Sony GPS (CS1) en Exif data

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Butchi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05-2023
Hallo,
Een tijdje geleden heb ik een Sony GPS ontvangertje (CS1) gekocht zodat ik mijn digitale foto's kan Geo-taggen.
Ik heb echter geen Sony camera maar een Canon camera (S3IS).
Ondanks een waarschuwing in het Sony samenvoegprogramma bij het samenvoegen van de GPS data in de Exif data, lijkt het goed te werken. Als ik b.v. Irfanview gebruik kan ik de plaats van de foto zien op Google Earth. Ook kan ik via Picasa miniaturen van de foto's op Google Earth bekijken. Leuk allemaal.
Wat me echter ook opviel is dat na het invoeren van de GPS-data in de Exif data een aantal datavelden veranderd zijn (bekeken met Irfan) zoals b.v. macro mode, self timer, image size, ISO value focal length enz.
Wat ook opvalt is dat de Exif version verandert van 0220 (2.2) naar 0221. De GPS ontvanger zou goed moeten werken met Exif versie 2.1 en later.
Heeft iemand anders ook deze ervaring en wat is er eventueel aan te doen?
Butch
(Noot het Sony programma om foto's te bekijken kan ik niet installeren omdat ik niet beschik over het originele programma.)

Butchi

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Die Sony wordt geleverd met een kabel. Dus ga ik ervan uit dat je uit deze GPS ontvanger een GPX logfile kunt uitlezen. Klopt dat? GPX is een standaard voor het uitwisselen van GPS data.

Dit GPX bestand kun je gebruiken icm bv Google Gpicsync. De lokatie van het bestand opgeven, lokatie van de foto's en de UTC offset (in de logfile staat de data in UTC formaat, momenteel zitten we hier in UTC +2). De camera staan dan gewoon ingesteld op de lokale tijd. Daarna wordt in de foto's de geo informatie gezet. Tevens wordt een KML bestand aangemaakt voor Google Earth.

Als je daarna de foto's upload naar bv Flickr (en je de juiste instelling maakt dat iedereen je geo informatie mag zien), zullen ze zichtbaar op de map geplaatst worden.

Ik speel nu zelf met een Garmin eTrex, die kan ik via een seriele kabel aan de PC hangen, uitlezen met Easy GPS of Garmin MapGuide. Daarna met die Google tool de geo informatie in de foto's zetten, uploaden naar Flickr en klaar. Dit wil ik gebruiken voor mijn trip naar de USA.

This footer is intentionally left blank

• Butchi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05-2023
Hi Arjan,
Bedankt voor je reactie.

Uiteraard zit er een kabel (USB) bij de ontvanger. Hiermee kan ik een .log file downloaden (gebeurt automatisch door het Sony GPS-programma waarmee ik de GPS data ook in de foto's (Exif) kan importeren). Dit gedownloade track bestand is geen .gpx bestand maar lijkt op een gewoon NMEA bestand (muv een eerste sentence waarin een Sony versie mededeling wordt gegeven).
Het is me gelukt om dit bestand om te zetten naar een .gpx file die ik in Google Earth kan gebruiken.
Vandaag of morgen ga ik nog eens spelen met allerlei over de jaren verzamelde tracks (van o.a. Garmin eMap, een BT GPS ontvanger (via TomTom3), Leadtek speedingmaster en zelfs nog files van een Magellan Meridian XL).

Maar bovenstaande was niet mijn vraag.
Mijn probleem was dat Irfanview de Exif data anders weergaf na het invoegen van de GPS data met het Sony programma.
Inmiddels heb ik wat verder geexperimenteerd en ook de Exif data bekeken met het ExifTool by (Phil Harvey). En wat blijkt: de Exif data wordt niet (muv de GPS toevoeging) foutief veranderd door de Sony data. Waarschijnlijk interpreteert Irfanview de Exif data verkeerd na de GPS toevoeging.

Butch

Butchi

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

ter info: In dit artikel wordt RoboGeo aangeraden, wellicht dat deze het netter doet dan de sony tool?

ook ter info: het is hier op GoT niet nodig om onder elke reply je naam te typen...

Flickr

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Butchi schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 21:51:
Maar bovenstaande was niet mijn vraag.
Mijn probleem was dat Irfanview de Exif data anders weergaf na het invoegen van de GPS data met het Sony programma.
Inmiddels heb ik wat verder geexperimenteerd en ook de Exif data bekeken met het ExifTool by (Phil Harvey). En wat blijkt: de Exif data wordt niet (muv de GPS toevoeging) foutief veranderd door de Sony data. Waarschijnlijk interpreteert Irfanview de Exif data verkeerd na de GPS toevoeging.
Daarom noemde ik de Google tool, kijken of die het wel juist in de foto's zou zetten. Maar blijkbaar staat het er dus wel goed in, maar kan Irfanview er niet goed mee overweg. Die updaten? Of ander programma gebruiken?
De RoboGeo tool die mijn bovenbuurman noemt doet wat de gratis Google tool ook doet, echter is RoboGeo niet gratis. Ik heb niet naar die software gekeken, dus wellicht kan die nog veel meer.

Vroegeh... toen ik TomTom op mijn Ipaq had draaien, kon die inderdaad ook loggen. Mijn huidige TomTom Go 500 kan dat niet, dus moet die mee naar de USA voor de route en de Garmin voor de GPS tracks......

This footer is intentionally left blank