[KPN Planet] ADSL lijn verlengen via wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:
  • 608 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-12 22:15
Beste mensen,

Wij hebben al jaren een adsl lijn van Planet. Ook al jaren is deze verbonden met een modem, die 1-3 lijnen verbinding geeft met internet. We zijn net verhuisd en in het nieuwe huis liggen loze leidingen, die dus gebruikt kunnen worden voor internetkabels.

Nu hebben wij een utp kabel (die normaal van modem naar pc liep) door de leiding getrokken en aan een "telefoon stopcontact modulair" bevestigd. We hebben de kleurvolgorde aangehouden zoals deze in de stekker zit: bruin (wit), groen (wit), blauw (wit), oranje (wit).
Vervolgens stop ik wederom een utp kabel in de wandcontactdoos naar mijn pc.

U raadt het al....geen internetverbinding, stop ik een utp kabel direct van mijn pc naar de modem, dan doet internet het weer wel, dus er is verbinding.

Wat doen we fout? Hebben we een verkeerde wandcontactdoos? Verkeerde kabel? of zijn de kleuren niet goed overgenomen?

edit: zie net dat het in het verkeerde forum staat, excuses!

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 02-07-2007 21:59 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• sanderdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:40
Als ik het goed lees heb je een telefoonkabel getrokken van modem naar pc.

Dit moet een UTP kabel zijn, deze hebben 4 aders.

• Martinusz
Nee nee er gaat vanaf de router een UTP kabel door een leiding naar boven, deze is bevestigd op een wandcontactdoos zoals beschreven in de beginpost. Vanuit de wandcontactdoos eenzelfde utp kabel naar de pc.

[ Voor 16% gewijzigd door Martinusz op 02-07-2007 22:06 ]

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

in de startpost geef je zelf al aan maar 4 aders gebruikt te hebben.. Een utp heeft toch echt 8 aders...

blub

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit is telefonie, dus vier aders is meer dan genoeg. Maar heb je een klein RJ-11 stekkertje of zo'n grote met vier pinnen? Want die moeten in een andere volgorde.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Je wil een utp kabel aansluiten op een telefoon stopcontact modulair begrijp ik dat goed ?. Zoja dan gaat dit volgens mij nooit werken. Want wat er eerder al werd verteld een UTP kabel heeft 8 aders.

Edit: Verkeerde gedachte gang dus. Sorry 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 23:52 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 23:29:
Je wil een utp kabel aansluiten op een telefoon stopcontact modulair begrijp ik dat goed ?. Zoja dan gaat dit volgens mij nooit werken. Want wat er eerder al werd verteld een UTP kabel heeft 8 aders.
Ehm. 8 > 4. Dus dat gaat prima werken. Zolang je 't maar goed aansluit.

• Martinusz
mensen ik heb 8 aders: blauw en wit, groen en wit, oranje en wit en bruin en wit. Het stopcontact heeft een RJ12 aansluiting.

Heb gewoon de kabels gebruikt die normaal van router naar pc's liepen. Dus nu een utp cat 5 kabel in de loze leiding naar het wandcontacdoos. Alle 8 de draden aangesloten volgens de volgorde uit de beginpost en toen eenzelfde utp kabel vanaf wandcontactdoos naar pc.

@cyber: wat is dan de goede volgorde? of aansluiting?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

martinusz schreef op maandag 02 juli 2007 @ 23:48:
mensen ik heb 8 aders: blauw en wit, groen en wit, oranje en wit en bruin en wit. Het stopcontact heeft een RJ12 aansluiting.
Ik neem aan dat je RJ-11 bedoelt?

Daarvoor kun je gewoon twee willekeurige paren nemen (hoewel 't gebruikelijk is om het blauwe paar in het midden te doen) en dat aan twee kanten gelijk doen. Doe 't wel zo dat je in de middelste twee van de vier connectoren hetzelfde paar hebt. Dus bijvoorbeeld Oranjewit/blauw/blauwwit/oranje. (Strict gezien heb je dan, als je een 6-pin brede connector gebruikt, een RJ-14 gemaakt. RJ-11 gebruikt alleen het blauwe paar in het midden.)

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 02-07-2007 23:59 ]

• Martinusz
oke, het hoeft dus niet persee dezelfde volgorde te hebben als de kabel die weer in het wandcontactdoos gaat?

overigens hebben de witte kabels geen kleur erbij, dus geen oranjewit, maar zitten de kabels gebundeld bij elkaar, dus een oranje en daarnaast een witte etc. Moeten die bij elkaar gedraaid worden of gewoon los naast elkaar?

op doosje staat RJ12 aansluiting, denk dat ik een verkeerde wandcontactdoos heb voor 6-polige modulaire stekker, denk dat daar het probleem ligt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

martinusz schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 00:01:
oke, het hoeft dus niet persee dezelfde volgorde te hebben als de kabel die weer in het wandcontactdoos gaat?
Huh?
overigens hebben de witte kabels geen kleur erbij, dus geen oranjewit, maar zitten de kabels gebundeld bij elkaar, dus een oranje en daarnaast een witte etc. Moeten die bij elkaar gedraaid worden of gewoon los naast elkaar?
Die zitten in paren bij elkaar.
op doosje staat RJ12 aansluiting, denk dat ik een verkeerde wandcontactdoos heb voor 6-polige modulaire stekker, denk dat daar het probleem ligt.
Ik zie nu dat ik je verkeerd begrepen had. Je wilt dus een netwerkverbinding aanleggen nu van je modem naar je pc, geen telefonieverbinding van je meterkast naar je modem ergens anders, correct? Dan heb je namelijk niks aan een wandcontactdoos waar RJ-12 op staat. Alle RJ-* dingen zijn voor telefonie namelijk en RJ-12 is een 6P4C connector. (6 plaatsen voor een pin, 4 pinnetjes). Voor Ethernet heb je 8P8C nodig (vaak incorrect RJ-45 genoemd). Een 8P8C modular connector moet je vervolgens aansluiten zoals in de FAQ in het Netwerken-forum.

• Martinusz
bedankt voor de antwoorden, het is inmiddels opgelost volgens het volgende antwoord:
Wat is een 'telefoon stopcontact modulair'? Klinkt als een 4 aderige aansluiting... Een UTP kabel heeft 8 aders. Nu worden er tot 100Mb weliswaar maar 4 aders gebruikt maar het is aan te bevelen om gewoon alle 8 de aders te gebruiken. Wil je toch over 4 aders de LAN verbinding laten lopen, dan moet je wel de juiste pennen gebruiken (met dienovereenkomstige kleuren). De twee aderparen die dan gebruikt worden zijn:
1/2 - oranje/wit en oranje
3/6 - groen/wit en groen

De pennen zijn genummerd van links naar rechts als je de modulaire stekker met het lipje naar beneden houd en de koperen pennen van je af:

De overige pennen (met de blauwe en blauw/witte ader op pennen 4/5 en bruin/witte en bruine ader op pennen 7/8) worden gebruikt bij 1000Mb verbindingen.
Wellicht kopen we nog wel een correcte wandcontactdoos, maar voor nu is het opgelost!

Pagina: 1