Toon posts:

Mogelijkheden van upgrade (vervangen van onderdelen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik open dit topic om de reden dat ik zojuist een prijsopgaaf van +/- 400 euro krijg om m'n pc te laten repareren. Aangezien mijn budget wat lager ligt en ik ongeveer weet wat er aan de pc mankeert wil ik zelf de onderdelen aanschaffen (zo goedkoop mogelijk) en een ander het dan laten installeren, aangezien ik daar te weinig tijd voor heb.

Probleem is geweest dat de CPU-koeler een tijdje te lang niet heeft gedraaid waardoor de CPU meer dan 100 graden is geworden.

M'n huidige systeem ziet er als volgt uit (vet is defect en moet vervangen worden)

- Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz
- Moederbord: ASUSTeK Computer Inc. P4P800-E
- Totaal Geheugen: 1GB DDR-SDRAM
- Videokaart: NVIDIA GeForce 7600 GS
- Harde Schijf: Maxtor 6Y160P0 160GB

Dan zit er ook nog eens een kapotte dvd-brander in die ook vervangen moet worden.

Nadat ik even een kijkje heb genomen in de Best Buy Guide van mei, vroeg ik me af of het volgende systeem nog minstens 2 jaar mee kan en of de processor en moederbord goed genoeg zijn. Ik gebruik m'n pc voornamelijk voor school, photoshop en webdesign, maar vind het ook erg belangrijk dat ik de komende 2 jaar nog nieuwe versies van GTA, CoD en vergelijkbare spellen kan spelen. Wat ik me daarnaast ook nog afvraag is of het moederbord wel een AGP aansluiting heeft voor mijn videokaart, maar daar ga ik nu even naar op zoek. Moet op internet te vinden zijn.

- Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ - € 60,19
- Moederbord: Gigabyte GA-M55S-S3 - € 69,48
- Totaal Geheugen: 1GB DDR-SDRAM
- Videokaart: NVIDIA GeForce 7600 GS
- Dvd-brander: NEC AD-7170S 18x - € 26,83
- Harde schijf: Hitachi Deskstar 7K160, 160GB - € 44,45

Ik heb me zoals je kan zien voornamelijk gericht op het basissysteem, aangezien ik niet meer dan 250 a 300 euro uit wil geven.

Wat ik dus vooral wil weten is of deze processor en dit moederbord goed genoeg zijn om nog minstens 2 jaar mee te kunnen in dit systeem. Voor spellen als GTA en Call of Duty heb ik toch iets meer nodig dan een basissysteem, vandaar de vraag.

Ik hoop dat ik me aan de regels van de FAQ heb gehouden en jullie me kunnen helpen met deze kwestie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 21:35 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Ben je zeker dat dat allemaal kapot is?? Als je cpu een tijd boven de 100 graden heeft gedraaid, dan zal die wel kapot zijn, waarschijnljik ook het mobo, maar dvd-brander en harde schijf lijkt mij wat overdreven. Ik denk eerder dat de IDEpoorten kapot zijn als die beide niet werken. Ik zou zeggen probeer die dvd-brander en harde schijf eens in een andere pc. Dan hou je meer geld over voor bijvoorbeeld een core2duo(asus p5b @ 100 euro en core2duo E6600 @ 200 euro)

http://specs.tweak.to/16567

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Asrock 4CoreDual-SATA2 € 56,20
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB) € 189,-
Jetway Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) X19PR-ED-256M € 117,-
Bestelkosten berekenen Totaal € 362,20

Bovenstaande is ietsje duurder, maar als je een goedkopere C2D neemt zit je net binnen budget, lijkt mij een stuk betere combo.

Ook zou je een C2D met dat Asrock mobo met AGP kunnen nemne, ook een stuk beter prestaties imo,

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:13
Wat een oplichters! 400 euro? Als idd alleen de proc. kapot is, is deze voor een paar tientjes te vervangen. kijk anders op marktplaats.

Verwijderd

Heb je DDR1 of DDR2? (maakt nog al een verschil)

Verwijderd

Topicstarter
skelleniels schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 09:35:
Ben je zeker dat dat allemaal kapot is?? Als je cpu een tijd boven de 100 graden heeft gedraaid, dan zal die wel kapot zijn, waarschijnljik ook het mobo, maar dvd-brander en harde schijf lijkt mij wat overdreven. Ik denk eerder dat de IDEpoorten kapot zijn als die beide niet werken. Ik zou zeggen probeer die dvd-brander en harde schijf eens in een andere pc. Dan hou je meer geld over voor bijvoorbeeld een core2duo(asus p5b @ 100 euro en core2duo E6600 @ 200 euro)
Ik weet iig zeker dat m'n harde schijf kapot is, aangezien die soms een tikkend geluid maakt, waarna de gehele pc vastliep (toen de pc nog opstartte).

Ik heb trouwens DDR2.

Maar wat ik van jullie reacties begrijp is dat het aan te raden is om een wat duurdere processor te nemen, bijvoorbeeld de Intel C2D en dat het moederbord niet zo heel veel uit maakt, zolang die maar in combinatie mogelijk is met een C2D? Zo ja, welk moederbord is dan aan te raden in combinatie met een Intel Core 2 Duo E6420? Want die ligt eigenlijk meer binnen mijn budget. Daarnaast moet het moederbord wel mogelijk zijn met mijn NVIDIA GeForce 7600 GS, want die werkt naar mijn weten gewoon goed en heb ik nog niet zo lang geleden aangeschaft.

EDIT: Na wat research begrijp ik dat er nauwelijks PCI-E moederborden zijn met een AGP aansluiting, dus in feite kan ik het beste een AGP moederbord nemen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even een klein kickje.

