Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welke maat banden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor de auto van mijn vriendin (een '98 Mazda 626 1.8 16v waar ze 2 uur per dag mee op de weg zit) komen er binnenkort nieuwe banden aan. Nu heb ik uiteraard eens zitten bekijken wat er allemaal te koop is.

Er zitten officiële 15" LM Mazda-velgen onder. Volgens het boekje mogen er maar twee soorten banden gemonteerd worden: 185/65R15 of 195/60R15. Aangezien ze zoveel op de weg zit moeten het sowieso A-merk banden zijn. Nu is het me opgevallen dat 185/65R15 helemaal niet zo'n veel voorkomende bandenmaat is. Een korte zoektocht op www.autobandenmarkt.nl leverde op dat dat inderdaad het geval is: 195/60R15 is enkele euro's per band goedkoper, wat voor 4 nieuwe banden 10 euro verschil maakt. Je bent een Hollander of je bent het niet B)

Nu heb ik enkele vragen:
- kun je überhaupt 195/60R15 monteren op de velg?
- zo ja, wat is dan de invloed op de grip, het verbruik en de geluidsproductie?

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 09:52 . Reden: er stonden wat verkeerde maten in :X ]

Verwijderd

185/65R15 zie je inderdaad niet veel; dit is meer een 14" maat.
195/65R15 is heel normaal en kan zonder problemen gemonteerd wordne.

Door de hogere wang heb je veel comfort maar minder grip. De vraag is of de bestuurster dit ook echt merk (ik denk het niet). Het verbruik en geluidsproductie is van de band afhankelijk.

Goede banden voor gewoon straatgebruik:

Bridgestone Turanza serie bijvoorbeeld

Of google ff op 'autobanden test'; grote kans dat je een PDF met resultaten van de ANWB vind.

Ook op www.tirerack.com of www.1010tires.com vind je gebruikerservaringen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 09:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al goede banden gevonden op de site van ANWB en www.destilleband.nl (van de overheid: banden die 5dB stiller zijn dan de EU-norm!). Het gaat me vooral om hetzelfde merk en type band, maar verschillende maten.

Grip is bij normaal dagelijks gebruik niet zo aan de orde natuurlijk, maar wel bij noodsituaties. Dus wil je toch zo goed mogelijke grip hebben :)

Edit: je noemt 195/65R15, maar het is 195/60R15 (dus een lagere wang).
Edit2: oeps, het staat verkeerd in mijn startpost :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 09:50 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De 185 zal wel minder lawaai geven en minder spoorgevoelig zijn. Vooral op de snelweg prettig. De grip zal voor die band ook genoeg zijn bij voldoende afstand houden. Als ze meer een klever is dan wordt de 195 interessant. Het verbruik zal bij de 195 ook stijgen door de hogere rolweerstand (iig bij snelwegrijden).

Oh, en rijdt je vriendin vaak flink te hard, let dan ook even op de snelheidsclassificering van de band.

[ Voor 31% gewijzigd door pagani op 02-07-2007 10:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
johnnyv.nl schreef op maandag 02 juli 2007 @ 10:02:
De 185 zal wel minder lawaai geven en minder spoorgevoelig zijn. Vooral op de snelweg prettig. De grip zal voor die band ook genoeg zijn bij voldoende afstand houden. Als ze meer een klever is dan wordt de 195 interessant. Het verbruik zal bij de 195 ook stijgen door de hogere rolweerstand (iig bij snelwegrijden).
Is het verschil in grip erg groot? Zijn de verschillen überhaupt groot? Het is maar 1 centimeter :)
Ze rijdt de helft van de tijd op 80km wegen en de andere helft op de snelweg (meestal zo rond de 140km/u). Dus jouw advies is om de 185/65R15 te nemen? (Want comfort en verbruik zijn erg belangrijk.)
Oh, en rijdt je vriendin vaak flink te hard, let dan ook even op de snelheidsclassificering van de band.
Haha, de top van de auto ligt volgens fabrikant op 180km/u. Bijvoorbeeld die Bridgestone Turanza wordt niet eens geleverd onder de H (210km/u). Dus dat is geen probleem :)

• pagani
  • Niet online
Ik denk dat die ene centimeter niet superveel uitmaakt (ik zou zelf voor de bredere band gaan), maar je zult het verschil wel iets merken als je nu van de 185 naar de 195 gaat. Maar denk dat je er snel genoeg aan went.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou je zelf voor de bredere gaan dan? Voor de grip of misschien voor de looks :P

De 185 zit er nu onder inderdaad.

