[Vista]Root beveiliging hoe zit dit?

Pagina: 1
Acties:

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-03 17:55
Hallo allemaal. Ik heb een vraag waar ik maar niet uitkom ook niet na google.

Het volgende is namelijk het geval. Sommige directories zijn schrijfbeveiligd door Vista waardoor je bijvoorbeeld bestanden op die locatie niet kan unrarren en winrar een error returned. Echter wat ik wil weten is waarom sommige directories dit wel hebben en sommige niet. Ik kan bijvoorbeeld niks in de root van C:\ en F:\ neerzetten maar de overige partities tot en met G:\ is het weer geen enkel probleem.

Dit kan ook heel vervelend zijn als je een foto bewerkt en dan wilt opslaan want paintshop pro geeft dan een error terug dat het geen schrijfrechten heeft in die map en draai ik paintshop pro in "admin mode" en dan probeer op te slaan dan crasht het hele programma.

Is er een logische verklaring waarom sommige directories wel schrijfbeveiligd zijn en andere mappen weer niet? Het is in mijn ogen totaal willekeurig. :? 8)7

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je c:\ root is inderdaad extra afgedekt.

Vista gebruikt normaal deze settings op andere partities dan C:
code:
1
2
3
4
5
Folder  User/Group          Owner   Folder  File
D:\ ENDEAVOUR\Administrators        all        all       
D:\ SYSTEM                       o  all        all       
D:\ Authenticated Users             RWXD       RWXD      
D:\ ENDEAVOUR\Users                 R X        R X

Daar zou je dus an sich geen problemen moeten hebben.

Voor je C:\ (systeemschijf) geldt hetzelfde maar dan wel dat de Authenticated Users niet direct in de root mogen werken (maar wel weer in een folder die je daarin aanmaakt).
Dat kan je goed zien als je de ACL editor gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/vistaperms.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 01-07-2007 22:23 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-03 17:55
alt-92 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 22:18:
Je c:\ root is inderdaad extra afgedekt.

Vista gebruikt normaal deze settings op andere partities dan C:
code:
1
2
3
4
5
Folder  User/Group          Owner   Folder  File
D:\ ENDEAVOUR\Administrators        all        all       
D:\ SYSTEM                       o  all        all       
D:\ Authenticated Users             RWXD       RWXD      
D:\ ENDEAVOUR\Users                 R X        R X

Daar zou je dus an sich geen problemen moeten hebben.

Voor je C:\ (systeemschijf) geldt hetzelfde maar dan wel dat de Authenticated Users niet direct in de root mogen werken (maar wel weer in een folder die je daarin aanmaakt).
Ok dat klinkt logish maar hoe hoe zit het dan bij het volgende voorbeeld (geen verzinsel maar echt iets op mijn computer.)

Ik heb F:\ Die is net zoals de C:\ in de root beveiligd wil ik daar iets neerzetten als ik iets download dan zal ik daar eerst een map voor moeten aanmaken. Waarom het alleen bij mijn C:\ en F:\ partities zijn vraag het me niet maar het is zo. Ok alas het zij zo daar kan ik nog mee leven. Maar nu het volgende:

F:\Games\Overlord <---- is niks mis mee kan ik gewoon bestanden in kopieren, verwijderen en aanpassen zonder admin benodigdheden.

F:\Games\Lost Planet
<--- Is schrijfbeveiligd. Ik moet daar voor elk bestand dat ik daarheen kopieer of verwijder of aanpas een toestemming voor geven.

Maar waarom? Ik heb er niet aangezeten en toch is de ene map wel schrijfbeveiligd en de ander niet. En zo zit mijn computer vol met deze ongein waarvan de ene map wel schrijfbeveiligd is en de ander niet. En dat is erg lastig in combinatie met het feit dat sommige programma's daar dus last van hebben zoals paintshop pro en winrar. 8)7

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kaasje123 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 22:31:
[...]

F:\Games\Lost Planet
<--- Is schrijfbeveiligd. Ik moet daar voor elk bestand dat ik daarheen kopieer of verwijder of aanpas een toestemming voor geven.

Maar waarom? Ik heb er niet aangezeten en toch is de ene map wel schrijfbeveiligd en de ander niet. En zo zit mijn computer vol met deze ongein waarvan de ene map wel schrijfbeveiligd is en de ander niet.
Is dat een installatie geweest die je onder Administrator hebt laten lopen?
In ieder geval zou je inderdaad eens kunnen kijken hoe de security er daar uitziet :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device