Lag met lange cat5 kabel [gaming]

Pagina: 1
Acties:
  • 1.135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sIRwa3
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 09:48
ik ben aan het verhuizen, heb de pc op zolder staan nu, de dsl modem en router staan 2 verdiepingen lager, tussen de pc en router zijn nu zo'n 20 kabel (via het raam naar buiten, heel charmant) , tussen router en modem 1 meter, en tussen modem en muur (telefoon) ook maar 1 meter. nu speel ik veel Farcry wat erg gevoelig is voor lagg's en slechte ping's, ik had voorheen altijd goede prestaties, nu met die 20m. is me ping fors hoger maar nog aceptabel, maar qua gameplay is het erg slecht. Weet iemand of dit echt zoveel uit kan maken?

En andere vraag van de zelfde orde, kan ik met een draadloos netwerk ook van dit soort problemen verwachten? of is dit mischien de beste oplossing? of mischien router ook naar boven en modem beneden?

alvast bedankt voor jullie comentaar

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Draadloos geeft echt veel lag en is onstabiel zeker over 2 verdiepingen zoals in jou situatie. Draadloos is goed voor internet/office toepassingen maar is absoluut ongeschikt voor games. De oplossing met een draad is de beste die er is. UTP kabels mogen tot 100 meter lang zijn dus dat is het probleem niet. Je moet wel controleren of alle stekkertjes goed vast zitten geknepen.

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 02-07-2007 16:19 ]

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-12 14:22
Kan echt niet zoveel uitmaken; het zou me verbazen als het al 1ms scheelt!
Elektriciteit gaat zo ongeveer met de snelheid van het licht; reken maar uit hoeveel verschil er dan tussen 1m en 20m zit.

Met een draadloos netwerk is het een ander verhaal; dan gaat je ping wel wat omhoog, maar dat is nog steeds relatief en ruim speelbaar. Ik speel zelf CS via wlan en heb altijd tussen de 15 en de 25 op Nederlandse servers; prima dus.
Edit:
ik222 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:18:
Draadloos geeft echt veel lag. Draadloos is goed voor internet/office toepassingen maar is absoluut ongeschikt voor games. [...]
I beg to differ. Heb je dit zelf persoonlijk ondervonden of zeg je dit omdat je dit denkt of van hebt horen zeggen?

[ Voor 29% gewijzigd door HyperioN op 02-07-2007 16:20 ]

Verwijderd

is het contact van de utpkopjes nog goed? Heb je die al eens nakijken.
heb je al een ping gedaan, wat zijn de resultaten daarvan? Ping met hoge hops geeft dat veel slechter?

Als je de computer aansluit met een kabel van 1meter dan werkt wel alles goed? Dan ligt het enkel en alleen aan de kabel.

Met draadloos kan je ook zo problemen verwachten zeker als je 2 verdiepingen moet overbruggen.

• dynosu
  • Laatst online: 26-03-2024

dynosu

Orly ?

draadloos online gamen wil je niet ... echt niet ... ik heb dat ooit eens geprobeerd met world of warcraft ... 1 groot drama ... latency waar je u tegen zei en ook veel random disconnects ... terwijl als ik het via de niet charmante manier met een kabel had ik nergens last van.

en die 20 meter ... zou moeten kunnen ... maar ben er geen expert in :/

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Volgens de specificaties moet je met Cat5 makkelijk 100m kunnen halen. De ping zou daarbij niet echt dramatisch mogen worden. Controleer de kwaliteit van de kabel dus eens. Haalt je netwerkverbinding met die kabel wel nog de 100MBit?

Over draadloos netwerk kan ik kort zijn: pings zijn veel te hoog om lekker te kunnen gamen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12 22:26
ik222 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:18:
Draadloos geeft echt veel lag
Bullshit, die 1 tot 2 ms merk je echt niet. Heb hier totaal geen problemen met draadloos (linksys accespoint en intel wifi kaartje in de laptop).

Maar die 20 meter utp zou echt geen probleem moeten zijn, tenzij het echt een super baggere kabel is en je een ongelofelijke hoop package loss hebt.

Maar probeer eens naar je router en een snelle Nederlandse server te pingen en post hier de resultaten.

[ Voor 10% gewijzigd door robbert op 02-07-2007 16:23 ]

• HyperioN
Misschien dat de mensen hier met slechte wlan-ervaringen gewoon brakke apparatuur hebben gehad?
Ik heb een Linksys AP en PCI-kaart en heb écht niks te klagen.. En ik ben geen noob die niet weet waar 'ie het over heeft; ik speel al CS vanaf 1.3 en weet dus echt wel als er ergens iets niet goed zit zodat het minder goed speelt.
Ik nodig eenieder uit tot een potje CS om het zelf te ondervinden.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperioN op 02-07-2007 16:24 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met een professionele access-point kan je idd gamen en dat toestel voegt slechts 1ms aan de ping toe. Battlefield 1942 ging lekker goed. Maar de gemiddelde gebruiker heeft echter een eenvoudig huishouddoos...

