Geachte Tweakers-leden,
Ik kwam onlangs op het idee om een touchscreen te bouwen door gebruik te maken van infrarood zenders en ontvangers. Dit schijnt vroeger ook gebruikt te worden voordat de ´nieuwere´ touchscreens op de markt kwamen.
Het idee is als volgt:
Een afbeelding ter verduidelijking:

De IR-zenders zullen waarschijnlijk infraroodledjes zijn die in één richting een lichtstraal verzenden, die vervolgens rechttegenover door een ir-ontvanger worden ontvangen.
Waarschijnlijk zal het niet al te nauwkeurig zijn op kleinere schermen vanwege de grootte van de ledlampjes. Maar het gaat mij meer om het idee...
Gaat dit lukken? Zo ja, dan heb ik jullie hulp nodig met bijvoorbeeld de soort lampjes die ik ga gebruiken en de soort ontvangers. Ook bij het verwerken van de signaaltjes en het schrijven van een programma is hulp vereist.
Bij voorbaat dank,
Tr06
Ik kwam onlangs op het idee om een touchscreen te bouwen door gebruik te maken van infrarood zenders en ontvangers. Dit schijnt vroeger ook gebruikt te worden voordat de ´nieuwere´ touchscreens op de markt kwamen.
Het idee is als volgt:
- men plaats een serie van infrarood zenders aan de linkerkant van een tft-scherm en een serie van infrarood ontvangers aan de rechterkant van het scherm;
- men plaats een serie van infrarood zenders aan de bovenkant van een tft-scherm en een serie van infrarood ontvangers aan de onderkant van het scherm;
- de infraroodstraal die door iedere zender wordt uitgestraald wordt ontvangen door een ontvanger;
- wanneer een pen of vinger geplaatst wordt op het scherm, onderbreekt die handeling de infraroodstraal en een signaaltje wordt naar de computer gestuurd;
- speciaal hiervoor geschreven software berekent aan de hand van de signaaltjes de positie van de aangeraken plek en voert vervolgens een handeling uit.
Een afbeelding ter verduidelijking:

De IR-zenders zullen waarschijnlijk infraroodledjes zijn die in één richting een lichtstraal verzenden, die vervolgens rechttegenover door een ir-ontvanger worden ontvangen.
Waarschijnlijk zal het niet al te nauwkeurig zijn op kleinere schermen vanwege de grootte van de ledlampjes. Maar het gaat mij meer om het idee...
Gaat dit lukken? Zo ja, dan heb ik jullie hulp nodig met bijvoorbeeld de soort lampjes die ik ga gebruiken en de soort ontvangers. Ook bij het verwerken van de signaaltjes en het schrijven van een programma is hulp vereist.
Bij voorbaat dank,
Tr06