Spelfout in poll algemeen kanaal 'zijn' > 'is'

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De eerste lichting iPhone-kopers zijn
Moet afaik toch echt "De eerste lichting iPhone-kopers is" zijn...

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:38
De eerste lichting iPhone-kopers is... meelopers

De eerste lichting iPhone-kopers is... ratgek

Ja hoor, dat klinkt inderdaad veel beter! :?

Verwijderd

Als we het toch over die poll hebben, lijkt meer een copy/paste van geenstijl ofzo :X past imho niet op t.net in deze vorm.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

iPhone-kopers is ( :P) meervoud, dus het wordt zijn en niet is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Atlas op 02-07-2007 21:12 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Atlas schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:12:
wake up:
lichting is enkelvoud ;)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Atlas schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:12:
Onderwerp is "De eerste lichting iPhone kopers", niet "iPhone kopers". Het moet zijn "is", en dan past het antwoord "meelopers" dus niet in de zin.

• BasieP
even buiten het feit dat er een spelfoutje in zit (en cheatah een heldere opmerking maakt)

waarom zijn er in die poll in godesnaam 4 negatieve en 1 positief antwoord?
elk statistiekbureau zou je vierkant uitlachen.

het hele 'niet beinvloeden' van de stemmer valt hier weg

Verwijderd

cyberthijs vindt:
1. de eerste iphone-koper is een meeloper
2. de eerste iphone-kopers zijn meelopers
3. de eerste lichting iphone-kopers bestaat uit meelopers
scherp voorbeeld. gelukkig hoef je niet in te burgeren... toch?
Ja hoor, dat klinkt inderdaad veel beter!
dan je eigen nederlands? grapje...

• BasieP
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door BasieP op 02-07-2007 21:20 ]

Verwijderd

*Proeft slotje

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Die poll is inderdaad wel een beetje dubieus qua opzet..

En wat betekent 'ratgek' eigenlijk?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Haan schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:22:
Die poll is inderdaad wel een beetje dubieus qua opzet..

En wat betekent 'ratgek' eigenlijk?
Huh, Ratgek behoort tot een der raadselverzinwoorden ;)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:41
Ratgek? Die snap ik niet. Google vindt ook slechts vier hits. Ben ik nou zo dom...?
edit: veel te laat, maar ben eerst uitgebreid gaan googlen....

[ Voor 24% gewijzigd door zetje01 op 02-07-2007 21:29 ]

Verwijderd

Ja het is fout. Ja de poll is niet eerlijk. Nee dat boeit allemaal niet.

• TheZeroorez
  • Niet online
Want?

Dat het nu bij dat redactieblog komt, à la, daar is het een blog voor.

Maar op de FP iets met een spelfout erin (en dan niet ergens midden in een bericht, maar in de stelling van een poll), lijkt me toch niet op z'n plaats. Daarbij zijn die antwoordmogelijkheden misschien een beetje geenstijl-like, maar ik vind dat zoiets wel kan bij vaag en gehyped voorwerp als de iPhone ;)

Oh, en dat die antwoorden dan niet kloppen is niet gek, aangezien die geschreven zijn na de stelling. Die zouden dan inderdaad ook anders moeten.
CyberThijs schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:11:
meelopend.
ratgek ja (wat dat ook mag zijn).
Ja hoor, dat klinkt inderdaad veel beter! :?
Ik vind zoveel aan het Nederlands slecht klinken. Echter, da's geen reden om bewust fouten te maken ;)

[ Voor 24% gewijzigd door TheZeroorez op 02-07-2007 21:55 ]

Verwijderd

De hele poll is overduidelijk niet serieus. Waar maak je je druk om.
Die spelfout zal wel aangepast worden denk ik, maar die poll-opties zijn niet voor niks onevenredig.

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 22:00:
[...]

De hele poll is overduidelijk niet serieus. Waar maak je je druk om.
Die spelfout zal wel aangepast worden denk ik, maar die poll-opties zijn niet voor niks onevenredig.
Ik maak me er niet druk om, ik meld enkel dat de fout er staat, en geef mijn mening erover ;)

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-02 10:31

The_DoubleU

Tweaker in München

Misschien een domme vraag maar hoe stem op de poll? Ik zie de poll op de frontpage maar kan zo geen optie ontdekken om te stemmen. Ik ben ingelogd en gebruik firefox 2.0.0.4

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:51
The_DoubleU schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 14:24:
Misschien een domme vraag maar hoe stem op de poll? Ik zie de poll op de frontpage maar kan zo geen optie ontdekken om te stemmen. Ik ben ingelogd en gebruik firefox 2.0.0.4
Hier hetzelfde 'probleem'. In IE6 is het precies hetzelfde trouwens. Op een of andere manier toch irriterend.

