Beste bestandssysteem voor Linux en Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik heb op mijn laptop een duo-boot met Windows XP en Linux Xubuntu 7.04 Feisty Fawn. Voor mijn data partitie heb ik Ext3 genomen en deze dmv fsdriver laten laden in XP. Het probleem is nu alleen dat als ik mijn Windows op hibernate zet en naar Linux boot, hij mijn partities gaat scannen omdat deze verkeerd zijn geunmount. Hierdoor ben ik al geregeld bestanden kwijt geraakt. Het gebeurt ook wel eens als ik Windows normaal afsluit.

In de search en op andere sites wordt FAT32 aangeraden, maar omdat ik ook dvd's download, is dit geen optie voor mij, aangezien FAT32 geen bestanden groter dan 4 GiB aan kan. Ik zoek dus een file system waar zowel Windows als Linux een perfecte ondersteuning in hebben.
File systems die afvallen:
FAT32: gebruik bestanden groter dan 4 GiB
Ext2/3: Bij hibernate raak ik bestanden kwijt, straks is het nog eens het hele systeem.

Mogelijk bestandssysteem:
NTFS: Het kan, maar ik vind het schrijven support in Linux riskant, maar als het nu echt goed werkt, zal ik het overwegen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:05

Zym0tiC

^_^

Niet lullig bedoeld maar als je nu eens niet zou hibernaten.
Ik kan me voorstellen dat het FS over zijn zeik gaat als er nog een hoop bestanden openstaan/gelocked zijn en hier niets mee kan omdat het andere OS (XP) niet te bereiken is aangezien deze gehibernate zijn.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-02 17:24
Als je Ubuntu 7 installeerd naast Windows worden standaard je NTFS partities gemount (r/w) dus ik neem aan dat het inmiddels veilig is.

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
Zym0tiC schreef op maandag 02 juli 2007 @ 15:19:
Niet lullig bedoeld maar als je nu eens niet zou hibernaten.
Ik kan me voorstellen dat het FS over zijn zeik gaat als er nog een hoop bestanden openstaan/gelocked zijn en hier niets mee kan omdat het andere OS (XP) niet te bereiken is aangezien deze gehibernate zijn.
Idd, het zou me zelfs niet verbazen als dit even makkelijk bij andere Linux File Systems optreedt.

:j

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Dit is alleen op GoT al 5 googleplex keer opgebracht.

Samenvattend :

ntfs-3g werkt prima, maar zou ik niet m'n data aan toevertrouwen (überhaupt Windows niet, maar goed).
FAT32 is snel, maar heeft belachelijke beperkingen.
ext2 (want : geen journaling) onder Windows is even betrouwbaar als ntfs-3g onder Linux (misschien zelfs minder).

En de altijd terugkerende conclusie :

Er is geen "beste" oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 02-07-2007 15:23 ]

0.0

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56
Zoals ook op de site van ntfs-3g te lezen valt is ntfs-3g stable sinds februari dit jaar. Ik zelf gebruik het sinds halverwege vorig jaar voor mijn dualboot XP/Ubuntu en heb nog nooit problemen gehad met mijn ntfs schijven of data. Mij lijkt dit de beste oplossing: je maakt een kleine fat32 partitie aan voor belangrijke data en backup enzo. Voor de overige minder belangrijke data zoals films en muziek maak je gewoon ntfs partities aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Jorick op 02-07-2007 15:26 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik werk ook in de trein met mijn laptop en hibernate is nou gewoon een stuk sneller. Het stomme is, dat het verliezen van bestanden gebeurt als ik geschreven heb naar het systeem, maar de bestanden niet meer in gebruik zijn. Het idiote is ook, dat bestanden die ik met Linux er eerder op heb gezet ook plotseling weg zijn. Dat was toen ik wel gewoon afgesloten had. Bovendien vind ik elke keer dat hij mijn schijven gaat checken zeer irritant en duurt veel te lang.

Edit:
Goed, na de andere reacties te lezen, denk ik dat het dus het makkelijkste is om NTFS3G te nemen.
SiErRa schreef op maandag 02 juli 2007 @ 15:22:
Als je Ubuntu 7 installeerd naast Windows worden standaard je NTFS partities gemount (r/w) dus ik neem aan dat het inmiddels veilig is.
Mijn NTFS partities zijn NIET r/w gemount, maar read-only. En NTFS3G was niet standaard geïnstalleerd.

Als ik deze installeer, en via mijn fstab goed laat mounten moet het dus weinig tot geen problemen geven begrijp ik? Alleen wil ik wel zonder root rechten moeten kunnnen lezen en schrijven. Momenteel moet ik als root iets uitvoeren om te kunnen schrijven op mijn NTFS partities.