Ik heb nu een moederbord gevonden die in combinatie mogelijk is met een Intel Core 2 Duo: Gigabyte GA-8VM800M-775, P4M800 (mATX, AGP, Sound, LAN, SATA, RAID, VGA)

Ik heb deze gekozen, omdat ik een AGP videokaart heb en deze qua prijs wel aansprak. Van de kwaliteit van het moederbord weet ik zelf vrij weinig en ik kan er ook geen reviews over vinden.

Wat ik dus vooral wil weten is of ik met dit moederbord en een Intel C2D nog even vooruit kan en voorlopig de nieuwste games op een degelijke kwaliteit kan spelen? Of hebben jullie andere tips voor me?

De HDD en brander vind ik wel ok, dus daar hoeven we het niet meer over te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat je pas na 24 uur mag kicken, maar er begint nogal haast achter te zitten. Dus ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben.

Na veel pricewatchen en zoekwerk ben ik erachter dat als ik onderstaande onderdelen aanschaf ik het beste alles kan kopen bij 'Euromaxi'. Hier kan ik heen rijden en dan heb geen extra kosten door verzendkosten.

Onderdelen:

Processor: Intel Core 2 Duo E6420 – 158,90
http://www.euromaxi.nl/de...ail=1&NR=16794&toongroep=

Moederbord: ???

Harde Schijf: Seagate 250GB 7200RPM S-ATA-II 16MB - € 58,50
http://www.euromaxi.nl/de...tail=1&NR=16794&toongroep

DVD Brander: NEC AD-7170S 18x - € 32,90
http://www.euromaxi.nl/de...tail=1&NR=16794&toongroep

Zoals je kan zien heb ik nog geen idee welk moederbord ik nu moet nemen. Bij Euromaxi zag ik deze moederborden en het viel me op dat zij genoeg AGP moederborden hebben. Het enige waar ik geen idee van heb is welke kwalitatief nou in orde is en ik een tijdje (2 jaar) mee door kan.

Daar heb ik dus jullie hulp dringend voor nodig.

Verwijderd

Je zou, als je niet overclockt, wel kunnen kijken naar een Asrock bordje. Beetje budget, maar zijn wel stabiel. Overclocken kan je er alleen niet echt mee.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. ok, ik ben idd niet van plan om te overclocken.

Dan zou ik dus op deze uitkomen?

Verwijderd

Als ik daar op klik zie ik alleen maar een processor niets geen moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Foutje. Het gaat om deze AsRock: http://www.euromaxi.nl/sh...sp?show_detail=1&NR=15851

Socket AM2 for AMD Athlon™ 64FX / 64X2 / 64 and Sempron Processors
NVIDIA® nForce3 250
Hyper-Transport Technology and AMD Cool 'n' Quiet Technology
Supports Dual Channel DDRII800/667/533 with 4 DIMM slots, maximum capacity up to 8GB
Untied Overclocking : During Overclocking, FSB enjoys better margin due to fixed AGP/ PCI Buses
Hybrid Booster - ASRock Safe Overclocking Technology
1 x AGP8X slot
2 x Serial ATA 1.5Gb/s, support RAID (RAID 0, 1, JBOD) and "Hot Plug" functions
7.1 Channel Superior Quality Audio
Windows® Vista™ Premium Logo Ready
ASRock 8CH I/O: 4 x Ready-to-Use USB 2.0 Ports, 7.1 channel audio jacks

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 22:29 ]

Verwijderd

ummm je moet beter lezen
Socket AM2 for AMD Athlon™ 64FX / 64X2 / 64 and Sempron Processors

Verwijderd

Topicstarter
Had ik inderdaad over het hoofd gezien.

Maar het punt is dat ik, aangezien ik een AGP videokaart heb, een AGP moederbord nodig heb. Ik heb ontzettend veel moeite om er 1 te vinden. Uiteindelijk had ik er via pricewatch 1 gevonden, maar het bleek dat die nergens meer verkocht werd. Ik voel er ook echt niks voor om voor een 2de hands bordje te gaan. Welke opties van ASRock blijven er dan nog over?

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan!

Nog 1 afsluitend vraagje: Ik las ergens dat als je een PCI-E moederbord heb die ook AGP ondersteunt, de AGP meestal niet optimaal benut wordt. Is dit waar of heb ik het verkeerd gelezen?

Verwijderd

Gelovensmij was het andersom. Ookal staat er 16x slot, het is een 4x overdracht snelheid. Gelovensmij is dat even snel als AGP 8x.

Verwijderd

Dutch_Razor schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 09:50:
Asrock 4CoreDual-SATA2 € 56,20
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB) € 189,-
Jetway Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) X19PR-ED-256M € 117,-
Bestelkosten berekenen Totaal € 362,20

Bovenstaande is ietsje duurder, maar als je een goedkopere C2D neemt zit je net binnen budget, lijkt mij een stuk betere combo.

Ook zou je een C2D met dat Asrock mobo met AGP kunnen nemne, ook een stuk beter prestaties imo,
Geef ik je 100% gelijk in ik heb ook een E6420 D-Core 2, MSI 945P Neo3, 2 GB DDR2 en een XFX 8500 GT onderdelen gekocht en was 400 euro kwijt kijk en dan kan je ff vooruit :D

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Tis meer dat je ene AGP aansluiting krijgt met een 4x PCI e aansltuiting ipv 16x, maar zolang je dr geen 8900GTX in wilt zetten zou dat niet zoveel uit moeten maken, en zelfs dan nog niet.

Das idd die Asrock 4Core Dual
Pagina: 1