[XP] Verwijzingen naar extenties verdwenen na 'freeze'

Pagina: 1
Acties:

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-03 01:09

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Topicstarter
Goed, een heerlijk probleem op je vrij zondagmiddag waar ik niet uitkom.

De oorzaak:
Externe harde schijf met een grote .rar. Deze tegelijk uitpakken met WinRar en wegschrijven op de lokale harde schijf (D). De computer bevriest tijdens het proces.

De gevolgen:
Na een paar keer lukte het mij weer normaal op te starten. Ik kan gewoon in Windows komen, na mijn account geselecteerd te hebben. Vervolgens... doet bijna niets het meer.
Alle verwijzingen naar extensies lijken verdwenen te zijn. .exe's starten niet meer op, net zoals .com's en noem maar op. Op het bureaublad zijn tevens de snelkoppelingen .lnk's geworden.

Wat kan ik NIET:
Ik kan dus geen enkel programma openen, niet via de normale weg met een .exe, niet via "uitvoeren", etc.
Ik kan niet bij systeemherstel komen via het configuratiescherm. Ik kan daar zelfs helemaal niets...

Wat kan ik nog WEL:
Ik kan de mappen verkennen als ik via "mijn computer" begin. Windows-toets-E werkt niet.

Het betreft hier een NL SP2 van XP Pro, met alle updates, NOD32, SpyBot etc. Alles netjes bijgehouden.

Ik vermoed drie dingen na even gezocht te hebben, o.a. hier op het forum:
A) Er is wat stuk in mijn registery
B) Mijn harde schijf heeft een probleem
C) Een virus.

B) denk ik niet, omdat ik wel naar alle mappen kan browsen.
C) lijkt ook onwaarschijnlijk, door de crash.
Maar ik vermeld ze wel even, als gedachtepunt. Misschien zie ik wat over het hoofd... :)

Ik weet nu even niet hoe verder te gaan, aangezien de gevonden topics ook geen soelaas lijken te bieden. Welke opties (naast een volledige reïnstal waar ik weinig zin in heb) zijn er?

Ik ben al wel bezig met de Windows CD, repareerfunctie, maar laat ik daar nu net verrrekte weinig verstand van hebben... Klopt het dat ik in een DOS-like omgeving kom? En hoe kan ik daar iets repareren? (ik zoek het ondertussen nu ook even op, maar ik heb geen idee waar ik moet starten, vandaar dat ik nu de hulp inroep).

EDIT:
Na verder gezocht te hebben kom ik op deze pagina van microsoft uit.
Stel ik voer dit uit, ben ik straks dan zaken kwijt? Aangezien ik nog wel Windows in kan wil ik dan nog wel voor de zekerheid van de belangrijkste zaken een back-up maken :)

[ Voor 7% gewijzigd door Freakertje op 01-07-2007 17:47 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-03 20:18
Weet niet of je alles kwijt raakt maar kun je niet eerst een systeem herstel doen?

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-03 16:34
Wat kan ik NIET:
Ik kan dus geen enkel programma openen, niet via de normale weg met een .exe, niet via "uitvoeren", etc.
Ik kan niet bij systeemherstel komen via het configuratiescherm. Ik kan daar zelfs helemaal niets...
kan je niet aan systeemherstel komen via de startbalk -> alle progs -> bureauaccessoires -> systeemwerkset -> systeemherstel?

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-03 01:09

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Topicstarter
Ik ben nu in systeemherstel gekomen door bij het opstarten F8 - veilige modus te kiezen, in te loggen als administrator en "nee" kiezen op de vraag of ik in de veilige modus wilde blijven werken.
Was vergeten dat het op deze manier ook bereikbaar was :X

Ben momenteel met een systeemherstel bezig van gisteren, laat in deze post zo nog even weten of het geholpen heeft....
* Freakertje starts praying...

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Nu het moge duidelijk wezen, het heeft geholpen.
Laat het topic maar afzakken, ik hoop dat de titel duidelijk genoeg is om een volgende ermee van dienst te kunnen zijn dit probleem op te lossen :)
Stom dat ik niet direct aan dit pad van oplossen heb gedacht, had me zeker 2 uur bespaart :X
misterdoom schreef op zondag 01 juli 2007 @ 18:00:
[...]

kan je niet aan systeemherstel komen via de startbalk -> alle progs -> bureauaccessoires -> systeemwerkset -> systeemherstel?
Nog even in reactie hierop: Dit heb ik ook gecontroleerd, dit is dus ook een .exe en had dus ook niet gewerkt :o

[ Voor 46% gewijzigd door Freakertje op 01-07-2007 18:15 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte