Hallo audiofreaks
Na een carte blanche te hebben gekregen van een goede vriendin om een megavette pc voor haar samen te stellen kom ik nu bij het audio gebeuren aan. En mijn idee was om dat nu wat beter aan te pakken dan een paar Logitech speakertjes op de onboard videokaart.
Sowieso via de digitale S/PDIF aansluiting zodat je daarmee alweer een 150 euro kostende Creative-kaart bespaart en je je kunt concentreren op echte audioapparatuur. Bovendien heb je dan geen last van interferrentie van je signaal binnen de PC.
Na een beetje zoeken kom je uit op leuke sets zoals deze Abit iDome die je dus direct op S/PDIF aansluit. Leuke speakers; goed betaalbaar alleen subwoofer iets matig maar komt zeker in de buurt. Probleem: geen hoofdtelefoonaansluiting, en diegene heeft dus een Sennheiser HD590 en wil dus ook goede kwaliteit. Jammer, is het dus nét niet.
Nu twijfel ik tussen:
Wensen
Na een carte blanche te hebben gekregen van een goede vriendin om een megavette pc voor haar samen te stellen kom ik nu bij het audio gebeuren aan. En mijn idee was om dat nu wat beter aan te pakken dan een paar Logitech speakertjes op de onboard videokaart.
Sowieso via de digitale S/PDIF aansluiting zodat je daarmee alweer een 150 euro kostende Creative-kaart bespaart en je je kunt concentreren op echte audioapparatuur. Bovendien heb je dan geen last van interferrentie van je signaal binnen de PC.
Na een beetje zoeken kom je uit op leuke sets zoals deze Abit iDome die je dus direct op S/PDIF aansluit. Leuke speakers; goed betaalbaar alleen subwoofer iets matig maar komt zeker in de buurt. Probleem: geen hoofdtelefoonaansluiting, en diegene heeft dus een Sennheiser HD590 en wil dus ook goede kwaliteit. Jammer, is het dus nét niet.
Nu twijfel ik tussen:
- Digitale PC speakers (S/PDIF) die ook een hoofdtelefoonuitgang hebben.
- Digitale PC speakers en een afzonderlijke hoofdtelefoonversterker (beide S/PDIF)
- Een 'gewone' versterker (S/PDIF) met boxen met dus ook een hoofdtelefoonuitgang
Wensen
- Deftige geluidskwaliteit voor zowel speakers als hoofdtelefoon.
- Losse subwoofer (2.1 dus), speakers moeten een middengrote ruimte (zeg een grote huiskamer) goed van muziek kunnen voorzien. Gewoon een lekker geluid dus.
- Gelijktijdig gebruik van zowel speakers als hoofdtelefoon is een plus maar geen eis.
- Compactheid en laag energieverbruik is een plus.
- Gelet op bovenstaande wensen, welk algemeen advies kunnen jullie ons geven?
- Welke digitale speakers (a la Abit iDome) zijn er die naast goed geluid ook goede hoofdtelefoonversterking bieden?
- Wanneer ik kijk naar versterkers, waar moet ik op letten?