Toon posts:

[Advies] Digitale speakers/versterkers

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo audiofreaks 8)

Na een carte blanche te hebben gekregen van een goede vriendin om een megavette pc voor haar samen te stellen kom ik nu bij het audio gebeuren aan. En mijn idee was om dat nu wat beter aan te pakken dan een paar Logitech speakertjes op de onboard videokaart. :P

Sowieso via de digitale S/PDIF aansluiting zodat je daarmee alweer een 150 euro kostende Creative-kaart bespaart en je je kunt concentreren op echte audioapparatuur. Bovendien heb je dan geen last van interferrentie van je signaal binnen de PC.

Na een beetje zoeken kom je uit op leuke sets zoals deze Abit iDome die je dus direct op S/PDIF aansluit. Leuke speakers; goed betaalbaar alleen subwoofer iets matig maar komt zeker in de buurt. Probleem: geen hoofdtelefoonaansluiting, en diegene heeft dus een Sennheiser HD590 en wil dus ook goede kwaliteit. Jammer, is het dus nét niet.

Nu twijfel ik tussen:
  • Digitale PC speakers (S/PDIF) die ook een hoofdtelefoonuitgang hebben.
  • Digitale PC speakers en een afzonderlijke hoofdtelefoonversterker (beide S/PDIF)
  • Een 'gewone' versterker (S/PDIF) met boxen met dus ook een hoofdtelefoonuitgang
Met dat laatste doel ik dus op apparatuur niet specifiek gericht op PC's, zoals wel het geval is bij die Abit iDome. Een gewone versterker met digitale input is natuurlijk volop te krijgen, maar is misschien een dure keuze en neemt veel plek in. Daarnaast: ik weet weinig van audio dus wat is verstandig? Kwaliteit staat voorop, budget is iets minder belangrijk (er is dus ook geen limiet).

Wensen
  • Deftige geluidskwaliteit voor zowel speakers als hoofdtelefoon.
  • Losse subwoofer (2.1 dus), speakers moeten een middengrote ruimte (zeg een grote huiskamer) goed van muziek kunnen voorzien. Gewoon een lekker geluid dus.
  • Gelijktijdig gebruik van zowel speakers als hoofdtelefoon is een plus maar geen eis.
  • Compactheid en laag energieverbruik is een plus.
Mijn vragen
  • Gelet op bovenstaande wensen, welk algemeen advies kunnen jullie ons geven?
  • Welke digitale speakers (a la Abit iDome) zijn er die naast goed geluid ook goede hoofdtelefoonversterking bieden?
  • Wanneer ik kijk naar versterkers, waar moet ik op letten?
Alvast superbedankt! :)

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-02 18:40
Het beste is een goede stereo-versterker met 2 goede speakers (een subwoofer is dan overbodig). Alleen zijn er bijna geen stereo-versterkers met SPDIF, of ze zijn hartstikke duur. Dus ik zou voor +/- €150 een losse DAC kopen (een dac is een apparaatje die een USB- of SPDIF-signaal omzet in een analoog signaal). Kost wel veel bij elkaar maar dan heb je wel wat!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou voor 2.0 gaan, in een 2.1 pc speaker opstelling heeft de subwoofer mi teveel te neiging om boenkerig te doen.

Iets als dit:
http://www.roland.com/products/en/UA-1EX/

Voor de headphones + RCA. Dan de keuze natuurlijk wat je daar verder doet. Een setje actieve monitorspeakers? Stereoversterker + compacte speakers? Qua uitbreidbaarheid wel handig ieg, je kunt op de optische uitgang nog eens een DAC hangen, speakers en versterker naar keuze. Oja, en dit USB ding doet echte 44,1KHz ;)

Verwijderd

Topicstarter
USB powered, AC adaptor not required
Daarbij heb ik dus het gevoel dat door de ruis op de USB-poort nooit een optimale DAC-conversie kan plaatsvinden. Of is die aanname onjuist? Het liefst gebruik ik S/PDIF. Dit is echt een geluidskaart op zich met alle CPU utilization en (ontbrekende linux) drivers die daar aan vast zit.