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 10:40:
Waarom zou je zelf voor de bredere gaan dan? Voor de grip of misschien voor de looks :P

De 185 zit er nu onder inderdaad.
Looks :)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een bredere band heeft ook meer waterafvoer nodig wat het nodige lawaai oplevert. Maar waar liggen we over te lullen? 185 of 195 en beiden zijn ook nog eens gehomologeerd voor dat model? Die bandenmaten zijn goedgekeurd door de constructeur. Moeten ze nog eens door de één of andere heilige worden ingezegend?

Voor het verbruik maakt vooral de samenstelling van het rubber uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 02-07-2007 12:00 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, de verschillen zullen wel klein zijn maar toch. Overigens wil ik toch nog even bevestiging of de 195/60R15 gemonteerd kan worden op de bestaande velgen?
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 09:39:
185/65R15 zie je inderdaad niet veel; dit is meer een 14" maat.
195/65R15 is heel normaal en kan zonder problemen gemonteerd wordne.
DaMasterPNut had de verkeerde maten voor zich door mijn fout in de startpost namelijk.

Verwijderd

Geen probleem. 60 is de wanghooste (bepaald percentage van de breedte).

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op maandag 02 juli 2007 @ 10:20:
Ik denk dat die ene centimeter niet superveel uitmaakt (ik zou zelf voor de bredere band gaan), maar je zult het verschil wel iets merken als je nu van de 185 naar de 195 gaat. Maar denk dat je er snel genoeg aan went.
Je weet toevallig dat het middelste getal niet voor hoogte in cm staat :?

195/65/R15

breedte/ hoogte = 65% X breedte / velgmaat

Verwijderd

Topicstarter
Waar is de mogelijkheid van het monteren van een band op een velg eigenlijk op gebaseerd? Ik neem niet aan dat je onbeperkt de breedte in kunt :)

Edit: en in hoeverre is het aan te raden om de reserve band ook te vervangen?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 12:25 ]

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 12:19:
[...]

Je weet toevallig dat het middelste getal niet voor hoogte in cm staat :?

195/65/R15

breedte/ hoogte = 65% X breedte / velgmaat
Ik had het over de breedte...

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 12:24:
Waar is de mogelijkheid van het monteren van een band op een velg eigenlijk op gebaseerd? Ik neem niet aan dat je onbeperkt de breedte in kunt :)
De band gaat dan bol staan en geeft een verminderd wegcontact. Hoever je kan gaan met een typeband hangt af van de fabrikant en die heeft dan ook een lijst van velgbreedtes welke geschikt zijn.
Edit: en in hoeverre is het aan te raden om de reserve band ook te vervangen?
Een oude band droogt uit. het kan soms wijs zijn om die te vervangen maar ik zou kijken naar de DOT code om te kijken wanneer die gemaakt is. Als die te oud is zou het raadzaam zijn deze te vervangen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:29

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik zou zelf voor de 195/60 gaan.

Ietsje breder, wat lagere wang wat het totaalbeeld (qua weggedrag) wat minder "zompig" maakt. Tevens een courantere maat, dus beter verkrijgbaar.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

*is het met GaMeOvEr eens

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Banden 1 : 185/65R15
Banden 2 : 195/60R15
Banden 3 : 205/60R15

Zijn de maten die volgens mijn leverancier onder die mazda mogen...

195/60 zal denk ik de beste en misschien nog wel de goedkoopste keuze zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Chevy454 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:12:
[...]
Een oude band droogt uit. het kan soms wijs zijn om die te vervangen maar ik zou kijken naar de DOT code om te kijken wanneer die gemaakt is. Als die te oud is zou het raadzaam zijn deze te vervangen.
Ik heb gekeken naar de productiedatum van de reserveband: 277 staat erop (dus week 27 van 1997). Dat is net zo oud als de auto zelf :P

Rest van de banden:
Achter beide: wk 48 2002 (Michelin Energy)
Linksvoor: wk 04 2001 (Bridgestone Regno)
Rechtsvoor: wk 10 2006 (Arrowspeed HP130)

Volgens mij heeft de vorige eigenaar een klapband gehad :) (wij hebben de auto pas sinds januari)

Maakt het wat uit om de band van rechtsvoor (die nog goed profiel heeft) te verplaatsen naar het reservewiel? (Hij moet dan omgezet worden, want het reservewiel is van staal.) Of kunnen we maar beter zorgen dat alle banden gelijk zijn, ook als je een keer met de reserve moet rijden?

