[FreeBSD] Overbodige deps verwijderen (pkg_remove ?)

Pagina: 1
Acties:

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik heb me nu al meerdere malen gewaagd aan FreeBSD en zou het graag op dagelijkse basis willen gebruiken op mijn desktop. Ik heb slechts één probleempje te overwinnen : ik zoek een commando wat onnodige deps kan vinden en deze dan _automatisch_ verwijdert. Pkg_cutleaves is in dit opzicht een kansloos stuk software, aangezien het als een Teletubbie vraagt wat echt overbodig is (iets waar ik niet over na wil denken). Pkg_remove daarentegen ziet er erg interessant uit. :Y
  • Wat wil ik dus weten ?
Heeft iemand *positieve* ervaringen met pkg_remove (verwijdert hij ook deps nadat iemand handmatig met pkg_delete een package heeft verwijdert ?) of een ander gruwelijk tooltje waarmee overbodige deps van je pc afgesloopt kunnen worden (rm ken ik al ;)) ?
  • Waarom zoek ik het zelf niet even uit ?
Er staat atm geen FreeBSD op m'n bak en aangezien ik te weinig externe HDD-ruimte heb ga ik alles redundant op DVD's branden :/

0.0

Verwijderd

Probeer het eens met pkg_deinstall. Het is onderdeel van de portupgrade port. Dit is erg krachtige port voor het updaten en beheren van de ports. Zijn genoeg artikelen over te vinden op Internet. Of kijk even in manpages.

http://www.freebsd.org/cg...s+6.1-RELEASE&format=html

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
     -r
     --recursive	 Deinstall all those packages depending on the given
			 packages as well.

-R
     --upward-recursive  Deinstall all those packages required by the given
			 packages as well.

Doet inderdaad wat ik wil :D Jammer dat ik deze gemist heb, aangezien ik portupgrade (-ar om precies te zijn) wel gebruikt heb.

Klopt het dat ik nog steeds aangewezen ben op pkg_cutleaves als er at random een package verwijderd is zonder pkg_deinstall te gebruiken ? En als ik pkg_cutleaves laat autoprunen (-R) verwijdert ie dan ook _echt_ alleen onnodige dependencies (vooral build dependencies zag ik terugkomen toen ik het gebruikte) ?

[ Voor 15% gewijzigd door Jungian op 03-07-2007 19:51 ]

0.0

Verwijderd

Ik heb verder geen ervaring met pkg_cutleaves. Maar zoverre dat ik kan zien ben je inderdaad in deze gevallen aangewezen op pkg_cutleaves.