Qua 2.0 boxen, geeft dat wel genoeg bas voor een 'leuk feestje' ? Mij is altijd verteld dat je een subwoofer nodig hebt zodat de speakers zich uitsluitend op midden en hoge tonen kunnen richten. Of is dat te kort door de bocht?

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:03
Wat is je budget?
Ruis op de USB-poort heeft op een goede D/A geen invloed, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken als je een goeie USB-set vindt.
Hoe serieus is je vriendin met muziek en geluid bezig? Als het meer voor ding.wav en andere jumpstyle is kan je prima uit de voeten met een 2.1 setje. Anders kan je beter naar een simpele 5.1 set, die je lekker op stereo laat staan. Een subwoofer geeft het geluid tussen 20 en 80Hz weer (als het goed is) zodat de conussen van de satellietjes niet zo heftig heen-en-weer hoeven te wapperen.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• wagenveld
  • Niet online
Beetje, goede speakers geven je een geluidsbeeld. Nou zijn de meeste monitortjes wat beperkt in het laag (denk aan 45-55Hz), maar of je dat echt als nadelig ervaart? Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan, aangezien de ruimte niet al te groot noch akoestisch verantwoord is. Is er meer ruimte, ga dan voor grotere speakers. Om in muziek een subwoofer echt goed te laten verdwijnen kost je flink wat tijd en moeite. Qua geluidsbeeld, dat is ook een kwestie van luisteren wat je vriendin lekker vind klinken.

Die Edirol was slechts een aanzet, er zijn er genoeg die ook onder Linux werken. Wat betreft USB bus powered, het hangt idd van de pc af hoe 'schoon' die stroom is. Als geld echt geen bezwaar is, ga dan gelijk voor een externe DAC icm een USB of PCI kaart.

Check ook dit topic eens voor tips:
Geluidskaart, 2.0 met tulp

jep, die Micro DAC bevalt erg goed!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

USB heeft echter *wel* latency problemen, wat IEEE1394 weer niet heeft.
dus ik zou niet 1-2-3 voor USB gaan als je HiFi wil.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 02 juli 2007 @ 23:18:
USB heeft echter *wel* latency problemen, wat IEEE1394 weer niet heeft.
dus ik zou niet 1-2-3 voor USB gaan als je HiFi wil.
Latency verschilt per kaart en is dus niet direct afhankelijk van of je een USB of Firewire interface hebt. Daarnaast zie ik absoluut geen latency gerelateerde problemen voorkomen als je alleen maar muziek afspeelt? Latency van bijna alle fatsoenlijke kaartjes ligt dik onder de 50 ms en ik zie niet in wanneer dat een probleem kan zijn, niet tijdens het skypen in ieder geval ;)
Oh enne, digitale speakers bestaan niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 00:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
oeps dubbel :)

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 04:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
WEBsel schreef op maandag 02 juli 2007 @ 23:00:
Wat is je budget?
Ruis op de USB-poort heeft op een goede D/A geen invloed, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken als je een goeie USB-set vindt.
Oke, maar dat USB ding haalt alleen zijn stroom via USB vandaan, het signaal gaat via S/PDIF right?
Hoe serieus is je vriendin met muziek en geluid bezig? Als het meer voor ding.wav en andere jumpstyle is kan je prima uit de voeten met een 2.1 setje. Anders kan je beter naar een simpele 5.1 set, die je lekker op stereo laat staan.
Tis meer dat ik voor haar gewoon echt goede set wilt waar ze dik 15 jaar plezier van zult hebben. Geen logitech speakertjes die mja.. het net niet zijn gewoon. Laat staan om een feestje mee te bouwen. Dus serieus niet in de zin van audiofiel. Maar liever iets meer en dan echt goed dan een setje "wel aardig".

