Toon posts:

[Drivers] Ultieme Driver-CD / DVD bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mede-Tweakers,

Ik heb thuis wel eens het geval dat iemand een computer binnen knalt, en vraagt of ik deze opnieuw wil installeren. Als Windows is geinstalleerd en geactiveerd met de echte sleutel, komt het Drivers installeren. Vaak is het zo dat of je met vele CD's bezig bent (Moederbord, videokaart, geluidskaart, modem, Bluetooth stick, W-Lan adapter en ga zo maar door)

Nu heb ik ook gehoord van een Windows installatie met zogenaamde geintegreede DriverPacks te maken. Dit heb ik gedaan, en werkt naar behoren. PS. BashRat, je hebt G-E-W-E-L-D-I-G werk geleverd! Super programma, ik kan het iedereen aanraden!

Maar wat nu als er iemand komt, een lege XP installatie, helemaal schoon en ik gewoon eventjes snel Drivers wil installeren. Juist. Je kan weer met de CD's aan de haal gaan.

Is het mogelijk om met de Driverpacks (Driverpacks.net van BashRat the Sneaky) En een zelfgemaakte tool een soort van CD of DVD te maken, die je in een computer werpt, alle bestanden naar een map op de lokale harde schijf gekopieerd worden, het Driverpath in Windows aan te passen naar die map, en een DevCon doen om alle nog niet geinstalleerde apparaten met de goede drivers te voorzien, en alle standaard Microsoft-Drivers te vervangen door drivers uit de Driverpacks.

Een lijstje met eisen:
- Drivers uit DriverPacks naar de lokale harddisk laten kopieren. (eventueel Extracten vanuit de .7z
files
- Het standaard-Windows DriverPath aanpassen naar de DriverPacks op de harddisk
- Alle niet geinstalleerde apparaten nalopen en voorzien van Drivers uit de DriverPacks
- De melding van 'Niet gecertificeerde Drivers' automatisch op 'Toch Doorgaan' laten gaan.
(mute.exe in de DriverPacks)
- Alle standaard Microsoft drivers nalopen en eventueel vervangen door betere of recentere Drivers
uit de DriverPacks.
- Een logfile aanmaken van wat er is gebeurd, welke drivers er geinstalleerd zijn, wat er aangepast
is, wat er fout gegaan is, hoe lang het heeft geduurd, etcetera.

Als hier een mooi script uitrolt, of een mooie howto, zouden we DriverPacks.net er erg mee kunnen helpen, en het installeren van drivers voor iedereen makkelijker kunnen maken!

Bedankt voor het lezen! En hopelijk rolt er een mooie oplossing uit! :*)

Vriendelijke groetjes,

Charles Nasi

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Is dit dan niet iets voor Programming in plaats van Windows Clients?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het naar Programming verplaatsen! Dankjewel!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:04
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 22:18:
Ik ga het naar Programming verplaatsen! Dankjewel!
Je gaat niets, want dat kunnen alleen moderators :P

Maar ik denk niet dat zoiets handig is hoor, je kunt beter gewoon de nieuwste drivers van de websites van de fabrikanten halen. Die driver-cd's gooi ik meestal weg omdat dat oude troep is, de nieuwere versies zijn veel beter.

En waarom maak je 2 dezelfde topics? :? :X

[ Voor 5% gewijzigd door Avalaxy op 01-07-2007 22:21 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Dit heet gewoon een BootCD toch, en hier zijn al wat topics over. Een auto install CDtje kan je zo maken met de juiste tools.

Verwijderd

Topicstarter
Leonpwner1, Ik ben net nieuwe op Tweakers.net en ik dacht, maak een nieuwe topic aan bij Programming. Dus daarom 2 topics. Mijn excuses hiervoor. Maar wel bedankt dat je het even opmerkt! Ik zorg dat dit niet meer voorkomt!

Waarom zo'n Driver CD?

De DriverPacks zijn erg Up to Date. En met exotische hardware is het moeilijk zoeken (Klanten die alleen een Windows Licentie meeleveren en een Windows CD. Geen driver Cd's kunnen vinden of niet weten wat het is (En leg het maar eens uit hoe het eruit ziet, wat erop staat etcetera)

En voor een klant Driver Genius te installeren, kost al gauw 20 Euro (Zit een Driver-zoek functie in en download meteen de recenste drivers)

De nieuwere versies zijn inderdaad beter. Maar het gaat om het feit dat je niet uren aan het zoeken bent naar goede drivers, maar een soort van programmaatje of scriptje dat alles laat werken!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 22:06:
[...]
een zelfgemaakte tool een soort van CD of DVD te maken, die je in een computer werpt, alle bestanden naar een map op de lokale harde schijf gekopieerd worden, het Driverpath in Windows aan te passen naar die map, en een DevCon doen om alle nog niet geinstalleerde apparaten met de goede drivers te voorzien
Ik zou zeggen dat je met het bovenstaande al een heel eind moet komen.
Het enige is dat ik (omwille van maintainability en om je in het vervolgtraject een boel problemen te besparen) zou doen is de MS drivers lekker laten staan.

Ook zal je toch even rekening moeten houden met de gebruiksvoorwaarden die Bashrat en de andere devvers van Driverpacks.net aan de archieven hebben gezet, en met de iets afwijkende folderlayout.

Ik zie alleen weinig voordeel in deze aanpak voor die incidentele PC met exotische hardware :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1