[XP] ntldr missing

Pagina: 1
Acties:

• nockelyk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09-2023
hey

Ik heb eergisteren mijn computer geformateerd , bij het herinstalleren van XP (via ghost) stopt hij telkens rond de 75%. Als ik mijn computer opstart zonder ghostcdrom geeft hij de foutmelding: "ntldr is missing".

Ik vermoed dat er iets goed mis is met de partitie's. Zo kreeg ik de melding "MBR/EMBR partition overlaps an existing partition. Partition not imported" bij het opstarten van Ranish Partition Manager.
Op mijn computer staan 4 partities (extended Fdisk geeft volgende gegevens erover):
_DR______Status______Type_______Size________System_______Label
1 C:_________Active______Primary___78 529MB_____HPFS/NTFS
2 D:_________N/A________Logical____3 506MB______FAT32________N/A
3 E:_________N/A________Logical___19 995MB______HPFS/NTFS
4 ___________FREE______PRI/LOG______8MB______N/A__________N/A

Paragon Part Manager geeft de volgende gegevens:
N___Volume___type___File System___Size___used___Free___Volume label___Active___Hidden
1_____*:_____Primary___Invalid_____76,7Gb________________[no label]______Yes_____No
2_____*:_____Extended__Invalid_____23,0Gb________________[no label]______No______No
3_____C:____Logical____FAT32______3,4Gb__3,3Gb_79,1Mb__Recovery______No______No
4_____*:_____Logical____NTFS_____19,5Gb__18,9Gb_632Mb__[no label]______No______No

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, want jullie zijn echt mijn laatste hoop ik heb reeds alles geprobeerd maar slaag er maar niet in het probleem te verhelpen.
Ik heb geprobeerd alle nodige informatie te vermelden, mocht ik iets vergeten hebben, vraag maar gerust.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Wat heb je dan allemaal geprobeerd? Handig als je dat vermeld. En ook de search gebruikt? Want dit probleem komt wel vaker voor :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• nockelyk
Wel ik heb eigenlijk de laatste twee dagen bijna continu internet zitten afzoeken naar oplossingen, het probleem is dat die ntldrfout bij zoveel verschillende zaken voorkomt. Zo vermoed ik dat het iets te maken heeft dat de computer zit te zoeken in de verkeerde partitie naar het ntldr bestand, maar ik weet niet echt hoe ik dat kan verhelpen en ook op internet is dit niet echt te vinden. Tenzij ik er natuurlijk heb overgekeken maar dat betwijfel ik.

• nockelyk
Wel oorspronkelijk dacht ik dat het iets te maken kon hebben met de boot seq maar hier bleek niets mee aan de hand te zijn (1cdrom, 2scsi, 3HDD-0). Het probleem is ook dat ik niet echt zoveel ken van bios en partities en dus heel bang ben om één of andere instelling te veranderen waardoor mijn computer volledig stuk is.
Daarnaast heb ik ook geprobeerd via Partition magic, partition commander, smart fdisk, gdisk, acronis disk director, ranis part manager, special fdisk, free fdisk, paragon part manager, partition resizer, extended fdisk en super fdisk proberen het probleem te verhelpen. Maar zoals ik reeds zei ben ik heel bang om mijn computer nog meer stuk te maken en durf ik maar heel voorzichtig dingen te veranderen via deze programma's

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Probeer dmv een van deze programma's je eerste primaire partitie te formatteren, daarna met ghost weer je image terug zetten. Heb je dat al eens geprobeert? Het probleem zit hem in de eerste partitie, die is onbruikbaar. Er is iets flink fout gegaan tijdens het terugzetten van de eerste keer met de image. Welke ghost versie gebruik je eigenlijk? En stopt ghost ook echt met een melding oid, of staat hij gewoon niets te doen? Bij het laatste, laat hem lekker met rust, misschien dat hij nog wat verder gaat na een tijdje.

Commandline FTW

• nockelyk
Neen heb ik nog niet geprobeert, zal ik onmiddellijk eens doen.
De versie is Symantec Ghost 7.5, is eigenlijk de ghost die ik kreeg bij mijn computer als ik hem kocht. De ghost stopt ook echt (doet dus niet verder), een melding geeft hij zelfs eigenlijk niet, geeft direct de mogelijkheid om een foutenrapport op te slaan, dat gaat echter enkel maar via diskette, eventueel kan ik nog proberen een diskette station te versteken van een andere computer om zo die foutmelding op te slaan.

