[Core 2 Duo E6600] Processor werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb m’n computer in elkaar gezet, en hij werkt op zich goed, op de processor na. Ik dacht eerst dat het aan de koeling lag omdat deze volgens Core Temp heel snel opliep tot in de 70-80 graden als ik de CPU aan ’t werk zette.
In 3Dmark echter, zit ik op 1 FPS met de CPU-test, en ook in een andere CPU-benchmark presteert m’n processor 50% minder dan de E6600 van een vriend in een gelijkaardige set-up.

De temperaturen lopen onder load op van 40 graden naar 80 binnen enkele seconden, en weer heel snel naar beneden als ik het stressprogramma uitzet. Echter, als ik in de BIOS naar de temperatuur kijk blijft die rond de 23 graden wat ik er ook voor load op zet voor ik kijk. Ik denk dan ook dat de sensor defect is of iets dergelijks, maar de CPU werkt ook niet naar behoren en ver beneden z’n normale prestaties.

In programma’s als CPU-Z en Everest word ook standaard de verkeerde FSB en multiplier aangegeven, in Everest springt de multiplier zelfs constant tussen 7 en 11.5. In de BIOS staat dit echter wel goed.

Ik snap dat deze programma's niet altijd gelijk hebben, maar het lijkt me dat ze meestal wel in de buurt zitten? Ik heb nergens een soortgelijk probleem kunnen vinden, alhoewel ik het over het hoofd heb kunnen zien.

De hardware staat in m'n signature, er zit een Scythe Infinity koeler op met 1 Nexus 120MM fan. De Scythe word wel een beetje warm, maar hij is nog heel goed aan te raken. Ik durf de processor echter niet al te lang onder load te zetten want 80c lijkt me niet zo goed. :X De CPU is niet overgeklokt, alles staat op standaard. Ik heb de nieuwste BIOS van Gigabyte gedownload, maar ook dit hielp niet. De computer doet het verder wel, ik kan ook gewoon spul installeren, maar bij benchmarks presteert de CPU ver ondermaats.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk maakt de koeler geen goed contact met de processor. Ik had dit ook eerst met de boxed koeler.

Ik weet niet hoe jouw koeler bevestigd wordt maar als het met van die pootjes met veren zijn dan moet je die nog eens extra goed aanduwen want waarschijnlijk zitten er een aantal niet helemaal goed.

Als het met schroeven is moet je zien dat deze vast genoeg staan.

En in het slechtste geval heb je een kromme IHS :/

• Neoptolemos
Admiral Freebee schreef op maandag 02 juli 2007 @ 11:06:
Waarschijnlijk maakt de koeler geen goed contact met de processor. Ik had dit ook eerst met de boxed koeler.

Ik weet niet hoe jouw koeler bevestigd wordt maar als het met van die pootjes met veren zijn dan moet je die nog eens extra goed aanduwen want waarschijnlijk zitten er een aantal niet helemaal goed.

Als het met schroeven is moet je zien dat deze vast genoeg staan.

En in het slechtste geval heb je een kromme IHS :/
Maar een 3DMark dat op 1 FPS zit (terwijl de GPU-test heel hard loopt) en programma's die soms gewoon vastlopen lijkt 't me dat het niet alleen aan de koeler ligt?

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat de multiplier verspringt is normaal bij c2d's. Tenzei je EIST in de bios uit zet, of je cpu volledig belast. Download anders even Intel thermal analysis tool die geeft ook aan wanneer de cpu zichzelf terug klokt en leest de sensoren in de core uit(c2d heeft 3 sensoren)

I, for one, like Roman numerals

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

- Misschien een probleem met koelpasta?
Demonteer koeler en doe er eventueel wat meer/minder koelpasta op.

- Heatspreader probleem?
De ijzeren kap over de CPU (IHS / heatspreader) is bij sommige C2D's een beetje hol, daardoor is er slechter contact met de koeler. Oplossing: (1) meer koelpasta om op te vullen (2) IHS vlakschuren, maar wel einde garantie, (3) RMA doen en wachten op neiuwe CPU

- Teveel voltage voor de CPU?
Standaard moet een C2D op ongeveer 1,25V draaien volgens mij. Als je het voltage hoger hebt gaat de temperatuur al flink omhoog. Kijk in de BIOS naar de CPU voltage en doe eventueel een BIOS update. Een dergelijke update lost ook meteen eventuele fouten van de sensoren op.

- Software leest temp verkeerd uit?
Probeer ook andere tooltjes voor de CPU temp, zoals Intel TAT, SiSoft Sandra en speedfan. Geven ze een eenduidig beeld, dan is het geen software probleem. Draai ook eens een keer Cinebench CPU benchmark met CPU-Z venster ernaast. Zie je de CPU tijdens de benchmark terugklokken dan is er idd een hitte probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door frankknopers op 02-07-2007 11:12 ]

Goud is geen geld

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 16:34
1 FPS tijdens CPU test van 3D06 is normaal.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:57

Sa1

als ie te warm wordt wel...

