Toon posts:

[XP] Deïnstallatieprobleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een probleempje met mijn computer.
Het betreft een volgend systeem:

Intel Celeron 2.0Ghz
512MB Ram
40GB Harddisk

Mijn probleem is het volgende:
Toen dit systeem wat langzamer begon te worden wilde ik XP herinstalleren. Ik heb een XP geleend van een vriend (daarvoor had ik HP licentie, maar geen CD erbij. Ik had geen zin om 200 euro uit te geven voor een nieuwe... (ik wist niet van OEMs)) en geinstalleerd.
Alleen het probleem is, hij is geinstalleerd in F:. Nu heb ik twee versies en daar heb ik geen zin in (de goede versie is nu de tweede dus bij opstarten moet ik eerst naar beneden drukken).
Daarnaast is mijn doel niet eens bereikt, alles wat erop stond is er nog steeds. De bedoeling was een nieuw schoon HDD maar ik wist dus natuurlijk niet dat al je data erop blijft.
Als laatste is het toch best irritant twee harde schijven te hebben (nou, het zullen wel twee partities zijn, ik geloof niet dat er hdd's zijn van 24,8 en 16,4 GB) dus ik zou dat ook willen rechtzetten.

Kan iemand me misschien helpen?

Dus, in samenvatting:

- Hoe verwijder je een van de twee XP versies?
- Hoe verwijder je alle data op je hdd?
- Hoe undo je twee partities zodat je gewoon een schijf krijgt te zien (C:)

Ik weet dat niet alles te maken heeft met besturingssoftware, maar dat is toch mijn belangrijkste punt dus ik heb het hier gepost. Als mods er oneens mee zijn, move het aub naar de goede forum please?

Bedankt.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Windows cd erinsteken, bij de install kiezen dat je de schijf wilt partitioneren.
Partities die je niet meer wilt (in jouw geval allemaal) verwijderen.
Nieuwe partitie aanmaken (in jouw geval 1 zo groot als de hd).

En installeren maar :).

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je neemt de installatie cd van XP, start ervan op en tijdens de textmode setup kan je kiezen op welke hdd/partitie je Windows wilt hebben (dit moet niet op auto staan in winnt.sif in de i386 map op de cd, standaard is dat bestand er niet). Bij deze keuzescherm kan je ook je partities verwijderen door op 'D' te drukken. Een partitie maak je aan door op ongepartitioneerde ruimte op 'C' te drukken, of als je maar 1 partitie wilt en je hebt alleen maar ongepartitioneerde ruimte, op [ENTER] te drukken om direct te installeren (eerst formateren uiteraard :)).

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt :)
Ik ga dat uitprinten en proberen.
Weet iemand dan nog hoe je alle data verwijdert?

Oja, dan is er misschien ook nog een probleem: Is het mogelijk om een Windows XP te installeren zonder SP2 op een SP2 systeem? Toen ik dat wilde proberen lukte het niet (het is praktisch downgrading), is hier een manier te vinden om dat te omzeilen?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat gebeurt automatisch. Door je partities te verwijderen kan je de data niet meer makkelijk terug krijgen (alleen via data herstel programma's) en formatteren gooit het er nog een keer af.

Non SP2 installeren op een SP2 systeem is geen probleem, als je maar van cd start. Die ziet de SP2 install alleen als vorig geïnstalleerde versie en kan je verder negeren en verwijderen. Lees goed wat je op je scherm krijgt tijdens de textmode setup.

[ Voor 40% gewijzigd door Hero of Time op 02-07-2007 17:30 . Reden: had maar halve post gelezen, ff wat bij gezet. ]

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
moet ik nog iets doen? ik doe bij bios startup priority bij cd drive en doe cd erin maar bij opstarten laat hij niks zien (eerste keer ging hij gwn 10 minuten wachten met een zwarte scherm en een knipperende streep en daarna ging hij gwn helemaal niets proberen op te starten)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Soms valt het beeld net buiten het zicht waardoor je niets ziet. Als je zeker weet dat je start van de cd, je hoort hem dus draaien, dan moet je gewoon op een toets blijven drukken totdat je het blauwe laadscherm ziet. Om echt zeker te weten dat je van cd start, probeer dan eens je bootmenu van je BIOS te voor schijn te halen. Vaak is het F12 oid.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Hij startte idd niet op vanuit CD, kon hem wel lezen.
Iig heb ik nu wel een versie met SP2 kunnen installeren, dus gewoon vanuit windows.
Ik heb F: partitie kunnen verwijderen maar C: niet. Hij zei dat er data op stond wat voor de installatie belangrijk was.
Daarna was alle vrije partitie ruimte wel dus weg dus toch weert een F aangemaakt, wel schoon.

Ik weet dat het waarschijnlijk noob-questions zijn, maar ik heb niet veel erover kunnen vinden.. :
- Ik kan F niet openen zonder te formatteren. Het zegt wel dat formatteren alle data wist. Nou is alle data was op C stond er nog. Kan ik nu C formatteren en daarna nog Windows installeren?
- Hoe maak ik het zo dat ik C ook kan verwijderen als partitie (of gwn de rest van de vrije ruimte bij C zetten)? Voor de textmode, dus nog in windows, heb ik ergens op geavanceerd gedrukt en daar stond 'Alle data halen vanuit: E:I386 bedoelde je dit misschien? Ik heb daar niets aan veranderd, maar wel het blokje daaronder aangevinkt wat zei dat alle data uit de CD moest worden gehaald.

