Switchen van body (Konica Minolta) of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds twee jaar ben ik in bezit van een KM D5D. Tot nu toe heb ik vooral de kit-lens gebruikt maar wil nu gaan uitbreiden naar een iets lichtsterkere lens en lens met meer zoom.

Nu weet ik niet goed wat ik zal doen. Zal ik lensen kopen voor dit toestel of zal ik het toestel omruilen (tegen bijvoorbeeld een cannon 350D) en voor die camera gaan investeren in een lens?

Ik heb zo hier en daar wat gelezen en gehoord dat je beter in je glas kunt investeren dan in body's, maar wat doe je nu als je body gaat verdwijnen....

Alvast bedankt voor jullie input!!

Romano

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 09:16

Goverman

not loaded

als je niet veel goed glaswerk hebt dan kun je (bij afschrijven van je camera) min of meer vrij kiezen van cameraplatform.

Canon en Nikon hebben het voordeel van de grote hoeveelheid beschikbare lensen.

De Pentax K10D en Sony Alpha 100 hebben dan weer beeldstabilisatie in de body (en niet alleen in erg dure profie objectieven).

De toestellen van bovengenoemde merken zijn allemaal goed. Wil je in de toekomst fors uitbreiden in objectieven, dan is Canon of Nikon wat meer voor de hand liggend dan de andere twee. Houd je het bij een groothoekzoom (bijv. 17-70mm) en een telezoon (bijv. 70-300mm), een min of meer standaardsetje dus, dan maakt het allemaal niet zoveel uit.

Succes met je keuze!

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik kom van een KM 7D af en ben overgestapt naar Canon zoals jij nu overweegt. Vooral vanwege het toekomstperspectief dat Sony gewoon niet kan bieden. Maar nu heb ik ook een gigantische keuze aan glaswerk dat ik allemaal niet had met Minolta. Stuk voor stuk beter. :)

Wat voor lens zoek je, welk bereik, welke prijs?

[ Voor 22% gewijzigd door Oxi op 02-07-2007 22:06 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Hoezo gaat je body verdwijnen?
Als je ooit een nieuwe body wil kan je gewoon een sony aan je huidige glas knopen.

Je wil er dus 2 lenzen bij.

1 lichtsterke zoomlens ik neem aan om je kitlens te vervangen (misschien iets in de trand van een tamron 17-50 f/2.8)

En een telezoom daar is de keuze nieuw vrij beperkt 70-300 van tamron of sigma of een 75-300 van sony. eigenlijk heb je het dan wel een beetje gehad met de gandbare lenzen. Maar 2e hands is er ook keus uit diverse 75-300's 70-210's en 100-300's
Oxi schreef op maandag 02 juli 2007 @ 22:05:
Ik kom van een KM 7D af en ben overgestapt naar Canon zoals jij nu overweegt. Vooral vanwege het toekomstperspectief dat Sony gewoon niet kan bieden. Maar nu heb ik ook een gigantische keuze aan glaswerk dat ik allemaal niet had met Minolta. Stuk voor stuk beter. :)

Stuk voor stuk beter zal ook alles wel mee vallen. En dat toekomst perspectief is niet helemaal waar. Niet dat sony er mee zal stoppen maar rome bouwen is ook niet in 1 dag gelukt. Sony is alleen erg traag. Het komt er allemaal wel, maar het duurt nog even. 09-07 komt er waarschijnlijk weer een persbericht.

[ Voor 41% gewijzigd door martijn_tje op 02-07-2007 22:16 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oxi schreef op maandag 02 juli 2007 @ 22:05:

Plan is inderdaad een lichtsterke lens qua specificaties ongeveer de tamron 17-50 f/2.8.

Over de lens met meer bereik ben ik nog na aan het denken iig moet ie tot de 200mm kunnen reiken. Daarnaast wil ik ook iets met macro gaan doen. Maar een winkelier vertelde mij al dat dat eigenlijk onbegonnen werk is en dat alleen lensen met een vaste brandpuntsafstand "macrowaardig" zijn.

Qua prijs... tja ik hoop toch wel voor minder dan 1000 euro een paar jaar klaar te zijn.

Bedankt in ieder geval voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Als je een echte macrolens wilt zit je al naar Tamron te kijken voor je huidige camera. Een Tamron 90mm f/2.8 Macro. Om even bij Canon te blijven, daar heb je de uitstekende Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro. Met afstand de beste korte 1:1 macro. :)

Overigens klopt het dat alle echt macrolenzen primes zijn, elke zoom met een macro-predikaat komt hooguit in de buurt. Maar het is allemaal 'net niet'.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 22:21:
[...]

Qua prijs... tja ik hoop toch wel voor minder dan 1000 euro een paar jaar klaar te zijn.
Dan zul je wel bij KM/Sony moeten blijven, als je 3 lenzen wil..

