Toon posts:

Te hoge temperatuur in computerkast. Niet genoeg fans?

Pagina: 1
Acties:
  • 404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb in mijn computerkast 4 fans zitten. 1 grote aan de achterkant, 1 boven de processor, 1 in de voeding ingebouwd en 1 in de videokaart ingebouwd. Als ik nu de computer opstart geeft de temperatuursensor via het programma Core Temp Beta 0.94 iets in de 30 graden aan. Al snel loopt de temperatuur op tot in de 40 graden, ook als ik de pc niets laat doen. Dan ga ik bijvoorbeeld even via media center tv kijken en dan wordt de temperatuur al snel in de 50 graden. Ik zie soms wel eens 58 graden of hoger staan en dat is echt veel te hoog. Ik denk dus dat ik een probleem heb met de koeling in mijn kast. Het is wel zo dat het ook aan het kastontwerp kan liggen, maar bij een open computerkast schelen de temperatuurwaarden maar enkele graden. Ik denk dus dat ik misschien een nieuwe fan of extra fans moet plaatsen. Hieronder een afbeelding van de binnenkant zodat jullie kunnen zien hoe de fans zitten.

Zoals jullie kunnen zien heb ik geen erg indrukwekkende pc en dus ook geen extreme videokaart, dat zou dus ook niet het probleem moeten zijn. Wel zit er nog wat stof, maar dat maakt denk ik niet zo heel veel uit.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Afbeeldingslocatie: http://img164.imageshack.us/img164/5366/binnenkantpc2gk7.jpg

Hier de originele afbeelding:

http://www.mediafire.com/...ckkey=6dmjlj4mgcd&thumb=4

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 23:03 ]

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-01 19:15

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Volgens mij zit er aardig wat stof in je kast en fans. Ik zou eerst even alles een beetje stofvrij maken dit scheelt ook in temperatuur

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 00:21
Als ik zo eens naar dat plaatje kijk... heb ik het idee dat de cpu koeler vol met stof zit, klopt dit? :9

Zo ja... begin dan eens met het verwijderen van die laag stof en kijk dan nog eens of de temp's zo hoog worden :)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 21:52
In de Frequently Asked Questions TCA staat een heel stuk over airflow. Begin daar eens mee?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
58 graden is niet veel te hoog. Het is wel redelijk warm maar nog ruim binnen de normen. Pas boven de 65 graden wordt het wat te heet.

Zoals hierboven al aangegeven wordt: Stof verwijderen. Het beste is met een compressor alles er uit blazen om het goed schoon te krijgen. Je CPU koeler kan als ie vol met stof zit de warmte niet goed kwijt. Stofvrij gaat het stukken beter.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net met een kwast wat stof proberen los te maken en dat met de stofzuiger op proberen te zuigen, dat ging op zich best aardig, maar er blijft nog veel stof zitten. Ik moet namelijk zorgen dat de fans niet gaan draaien, want dat zou slecht zijn omdat er dan stroom op wordt gewekt. En die CPU koeler is best diep en daar kom ik niet echt goed bij. Kan ik dan beter een sateprikker of zo gebruiken om die in de cpu koeler te komen? En kan ik als ik die cpu koeler goed vasthoudt met grote kracht daar zuigen of moet ik oppassen dat er dan iets kapot gaat bij de cpu koeler? En die sensor zit bij de cpu koeler?

Nog bedankt voor de link Jimster, ik zal het morgen eens gaan lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 23:11 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 16:04
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 23:10:
Ik heb net met een kwast wat stof proberen los te maken en dat met de stofzuiger op proberen te zuigen, dat ging op zich best aardig, maar er blijft nog veel stof zitten. Ik moet namelijk zorgen dat de fans niet gaan draaien, want dat zou slecht zijn omdat er dan stroom op wordt gewekt. En die CPU koeler is best diep en daar kom ik niet echt goed bij. Kan ik dan beter een sateprikker of zo gebruiken om die in de cpu koeler te komen? En kan ik als ik die cpu koeler goed vasthoudt met grote kracht daar zuigen of moet ik oppassen dat er dan iets kapot gaat bij de cpu koeler? En die sensor zit bij de cpu koeler?
Stroom opgewekt? Wat ik meestal doe is stekker eruit kast op de kant en stofzuiger tegen de fan aan. Lekker toeren laten maken en al het stof opzuigen.

Fan = geen dynamo

• PilatuS
  • Niet online
Je kan de koeler het beste schoonmaken als je em er even vanaf haalt. Gewoon ff los maken dan kan je prima het stof er uit blazen.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-01 12:35
NIET met de stofzuiger in je PC! Dit ivm statische elektriciteit, welke funest voor je hardware kan zijn!