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-12 16:09
- Probeer eens een andere kabel.

- Het kan zijn dat de kabel binnenin beschadigd is (geknakt) hierdoor kan de weerstand oplopen en dus vertraging ondervinden op de kabel.

- Kijk of de kopjes nog goed vastzitten -> zet er eens nieuwe op (kost bij elkaar misschien net 2 euro).

- Loopt de kabel misschien langs een electrisch veld (TV of iets dergelijks) daardoor kan er ook storing optreden in de kabel.

- En probeer eens op 1 meter te gaan zitten van je modem is er dan een verschil?

• KaleBrink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-12 15:22
Ik vraag me af of de lagg wel door de kabel komt. Kan wel. Een UTP CAT5 kabel mag maximaal 100m lang zijn. Beste manier om te testen of het aan de kabel (lengte) ligt is je PC met een korte kabel aan te sluiten op je router. Nadeel is wel dat je je hele systeem naar beneden moet sjouwen.
Je kan wel een kabel tester gebruiken maar dan weet je alleen dat er verbinding is en meet je niet de lagg die je nu hebt, tenzij je een proffecionele kabel tester kan gebruiken.

Ik heb ongeveer dezelfde opstelling en heb op zolder slecht ontvangst met mijn draadloos.
Het werkt wel bij mij maar de ontvangst kwaliteit is slecht tot zeer slecht. Maar ik kan wel WoW spelen zonder lagg.

I didn't loss my mind. I sold it on E-Bay

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
dynosu schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:20:
draadloos online gamen wil je niet ... echt niet ... ik heb dat ooit eens geprobeerd met world of warcraft ... 1 groot drama ... latency waar je u tegen zei en ook veel random disconnects ... terwijl als ik het via de niet charmante manier met een kabel had ik nergens last van.

gamen moet met een modern draadloos netwerk (g of n) en goed bereik perfect te doen zijn.
Veel voorkomende oorzaken voor te vele lag op draadloze netwerken:
* te ver van het accespoint (of teveel muren: maw signaal te zwak)
* het accespoint gebruikt een kanaal dat ook door buren of dergelijke gebruikt wordt
* het deelnemen van meerdere bandbreedte intensieve gebruikers (draadloos werkt kort gezegd als een HUB: ééntje tegelijk)
* el cheapo router die over z'n nek gaat bij het berekenen van wpa

vanwege de 2 verdiepen die TS moet overspannen, en de aanwezigheid van een kabel, lijkt me draadloos overigens niet de beste oplossing voor TS.
De kwaliteit van de kabel kan wel degelijk van groot belang zijn!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heb je de kabel zelf geknepen?
Zo ja, heb je het volgens de standaar codering gedaan?
Zo nee, probeer een andere kabel. (met ^^) :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Lag is zo erg nog niet aangezien het meestal constant is, dan leer je vanzelf dat je even een stukje vooruit moet mikken wil je raken, maar de lengte van de kabel zou daar geen waarneembare invloed op mogen hebben.

Packet loss is daarentegen echt funest voor gamen, meestal probeert de engine zoiets wel te compenseren maar toch krijg je die rare vooruit/achteruit flitsbewegingen. Laat wireless (of een gare kabel) nu nog wel eens last hebben van het laatste (ja, zelf ook ervaren) zodra het om meer dan enkele vrije meters gaat, dus tenzij het echt niet anders kan zou ik wireless vermijden voor games.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Is de kabel trouwens zelf gemaakt? In dat geval: heb je de goede adervolgorde aangehouden?

Deze volgorde is van links naar rechts (met het lipje aan de achterkant, de kabel komt dan onderin in het stekkertje binnen):
wit-oranje
oranje
wit-groen
blauw
witblauw
groen
wit-bruin
bruin

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• sIRwa3
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 09:48
wauw,bedankt voor de vele reakties.

1- op 1 meter van de router was de verbinding perfect, was de oude situatie.
2- kabel lag hier ergens in huis, mantel is her en der beschadigt. maar ik heb nog een doos cat5 op zolder. ik ga vanavond een nieuwe knijpen..
3- draadloos is gezien de reakties niet voor iedereen geschikt, dus als ik op save wil spellen, zal het beestje een staatje moeten krijgen..

als ik het fix laat ik het wel even weten, in iedergeval bedankt, jullie hebben zeker geholpen..

• ik222
  • Niet online
Ja als je aangeeft dat je kabel wat beschadigd is dan kan een nieuwe knijpen zeker geen kwaad.

