Website timer software

Pagina: 1
Acties:

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om door middel van een tegoed toegang te krijgen tot een bepaald gedeelte van een website. Dus dat de klant bijvoorbeeld eerst een uur inkoopt, en vervolgens dat uur kan gebruiken om op het beveiligde gedeelte te komen. Na dit uur dient de verbinding ook verbroken te worden. Eventueel kan hij wel halverwege uitloggen, maar de rest van zijn tegoed moet wel blijven staan. Wie kan mij in de goede richting helpen?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dan moet je bijvoorbeeld met php een sessie maken die na een bepaalde tijd wordt afgebroken. Echter zoek je waarschijnlijk zoek je iets kant en klaars..

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 18:22
Je kan toch gewoon een unieke sessie aanmaken in de database. En elke minuut pollen (o.i.d.) en dan de DB updaten.

Bv, een table met . Tegoed ( in aantal seconden of whatever). Sessie starttijd - sessie tijd nu = de tijd die je van het tegoed moet afhalen.

(misschien brak uitgelegd, maar dit moet je toch echt zelf kunnen bedenken)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Als je gebruik maakt van "htaccess time based redirection" kan je ook de toegang tot bestanden blokeren op de webserver inplaats van alleen de webpagina's. ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Mr_gadget schreef op maandag 02 juli 2007 @ 20:49:
Dan moet je bijvoorbeeld met php een sessie maken die na een bepaalde tijd wordt afgebroken. Echter zoek je waarschijnlijk zoek je iets kant en klaars..
Dus als ik via taskmanager mijn firefox / ie afbreek dan loopt mijn tegoed wel door???

Hoe waterdicht/pluginvriendelijk wil je het hebben? Want als je het echt waterdicht wilt hebben zou je met een streaming iets kunnen werken wat gewoon in een plaatje van 0x0 streamt, maar wel de tijd bijhoudt dat er gestreamd is. Waarschijnlijk hebben dan je gebruikers alleen wel een pluigin nodig

Wil je het simpeler hebben, kijk dan eens naar een ajax oplossing die 1x per seconde een heartbeat teruggeeft aan de server zodat deze de resterende tijd kan verlagen en indien nodig ( tegoed op ) de pagina kan redirecten, maar ja als ik dan zonder javascript kom dan omzeil ik dit ( eventueel wel op te vangen met JS verplichting / server side redirects en server side logging parsing maar ja prt-scr en ik bekijk het rustig een uur lang ).

Of 3e optie alhoewel experimenteel ( en mits je het hebt over https beveiligde sites ) gewoon op het moment dat de client zijn tegoed koopt hem een self-signed certificate geven wat maar een geldigheid heeft van 1 uur en dan middels ajax-heartbeats / server side logging bijhouden hoeveel tijd iemand over heeft als hij geen pagina meer bezoekt en nog wel certificaat tijd over heeft.

• Gomez12
gideon82 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 20:59:
Je kan toch gewoon een unieke sessie aanmaken in de database. En elke minuut pollen (o.i.d.) en dan de DB updaten.
En in dat pollen zit nou net het vervelende, dit kan als gebruiker op meedere manieren uit te schakelen zijn.
djexplo schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:04:
Als je gebruik maakt van "htaccess time based redirection" kan je ook de toegang tot bestanden blokeren op de webserver inplaats van alleen de webpagina's. ...
Dan krijg je 1x een uur, maar niet 2x een half uur volgens mij. Dus blijft de vraag staan hoe je de 1e x registreert dat iemand maar een half uur gebruik heeft gemaakt van je service.

Vraagje aan TS : Om wat voor content gaat het? HTML pagina's ( is bijna niet doen, kan ik ctrl-a, ctrl-c en dan ctrl-v in word maken en rustig doorlezen ) of anderssoortige content?

• mrFoce
Gomez12 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:15:
[...]

En in dat pollen zit nou net het vervelende, dit kan als gebruiker op meedere manieren uit te schakelen zijn.

[...]
Hoe wil je dat gaan uitschakelen? Het pollen gaat lijkt mij 'server' sided. En bij de aanroep van een nieuwe pagina wordt de sessie gecheckt. Als de gebruiker vervolgens geen nieuwe pagina bezoekt, blijft de sessie natuurlijk (l)open. Maar dit is toch niet boeiend voor de webmaster? Als hun niet uitloggen, kost het hun geld en krijgt de bezoeker geen nieuwe informatie te zien (tenzij ze ergens op klikken en dan wordt de sessie automatisch gechecked. )

zo, wat een war verhaal

• Gomez12
gideon82 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:25:
[...]