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 20:19:
Banden 1 : 185/65R15
Banden 2 : 195/60R15
Banden 3 : 205/60R15

Zijn de maten die volgens mijn leverancier onder die mazda mogen...

195/60 zal denk ik de beste en misschien nog wel de goedkoopste keuze zijn...
Dat is interessant :) In het boekje wat bij de auto zit staat dat er alleen maar 185/65R14, 185/65R15 en 195/60R15 onder mogen. Die eerste gaat natuurlijk niet, i.v.m. afwijkende velgmaat. Hoe kan het dat jij ook nog op 205/60R15 komt? Graag heb ik een bron die dit bevestigt voordat ik mogelijk dergelijke banden bestel. (Of ik vraag het na bij de Mazda-dealer.)

Bij www.autobandenmarkt.nl is de 205 zelfs nog enkele euro's goedkoper dan de 195!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 21:25 ]

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34

4x2

lộn xộn quá

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 21:05:
Maakt het wat uit om de band van rechtsvoor (die nog goed profiel heeft) te verplaatsen naar het reservewiel? (Hij moet dan omgezet worden, want het reservewiel is van staal.) Of kunnen we maar beter zorgen dat alle banden gelijk zijn, ook als je een keer met de reserve moet rijden?
Zou ik me niet zo druk om maken, reservewiel is in principe een thuiskom oplossing.
Als dr een band op ligt die niet uitgedroogd is, voldoende profiel heeft en nog wat grip heeft ook zal het wel.

leeg

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 21:09:
[...]

Dat is interessant :) In het boekje wat bij de auto zit staat dat er alleen maar 185/65R14, 185/65R15 en 195/60R15 onder mogen. Die eerste gaat natuurlijk niet, i.v.m. afwijkende velgmaat. Hoe kan het dat jij ook nog op 205/60R15 komt? Graag heb ik een bron die dit bevestigt voordat ik mogelijk dergelijke banden bestel. (Of ik vraag het na bij de Mazda-dealer.)

Bij www.autobandenmarkt.nl is de 205 zelfs nog enkele euro's goedkoper dan de 195!
Tsjah... Ik heb m'n info bij wheeltyre vandaan... nogal een grote leverancier van banden en velgen...
Heb nog niet meegemaakt dat die info niet klopte...

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels rijdt de auto al enkele maanden rond op de Bridgestone Turanza ER300, maat 195 :)

Hetgeen wat al meteen opviel was wat meer rijgeluid dan de vorige banden (waar ik wel wat versteld van stond). Wel kun je goed merken dat de auto meer grip heeft op nat wegdek. En het verbruik: dat dook omlaag van 1:13.5 naar 1:12.5...

We hebben er evengoed geen spijt van omdat het geheel gewoon veiliger aanvoelt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

van 1:13,5 naar 1:12,5 is geen daling van het verbruik heur...

Verwijderd

Topicstarter
Eh, je hebt gelijk. Het verbruik schoot omhoog :)

Verwijderd

Dat zie je vaak bij goedkope hakkietakkie bandjes. "Mijn banden slijten helemaal niet veel!"
Vind je het gek als je geen grip hebt omdat de compound kneitehard is. Geen grip = weinig weerstand = laag verbruik (ff ruwweg gezegd)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Turanza ER300 hakkietakkie bandjes?

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
MikeyMan schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 12:32:
Turanza ER300 hakkietakkie bandjes?
hij zegt juist dat het geen hakkie takkie bandjes zijn

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spaceknarf: Het verbruik schoot omhoog
DMPN: Dat zie je vaak bij goedkope hakkietakkiebanden...

:?

Kan zijn dat ie het andersom bedoelde, maar het staat er wel wat vreemd...

Verwijderd

Topicstarter
Het verbruik is nu hoger, maar wat bedoelt DaMasterPNut nu met 'goedkope hakkietakkie bandjes'? De Turanza ER300 is door de ANWB als één van de besten getest, en nou niet bepaald een B-merk. Of hij is in de war van mijn (verkeerde) opmerking dat het verbruik lager is geworden :)

Verwijderd

Sry, was niet specifiek op de Turanza gericht maar idd op Spaceknarf's opmerking.

Mijn opmerking is natuurlijk ook welerg zwart/wit, want juist de goede banden combineren vaak grip met een lager verbruik. Terwijl de hakkietakkie bandjes voor een nog lager verbruik zorgen ten koste van grip.
Pagina: 1