Liever met een busje perslucht aan de gang gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal dan eens gaan kijken of ik ergens een busje met perslucht kan krijgen. Ik zie dat de cpu koeler aan de hoeken 4 diepe ronde gaten heeft, dat zullen vast de gaten zijn waar de schroef inzitten. Moet ik die gaten hebben? En kan ik die processorkoeler ook makkelijk zelf weer terugplaatsen? En heb ik dan een platte of kruiskop schroeverdraaier nodig?

(Misschien een beetje simpele vragen, maar ik heb mijn pc nog nooit uit elkaar hoeven halen/gehaald.)

Met een ander programma, Everest Home Edition, zie ik ongeveer dezelfde waarde voor de CPU koeler en zie ik nu ook de temperatuur van de GPU. Daar staat:
GPU 72 graden
GPU omgeving 50 graden
Maxtor 41 graden.

Dus bij de GPU is het ook veel te warm, maar dat kan je denk ik alleen goed oplossen als je de hele videokaart eruithaalt, want anders kom je daar niet bij.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 23:28 ]

• tweakernoob
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-04-2025

tweakernoob

Vragen mag

ruftman schreef op zondag 01 juli 2007 @ 23:14:
NIET met de stofzuiger in je PC! Dit ivm statische elektriciteit, welke funest voor je hardware kan zijn!

Liever met een busje perslucht aan de gang gaan.
Stofzuiger kan wel maar je moet die niet direct in aanraking laten komen met de onderdelen. je kan die het beste in combinatie met een kwast of het liefst een glasvezelborsteltje gebruiken zodat je met de borstel de boel weghaald en daarna direct opzuigt met de stofzuiger zodat het niet op je moederbord terecht komt wat weer kortsluiting kan veroorzaken. zelfs wanneer de stekker uit het stopcontact is !

de andere tips zijn wel goed. goed het stof eruit zuigen. mocht het dan nog niet helpen. kijk eens wat voor ventilatoren je hebt en kijk of dat je mischien met een nieuwe ventilator die meer luchtverplaatsing heeft het koeler kan krijgen. meestal heb je voor 8 € weer een nieuwe fan die de tempratuur kan veranderen. vooral die 120 MM fan achterin.

Euhm !

• tweakernoob

tweakernoob

Vragen mag

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 23:19:
Ok, ik zal dan eens gaan kijken of ik ergens een busje met perslucht kan krijgen. Ik zie dat de cpu koeler aan de hoeken 4 diepe ronde gaten heeft, dat zullen vast de gaten zijn waar de schroef inzitten. Moet ik die gaten hebben? En kan ik die processorkoeler ook makkelijk zelf weer terugplaatsen? En heb ik dan een platte of kruiskop schroeverdraaier nodig?

(Misschien een beetje simpele vragen, maar ik heb mijn pc nog nooit uit elkaar hoeven halen/gehaald.)
Je hoeft alleen maar de fan los te halen dus niet de koelribben. wanneer je dit doet moet je ook weer pasta tussen je CPU en je koelribben blok doen. over het algemeen zitten er 4 kruiskop schroeven erin. wees wel voorzichtig wanneer je het terug plaatst dat je de schroeven niet te vast draait zodat ze doorspinnen en de koeler komt los te zitten en wat een vervelende tikkend of trillend geluid maakt.

Euhm !

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik dus de fan alleen los wil maken moet ik dus die 4 schroeven een beetje losdraaien en kijken of hij loskomt. En dan als ik klaar ben die koeler er weer opzetten en voorzichtig de 4 schroeven vastdraaien. Of schroef ik ook gelijk de koelribben los als ik aan die 4 schroeven draai?

• tweakernoob

tweakernoob

Vragen mag

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 23:33:
Maar als ik dus de fan alleen los wil maken moet ik dus die 4 schroeven een beetje losdraaien en kijken of hij loskomt. En dan als ik klaar ben die koeler er weer opzetten en voorzichtig de 4 schroeven vastdraaien. Of schroef ik ook gelijk de koelribben los als ik aan die 4 schroeven draai?
Nee je schroeft als het goed is alleen de ventilator los.

Euhm !

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

mcsluis>ik zet m'n fans (welke dan ook) altijd vast als ik er met een stofzuiger in de buurt komt. Correct me if i'm wrong maar een fan wekt wel stroom op. Het is dus wel een simpele dynamo. Magneet in een spoeltje wat rond draait wekt een elektrische stroom op. Als de fan door toedoen van een stofzuiger de verkeerde kant op draait heb je zelfs risico op een minimale kortsluiting (afhankelijk van het circuit op het board) omdat de stroom dan andersom gaat lopen. Overigens zal dat door de vorm van de vinnen volgens mij niet snel voorkomen, zeker niet als de fan gewoon op z'n component zit.