[ Voor 44% gewijzigd door Hero of Time op 02-07-2007 15:31 ]

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56
Hero Of Time schreef op maandag 02 juli 2007 @ 15:28:
Ik werk ook in de trein met mijn laptop en hibernate is nou gewoon een stuk sneller. Het stomme is, dat het verliezen van bestanden gebeurt als ik geschreven heb naar het systeem, maar de bestanden niet meer in gebruik zijn. Het idiote is ook, dat bestanden die ik met Linux er eerder op heb gezet ook plotseling weg zijn. Dat was toen ik wel gewoon afgesloten had. Bovendien vind ik elke keer dat hij mijn schijven gaat checken zeer irritant en duurt veel te lang.

Edit:
Goed, na de andere reacties te lezen, denk ik dat het dus het makkelijkste is om NTFS3G te nemen.

[...]

Mijn NTFS partities zijn NIET r/w gemount, maar read-only. En NTFS3G was niet standaard geïnstalleerd.

Als ik deze installeer, en via mijn fstab goed laat mounten moet het dus weinig tot geen problemen geven begrijp ik? Alleen wil ik wel zonder root rechten moeten kunnnen lezen en schrijven. Momenteel moet ik als root iets uitvoeren om te kunnen schrijven op mijn NTFS partities.
ntfs-3g installeren en je fstab editen, gewoon ntfs vervangen door ntfs-3g en gaan!
https://help.ubuntu.com/c...7797bbd3e45493f08ad90a52c

[ Voor 6% gewijzigd door Jorick op 02-07-2007 15:36 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Oke, ga ik proberen. Ik ga in de vakantie toch mijn hele laptop opnieuw installeren, want zowel Windows als Linux is een zooitje geworden. Neem ik direct dit mee bij de installatie.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Cyphax

Moderator LNX
NTFS-3G is volgens mij niet perfect. Ik dacht dit ook als oplossing te gebruiken voor een vergelijkbaar scenario maar echt lekker werkt het niet. Gewoon simpelweg bestandjes openen en wegschrijven lukt op zich wel maar soms gaat er dan toch iets niet goed. Ik kan bijv. geen VMWare Image draaien vanaf de NTFS-partitie in VMWare Server in Linux. Volgens mij gaan dat soort dingetjes mogelijk niet helemaal vlekkeloos.

Als je in Ubuntu je NTFS-partitie wilt mounten kun je het makkelijkst kijken bij Add/remove software en dan simpelweg zoeken op 'ntfs', dan zie je een tooltje staan, dat installeren en dan ben je ook zo klaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 02-07-2007 17:36 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Cyphax schreef op maandag 02 juli 2007 @ 17:34:
NTFS-3G is volgens mij niet perfect. Ik dacht dit ook als oplossing te gebruiken voor een vergelijkbaar scenario maar echt lekker werkt het niet. Gewoon simpelweg bestandjes openen en wegschrijven lukt op zich wel maar soms gaat er dan toch iets niet goed. Ik kan bijv. geen VMWare Image draaien vanaf de NTFS-partitie in VMWare Server in Linux. Volgens mij gaan dat soort dingetjes mogelijk niet helemaal vlekkeloos.

Als je in Ubuntu je NTFS-partitie wilt mounten kun je het makkelijkst kijken bij Add/remove software en dan simpelweg zoeken op 'ntfs', dan zie je een tooltje staan, dat installeren en dan ben je ook zo klaar.
Ik weet dat NTFS-3G niet perfect is, maar het zal dus wel beter werken dan de Extx driver voor windows. En VMWare ga ik niet draaien. NTFS-3G had ik al gevonden via de Synaptic Packed Manager. Ik ga het een dezer dagen testen hoe het werkt, en als ik tevreden ben (wat vast zal gebeuren) mag deze op slot. Ik wil minstens iedereen bedanken voor het meedenken naar een passende oplossing.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 17:43

Surkow

$µr|{0w

Hero Of Time schreef op maandag 02 juli 2007 @ 19:00:
[...]

Ik weet dat NTFS-3G niet perfect is, maar het zal dus wel beter werken dan de Extx driver voor windows. En VMWare ga ik niet draaien. NTFS-3G had ik al gevonden via de Synaptic Packed Manager. Ik ga het een dezer dagen testen hoe het werkt, en als ik tevreden ben (wat vast zal gebeuren) mag deze op slot. Ik wil minstens iedereen bedanken voor het meedenken naar een passende oplossing.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de fuse (userspace) NTFS driver erg traag is. Als je een laptop gebruikt zou het logisch zijn dat je hibernate gebruikt. Maar met een gewone pc raad ik je aan om je partities gewoon te laten zoals ze zijn (en dus geen hibernate te gebruiken). Wat voor windows driver gebruikt je voor ext?

[ Voor 4% gewijzigd door Surkow op 02-07-2007 19:07 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik gebruik die van fs-driver.org. Als het op mijn computer was, had ik vast met die driver prima kunnen werken omdat deze nooit op hibernate zal gaan (kost me ook nog eens 3 GB aan ruimte).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Oke, ik heb net getest in Linux met de NTFS-3G en ben tevreden. Deze mag op slot voor het archief.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op slot voor het archief doen we niet aan, is je dat na een kleine 1000 posts nog nooit opgevallen? :)
Pagina: 1