5.1 dacht ik altijd van dat dat leuk is voor gepositioneerd geluid maar qua muziek eigenlijk best tegenvalt. Bovendien zit je met een hoop kabels. 5.1 is ook echt helemaal hip en logitech heeft volgens mij een hoop plastic rommel die daarop inspeelt maar in feite er nauwelijks echt geluid uit die zelfs niet goedkope setjes komt. Maar ik kan er naast zitten. :P
wagenveld schreef op maandag 02 juli 2007 @ 23:08:
Die Edirol was slechts een aanzet, er zijn er genoeg die ook onder Linux werken. Wat betreft USB bus powered, het hangt idd van de pc af hoe 'schoon' die stroom is. Als geld echt geen bezwaar is, ga dan gelijk voor een externe DAC icm een USB of PCI kaart.
Waarom niet iets wat uitsluitend via S/PDIF werkt en verder self-sustaining is? Heeft dat nadelen of is het gewoon schaars? Waarom zit er overal S/PDIF op als je dat nauwelijks kunt gebruiken? Lijkt me nou juist dé manier om via een 40 cent chip toch fantastische audio uit je PC te halen. :)
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 00:50:
Oh enne, digitale speakers bestaan niet ;)
Daarmee bedoel ik natuurlijk speakers die zelf een digitaal signaal accepteren en intern de Digitaal-Analoog conversie uitvoeren, in plaats van in je PC vol met EMI op een slechte realtek chip en dan een hele tocht moet afleggen voordat het uiteindelijk bij de speakers komt. Mijn filosofie is dat je de DAC zo laat mogelijk moet uitvoeren, liefst in de speaker zelf. Daarom leek me dat iDome setje wel gaaf. Maar waarom geen headphones uitgang. :(

• wagenveld
  • Niet online
Waarom niet iets wat uitsluitend via S/PDIF werkt en verder self-sustaining is? Heeft dat nadelen of is het gewoon schaars? Waarom zit er overal S/PDIF op als je dat nauwelijks kunt gebruiken? Lijkt me nou juist dé manier om via een 40 cent chip toch fantastische audio uit je PC te halen. :)
Dat zeg ik dus :P Als je via spdif wilt zul je toch een geluidskaart moeten hebben. Maar vrijwel alle onboard chips en 75% van de beschikbare kaarten zijn intern allemaal voor computer audio = 48KHz gemaakt. Dus, zoek een goede kaart die 44,1KHz kan weergeven en sluit daar alles op aan.

Verwijderd

wagenveld schreef op maandag 02 juli 2007 @ 23:08:
Nou zijn de meeste monitortjes wat beperkt in het laag (denk aan 45-55Hz), maar of je dat echt als nadelig ervaart? Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan, aangezien de ruimte niet al te groot noch akoestisch verantwoord is. Is er meer ruimte, ga dan voor grotere speakers...
Hmmm... ik zou je opmerking aanvullen met 'in de lagere segment', want ik weet dat er monitoren zijn die in het laag erg goed zijn (what the hell... ik heb het zelf in mijn woonkamer staan ;) ).

• wagenveld
  • Niet online
"wat beperkt" kan hetzelfde zijn als "erg goed", wat ik zelf ook al aangeef. Feit ligt er gewoon dat door de kleine behuizing de echt lage frequenties niet gehaald worden. Nou vind ik dat voor muziek lekker, voor films mis je toch net die onderste laag.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Nadeel van onboard/budget S/P-DIFjes is natuurlijk wel dat de klok in het signaal niet zo strak is, gewoon omdat de componenten daar niet op geselecteerd zijn. Nu zullen de meningen hier wel enorm verdeeld zijn, maar een interface met een strakke wordclock geeft gewoon een beter geluidsbeeld. Je kunt hier natuurlijk enigszins omheen door te kiezen voor re-sync'en bij ontvangst, d'r zullen vast wel D/A converters zijn die zoiets verzorgen, maar dan betaal je ook direct weer een hoop.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

