Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tuner-signaal zwak

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 20:09
Ik heb laatst wat contactspray in de 'potmeter' van een oude analoge tuner gespoten, nu is het signaal veel zwakker. Ik heb de föhn er al op gezet, maar zonder resultaat. Wat meot ik doen?

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je niet een "potmeter" maar een varco ingespoten en 'm daarmee verziekt. Schoonmaken met alcohol en goed laten drogen.

• Tha Ra
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:45:
Waarschijnlijk heb je niet een "potmeter" maar een varco ingespoten en 'm daarmee verziekt. Schoonmaken met alcohol en goed laten drogen.
Wat is een varco? Ik heb gewoon contactspray voor elektronische apparaten ebruikt.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Een varco, of variabele condensator zien er meestal zo ongeveer uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.tabiwallah.com/radiowallah/RajiResources/jpegs/da51_baricon_P410.jpg

Dit ding bestaat uit een hoop metalen plaatjes die je met een knop over elkaar beweegt, deze gebruik je om de zender van je radio te kiezen.
Moderne tuners hebben hier chis voor, maar elke niet electronisch bestuurde tuner (met dus een soort potmeter) heeft zoeen erin zitten.

Alleen als je troep (zoals de resten van zo'n spray) tussen die plaatjes komt gaat die knop gaar doen.

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een varco is een variabele condensator.
Indien je hier contactspray op spuit zou de tuner inderdaad slechter kunnen gaan werken.
edit:
Net te laat

[ Voor 3% gewijzigd door jerbro op 02-07-2007 22:51 ]

• Tha Ra
Ja, het is een ding met allemaal metalen plaatjes, alleen is hij wat langer dan die op het plaatje. En nu ik hem heb schoongemaakt met alcohol doet hij niets meer.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Potmeters (of andere bewegende elektronische onderdelen zoals fan's, motoren, variabele condensatoren, speakers, piezo's,...) inspuiten met gelijk welke spray vind ik altijd riskant, als ze versleten zijn moet je ze gewoon vervangen. Contactspray is om contacten te kuisen, bijvoorbeeld in een PCI-slot.

[ Voor 21% gewijzigd door naftebakje op 02-07-2007 23:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

contactspray is toch vaak zoiets als ipa? (iso propanol alcohol)

waarom zou alcohol dan helpen?

offtopic:
edit: eerst posten, dan pas koffie drinken volgende keer :+

[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 02-07-2007 23:09 ]

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 12:38
Als je een condensator gaat bewerken veranderen de elektrische eigenschappen. Het gevolg is dat je tuner nu afstemt op een veel hogere frequentie, en de rest van de electronica werkt niet mee dus hoor je niks.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBsel op 02-07-2007 23:09 ]

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Pagina: 1