Hoe wil je dat gaan uitschakelen? Het pollen gaat lijkt mij 'server' sided. En bij de aanroep van een nieuwe pagina wordt de sessie gecheckt. Als de gebruiker vervolgens geen nieuwe pagina bezoekt, blijft de sessie natuurlijk (l)open. Maar dit is toch niet boeiend voor de webmaster? Als hun niet uitloggen, kost het hun geld en krijgt de bezoeker geen nieuwe informatie te zien (tenzij ze ergens op klikken en dan wordt de sessie automatisch gechecked. )

zo, wat een war verhaal
Dus oftewel als opa willem 1 euro betaalt voor 1 uur op jouw site te kunnen kijken, maar opa willem verlaat na 2 minuten de site ( zonder uit te loggen, digibeet als hij is snapt hij niets van al dat uitloggen etc ) dan ga jij hem de volgende dag vertellen dat hij niet meer op jouw site mag kijken omdat zijn krediet al op is ( maar hij heeft maar 2 minuten gekeken dus voelt hij zich belazerd, komt nooit meer terug ).
Dus misschien wel foolproof methode, maar niet handig om een grote niet-it-site mee op te gaan zetten. Te veel kans op user-errors waardoor ze niet meer terug komen.

• mrFoce
offtopic:
Dan bouw je toch een 'methode' in waarin je bijv. checked of hoe actief de sessie is geweest?

Maar goed, ik geef gewoon een oplossing. Ik kan ook wel helemaal uit gaan denken hoe en wat. Waarbij ik zeker de doelgroep niet vergeet. Maar dat is niet aan de orde ;) Heb al die 'punten' gehad in me opleiding, dus weet er wel wat vanaf zeg maar.

Beste oplossing is gewoon duidelijk aangeven dat er uitgelogd moet worden! En via Javascript nog een 'feature' inbouwen die het sluiten van de browser window detecteerd.

edit: Trouwens, bij die 'methode' die ik beschreef. Zou de sessie tijd niet worden afgeschreven na het sluiten van de browser (zonder uit te loggen). Dus de 'opa' zou daarna gewoon nog gebruik kunnen maken van de 'overige' tijd.

[ Voor 17% gewijzigd door mrFoce op 02-07-2007 21:59 ]

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-11 07:50
Dit klinkt als het aloude "dialer". Zoek eens naar Switchpoint of zoiets om ideëen op te doen.

• FlorisB
  • Laatst online: 20:18
Waarom iets bouwen dat al uitgevonden is? :)
Kijk eens in de richting van TinTel ofzo :) Dan bellen mensen en kunnen bepaalde gedeeltes van je site bekijken tot ze ophangen..
Of wil je echt zelf alles gaan doen (bank implementatie etc etc)?

• mrFoce
Volgens mij wilt hij een 'eigen' functie gebruiken, waarbij de gebruiker sessietijd inkoopt. Dus niet zoals Switchpoint toegang geven tot er wordt opgehangen.

• Gomez12
gideon82 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 22:23:
Volgens mij wilt hij een 'eigen' functie gebruiken, waarbij de gebruiker sessietijd inkoopt. Dus niet zoals Switchpoint toegang geven tot er wordt opgehangen.
En met een `eigen` functie loop je tegen de problemen van stateless html aan, dus switchpoint vind ik wel een mooie tussenoplossing die zich in de praktijd al bewezen heeft.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Gomez12 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:10:
[...]

Dus als ik via taskmanager mijn firefox / ie afbreek dan loopt mijn tegoed wel door???

Hoe waterdicht/pluginvriendelijk wil je het hebben? Want als je het echt waterdicht wilt hebben zou je met een streaming iets kunnen werken wat gewoon in een plaatje van 0x0 streamt, maar wel de tijd bijhoudt dat er gestreamd is. Waarschijnlijk hebben dan je gebruikers alleen wel een pluigin nodig
offtopic:
Het was maar een simpele opzet, als je de TS leest krijg ik heel erg de indruk dat hij niet ingewijd is in php / ajax. Dan kan je met een hoop mooie ideeën aankomen maar daar heeft hij weinig aan.

Kijk idd naar oplossingen die kranten / paysites gebruiken om klanten beperkt toegang te geven.

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30
Waar het voor gebruikt gaat worden, is een soort website met een online messenger dienst. Dus gebruikers kopen tegoed in om met ons te kunnen chatten. Dat TinTel ziet er erg interessant uit, ik zal er eens naar kijken! Blijkt toch dat het moeilijker is dan verwacht!
Pagina: 1