De 17-50 kost 395,-- de 90mm macro is 375,-- blijft er al weinig over voor ook nog een tele en een body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Ik zou eens kijken naar de Minolta 70-210 f/4 en de minolta 100-200 f/4.5 of 70-210 f/ 3.5-4.5 als 2e hands een optie is.

Nieuw zou ik kijken voor de sigma 70-300 APO.

Voor een macro lens: de KM 100mm macro is te duur, de 50mm macro is wat kort, de tamron lijkt met idd een mooie keus, of de sigma 70mm macro (meteen ook een beest van en portret lens)

[ Voor 40% gewijzigd door martijn_tje op 02-07-2007 23:11 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2e hands is er ook genoeg te koop..
Je zult zelf toch even op een rijtje moeten zetten wat je precies wilt en voor eisen je stelt.
Dan kun je kijken welk merk het nodige kan bieden binnen jou budget.

Ikzelf ben eind vorig jaar overgestapt van KM naar Canon.
Heb toen voor zo'n 3000 euro aan KM spullen verkocht en voor zo'n 4000 euro aan Canon terug gekocht.
Gedeeltelijk nieuw en gedeeltelijk 2e hands. Had van te voren een lijst gemaakt met geschatte opbrengst KM spullen (klopte vrij goed achteraf, marktplaats was een goede referentie) en een lijst van wat ik wilde bij Canon. Mijn budget kwam mooi uit, mede dankzij 2e handse spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Voor minolta zijn voldoende alternatieve, maar ook eigen lensen te krijgen die aan jouw eisen zullen voldoen en te verkrijgen binnen het budget dat je jezelf geeft.

Kijk zoals Oxi al aangeeft heb je momenteel met canon of nikon wat meer keuze en heb je de mogelijkheid op motorzoom. usm voor canon, hsm voor sigma en ook nikon heeft die optie op bepaalde lensen. Sony en minolta ontbeert het nog daarin.

Dat kan natuurlijk allemaal veranderen in de toekomst, maar die kan ik (en niemand) zien. Het ontberen van die optie bij minolta/sony kan een overweging zijn om te switchen naar de grote C of N, maar eerlijk gezegt zijn er voor minolta/sony voldoende goede lensen te verkrijgen, die misschien iets minder snel focusen als de usm/ hsm lensen, maar desalnietemin perfecte plaatjes opleveren.

Vraag jezelf eens of de camera aan jouw verwachtingen voldoet en of een lens uitbreiding jouw de mogelijkheden geeft die je zoekt. Staar je niet blind op Canon noch op Nikon, want welk merk je ook pakt ieder merk heeft zijn sterke en zwakke punten. Canon en Nikon hebben motorzoom, minolta heeft anti-shake (toepasbaar op iedere lens). Dat IS of VR wat in de lensen van Canon danwel Nikon te vinden is je 1 stop extra (kan) geven ten opzichte van de inbuild van minolta/sony is inweze irrelevant kijkende ook naar je budget. (check zelf de prijzen maar van IS lenzen).

Leuke lensen die binnen je budget vallen. (allemaal tussen de € 210 en €400)

- Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC
- Sigma AF 70-300mm F4.0-5.6 APO
- Sigma AF 105/2.8 APO EX MACRO

- Tamron SP AF 17-50 Di II 1:2.8
- Tamron AF SP 90/2.8 MACRO DI 1:1

Of kijk 2e hands naar bv de 70-210 F4 (beercan) een zeer nette en scherpe lens die met een beetje zoeken voor een redelijke prijs te verkrijgen is.

Of je nou switched of bij minolta/sony blijft maakt opzich niet uit.. Kijk naar je opties en naar de mogelijkheden die je hebt cq verwacht. Maak verder gewoon mooie foto's en geniet van je gear ongeacht waar het van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik heb 2 maanden geleden de keus gemaakt om na ongeveer 1,5 jaar mijn 5D camera-body in te ruilen voor een sony Alpha (en ben tot nu toe zeer tevreden over deze camera ). Over het "verdwijnen" van je body zou ik me dus geen zorgen maken. Als het nodig is, ligt er een goed alternatief in de schappen van de fotowinkels. Zoals hiervoor al blijkt, zijn er genoeg goede lenzen te krijgen voor je 5D/Sony Alpha, die in je behoefte voorzien.
De 5D kan je overigens nog voor een leuk bedrag verkopen, is mijn ervaring, dus dat geeft inderdaad alle ruimte om vrij om je heen te kijken. Met argumenten voor bepaalde andere merken, die zoveel meer keus hebben in lenzen, zou ik me de kop niet gek laten maken (tenzij je een prof of een verzamelaar bent en een paar duizend euro kwijt wil). Je hebt maar 3 goede lenzen nodig en in het prijssegment, waarin jij zoekt, kan je die voor elke goede camera krijgen, ook voor je 5D/Sony. Veel plezier met je toekomstige aankopen en meldt ons s.v.p. even terug wat je nu gaat doen ?