[ Voor 11% gewijzigd door Quincy5 op 03-07-2007 15:13 ]

PV Output

Verwijderd

Gewoon een radiobutten aanklikken. In IE7 toch iig.

• Quincy5
Radio-buttons krijg ik alleen te zien als ik een poll opzoek die bij een artikel hoort en dan het artikel zelf bekijk (waar dan ook de poll weer naast staat). Polls zonder verwijzing naar een artikel (zoals die in de OP) kan ik dus niet invullen (krijg meteen de resultaten te zien). Bugmelding doen, of zie ik hier iets heel triviaals over het hoofd? Of 'denkt' het script misschien ten onrechte al dat ik hem al heb ingevuld?

PV Output

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Idem als Quincy5.
Alle polls op http://tweakers.net/etc/?Action=Poll kan ik niks mee.
Als ik naar het artikel ga, dan zie ik wel een radio button. Maar niet bij de poll op de frontpage bijv.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

crisp

Devver

Pixelated

Als je op de frontpage enkel de resultaten van een poll ziet terwijl je zelf nog niet gestemt hebt dan zit je waarschijnlijk achter een proxy en is er al een stem geplaatst vanaf dat IP - dat is een issue die bekent is en waar we ooit eens een betere oplossing voor moeten zien te verzinnen.

Intentionally left blank

• Quincy5
Hoe kan het dan dat het, zoals ik al aangeef, bij een poll naast een artikel wel goed gaat en bij eentje uit http://tweakers.net/etc/?Action=Poll niet? Dan zou je toch van dezelfde issue last moeten hebben??

PV Output

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

crisp

Devver

Pixelated

Quincy5 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:49:
Hoe kan het dan dat het, zoals ik al aangeef, bij een poll naast een artikel wel goed gaat en bij eentje uit http://tweakers.net/etc/?Action=Poll niet? Dan zou je toch van dezelfde issue last moeten hebben??
Nee, de vote-check voor polls bij artikelen is wat minder draconisch ;)

Intentionally left blank

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Thanks crisp, ik zit nu op werk dus dat zal wel de verklaring zijn. Goed om te weten dat het bekend is.

• Quincy5
Ik zit ook op mijn werk, dus ik neem je verklaring ook wel aan (zal het thuis nog even testen, als hij het daar ook niet doet wordt het een melding op devtrack).
Is het misschien een idee om voor beide situaties dezelfde check te gebruiken of zeg ik nu iets heel doms?

Edit: het is niet de check, want ik heb thuis precies hetzelfde. Het vreemde is ook dat ik het bij alle polls heb (zowel thuis als werk) en pas toen ik bij mijn werk de deur uitging bedacht ik me dat dat betekent dat het niet aan bovengenoemde check kan liggen. Ik zal morgen de melding op devtrack doen (even geen tijd).

[ Voor 38% gewijzigd door Quincy5 op 03-07-2007 22:47 ]

PV Output

Verwijderd

Tijdens de stortvloed aan berichtgeving over de iPhone de laatste dagen surf ik net naar dit forum om eens aan te kaarten dat er wel érg veel aandacht aan een commercieel product wordt gegeven, soms zelfs in artikelen die in eerste instantie weinig met de iPhone te maken hebben. Vervolgens kom ik hier een discussie tegen waarin moderators duidelijk maken dat een poll over de iPhone als ludiek en onzinnig gezien moet worden. Dan vraag ik op mijn beurt af hoe schizofreen tweakers.net is geworden. Aan de ene kant wordt iedere oprisping over die klotetelefoon breed uitgemeten, aan de andere kant worden early adopters en Apple-adepten vierkant uitgelachen. Prima als men de ironie rond de hele hype doorheeft maar stop dan ook met al die artikelen en ga weer over tot de orde van de dag. Er zijn zo enorm veel ultramoderne gadgets allang op de markt die ook het vermelden waard zijn dus zelfs in deze komkommertijd hoeft er niet naar de zoveelste scheet van Apple geluisterd te worden.

