Een poosje terug had ik een vergelijkbaar gevoel en dat heeft me doen besluiten over te stappen van een D7D naar een Nikon D200.
Reden: ik had last van het Black Frame gebeuren (onder garantie gerepareerd), en de camera leek met een bepaald objectief ook 'vast te lopen'. Toen ook nog een Sigma 70-300 APO de geest gaf, stond ik voor de keuze. Of meer geld investeren in een platform waarin ik het vertrouwen aan het verliezen was en de toekomst (qua ondersteuning en upgrade mogelijkheden qua body) onzeker was of overstappen. Ook wilde ik een nog een KM flitser (Sigma EF-500 DG Super werkte verre van optimaal), deze was moeilijk verkrijgbaar en zeer duur. Ook de grip was moeilijk vindbaar en erg aan de prijs. Tevens had ik ALTIJD m'n ogen dicht als ik zelf op de foto stond, iets waar ik me erg aan stoorde.
Wat heb ik gedaan: Na gunstig verkopen van de body en de 17-35 kitlens heb ik een D200 gehaald, met wat leuke objectieven. De D200 kwam naar mijn beleving het dichtste in de buurt van de ergonomie van de D7D, met genoeg knoppen en een magnesium body. De objectieven zijn de al eerder genoemde Tamron 17-50 2.8 (erg prettig en zeer goede prijs/kwaliteit verhouding) en de ook al eerder genoemde Tamron 90 2.8 Macro (zelfde opmerking). Ik heb er ook een Sigma 70-300 APO Macro bij voor tele-werk en macro, maar die wordt nu amper gebruikt vanwege het echte macro-objectief (verschil is significant, alleen al de scherpte van de 90mm is geweldig!) en de aanschaf van een (2e hands) Tamron 200-500. Vooral in het begin moest ik erg wennen aan het ontbreken van AS! Al met al zeker geen spijt van de overstap.
Maar nu: de situatie is anders. Sony heeft meerdere bodies aangekondigd, wat de mogelijkheden tot uitbreiding/upgrade open houdt. Mijn suggestie: als je nog vertrouwen hebt in je body (niet te veel storingen, etc) en je hebt goed voor ogen hoe je je apparatuur zou willen uitbreiden (vooral objectieven), zou je rustig kunnen investeren in de Tamron objectieven. Mocht je uiteindelijk zijn uitgekeken op je D5D, kan je alsnog upgraden naar een nieuwere Sony. Aan de andere kant: overstappen op bijv. Canon geeft je een ruime keuze aan tweedehands objectieven voor een nette prijs. Je moet voor je zelf proberen in te schatten wat je nog serieus overweegt aan te schaffen voor je KM en hoeveel je bij de andere merken voor hetzelfde kwijt zou zijn. Blijf je bij nieuwe Tamron objectieven, maakt dat natuurlijk niets uit!
Succes