Wat ik uiteindelijk wil is alle data op de hdd verwijderen en 1 partitie met 40gb hdd.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan toch proberen te starten van cd. Van daar uit kan je partities wijzigen en formateren. Wat je nu als melding kreeg dat er belangrijke data op stond komt omdat als je de installatie in XP start, hij al bestanden naar de C: kopiëert. Als hij echt niet van cd wil starten, zou ik als ik jou was toch even naar je systeem kijken want er is dan duidelijk wat mis.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is er iets mis met de CD speler, soms doet ie het wel en soms niet.
Ik heb daarboven een DVD speler die het wel goed doet maar die kan ik niet kiezen vanuit BIOS.
Ik ga nog een keer proberen vanuit CD te doen, als het niet lukt misschien BIOS updaten?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan de jumpers van je cd en dvd omzetten zodat de volgorde andersom is, zodat je wel kan starten vanaf de dvd. Let goed op, het staat op het apparaat wat master en slave is, klein en vaak aan de onderkant bij de jumpers. Gebruik een mesje of je nagels om de jumper eruit te halen.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de jumpers verwisseld, lukte niet. Daarna alleen dvd speler, en daarna alleen cd, en daarna weer terug, en geen een deed het.

Wat er precies gebeurt is:
Boot screen
Piep
CD speler begint met draaien (leest dus wel de CD)
Daarna komt gewoon de multiboot screen.

Als ik een van de XP's kies gaat hij gewoon opstarten dus niet de CD runnen.
Weet iemand anders misschien hoe je dit kan oplossen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

jumpers omwisselen haalt niets uit.
Ik denk toch dat je nog iets verkeerds hebt ingesteld.
Kijk of je de bootvolgorde goed hebt staan, vaak moet je echt de volgorde instellen van boven naar beneden: diskette, cd-rom, netwerkkaart, harddisk bijvoorbeeld.

Wat ook wel eens gebeurt is dat een cd-rom drive de cd te laat inleest (kost enige tijd) en dat je windows al is gestart.
Om dat te omzeilen. Stop je windows cd in je computer.. druk de reset knop in...
Je krijgt je bootscreen.. en druk op de pause knop (zit naast de scroll lock).
Wacht tot je cd-rom rom niet zoveel lawaai meer maakt en langzamer draait. druk op enter om de pauze af te sluiten.. en kijk wat je computer zegt.
Als het goed is vraagt je pc om op spatie te drukken als je vanaf de cd-rom wilt opstarten.

Mocht dat ook niet werken, dan lijkt het erop dat er iets mis is met je cd-rom.
Gebruik je wel een originele windows cd? Of weet je zeker dat die windows cd bootbaar is?
Je kan altijd een linux live cd downloaden en branden om te testen of die wel boot.
Of je download een windows xp boot diskette (http://www.bootdisk.com/)

[ Voor 17% gewijzigd door job op 07-07-2007 11:26 ]

• Mauridia
  • Laatst online: 17-08-2025

Mauridia

Spotify Artist: Tjodh

Meestal staat op C:\ een map met alle DRIVERS van HP, die nodig zijn bij een herinstallatie! Als dat het geval is, zou ik die eerst maar eens wegfikken.

Bovendien willen HP computers nogal eens de activatiecode weigeren met 'vreemde' XP cd's.
Daar kwam ik achter, toen ik een HP computer moest installeren, waarvan de XP backup het niet meer deed, omdat de hdd dood was gegaan en er een nieuwe hdd in moest! Er waren géén installatie schijven bij!

Één telefoontje naar Engeland bood uitkomst, daar zeiden ze dat er géén xp cd's meegeleverd werden met de machines, omdat de xp backup op de hdd staat. Na het verstrekken van naam, adres, woonplaats plus de computergegevens en het serienummer, werden deze gratis toegezonden. Twee dagen later pakketje binnen (2 hp cd's), en kon ik de herinstallatie probleemloos voltooien. _/-\o_

Beam this message up, Scottie!

Verwijderd

Ik denk dat de gebruikte Windows XP installatie cd niet eens bootable is. Dit kan je op verschillende manieren testen, 1 ervan is met WinISO. Als dit het probleem is zal je toch een andere cd moeten regelen.

Verwijderd

Topicstarter
Mauridia schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 11:56:
Meestal staat op C:\ een map met alle DRIVERS van HP, die nodig zijn bij een herinstallatie! Als dat het geval is, zou ik die eerst maar eens wegfikken.

Bovendien willen HP computers nogal eens de activatiecode weigeren met 'vreemde' XP cd's.
Daar kwam ik achter, toen ik een HP computer moest installeren, waarvan de XP backup het niet meer deed, omdat de hdd dood was gegaan en er een nieuwe hdd in moest! Er waren géén installatie schijven bij!

Één telefoontje naar Engeland bood uitkomst, daar zeiden ze dat er géén xp cd's meegeleverd werden met de machines, omdat de xp backup op de hdd staat. Na het verstrekken van naam, adres, woonplaats plus de computergegevens en het serienummer, werden deze gratis toegezonden. Twee dagen later pakketje binnen (2 hp cd's), en kon ik de herinstallatie probleemloos voltooien. _/-\o_
Ik ben verteld dat ik een herinstallatie CD kan bestellen voor 38,50.. :( Hoe heb je ze gratis kunnen krijgen?
Pagina: 1