Als medeverdediger der Nederlandse Taal vind ik trouwens dat de grammaticale opbouw van artikelen langzaam lijkt af te glijden. Taalfouten zoals hier besproken komen regelmatig voor. Men lijkt vaak niet te weten hoe een zin is opgebouwd, wat overigens voor een belangrijk deel te wijten valt aan het verslechterde Nederlandse taalonderwijs. Zo schijnt men vaak niet te beseffen dat een onderwerp uit meerdere woorden kan bestaan en dat het kernwoord van het onderwerp het getal van de persoonsvorm bepaalt. Soms gaat dat zo vaak fout dat het tegenwoordig zelfs wordt goed gerekend: "een paar fietsen staat" is correct maar helaas mag "een paar fietsen staan" nu ook. En ik vrees dat de immer afglijdende grammaticale kennis van de gemiddelde Nederlander nog veel meer 'correcties' zal doorvoeren.

Ook zinnen zonder onderwerp - bijvoorbeeld "Mensen wordt gevraagd zich te identificeren" - gaan hier vaak fout. "Mensen" is hier geen onderwerp maar meewerkend voorwerp en bepaalt dus niet het getal van de persoonsvorm. Ik zou hierover door kunnen emmeren maar het lijkt meer en meer vergeefse moeite...

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 02:57 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De poll is gefikst, en ja, je mag verwachten dat 'ie in goed Nederlands is gesteld. Laten we hier desondanks maar geen algemeen bashtopic van maken. Poll-related zut swel k :P

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

^ Hoezo bashen?? Maar ik wil best een nieuw topic openen hoor... ;)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:03

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 02:36:
En ik vrees dat de immer afglijdende grammaticale kennis van de gemiddelde Nederlander nog veel meer 'correcties' zal doorvoeren.
Om een beetje ver off topic te gaan. Taal is een dynamisch iets, het groeit mee met de tijd en de bevolking. Dus zal je altijd veranderingen zien in de 'regels' die elke taal heeft. Het Nederlands heeft dan nog zo iets als de "Nederlandse Taalunie" die een standaard neerzet. Echter vele andere talen hebben geen organisatie die een standaard neerzet, maar kennen verschillende organisaties/groeperingen die elk een eigen vorm van de taal uitgeven/neerzetten. Niet iedereen vindt dat veranderingen goed zijn, en natuurlijk zijn ze niet altijd allemaal goed.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Ook ver off-topic:

Met alle respect maar taalverandering is een immer terugkerend argument in dit soort discussies en in mijn ogen een behoorlijk zwaktebod. In feite zeg je dat omdat velen de eigen moedertaal slecht beheersen we hun fouten maar als correct moeten gaan beschouwen waarna de kliek die wél een redelijk taalgevoel heeft zich maar moet conformeren. Even een extreem voorbeeld: sms-taal bevat erg weinig klinkers om maar zoveel mogelijk informatie in een berichtje te proppen. Op zich een grappig verschijnsel maar het heeft als bijwerking dat jongeren steeds minder goed kunnen spellen. Moeten we straks maar de zes klinkers uit ons alfabet schrappen omdat de meerderheid ze over pak 'm beet 20 jaar toch niet meer gebruikt? Zijn ze in de Balkan ook goed in, klinkers weglaten, dus waarom hier niet...

Eigenlijk jammer dat taal geen exacte wetenschap is. Hoofdrekenen gaat vandaag de dag ook steeds moeizamer, ook de simpelste sommetjes, alleen zit er vrij weinig (lees: geen) speling in de uitkomst. Taal is veel flexibeler maar in mijn ogen kun je pas goed met taal spelen als je op zijn minst de regels kent. Anders wordt het een zooitje en blijft er straks weinig meer over van de nu nog redelijk coherente grammatica.

Verwijderd

Het topic gaat hier over een spelfout in een poll, niet over het afglijden van de Nederlandse taal naar bedenkelijk niveau in het algemeen. :)

Als we zo fel zijn op de regels der Nederlandse taal, waarom dan niet net zo fel op de regels 'des Neerlands GoTs' om niet offtopic te gaan ;) Er zijn diverse topics in o.a. SG te vinden waar de hobbyist-taalpurist zich naar hartelust kan uitleven.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.