[ Voor 3% gewijzigd door PeterVL57 op 03-07-2007 08:42 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Tsja als je de 5D verkoopt heb je een euro of 450-500 extra dus kom je op ~1500 euro.

Een nikon D80+ tamron van 400 euro + macro lens + sigma 70-300 APO gaat al dik over de 1500 euro kosten. Dus zou je bij nikon voor een D40 moeten gaan, de lichtsterke standaartzoom vergeten, en hopen dat er een betaalbare macro lens is met AF-S. Andere optie is op jacht gaan naar een Nikon D50 of D70

een Canon 400D kost iets van 600-650 euro dan heb je nog 800-850 euro over voor 3 lenzen. De macro lens doet 300 euro de tamron doet 400 euro een sigma 70-300 APO doet 220 euro, Overschteiding 70 euro.

Dus eigenlijk is je keus heel simpel, je body houdenen lenzen kopen of Canon 350D/400D of Nikon D50/D70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een poosje terug had ik een vergelijkbaar gevoel en dat heeft me doen besluiten over te stappen van een D7D naar een Nikon D200.

Reden: ik had last van het Black Frame gebeuren (onder garantie gerepareerd), en de camera leek met een bepaald objectief ook 'vast te lopen'. Toen ook nog een Sigma 70-300 APO de geest gaf, stond ik voor de keuze. Of meer geld investeren in een platform waarin ik het vertrouwen aan het verliezen was en de toekomst (qua ondersteuning en upgrade mogelijkheden qua body) onzeker was of overstappen. Ook wilde ik een nog een KM flitser (Sigma EF-500 DG Super werkte verre van optimaal), deze was moeilijk verkrijgbaar en zeer duur. Ook de grip was moeilijk vindbaar en erg aan de prijs. Tevens had ik ALTIJD m'n ogen dicht als ik zelf op de foto stond, iets waar ik me erg aan stoorde.

Wat heb ik gedaan: Na gunstig verkopen van de body en de 17-35 kitlens heb ik een D200 gehaald, met wat leuke objectieven. De D200 kwam naar mijn beleving het dichtste in de buurt van de ergonomie van de D7D, met genoeg knoppen en een magnesium body. De objectieven zijn de al eerder genoemde Tamron 17-50 2.8 (erg prettig en zeer goede prijs/kwaliteit verhouding) en de ook al eerder genoemde Tamron 90 2.8 Macro (zelfde opmerking). Ik heb er ook een Sigma 70-300 APO Macro bij voor tele-werk en macro, maar die wordt nu amper gebruikt vanwege het echte macro-objectief (verschil is significant, alleen al de scherpte van de 90mm is geweldig!) en de aanschaf van een (2e hands) Tamron 200-500. Vooral in het begin moest ik erg wennen aan het ontbreken van AS! Al met al zeker geen spijt van de overstap.

Maar nu: de situatie is anders. Sony heeft meerdere bodies aangekondigd, wat de mogelijkheden tot uitbreiding/upgrade open houdt. Mijn suggestie: als je nog vertrouwen hebt in je body (niet te veel storingen, etc) en je hebt goed voor ogen hoe je je apparatuur zou willen uitbreiden (vooral objectieven), zou je rustig kunnen investeren in de Tamron objectieven. Mocht je uiteindelijk zijn uitgekeken op je D5D, kan je alsnog upgraden naar een nieuwere Sony. Aan de andere kant: overstappen op bijv. Canon geeft je een ruime keuze aan tweedehands objectieven voor een nette prijs. Je moet voor je zelf proberen in te schatten wat je nog serieus overweegt aan te schaffen voor je KM en hoeveel je bij de andere merken voor hetzelfde kwijt zou zijn. Blijf je bij nieuwe Tamron objectieven, maakt dat natuurlijk niets uit!

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:22
Pas geleden heb ik een DSLR gekocht, een Sony Alpha, dit vooral omdat ik een analoge Minolta had met 2 (goedkope) objectieven. Inmiddels (zeg na 3 weken ofzo) gebruik ik de oude objectieven al niet meer (heb er een Sigma 70-300 APO bijgekocht) en had ik dus eigenlijk makkelijk de overstap naar Canon of Nikon kunnen maken. Spijt dat ik dat niet heb gedaan?
NEE, de Sony vind ik een heerlijke camera, ligt lekker in de (mijn) hand, en voor de gemiddelde (semi-pro)-hobbyist zijn er meer dan genoeg lenzen te vinden. Ik ben nu aan het kijken voor een lens in het <18 mm segment, een 10-20 of een 12-24 gaat dat waarschijnlijk worden en nog naar een macro, wat waarschijnlijk de Tamron 90mm of de Sigma 105mm gaat worden.
Succes met je keuze!

Mijn Flickr; Sony A7iii

Pagina: 1