• Neoptolemos
Def_P schreef op maandag 02 juli 2007 @ 11:10:
Dat de multiplier verspringt is normaal bij c2d's. Tenzei je EIST in de bios uit zet, of je cpu volledig belast. Download anders even Intel thermal analysis tool die geeft ook aan wanneer de cpu zichzelf terug klokt en leest de sensoren in de core uit(c2d heeft 3 sensoren)
Ook TAT geeft ~80 graden aan onder load, maar hij klokt niet terug.
- Misschien een probleem met koelpasta?
Demonteer koeler en doe er eventueel wat meer/minder koelpasta op.

- Heatspreader probleem?
De ijzeren kap over de CPU (IHS / heatspreader) is bij sommige C2D's een beetje hol, daardoor is er slechter contact met de koeler. Oplossing: (1) meer koelpasta om op te vullen (2) IHS vlakschuren, maar wel einde garantie, (3) RMA doen en wachten op neiuwe CPU
Dit zal tot donderdag moeten wachten, ik zal het als laatste oplossing zien.
- Teveel voltage voor de CPU?
Standaard moet een C2D op ongeveer 1,25V draaien volgens mij. Als je het voltage hoger hebt gaat de temperatuur al flink omhoog. Kijk in de BIOS naar de CPU voltage en doe eventueel een BIOS update. Een dergelijke update lost ook meteen eventuele fouten van de sensoren op.
BIOS is geupdate en het CPU voltage is 1.25.
- Software leest temp verkeerd uit?
Probeer ook andere tooltjes voor de CPU temp, zoals Intel TAT, SiSoft Sandra en speedfan. Geven ze een eenduidig beeld, dan is het geen software probleem. Draai ook eens een keer Cinebench CPU benchmark met CPU-Z venster ernaast. Zie je de CPU tijdens de benchmark terugklokken dan is er idd een hitte probleem.
Speedfan geeft dezelfde temperaturen aan. Bij Cinebench klokt de processor niet terug, maar de cores worden volgens Speedfan/Core Temp wel 75-80 graden. De SuperPi tijd voor 1M is dezelfde als op andere E6600's, en ook Cinebench presteert naar behoren.
1 FPS tijdens CPU test van 3D06 is normaal.
Ook met zo'n systeem? Onder normale omstandigheden?

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 16:34
Ja.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
De temperatuur vind ik inderdaad erg hoog. Mijn E6700 wordt stressed niet warmer dan 55C. Zou me toch niet verbazen als ie wat thermal throttling doet.

Maar goed, laten we een beetje systematiek toevoegen. Die 1 FPS kan ik weinig mee. Laat eens een normale benchmark zien; Sandra of zo. En een multiplier van 11.5 lijkt me stug, aangezien ie maar tot 9 gaat op een E6600.

Doe ook eens een stress test, en bekijk de cpu grafiek in task manager. Zitten er plotseling scherpe dalingen in? (zou kunnen wijzen op thermal throttling). Ik blijf toch aan een temperatuur probleem denken.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-03 17:55
Neoptolemos schreef op maandag 02 juli 2007 @ 11:09:
[...]

Maar een 3DMark dat op 1 FPS zit (terwijl de GPU-test heel hard loopt) en programma's die soms gewoon vastlopen lijkt 't me dat het niet alleen aan de koeler ligt?
'T kan prima "alleen" aan de koeler liggen:
Stel dat de temp. sensors goed werken, dan gaat de temp idd een veelvoud-van-10 graden omhoog in enkele seconden.

Alleen de vastlopers verklaren gaat niet zo makkelijk. Het moet op z'n minst in te stellen zijn in het BIOS dat het pc zichzelf uitzet als de cpu te heet wordt (waarbij je meestal zelf een max. kan aangeven).

Misschien dat dit uitstaat en de pc tengevolge vastloopt? :/

:j

• Neoptolemos
albatross schreef op maandag 02 juli 2007 @ 12:45:
De temperatuur vind ik inderdaad erg hoog. Mijn E6700 wordt stressed niet warmer dan 55C. Zou me toch niet verbazen als ie wat thermal throttling doet.

Maar goed, laten we een beetje systematiek toevoegen. Die 1 FPS kan ik weinig mee. Laat eens een normale benchmark zien; Sandra of zo. En een multiplier van 11.5 lijkt me stug, aangezien ie maar tot 9 gaat op een E6600.

Doe ook eens een stress test, en bekijk de cpu grafiek in task manager. Zitten er plotseling scherpe dalingen in? (zou kunnen wijzen op thermal throttling). Ik blijf toch aan een temperatuur probleem denken.
Er zitten geen plotselinge dalingen in die grafiek, en ik denk inderdaad ook dat 't aan de temperatuur/koeler ligt.

Sandra zegt namelijk ook dat de prestaties gelijk liggen aan andere E6600's.

Pagina: 1