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

dynosu schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:20:

Bullshit, nergens last van hier met WoW en wireless. En speel nog eens WoW onder linux ook.

Wireless is dus wellicht gewoon een optie. Heb mijn router hoog in de nok van het huis hangen en zit gewoon beneden te gamen.

[ Voor 10% gewijzigd door woest85 op 03-07-2007 10:07 ]

[Signature]

Verwijderd

HyperioN. schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:23:
Misschien dat de mensen hier met slechte wlan-ervaringen gewoon brakke apparatuur hebben gehad?
Ik heb een Linksys AP en PCI-kaart en heb écht niks te klagen.. En ik ben geen noob die niet weet waar 'ie het over heeft; ik speel al CS vanaf 1.3 en weet dus echt wel als er ergens iets niet goed zit zodat het minder goed speelt.
Ik nodig eenieder uit tot een potje CS om het zelf te ondervinden.
Pff gamen op een laptop :/ :/ :/ :/

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-12 22:31
Wat is daar mis mee?
Speel ook regelmatig Americas army op me laptop via Wlan.... Ping? Uitstekend. Bijna hetzelfde als via kabel. Tuurlijk als je 3 muren verder zit met een bereik van 1-2 streepjes. Ja dan heb je slechte verbinding. Als je in Line of sight of bij mij 1 verdieping hoger zit met 5 streepjes. Nergens last van....

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12 22:26
Waaruit maak je op dat die game't op z'n laptop.... Hij zegt dat die gebruik maakt van een pci kaart en die zal sowieso al niet in een laptop passen (tenzij die mini pci gedoeld).

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Jongens, ga er nou lekker niet op in. Een nutteloze flamebait, meer is het niet. :)

on-topic:
@TS: Heb je onderhand al een nieuwe kabel geknepen volgens de standaard codering?
Laat even weten of het helpt. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12 09:21

Edgarz

Tweako-active since1986

Wireless gamen hoeft geen probleem te zijn. Heeft echter wel wat randvoorwaarden nodig:

- goede WLAN router (dus geen Sweex etc spul), evt met een 5 dB versterkte antenne
- Goede WLAN nic in PC (wederom...)
- goede wireless configuratie.
-> Probeer niet zo snel mogelijk connectie te krijgen bv. 54g maar een zo stabiel mogelijke. Dat houdt in de praktijk in bij een grotere afstand connecten met een vaste verbindingssnelheid van bv 11 Mbps op b instelling. Bij een 11 Mbps internet abonnement heeft 54 Mbps wireless verbinden weinig toegevoedgde waarde immers. Door de WLAN nic lager te configureren wordt de connectie niet instabiel. Doordat de NIC dan steeds een nieuwe verbindingssnelheid zoekt bij een mindere verbinding veroorzaakt dit disconnects op de gameserver.

• HyperioN
offtopic:
Hoe kom je daar nou weer bij? Ik game niet op een laptop. Heb een P4 3,2GHz, ATi R9700, Logitech MX510, en een Samsung 930BF scherm.. niet meer het nieuwste vh nieuwste maar ruim voldoende voor CS.. 100fps constant. En absoluut geen merkbare ghosting met dat scherm.

[ Voor 24% gewijzigd door HyperioN op 03-07-2007 19:50 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-12 08:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

DrivinUCrazy schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:31:
Is de kabel trouwens zelf gemaakt? In dat geval: heb je de goede adervolgorde aangehouden?

Deze volgorde is van links naar rechts (met het lipje aan de achterkant, de kabel komt dan onderin in het stekkertje binnen):
wit-oranje
oranje
wit-groen
blauw
witblauw
groen
wit-bruin
bruin
Nog even de reden er bij dat ze zo moeten liggen en niet willekeurig 2-aan-2: KLIK
Mocht er iemand in je buurt zijn die een DFI of Asus Deluxe moederbord heeft, vraag eens of daar een Marvell netwerkchip op zit. Die zijn voorzien van hele leuke kabeltestsoftware, waarmee je op de meter nauwkeurig de lengte van je kabel kan bepalen. Als ergens een breuk zit, spoor je die snel genoeg op.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
robbert schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:22:
[...]

Bullshit, die 1 tot 2 ms merk je echt niet. Heb hier totaal geen problemen met draadloos (linksys accespoint en intel wifi kaartje in de laptop).

Maar die 20 meter utp zou echt geen probleem moeten zijn, tenzij het echt een super baggere kabel is en je een ongelofelijke hoop package loss hebt.

Maar probeer eens naar je router en een snelle Nederlandse server te pingen en post hier de resultaten.
Idd, als ik game is het via wifi, Linksys WAP54G, met ingebouwd kaartje in laptop.

En nog winnen ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1