wagenveld schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:44:
"wat beperkt" kan hetzelfde zijn als "erg goed", wat ik zelf ook al aangeef. Feit ligt er gewoon dat door de kleine behuizing de echt lage frequenties niet gehaald worden. Nou vind ik dat voor muziek lekker, voor films mis je toch net die onderste laag.
Dan zou ik toch maar eens naar de betere monitoren gaan luisteren. Ik vermoed dat het echter (ver) boven het budget van de TS is. Als de TS nou eens zijn budget aangeeft, dan hoeven we niet te beginnen (bij wijze van spreken) Goldmund speaker systemen aan te prijzen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Budget ja, dat kan 200 euro zijn, 500 euro of 800 euro. Maar dat moet ik wel kunnen rechtvaardigen. Een set van 600 euro moet dus echt stukken beter zijn dan een set van 350 euro. In feite is een echt budget er niet, maar ik ga geen hoop geld uitgeven voor iets wat maar een klein verschil oplevert in de praktijk, dan vind ik het persoonlijk verspilling en vind ik het dus geen mooie en verstandige aankoop meer. Dus de prijs bepaalt mede de 'sexiness'. :)

Over dat onboard S/PDIF, die levert dus alleen 48kHz en kan dus niet gebruikt worden met een losse versterker?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 17:57 ]

• wagenveld
  • Niet online
Dat kan wel, maar mooi is het niet. Als het moet, kun je altijd resamplen voordat je het naar windows/mixer/geluidskaart stuurt, maar liever niet natuurlijk. Overigens geloof ik wel dat er wat goede onboard chips ronddrijven:

http://cmediadrivers.googlepages.com/home

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hillie schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:49:
Nadeel van onboard/budget S/P-DIFjes is natuurlijk wel dat de klok in het signaal niet zo strak is, gewoon omdat de componenten daar niet op geselecteerd zijn. Nu zullen de meningen hier wel enorm verdeeld zijn, maar een interface met een strakke wordclock geeft gewoon een beter geluidsbeeld. Je kunt hier natuurlijk enigszins omheen door te kiezen voor re-sync'en bij ontvangst, d'r zullen vast wel D/A converters zijn die zoiets verzorgen, maar dan betaal je ook direct weer een hoop.
je hebt het hier over jitter?

ach ja , tegen de tijd dat dat aantoonbaar slechter is zal de ts het wel horen ;)

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Niet noodzakelijk. Ik vind het overigens interessant dat je dit wat lacherig weg lijkt te wuiven. Da's zo'n beetje de standaardreactie van mensen die nog geen D/A conversie met superstrakke klok gehoord hebben, want het maakt wel degelijk een hoorbaar verschil.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hillie schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 14:31:
Niet noodzakelijk. Ik vind het overigens interessant dat je dit wat lacherig weg lijkt te wuiven. Da's zo'n beetje de standaardreactie van mensen die nog geen D/A conversie met superstrakke klok gehoord hebben, want het maakt wel degelijk een hoorbaar verschil.
jammer alleen dat het niet (relevant) meetbaar is.
maar goed, laten we deze discussie niet hier gaan houden.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

Hillie schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 14:31:
Ik denk niet dat die allemaal erg boeiend is als we even kijken naar het beschikbare budget van de TS. Er zijn veel meer andere zaken waar 100x meer winst op te halen is, zoals degelijke speakers en een degelijke versterker.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Uiteraard zal het niet binnen het budget passen, maar er wordt zo klakkeloos aangenomen dat het wel goed is omdat het sp-dif is, wat niet noodzakelijk zo is.

@Boudewijn, er zijn wel meetbare zaken aan, alleen het lastige is natuurlijk dat geluidservaring vaak niet via nette objectieve criteria te meten is. ;) Ach ja.

Pagina: 1