• nockelyk
heb het dus net geprobeert door te formateren maar nog steeds geen resultaat, nog steeds een foutmelding :(

Verwijderd

het lijkt er op dat je partitie tabel corrupt is waardoor de eerste partitie onbruikbaar wordt. kijk maar eens naar de grote van de eerste partitie, die klopt nog maar daarna wordt het een grote wirwar.

mijn advies zou zijn om alles te backuppen en de hele schijf opnieuw in te delen. alle partities er af gooien en met een verse start beginnen. NTLDR is de bootmanager van windows en die wordt er ook al niet meer wijs uit. als je je partitie tabel weer oke hebt en NTLDR klaagt nog steeds dan kun je met de Windows installatie CD een recovery doen.

start gewoon het setup op en als windows dan ontdekt dat Windows er al op staat kun je voor recovery kiezen. je krijgt dan een lijstje met opties wat je wilt recoveren. kies hier eerst allen voor "inspect the boot envirorment". als dat niet werkt kun je ook een van de andere opties proberen om je windows install weer in het gareel te krijgen. als je "check systemfiles" selecteert en windows ontdekt dat je systemfiles niet kloppen met die op de CD zoals nadat je een servicepack hebt geinstalleerd kun je gerust de files laten vervangen maar vergeet niet je servicepack weer te installeeren op je eerste boot.

daarna moet je wel je ghost image updaten. en probeer het eens met de GPartEd Live CD.

• nockelyk
Ben er een aanal daagjes tussenuit geweet, daarom dat ik nu pas reageer.

Het probleem is dat ik enkel een ghost heb die kreeg bij de aankoop van mijn computer, dus geen installatiecd voor xp afzonderlijk.
Op die ghostcd die ik heb staan ook niet de 'ghost bestanden', daar staat mss 1mb aan materiaal op, de werkelijke 'ghost bestanden' staan allemaal in de recovery partitie. Dus als ik alle partities samenvoeg ben ik meteen ook die ghost bestanden kwijt vermoed ik.

ps: is trouwens een echte afrader een ghost cd krijgen bij aankoop, is wel handig in het begin, maar zit je vaak met een heleboel bestanden die je niet gebruikt en als je echte problemen hebt met de computer mag je het helemaal vergeten.

[ Voor 4% gewijzigd door nockelyk op 05-07-2007 10:10 ]

Verwijderd

ik zou contact opnemen met je leverancier, die moeten je van een geldige installatie cd kunnen voorzien. hier heb je mischien nog wel even je cd-key voor nodig maar dat zou geen probleem mogen zijn.

wat je kunt doen is die partitie backuppen. dit kun je bijvoorbeeld doen met GPartED oftewel de Gnome Partition Editor. dit is een live cd en draait dus volledig van een cd die je moet branden. de software is opensource en kun je dus gratis downloaden. je kunt hiermee van een partitie een image maken van je ghost partitie.

wat ik meestal het eerste doe na aankoop is meteen de hele schijf legen en met verse install beginnen. de meegeleverde images etc zijn gewoon zo bloated dat ik niet eens meer de moeite neem om ze gebruiken. gewoon meteen windows cd erin en alle partities verwijderen en opnieuw indelen.

het verstandig om een zo klein mogelijke systeem partitie te nemen van zeg 5GB en een grotere D: schijf en daar alle bestanden op te zetten. als je dan je windows opnieuw moet installeeren hoef je niet alles te backuppen en alleen je C: schijf te formateeren. veel OEM machines hebben 80% van de schijf als C: ingedeeld zodat backuppen een nachtmerrie wordt als je windows niet meer start.

je leverancier moet je van een windows cd kunnen voorzien en het is zelfs LEGAAL om gewoon een installatie cd te downloaden van internet ZOLANG je maar EEN LEGALE KEY gebruikt. deze staat meestal op een stikker of op een los certificaat wat je er bij krijgt. het is de key die het legaal maakt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

5 GB voor je Windows partitie is niet aan te raden. Neem minstens 10 GB, 15 of meer als je veel grote programma's installeerd. Het meerendeel van de programma's moet je toch opnieuw installeren na een herinstall van Windows. Ik heb op mijn computer een partitie van 7.5 GB en nog maar 3 GB over, en dat zonder pagefile. Op mijn laptop heb ik een partitie van 10 GB en nog 2 GB over, met pagefile van 512 MB. 5 GB is dus duidelijk te weinig.

Commandline FTW

• nockelyk
het is inderdaad gelukt zoals jij zei Docey, BEDANKT!!!!
Ik heb voor de zekerheid een partitie genomen van 10GB.
Pagina: 1