Ruben3123>Die temp in je kast is niet zo schikbarend hoog maar ik zou als ik je wou was je pc even stofvrij maken omdat door toedoen van het stof, de warmte idd moeilijker kan worden afgegeven aan de lucht en daarna even verder kijken of je nieuwe fans nodig heb. Kijk overigens uit met wrijving en een kwastje voor statische elektriciteit.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ook is het niet aan te raden te ontstoffen als je fans draaien, de fans zitten in een behuizing; maar als ze flinke toeren draaien en jij bent dikke lagen stof aan het rondblazen kan het in de behuizing komen. Dan merk je er in het begin niet eens veel van, maar daarna gaan ze aanlopen en meer lawaai maken.

Hoe ik het doe? Vingertje op de fan, kapje op mn face (man stof is zo ranzig in je strot) en dan met flinke bus spuitlucht in de achtertuin aan de slag. Wooooesh :) !

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de antwoorden. Dan zal ik eens voorzichtig proberen de cpu koeler los te maken en deze proberen zo goed mogelijk schoon te maken.

@Temp00
Je zegt dat mijn waardes niet extreem hoog zijn, maar ik vind 71 of 72 graden wat de GPU sensor aangeeft wel erg hoog. Maar ik heb er niet echt verstand van, misschien is dat bij videokaarten niet zo'n hoge temperatuur.

Als het probleem na het schoonmaken van de cpu koeler niet is opgelost zal ik eens kijken naar een andere 12 cm fan aan de achterkant van de kast. Kan daar dan veel verschil in zitten? Zeker dat ik een fan met meer toeren per minuut moet kopen? Die paar decibell extra geluid maken mij niet zoveel uit, het gaat mij vooral om de prestaties van de pc.

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Dat van die GPU temp had ik niet gelezen daar ik tussen reply's door zat en op je 1ste post reageerde. 72 graden is wel warm maar het is, net als met CPU's, helemaal afhankelijk van het type GPU of dat echt extreem warm is.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• PilatuS
  • Niet online
Als ik de kaart zo zie is het denk ik een kaart uit de 6800 serie. 72 graden is geen enkel probleem. Als de temp boven de 80 uit komt zou het zelfs nog geen probleem zijn. Een videokaart gaat pas kapot bij meer dan 95 graden.

Verwijderd

Zolang de computer zich niet abnormaal gedraagt is temperatuur maar een getal waar je je niks van moet aantrekken.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Stof lijkt idd het probleem te zijn, maar kijk als eerste eens naar je airflow. Zorg dat die grote fan achter naar buiten blaast en maak de koeler van je videokaart en CPU goed schoon met bijv doekje wc papier. Is mooi goedkoop en werkt uitstekend.

Met die stock CPU koelertjes kun je vaak de fan van de heatsink af schroeven. Probeer dit eens, want zo kom je makklijk bij het stof wat op de koelvinnen ligt. Met een sateprikker of pincet haal je het stof er zo vanaf. Dan even flink hard erdoorheen blazen en het is voldoende schoon om goed te kunnen koeler.

Naar verloop van tijd worden je fans ook minder sterk, omdat er stof in kruipt. Als je wat kruipolie hebt kun je daar een klein drupje van in de fan doen. Even met de hand de fan rondspinnen en het zit er goed in. Een neiuwe fan kopen is ook een optie, want een ledfan zou wel leuk staan :P

En over het verwijderen van de gehele CPU koeler: Zo kun je hem inderdaad het makkelijkst en het meest grondig schoonmaken. Maar als je niet vertrouwd bent met het plaatsen van een koeler zou ik het niet doen. Stel - kans is heel klein maar aanwezig - dat je iets kapot maakt, dan doet de PC het niet meer. En liever een te warme PC dan eentje die het niet meer doet. :+

Goud is geen geld

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

mcstrat>Ben ik gedeeltelijk met je eens alleen ik vind ruben z'n bezorgheid wel enigzins terecht omdat té warm niet perse direct gevolgen hoeft te hebben, maar wél op de lange termijn kan zorgen voor een kortere levensduur.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

erg dusty indd,

ik zou hem volledig reinigen en de koelpasta opnieuw aanbrengen. Misschien is opruimen van de kabels ook een ideetje.

btw: Wat bedoel je met 58 graden? 58 graden in de kast is toch effen wat anders dan een 58 graden core

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-01 17:03

Dark

who tweaked the light?

