Toon posts:

Patitie veranderd spontaan in EISA partitie.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.372 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al 25 jaar ervaring met computers maar deze kende ik nog niet:

Het probleem:
Mijn 500 GB lacie USB harddisk werkt niet meer.

Oorzaak:
Ik heb de hardeschijf uit de behuizing gehaald en in de PC aangesloten (PATA).
De computer herkent de partitie, de naam, het type(NTFS) en zelfs hoeveel ruimte er nog vrij is op schijf. Bij status staat echter EISA-configuration.

Nu is het ineens onmogelijk om een driveletter toe te wijzen.

Ik heb wel een backup maar m’n laatste foto’s staan wel op die drive en die wil ik graag terug.
Omdat de schijf wel netjes opspint en zelf wat unieke data zoals drive-naam en vrije ruimte weet op te hoesten ben ik redelijk hoopvol dat er nog wel iets de doen valt maar wat?

Heeel erg veel dank voor de gouden tip.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Normaliter bevat een EISA partitie data waar je niet aan mag komen. Bij een pc zou hier bijv de windows installatie files staan, zodat je met een simpele bootflop een image terug kan zetten van windows. Is de hele 500gig ingericht als EISA? Je zou normale undelete software kunnen proberen (GetDataback bijv), kijken of die toegang op die partitie.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet waar een EISA partitie normaal voor gebruikt wordt. Daarom is het zo vreemd dat heel mijn Hardeschijf nu ineens in een EISA partitie is. Die schijf was daarvoor dus gewoon normaal berijkbaar. Wat is het toch eigelijk vreemd dat eein EISA partitie niet gelezen kan worden. Readonly kan ik begrijpen maar wat is het nut van onleesbaar?

Vermoedelijk is er één bitje omgevallen maar weer rechtzetten is niet zo simpel ......

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Zit er toevallig niks apparts in die USB behuizing.
Bepaalde encrypties of andere beveiligen ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
ErikRedbeard schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 19:38:
Zit er toevallig niks apparts in die USB behuizing.
Bepaalde encrypties of andere beveiligen ofzo?
ik weet het niet, volgens mij niet.

Verwijderd

Misschien heel simpel, maar wat gebeurt er als je hem weer in die USB behuizing zet en zo aansluit? Dat zou ik tenminste als eerste proberen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 07:24:
[...]

ik weet het niet, volgens mij niet.
Ik zou toch maar even een handleiding erbij nemen, want volgens mij heeft ErikRedbeard wel een punt. Lijkt mij dat er een beveiliging is ingebouwd in de originele behuizing (overigens dan wel een vrij lame "feature" van LaCie :? , maar da's een ander verhaal).

Crichton's idee lijkt me daarom zeker het proberen waard, dan sluit je meteen een probleem met de HDD zelf uit!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 08:00 . Reden: toevoeging toegevoegd ;) ]

Verwijderd

Topicstarter
effe iets recht zetten...... Die hardeschijf werkte dus al niet en vertoonde alle problemen die hier boven beschreven staan voor dat ik deze uit de USB-behuizing gehaald heb. Was misschien nog niet helemaal duidelijk.

een schijf die direct aan de computer hangt via IDE is altijd beter te repareren als een schijf in een USB bebuizing. daarom heb ik, toen ik het niet voorelkaar kreeg dat ding dus in M'n PC gebouwd inplaats van er naast in een doosje.

Het betreft hier echt een soort van harddisck crach. nu alleen nog uitvogelen wat de mogelijkheden zijn.....

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

Zeer vreemd inderdaad.
Je zou is moeten kijken wat Getdataback er van vind (http://www.runtime.org/downloads.htm)
Of is zoeken naar een van de vele bootable recovery CD's die er tegenwoordig te vinden zijn.

Ik zou wel eerst met b.v. Ghost een volledige sector backup maken gezien de waarde van de data (Voor ghost is dit: -FNF -IA | Image all - forces sector by sector copy, disable fingerprinting)

Het beste is een z.g.n. "Forensic image" (let op! als je HD 100Gb is, wordt je image ook 100Gb!)
Voor meer info: http://entkb.symantec.com...ut/n1999110813413225.html

[ Voor 24% gewijzigd door hellbringer op 05-07-2007 12:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie advies, ik ga het uitzoeken. Ik heb het momenteel even heel erg druk op het werk. Maar zodra ik iets geprobeerd heb vertel ik het jullie.

Je weet maar nooit, mischien heb ik zometeen iets te melde waar jullie ook iets aan hebben.

Vriendelijke groet,

Ik
Pagina: 1