Voor 23% gewijzigd door soulrider op 03-07-2007 00:25 ]

• Autoreply
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 00:10:
Ik denk dat je dan ook rekening zult moeten houden met de maximale hoogte waarop een HDD mag werken, weet uit me hoofd niet hoeveel dat was maar dat is vast wel te vinden. Anders natuurlijk een CF->IDE adaptertje en en CF-card erin.
Hdd is geen probleem, mijn laptob doet het moeiteloos op 4000 meter (zonder drukcabine).

Verzinken is geen optie, je hebt weinig werkdiepte, hij moet er op ivm alle shizzle die er achter zit.

Ter illustratie een foto van zo'n panel:

Afbeeldingslocatie: http://www.sandercock.com/Pictures/DiscusPanel.JPG

• -DG-
Kun je niet zoiets maken om het beeldschem heen, alleen dan wat groter misschien.
Afbeeldingslocatie: http://aka.fotovista.com/dev/2/1/00015912/g_00015912.jpg

Maar heb je verder wel genoeg ruimte voor een pctje+accu's in zo'n zweefvliegtuig?

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

-DG- schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 00:35:
Kun je niet zoiets maken om het beeldschem heen, alleen dan wat groter misschien.
[afbeelding]

Maar heb je verder wel genoeg ruimte voor een pctje+accu's in zo'n zweefvliegtuig?
Iets zegt mij dat bij dit type vliegtuig de beschikbaarheid van ruimte ondergeschikt is aan het gewicht.

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

sopsop schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 09:24:
[...]

Iets zegt mij dat bij dit type vliegtuig de beschikbaarheid van ruimte ondergeschikt is aan het gewicht.
Het gaat hier om het hier om het principe van de kap die over het beeldscherm heengaat, niet over of zo'n groot scherm wel zal passen. Zo'n kap lijkt me wel een goed idee trouwens :) Als ik in die laatste foto de ruimte zie die je hebt tussen benen en lichaam lijkt het me dat het past.

[ Voor 11% gewijzigd door Fl4pp13 op 03-07-2007 11:22 ]

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Fl4pp13 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:20:
[...]

Het gaat hier om het hier om het principe van de kap die over het beeldscherm heengaat, niet over of zo'n groot scherm wel zal passen. Zo'n kap lijkt me wel een goed idee trouwens :) Als ik in die laatste foto de ruimte zie die je hebt tussen benen en lichaam lijkt het me dat het past.
Ik doelde meer op de vraag over de ruimte voor pc's en accu's

• Autoreply
sopsop schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:26:
[...]

Ik doelde meer op de vraag over de ruimte voor pc's en accu's
Da's geen probleem, onder je stoel e.d. heb je nog ruimte voor iets ter grootte van een kleine helm. Accupower is al helemaal geen probleem, net als gewicht. Nogmaals, het scherm uitbreiden is echt geen optie. Een helder scherm moet dat oplossen...

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
als de enigste oplossing een hoog contrast scherm is met hoge lichtopbrengst en geen reflectie,
dan is het of met een voorzet/opplek-filter werken,

of hopen dat je op online veilingsite's eens zo'n scherm op de kop kan tikken.
(of reviews van tft's opzoeken en uitpluizen - en dan testen in de winkel met een zaklamp :) )

(de tip om het scherm naar je toe te richten kan al helpen met de eerste foto in dit topic:
die gps is goed leesbaar, die ipaq niet omdat je schuin op die ipaq kijkt en niet recht ...
en we weten allemaal (zoals bij onze laptops) dat schijn kijken op een tft al een slechter beeld geeft)

onderbuur: een tft is ook een lcd ;)
enkel 1 van de technieken waaruit/hoe een lcd gemaakt kan worden...

is het wel zo dat die gps een monochroom lcd is en dus hoogcontrast heeft:
pixel is aan of uit: je hebt of een zwart puntje op die plaats of het backlight zichtbaar.
bij een pocketpc, computerscherm, heb je zoveel kleurtinten dat er weinig contrast is
en ook nog eens meer layers voor de opbouw van't scherm - wat allemaal meespeelt...

[ Voor 34% gewijzigd door soulrider op 03-07-2007 17:14 ]

• -DG-
Die GPS is goed te lezen omdat het een standaard LCD scherm is ipv. tft. Die zijn altijd veel beter leesbaar.

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 20:16
Ik heb een Garmin GPSMAP 60CSx, die geeft altijd een goed beeld, ook als de zon er op schijnt. Hij heeft een reflective TFT scherm. Sommige Ipaqs hebben ook zo'n scherm , bijvoorbeeld de rw6815. En groter heb je ze ook, kijk maar eens hier.

[ Voor 124% gewijzigd door stuffie123 op 03-07-2007 19:44 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Als je zou overwegen om sterkere lampen in te bouwen (dat is basically het verschil tussen een gewoon scherm en een "high-bright" die bij zonlicht wél te lezen is), hou er dan rekening mee dat het LCD panel daarvoor moet geschikt zijn. Er gaat altijd een flink deel licht verloren in de panel, waardoor deze flink warm wordt, bij 65° doen de vloeibare kristallen niet meer mee en heb je geen beeld meer. Daarnaast zal, als je nog meer licht op de panel steekt, door het licht op zich de panel aangestuurd worden (warmte heeft hier nauwelijks invloed op), waardoor je ook geen beeld meer hebt.

Zoals ^ aangeeft kan een reflective/transflective scherm helpen, deze zullen bij zonlicht meer licht uitstralen (doordat ze het invallende zonlicht reflecten en zo als "lamp" gebruiken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1