hij meet met het programma coretemp... dus ik neem aan dat het de temperatuur van de core van de cpu betreft, dan is het heel normaal dat deze vrij rap heen en weer gaat en een vrij groot bereik heeft... 50c coretemp is niet echt iest om je druk over te maken hoor... als de lucht in de kast 50c word dan heb je wel een probleem, maar ik neem aan dat je niet je haar kan fohnen aan de casefan... als je gewoon warme lucht voelt bij de casefan is het meestal tussen de 25 en 35c in de kast, en dat is gewoon goed...

lijkt me ook dat als ik het plaatje zie dat het al een poosje gewerkt heeft, dus van waar nu plots de onrust? enkel vanwege dat progje?

een kast waar bijna niks bijzonders in zit en wel een 120mm fan achterop heeft kan bijna niet te heet worden, zolang de koelblokjes niet totaal verstoft zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie tips. Ik ga de fan dan denk ik toch niet van de cpu-koeler afhalen, want ik weet niet zeker of ik hem ook weer goed terug zal krijgen. Ik zal proberen met wat perslucht en prikkers de meeste stof weg te krijgen.
De videokaart die in de 70 graden wordt is een NVIDIA GeForce 6800 LE. Als jullie zeggen dat 70-75 graden daar niet erg veel uitmaakt dan vind ik het goed.
Mijn bezorgdheid kwam toen ik aan de zijkant van de behuizing een hele pluk stof zag. Toen heb ik de kast opgemaakt en zag ik superveel stof. Ik dacht dus dat ik daar wel wat aan moets gaan doen. Toen heb ik die temperatuurprogrammas geinstalleerd en gekeken naar de waardes en daaruit geconcludeerd dat ik beter wat kan poetsen.
Ik vind het fijn om te horen dat het nu nog niet zoveel kwaad kan die temperaturen. Ik heb nog 1 klein vraagje. Kan ik gewoon met een kwast over die platen als het moederbord, de tv-kaart en de videokaart of kan ik dan iets beschadigen en kan ik beter wat blazen eroverheen en dan hopen dat de meeste stof losgaat?

Verwijderd

Je kan ook met de kwast tussen de cpu-fanbladen door op de koeler. en dan blijft het stof op de kwast plakken als je hem terugtrekt. Maar aan de foto te zien kan je misschien toch beter de cpu-fan eraf halen en even een grote schoonmaakbeurt geven :)
Ik heb nog 1 klein vraagje. Kan ik gewoon met een kwast over die platen als het moederbord, de tv-kaart en de videokaart of kan ik dan iets beschadigen en kan ik beter wat blazen eroverheen en dan hopen dat de meeste stof losgaat?
ja, dit kan gewoon met een kwast. Zolang alleen de haren van de kwast de hardware raken moet dat geen probleem zijn :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 22:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:58:
Bedankt voor jullie tips. Ik ga de fan dan denk ik toch niet van de cpu-koeler afhalen, want ik weet niet zeker of ik hem ook weer goed terug zal krijgen. Ik zal proberen met wat perslucht en prikkers de meeste stof weg te krijgen.
De videokaart die in de 70 graden wordt is een NVIDIA GeForce 6800 LE. Als jullie zeggen dat 70-75 graden daar niet erg veel uitmaakt dan vind ik het goed.
Mijn bezorgdheid kwam toen ik aan de zijkant van de behuizing een hele pluk stof zag. Toen heb ik de kast opgemaakt en zag ik superveel stof. Ik dacht dus dat ik daar wel wat aan moets gaan doen. Toen heb ik die temperatuurprogrammas geinstalleerd en gekeken naar de waardes en daaruit geconcludeerd dat ik beter wat kan poetsen.
Ik vind het fijn om te horen dat het nu nog niet zoveel kwaad kan die temperaturen. Ik heb nog 1 klein vraagje. Kan ik gewoon met een kwast over die platen als het moederbord, de tv-kaart en de videokaart of kan ik dan iets beschadigen en kan ik beter wat blazen eroverheen en dan hopen dat de meeste stof losgaat?
Gebruik gewoon perslucht. Elke computer winkel (nee, niet de dixons.... 8)7 ) verkoopt die busjes voor rond de 10 euro.

En laat ff weten hoe het is afgelopen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik snap het, bij de Mycom of de dynabite hebben ze vast wel zon busje perslucht, zal het daar eens proberen, weet nu nog niet wanneer ik mijn pc schoon kan gaan maken, want i kben nu druk aan het werk. Werk van maandag t/m zaterdag en werk meestal meer dan 40 uur per week, ik heb dus alleen zondag om wat uit te rusten en andere dingen te doen. Later deze vakantie neem ik wel een paar weken vrij hoor, dan heb ik vast wel tijd.
Ik zal hier nog wel eens een foto posten als het wat schoner is.
Pagina: 1